Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 149

Ämne: Ableton Live 12

  1. #1
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Ableton Live 12

    Pre-order går att göra på Live 12 nu.

    https://www.ableton.com/en/live/

    - - - Uppdaterad - - -

    1879:- för upgrade av Suit.
    Senast redigerat av rice74 den 2023-11-14 klockan 11:08.

  2. #2
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Nick Batt får nyheterna presenterade för sig:

    https://www.youtube.com/watch?v=Gh3P6SJFyUY

    Vänligen, Ylan

  3. #3
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ser att mixern kommer vara tillgänglig även i arrangement view, det gillas :-)

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    En del bra uppdatering när det kommer till arbetssätt. Kommer nog uppgradera. Saknar dock fortfarande att kunna använda flera automation lanes samtidigt i clip view. Blir mycket hoppande mellan olika automation för min del. Något jag länge önskat att de ska lägga till.

  5. #5
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Instämmer, finns tillräckligt med godis i denna nya version för att uppgradera tycker jag.

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Många trevliga quality of life-uppdateringar. För mig som fortfarande är kvar i 10 känns det väldigt lockande.
    Lite synd att dom i Sonicstate-videon sa att de nya midi-grejerna inte kommer till Push standalone. Känns som att grejerna hade varit perfekta för hands on-kontroll. Får hoppas att sånt kommer senare! Verkar som att Push standalone i princip får tillgång till alla nya devices och that's it. Eller så sparar dom på nyheterna och kniper igen om det nu.

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Missade att det också är 20% rabatt på Push 3 Standalone fram till 1 december. Klart intressant!

  8. #8
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många trevliga quality of life-uppdateringar. För mig som fortfarande är kvar i 10 känns det väldigt lockande.
    Lite synd att dom i Sonicstate-videon sa att de nya midi-grejerna inte kommer till Push standalone. Känns som att grejerna hade varit perfekta för hands on-kontroll. Får hoppas att sånt kommer senare! Verkar som att Push standalone i princip får tillgång till alla nya devices och that's it. Eller så sparar dom på nyheterna och kniper igen om det nu.
    Borde ju rimligtvis komma till Push standalone också, är ju flaggskeppet.....

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså ja, kanske.

    MIDI-grejerna kan nog vara kul om man orkar sätta sig in i dom. En del UI-grejer verkar praktiskt men samtidigt lite rörigt, halva nöjet med Live för mig har alltid varit det rena och lite stelbenta interfacet.

    Global skalning kan nog vara kul, sånt har jag använt egna tools för i m4l, hajade inte om den är enkelt automatiserbar men det får man väl förutsätta, ska bli roligt att se vad det blir av det.

    Inte ett ord om audio-editing dock? Nån dag vore det ju kul att kunna editera fler clips samtidigt i arrangern, men den som vänta på nåt gott.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del bra uppdatering när det kommer till arbetssätt. Kommer nog uppgradera. Saknar dock fortfarande att kunna använda flera automation lanes samtidigt i clip view. Blir mycket hoppande mellan olika automation för min del. Något jag länge önskat att de ska lägga till.
    No shit! Samma med midi-cc-lanes. (Och, dessutom, att Midi-CC-lanes väljs när midi-cc kommer in, på samma sätt som automation-lane väljs av att man tweak:ar en parameter.)

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån dag vore det ju kul att kunna editera fler clips samtidigt i arrangern
    No shit (igen)!

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ett ord om audio-editing dock? Nån dag vore det ju kul att kunna editera fler clips samtidigt i arrangern, men den som vänta på nåt gott.
    Hur menar du editera flera audio clips samtidigt? Vad skulle du göra då? Nyfiken på vilket arbetssätt det är du saknar med just audio när du pratar om att kunna editera flera på samma gång.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du editera flera audio clips samtidigt? Vad skulle du göra då? Nyfiken på vilket arbetssätt det är du saknar med just audio när du pratar om att kunna editera flera på samma gång.
    Markera en bunt clips och dra fade in/out för allihop är väl det jag oftast saknar. Men även att ändra storlek på en binge clips. Eller klippa isär ett clip i 16-delar. Eller kunna markera en binge clipps och flytta isär/ihop dem.

    (Eller, för den delen, bara kunna markera ett antal icke-sammanhängande clips på icke-sammanhängande kanaler och flytta/kopiera/klippa/klistra utan att det blev block-select...)

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kommer ju säkert uppgradera nästan oavsett vad, men det var ärligt talat inte så jättemycket som lockade. Midi-edit-förbättringar och random som kan ta hänsyn till hela figurer inte bara enskilda noter är fint dock!

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du editera flera audio clips samtidigt? Vad skulle du göra då? Nyfiken på vilket arbetssätt det är du saknar med just audio när du pratar om att kunna editera flera på samma gång.
    Bara kunna markera flera clips i arrangern och flytta, resiza, fadea och sånt. Eller ja flytta går ju om dom ligger i formation av en fyrkant med varandra och inga andra clips är i fyrkanten för då kapas dom av. Det är ju rent humoristiskt.

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah just det. Ja, det hade varit smidigt.

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Inget ARA-stöd den här gången heller, surt, skulle vara grymt för Melodyne. Kan iofs tänka mig att det är svårt att lösa det i Session-view, men man lever ju på hoppet. Eller så får man hoppas att de nya skalningsfunktionerna dyker upp för audio också så småningom.

    Trevligt med mixern i Arrangement View dock, det har jag väntat på sen v4... MIDI-verktygen verkar också ha fått ett rätt så grymt skutt framåt och Meld-synten verkar hur kul som helst. Så, ja, det är ju bara att slanta upp som vanligt...

    Om jag nu kan logga in... Ableton vill skicka mig en inloggningskod, men ingen dyker upp. (Nej, inte i spammappen heller.) Vi är väl många som försöker logga in just nu.

  18. #18
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Filtrering av ljud i browsern är också något jag saknat och kommer uppskatta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ableton 12.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	115504

  19. #19

    Redaktör
    Lite mer detaljer i CDM:s genomgång: https://cdm.link/2023/11/ableton-liv...verything-new/

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filtrering av ljud i browsern är också något jag saknat och kommer uppskatta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ableton 12.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	115504
    Känns som en sån grej som vore bra om den fungerade, men som aldrig fungerar i praktiken, i a f inte för mig. Kanske funkar om man bara använder live:s grejor och orkar tag:a allt man gör minutiöst, eller jobbar på nått annat sätt som jag inte gör...

  21. #21
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Kul! Allt ser mysigt ut, personligen mest exalterad för workflow-uppdateringarna. Tänkte senast igår på att browsern är rätt primitiv jämfört med annan mjukvara, så det är mycket välkommet i min bok. Likaså mixer i arrangement view.

  22. #22
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som en sån grej som vore bra om den fungerade, men som aldrig fungerar i praktiken, i a f inte för mig. Kanske funkar om man bara använder live:s grejor och orkar tag:a allt man gör minutiöst, eller jobbar på nått annat sätt som jag inte gör...
    Hoppas såklart att Ableton taggat sina instrument och ljud bra. Möjligheten att tagga själv med en bred palett finns verkar det som. Är ju såklart ett saftigt jobb att sätta sig och tagga upp alla pluggar.

  23. #23
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas såklart att Ableton taggat sina instrument och ljud bra. Möjligheten att tagga själv med en bred palett finns verkar det som. Är ju såklart ett saftigt jobb att sätta sig och tagga upp alla pluggar.
    Tagga med hjälp av någon algoritm hade ju varit ännu bättre. Lite som XO gör, om jag fattat det rätt. Borde ju gå att göra utan att bli allt för komplicerat, typ utifrån mappstruktur, namn på filer men också hur det låter (med AI?). Men nu pratar jag iofs bara om samplingar. Kanske svårare att auto-tagga plugins/instrument/presets.

  24. #24
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas såklart att Ableton taggat sina instrument och ljud bra. Möjligheten att tagga själv med en bred palett finns verkar det som. Är ju såklart ett saftigt jobb att sätta sig och tagga upp alla pluggar.
    Går ju antagligen inte ens. Betvivlar att browsern integrerar med softubes, arturias eller fabfilters presetmanagers. Eller NI:s för den delen, som också är nått försök att lösa samma problem men som heller inte fungerar av ungefär samma skäl. (Och dessutom verkar helt i riktat på att ingen någonsin använder någit annat än presets, dessutom presets från tillverkaren själv.)

  25. #25
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går ju antagligen inte ens. Betvivlar att browsern integrerar med softubes, arturias eller fabfilters presetmanagers. Eller NI:s för den delen, som också är nått försök att lösa samma problem men som heller inte fungerar av ungefär samma skäl. (Och dessutom verkar helt i riktat på att ingen någonsin använder någit annat än presets, dessutom presets från tillverkaren själv.)
    Hmm ok, i Sonicstates genomgång nämnde han att det går att tagga ljud från andra tillverkare, men har aldrig testat att tagga själv så det kanske är som du säger en funktion som låter bra, men som inte funkar i praktiken.

  26. #26
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går ju antagligen inte ens. Betvivlar att browsern integrerar med softubes, arturias eller fabfilters presetmanagers. Eller NI:s för den delen, som också är nått försök att lösa samma problem men som heller inte fungerar av ungefär samma skäl. (Och dessutom verkar helt i riktat på att ingen någonsin använder någit annat än presets, dessutom presets från tillverkaren själv.)
    Kräver väl någon form av universallösning för hur presets hämtas från plugins. Vill minnas att gamla plugins lät en välja presets redan i droplistan i device view. Hade ju varit nice om detta också inkluderades i browsern och att alla tillverkare gjorde samma sak, men det är väl en utopi.

  27. #27
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    OK, där var jag övertygad.


    https://youtu.be/z7kjcMvMr3M

  28. #28
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Perfekt läge att uppgradera alltså, fixat! 1679 pistoler från Live 9 suite till 11 suite, helt ok tycker jag.

  29. #29
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt läge att uppgradera alltså, fixat! 1679 pistoler från Live 9 suite till 11 suite, helt ok tycker jag.
    Det var alltså billigare att uppgradera från 9 till 11 än att uppgradera från 11 till 12 (1879:-).
    Gissar att du får 12 utan extra kostnad när det är dags?

    Har också lagt min pre-order nu. Vet någon om det finns en Beta-version att testa ute?

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också lagt min pre-order nu. Vet någon om det finns en Beta-version att testa ute?
    https://ableton.centercode.com/key/l12prpbapplic

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var alltså billigare att uppgradera från 9 till 11 än att uppgradera från 11 till 12 (1879:-).
    Gissar att du får 12 utan extra kostnad när det är dags?

    Har också lagt min pre-order nu. Vet någon om det finns en Beta-version att testa ute?
    Reagerade på detta med. För oss som uppgraderar från 11 suite till 12 suite så blir det alltså dyrare. Lite udda.

  32. #32
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reagerade på detta med. För oss som uppgraderar från 11 suite till 12 suite så blir det alltså dyrare. Lite udda.
    1679kr står det på kvittot och är även det jag betalat, vet dock inte om jag fick nån rabatt pga att min Live 9 var NFR, denna license kan jag alltså inte överföra eller sälja till nån.. så kanske fick plåster på såren pga det?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-11-14 at 15.11.53.png 
Visningar:	17 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	115506

  33. #33
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perfekt läge att uppgradera alltså, fixat! 1679 pistoler från Live 9 suite till 11 suite, helt ok tycker jag.
    Jag har haft finget på beställknappen senaste veckorna för den uppdatering som då kostat 2200kr. Jädra tur att jag tvekade!

  34. #34
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Några steg i rätt (läs: Bitwig) riktning, men det hade varit fint om det nu gick att frysa, lägga till eller route:a obegränsat med grupper.

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Sound Similarity Search är ju lite kul, hitta samples baserade på hur de låter och inte hurt de är taggade eller döpta.

  36. #36
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1679kr står det på kvittot och är även det jag betalat, vet dock inte om jag fick nån rabatt pga att min Live 9 var NFR, denna license kan jag alltså inte överföra eller sälja till nån.. så kanske fick plåster på såren pga det?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-11-14 at 15.11.53.png 
Visningar:	17 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	115506
    Så kan det vara. Kan också vara ett sätt att locka fler att göra ett versions-hopp tänker jag. Finns väl en ambition att få användare att lämna versioner som 9 och nedåt?

  37. #37
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft finget på beställknappen senaste veckorna för den uppdatering som då kostat 2200kr. Jädra tur att jag tvekade!
    Ibland är det bra att vila på hanen

  38. #38
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Näe, jag tvekar på denna version. Små trevliga tillputsningar, men inga kioskvältare. 11 fick MPE och comping. Där var det inte något att tveka på.

  39. #39
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kollade på Sonic State-videon och skulle utifrån den nog säga att det är ganska stora nyheter, framförallt när det gäller MIDI-hanteringen som verkligen skrämts upp flera nivåer. Fast jobbar man mest med audio så är det såklart mindre upphetsande.

  40. #40
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    jag gillade det som presenterades, omöjligt att logga in och se vad priset blir dock... :/

  41. #41
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag gick från 9 till 11 för några månader sedan, så det lär dröja ett år innan jag bumpar upp till 12:an. Men jag gillar verkligen de uppdaterade midi-grejerna. Jag jobbar inte jättemycket med midi, men det lilla jag gör blir oftast generativt och där skulle mer flexibilitet vara fint att ha.

  42. #42
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag gillade det som presenterades, omöjligt att logga in och se vad priset blir dock... :/
    Jag misslyckades komplett från min jobbdator också, gissningsvis pga överbelastning, så det löser sig nog när trycket lättar. På musikdatorn var jag redan inloggad, så det blev en pre order till slut.

  43. #43
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Preorderaderade..

    Vad som verkligen fattas i Ableton imo är ett sätt att adda vst/i/etc till tracks med en popup-sök a'la FX console till After Effects.


    https://www.provideocoalition.com/wp...0.42.55-PM.jpg

    Finns en tredjepartsprodukt som gör det men den är jävligt hack'ig och funkar inget vidare.

  44. #44
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är skeptisk om detta är något för mig. Kan inte se något avgörande som motiverar en uppdatering från 11. Med det sagt kommer jag sinom tid säkert också skaffa denna version – historiskt sett har jag ju köpt alla nya versioner sedan jag började med Ableton Live.

  45. #45
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bmeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Preorderaderade..

    Vad som verkligen fattas i Ableton imo är ett sätt att adda vst/i/etc till tracks med en popup-sök a'la FX console till After Effects.
    Ah ja, har iofs inte tänkt på att man kan trycka ctrl-f var som helst och få fram grejer men det känns rörigt ändå

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av palsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är skeptisk om detta är något för mig. Kan inte se något avgörande som motiverar en uppdatering från 11. Med det sagt kommer jag sinom tid säkert också skaffa denna version – historiskt sett har jag ju köpt alla nya versioner sedan jag började med Ableton Live.
    Har tänkt lite i samma banor, det enda som får mig att fundera på det är att det blir dyrare sen. Orkar nog inte testa betan bara för att se hur kul alla midigrejer är.. det känns inte som att jag nyttjat särskilt mycket av 11'ans nyheter, så borde nog hellre väntat med den till nu isf.

  47. #47
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah ja, har iofs inte tänkt på att man kan trycka ctrl-f var som helst och få fram grejer men det känns rörigt ändå
    Bara det faktum att sök:en inte listar plugins gör den i praktiken oanvändbar för mig. Det är ungefär enda gången jag skulle vilja kunna ctrl-f:a för att snabbt lägga till något utan att behöva browse:a genom det oändliga VST3-trädet...

  48. #48
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sound Similarity Search är ju lite kul, hitta samples baserade på hur de låter och inte hurt de är taggade eller döpta.
    Nästa steg blir väl att göra ljudet själv med rösten och sedan får programmet hitta motsvarande syntljud? Beatboxa dig fram till de trummor du vill ha, imitera ett piano med rösten och vips kommer det ett Steinway levererat!

  49. #49
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara det faktum att sök:en inte listar plugins gör den i praktiken oanvändbar för mig. Det är ungefär enda gången jag skulle vilja kunna ctrl-f:a för att snabbt lägga till något utan att behöva browse:a genom det oändliga VST3-trädet...
    Det gör den. Använder ofta söken för att söka fram plugins. Det och så taggar jag alltid grejer med kategorier. Så jag har vissa favoriterkategorier för snabb tillgång.

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gör den. Använder ofta söken för att söka fram plugins..
    Whaat! Vadtusan funkar inte det för mig för då? Får nog maila support, trodde bara det var sök:en som var korkad...

    (Jo, jag använder också kategorierna enbart till att sortera pluggar. Önskar man kunde ha fler kategorier...)

  51. #51
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, då är det nog något som buggar hos dig. Att söka fram plugins funkar fint här som sagt.

  52. #52
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    CTRL-F fast bara VST/etc skulle väl göra jobbet, men ja det blir rörigt. Jag får också upp VST'ar när jag söker, men också massa annat bös.

    Helst en popup, men det frångår väl hela deras interface



    är det bara jag som tycker 12 ser vagt fulare ut?.. Kanske bara fria fantasier
    Senast redigerat av bmeeks den 2023-11-15 klockan 12:33.

  53. #53
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Tycker Bitwigs sök/browser är i rätt riktning för vad man skulle vilja se i Live. Har dock inte använt det så pass mycket att jag stött på eventuella problem, men känns spontant ganska nice då den också är kontextuell med vad man lägger till. Jag kan ställa in att audio effects ska vara förvalt när jag bill lägga till något på ett ljudspår, gå till samplingar när jag vill lägga till något i en trummaskin osv.

    Å andra sidan förstår jag att Live utifrån ett UI-perspektiv kanske vill undvika att jobba med popups eller modals som aldrig används annars. Men hade ju gärna sett ett snabbkommando som öppnade browsern i sidan med relevanta kategorier förvalda baserat på vilket spår jag har markerat exempelvis. Och som kanske automatiskt fokuserade på sökfältet. Blir en del klick nu för att komma dit man vill, inte fullt så intuitivt som det hade kunnat vara.

  54. #54
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Whaat! Vadtusan funkar inte det för mig för då? Får nog maila support, trodde bara det var sök:en som var korkad...

    (Jo, jag använder också kategorierna enbart till att sortera pluggar. Önskar man kunde ha fler kategorier...)
    Testade i 11.3 och undras om det inte är en bugg. För om jag söker på en plugin när jag har plugins-mappen (eller vad man nu ska kalla den) markerad i browsern, så hittas och markeras bara kategorin (AU, VST eller VST3), inte själva pluggen. Om man däremot har Alla resultat markerat, så får man själva pluggen som resultat.

  55. #55
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-15 kl. 13.04.24.png 
Visningar:	10 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	115515
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-15 kl. 13.04.36.png 
Visningar:	8 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	115516

  56. #56
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bmeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är det bara jag som tycker 12 ser vagt fulare ut?.. Kanske bara fria fantasier
    Generellt tycker jag det ser bra ut, men det är vissa grejer som blir lite ”skohornade” när dom följer sitt designsystem, vilket jag kan förstå. Men tycker exempelvis att nya MIDI-funktionerna var lite märkligt svarta i kontrast till övriga UI:t. Säkert bra att det sticker ut, men det blev så bjärt kontrast på något vis. Sen vet jag inte vad tycker riktigt om deras grej med att kunna maximera fler och fler devices till fullskärm. Det är något som känns onödigt inrutat på något sätt med det rent visuellt, även om jag till hundra procent köper värdet av det funktionellt.

    Lite detaljer sådär som jag reagerar på, lite som att teamet kanske motvilligt måste tvinga in nya tankar i ett lite föråldrat och kanske begränsat ramverk. Men det är ju en hel del legacy också i hur Live ser ut och hanterar saker, så hade nog reagerat starkare om det tog allt för långa steg bort från hur det brukar se ut.

  57. #57
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade i 11.3 och undras om det inte är en bugg. För om jag söker på en plugin när jag har plugins-mappen (eller vad man nu ska kalla den) markerad i browsern, så hittas och markeras bara kategorin (AU, VST eller VST3), inte själva pluggen. Om man däremot har Alla resultat markerat, så får man själva pluggen som resultat.
    Så fungerar det för mig med. Jag använder iofs alltid den övergripande söken så filerna visas direkt.

    Så har inte tänkt på det som ett problem. Om du, som du säger, väljer Plug-ins som alternativ eller en mapp med samplingar så visar den bara i vilken mapp den pluginen/filen du söker på finns. T ex om jag väljer min mapp med samplingar, så visar den mapp-trädets topp där en sampling med det jag sökt på finns. Jag får själv expandera själva mappträdet, precis som du får med VST-mappen.

    Så det är nog inte en bugg utan helt enkelt hur söken är tänkt att fungera om man i förväg väljer kategori att söka på. Kan hålla med om att den borde visa sökresultatet med expanderat träd och filen markerad på en gång om det bara finns ett sökresultat.

    Det som sker i din övre bild är att du får två sökresultat. Men den hade kunnat expandera träden ändå iofs och visa vilka sökresultat som matchar mot söktermen.

  58. #58
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Också skeptisk, varför inte köpa men tycker de släpper många releaser på senaste utan direkt djup. Känns mkt som dataspelsbranschen i stort eller nått. Känner lite som denna snubbe:

    https://youtu.be/w48r2xTh8zM?si=fsCN8bLtcPUHJWtT

  59. #59

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite detaljer sådär som jag reagerar på, lite som att teamet kanske motvilligt måste tvinga in nya tankar i ett lite föråldrat och kanske begränsat ramverk. Men det är ju en hel del legacy också i hur Live ser ut och hanterar saker, så hade nog reagerat starkare om det tog allt för långa steg bort från hur det brukar se ut.
    Jag tänker att en viktig faktor för Live och hur Ableton tänker kring design är att det ska fungera på en laptop i en livesituation, och att det är därför delar av gränssnittet fungerar som de gör.

  60. #60
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nu måste nån berätta om man kan automatisera global scale?

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •