Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: UAFX förstärkarpedaler

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    UAFX förstärkarpedaler

    Är det någon mer här som använder sig av UAFX olika inspelad-förstärkare-i-en-låda-pedaler?

    Jag har Dream 65 och har använt den varenda dag sedan jag köpte den.
    Tycker den är otroligt bra.

  2. #2
    tobbetle
    tobbetle är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Går i tankarna att införskaffa Dream 65 för att ha hemma.

    Något jag funderar över och som jag inte hittat någon info om är om den har utgång för hörlurar eller om man kan använda ljudutgången som hörlurs utgång eller måste man köra den via mixer/ljudkort?

  3. #3
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbetle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går i tankarna att införskaffa Dream 65 för att ha hemma.

    Något jag funderar över och som jag inte hittat någon info om är om den har utgång för hörlurar eller om man kan använda ljudutgången som hörlurs utgång eller måste man köra den via mixer/ljudkort?
    Tanken är att man har den i sin pedalkedja, typ, och att hörlurarna ansluts där den kedjan slutar, dvs i en mixer eller ljudkort.

  4. #4
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon mer här som använder sig av UAFX olika inspelad-förstärkare-i-en-låda-pedaler?

    Jag har Dream 65 och har använt den varenda dag sedan jag köpte den.
    Tycker den är otroligt bra.
    Varit supersugen på en Ruby, men nu har jag landat i Amplitube med Tonex istället, funkar bättre i ”studiomiljö” för mig. Sjukt impad av just de två btw, så lätta att använda och har verkligen allt. Otroligt bra ljud.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbetle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går i tankarna att införskaffa Dream 65 för att ha hemma.

    Något jag funderar över och som jag inte hittat någon info om är om den har utgång för hörlurar eller om man kan använda ljudutgången som hörlurs utgång eller måste man köra den via mixer/ljudkort?
    Det lättaste är att koppla den till mixerbord, ljudkort eller annat. Den är gjord för det, precis som Framerate sa.
    Det ska gå att koppla in en 2-mono till 1-stereo-Y-kabel och koppla in lurar, men jag har inte testat det.

    Vad hade du tänkt för användningsområde?

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varit supersugen på en Ruby, men nu har jag landat i Amplitube med Tonex istället, funkar bättre i ”studiomiljö” för mig. Sjukt impad av just de två btw, så lätta att använda och har verkligen allt. Otroligt bra ljud.
    Jag valde mellan de två. Jag var väldigt sugen på Tonex då amplitude är mitt favoritprogram.
    Landade till sist i Dream 65 ändå, främst för att jag kunde testa den (Tonex var helt ny när jag köpte) och för att jag tyckte att den lät och -kändes- så vansinnigt bra

  7. #7
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag valde mellan de två. Jag var väldigt sugen på Tonex då amplitude är mitt favoritprogram.
    Landade till sist i Dream 65 ändå, främst för att jag kunde testa den (Tonex var helt ny när jag köpte) och för att jag tyckte att den lät och -kändes- så vansinnigt bra
    Jag tycker att UAFX pedalerna verkar vara väldigt trevliga och alla är ju lite olika och har sina egenheter. Inbillar mig att det är lättare att lära känna dem riktigt väl än Tonex som nog kan bli ett himla letande efter ljud.

  8. #8
    tobbetle
    tobbetle är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lättaste är att koppla den till mixerbord, ljudkort eller annat. Den är gjord för det, precis som Framerate sa.
    Det ska gå att koppla in en 2-mono till 1-stereo-Y-kabel och koppla in lurar, men jag har inte testat det.

    Vad hade du tänkt för användningsområde?
    Det primära användningsområdet är att ha den hemma och köra gitarr, orgel, mm.. genom den för att inte väcka grannar. Så att köra den in i ljudkort eller mixer är inga bekymmer.
    Men.
    Det hade varit en najs funktion om man enkelt hade kunnat stoppande hörlurar i den då denne så portabel och smidig att ta med.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tror att den kan vara ett bra val då. De har fått till den så att den svarar otroligt fint och förstärkarlikt på det som kopplas in i den, så den kan nog vara fin att stoppa in en orgel i.
    Om du vill att den ska vara portabel och samtidigt ha hörursutgång och inbyggd kompressor så är ju Tonex säkert ett toppenval.
    Senast redigerat av särkvark den 2024-02-22 klockan 09:57.

  10. #10
    tobbetle
    tobbetle är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det blev en UAFX dream 65 tillslut.
    Det funkar oxå helt okej att koppla en monoplugg på ett par hörlurar och spela istället för att köra via ljudkortet.
    Får se hur mycket den kommer till användning i inspelningssyfte men för att slippa störa grannar så är den ett bra verktyg.

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag använder min varje dag. Jag tycker att den är helt fantastisk.
    Jag har en blues driver innan, inställd på väldigt låg gain och alltid på. Tycker det låter otroligt bra.
    Jag har mest spelat genom att köra den genom direkt monitor i ljudkort och sen mixar jag in en 100% wet signal från ett softtube tsar reverb lite svagt i bakgrunden. Låter helt fantastiskt!

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Har du en 2-mono -> TRS som du kopplat in hörlurarna i?

  13. #13
    tobbetle
    tobbetle är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en adapter som är en stor tele(hane)i ena ändan å minitele stereo (hona) i andra.
    Den funkar toppen om jag inte kör stereo.
    Då får man köra via ljudkort eller mixer.

  14. #14
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    ...om jag inte redan hade massa prylar så såg Universal Audio Lion '68 Super Lead Amp lockande ut för att lajja med hårdrocks-sound.

  15. #15
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Vilken av dessa är en bra pedal att ha som pedalplattform? Gå för Fendertypen eller Marshall?

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Alla är jättebra pedalplattformar.
    Kika lite på vilka kabinett som följer med, jag tror den största skillnaden ligger där om du tänker använda den som en ren pedalplattform annars.

  17. #17
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla är jättebra pedalplattformar.
    Kika lite på vilka kabinett som följer med, jag tror den största skillnaden ligger där om du tänker använda den som en ren pedalplattform annars.
    Bra tanke! Vill ju gärna ha en hygglig 412.

  18. #18
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Då är nog Lion den du ska kika på. Det följer med en 410 på uafx dream och den låter inte så fyrtolvig.

    Jag har blivit väldigt sugen på en Ox Stomp efter min Dream 65.

  19. #19
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Lion har väl en del EVH-referenser i parameterbenämningar (variac, brown m.m.), det hade även HM-2 för ca fyrtio år sedan i medföljande häfte med inställningar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-10-25, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •