Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Tangentfilt / "felt" till jx8p - javisst, men var går det att köpa?

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Tangentfilt / "felt" till jx8p - javisst, men var går det att köpa?

    För en liten tid sedan så fick jag helt fantastiskt fin hjälp av en 99a med min jx8p (hint: gör finfin klassisk syntpop med suveräna melodier och rejält med tryck och snärt) och då dök det upp en sak som jag faktiskt inte tänkt på själv (har förmodligen blivit immun/hemmablind) - tangenterna "klonkar" vid nedslag pga sliten filtremsa.

    Nu har jag sökt runt en hel del och det finns filt till diverse märken/modeller men är det någon som vet vilka mått som behövs till just en jx8p (har inte hittat specifikt till denna) om man skulle beställa till något annat som ändå liknar detta instrument?

  2. #2
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Vet ej vad det är för mått till jx8p men jag använde detta till en DW8000. https://mobeltassen.se/sv/sjalvhafta...ande-filt.html

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Klonkar inte alla JX-8P default? Rolands sämsta keyboard. Alla 3 jag haft har varit lika usla. Klonk, klonk.
    Någon som har nått minne av annat slag? Att dom skulle vara bra när det begav sig?

  4. #4
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Mer på frågan om filt än mått och maskineri; det finns något benämnt industrifilt som finns i olika tjocklekar. Jag kan tänka mig att sådan kan vara otroligt mycket billigare än 'Finegroove Synthesizer Key-Damping Felt'.
    Firmor som TOOLS (heter väl Svedol) kan ha.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonkar inte alla JX-8P default? Rolands sämsta keyboard. Alla 3 jag haft har varit lika usla. Klonk, klonk.
    Någon som har nått minne av annat slag? Att dom skulle vara bra när det begav sig?
    Jag minns ärligt talat inte om de klonkade ifrån början (kanske var det så?)

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer på frågan om filt än mått och maskineri; det finns något benämnt industrifilt som finns i olika tjocklekar. Jag kan tänka mig att sådan kan vara otroligt mycket billigare än 'Finegroove Synthesizer Key-Damping Felt'.
    Firmor som TOOLS (heter väl Svedol) kan ha.
    aha. Jo det verkar finnas hur mycket som helst när man googlar just industrifilt och 3mm, men jag hittar mest rektangulära sådana. Tror länken som _Peter_ länkar ovan matchar bäst längdmässigt. Men bra tips hursomhelst

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej vad det är för mått till jx8p men jag använde detta till en DW8000. https://mobeltassen.se/sv/sjalvhafta...ande-filt.html
    Topp!!

    Den där såg ju faktiskt rent strålande ut och dubbehäftande även (som jag gissar att orginalremsan är också). Blir en beställning. Tack _Peter_

  7. #7
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Topp!!

    Den där såg ju faktiskt rent strålande ut och dubbehäftande även (som jag gissar att orginalremsan är också). Blir en beställning. Tack _Peter_
    Observera att det finns två tjocklekar, jag använde 1,5mm.

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag minns ärligt talat inte om de klonkade ifrån början (kanske var det så?)
    Tror inte det kommer hjälpa med ny filt.

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej vad det är för mått till jx8p men jag använde detta till en DW8000. https://mobeltassen.se/sv/sjalvhafta...ande-filt.html
    Jag har också handlat sådan filt från dem! Till flera av Rolands mycket klonkiga tgb.

  10. #10
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också handlat sådan filt från dem! Till flera av Rolands mycket klonkiga tgb.
    Det var efter jag hittade ditt tips som jag också köpte från dem.

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också handlat sådan filt från dem! Till flera av Rolands mycket klonkiga tgb.
    Vilka? Blev det bättre? :-) Har haft i princip dom flesta Rolands. Endast JX-8P som varit uselt klonkig.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte min upplevelse alls, en välskött 8P är finfin att spela på. Inte så bra som D-50 men helt klart i samma höga klass. Klonkig, ja då säger jag ESQ-1 och Opera 6.

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    JX-10P, JD-800 är mina helt klart bästa keyboard upplevelser och preferens därefter.

    Sämst: JX-8P, DX7 ( fattar inte hur folk kan gilla DX7 tgb?)
    Haft 3 av varje. Alla lika usla.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    JX10 & D-50 = samma tror jag (typ säker?). DX7 tycker jag är helt underbar. Vi gillar olika

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JX10 & D-50 = samma tror jag (typ säker?). DX7 tycker jag är helt underbar. Vi gillar olika
    lite fler oktaver på JX10 men annars kan det nog vara likadan mekanism

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite fler oktaver på JX10 men annars kan det nog vara likadan mekanism

  17. #17
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka? Blev det bättre? :-) Har haft i princip dom flesta Rolands. Endast JX-8P som varit uselt klonkig.
    181.
    SH-1000.
    Ja.

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    181.
    SH-1000.
    Ja.
    Dessa 2 har ju iofs inte mycket gemensamt med JX-8Ps tangentbord iom äldre konstruktion.
    Men hoppas det funkar! :-) Vore toppen att kunna få till det.

  19. #19
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa 2 har ju iofs inte mycket gemensamt med JX-8Ps tangentbord iom äldre konstruktion.
    Men hoppas det funkar! :-) Vore toppen att kunna få till det.
    Aha. Nu ser jag i trådstarten att det var klonk vid nedslag. Mina issues var klonk när man släpper tangenterna.
    Filten borde kunna hjälpa ändå om man placerar den klokt.

  20. #20
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    hrmmmm. Jag måste sluta läsa här känner jag. Hade inte en tanke på att nedslag "klonkade" innan en viss herre påpekade det, och jag hade ingen aning om att det klonkade lite även vid släpp av tangenterna (tack för den Erik G ... ).

    Nu hör jag bara "klonk". Positivt är att jag fick hem filten i dagarna åtminstonde och jag kan sätta igång:



    Mindre positivt är att jag nämnde detta för frun och hon påpekade ganska direkt att hon redan hade sådan filt i gömmorna sedan tidigare ( ). Ska påminna mig själv att höra med henne direkt nästa gång jag behöver byta kondingar eller liknande - hon har säkert delar någonstans :-D

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha Du kanske kan klä in själva 8Pns grå skal med allt överblivet

  22. #22
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hrmmmm. Jag måste sluta läsa här känner jag. Hade inte en tanke på att nedslag "klonkade" innan en viss herre påpekade det, och jag hade ingen aning om att det klonkade lite även vid släpp av tangenterna (tack för den Erik G ... ).

    Nu hör jag bara "klonk". Positivt är att jag fick hem filten i dagarna åtminstonde och jag kan sätta igång:



    Mindre positivt är att jag nämnde detta för frun och hon påpekade ganska direkt att hon redan hade sådan filt i gömmorna sedan tidigare ( ). Ska påminna mig själv att höra med henne direkt nästa gång jag behöver byta kondingar eller liknande - hon har säkert delar någonstans :-D
    Är på G att fixa AT på min D50 som jag till 99% säkerhet funkade bra tills bara nyligen....?
    Så jag har skruvat ned den och tagit bort några tangenter och ledningsbanan ser ok ut där i slutet iaf och nu när jag läser detta om filt så är jag sugen på att byta den oxo.
    Är det 1.5mm man skall ha?

  23. #23
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Ingen?
    Jag har kikat på denna
    https://supersynthprojects.com/rolan...10-aftertouch/

    Där lyfter han filten med kontaktbanan för AT.
    Jag lyfte på min D50 och jag har ingen kontaktbana alls.
    Ser mer ut som längre ned under kapitel "Unlucky"... Så AT kan ju aldrig ha funkat i denna D50...?

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är på G att fixa AT på min D50 som jag till 99% säkerhet funkade bra tills bara nyligen....?
    Så jag har skruvat ned den och tagit bort några tangenter och ledningsbanan ser ok ut där i slutet iaf och nu när jag läser detta om filt så är jag sugen på att byta den oxo.
    Är det 1.5mm man skall ha?
    Ursprungligen så beställde jag 3mm men efter att ha läst _Peter_s kommentar så ändrade jag till 1.5mm. Har ingen aning om (ännu) vad som kan tänkas fungera bäst iom att jag obstruerar att återigen plocka väck alla tangenter/fjädrar osv. Men jag ska ta mig själv i kragen nästa Lördag och göra´t tänkte jag

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-10-26, 11:07
  2. High and Low cut, men var är det bäst att skära?
    Av Light Head i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-03-03, 09:39
  3. Var är det smart att köpa Eurorack moduler - och vilka?
    Av KaptenStofil i forum Modularer & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 14:00
  4. Var köpa reservdelar till jx8p?
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •