Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Synth med högst andrahandsvärde + andra förslag?

  1. #1
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran

    Synth med högst andrahandsvärde + andra förslag?

    Jag får välja en jubileumsgåva för max 15.000 kr inkl. moms för att jag har varit anställd på företaget i 25 år (!) och funderar på en synth.

    1) Funderar på vilken av dessa som har högst andrahandsvärde:
    Moog Subsequent 25
    Moog Grandmother
    Hydrasynth Keyboard

    (Olika märken har ju olika andrahandsvärde, Appleprylar har t.ex.högre andrahandsvärde än Windows PC. Men jag har dålig koll på nyare synthar därav frågan.)

    2) Har ni förslag på en annan synth som ligger mellan 14-15.000 kr i pris?

    3) Och som bonusfråga, vilken hade ni valt och varför?

    Tillägg: Jag är egentligen mest intresserad av begagnade synthar eller t.ex. en UDO Super Six eller en SC Pro 3, men de kostar mer än 15.000 och det måste vara en ny produkt (verkar det som) och man får inte själv lägga till pengar eller välja kontanter (vilket jag hade föredragit), istället för en sak enligt Skatteverkets regler.

    Jag vill ju inte ha någon klocka eller kristallskål... så jag tänker att jag väljer något jag kanske kan tänkas gilla.

    (Konstigt problem det här för övrigt.)
    Senast redigerat av elysian den 2023-11-11 klockan 15:17.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag hade garanterat valt den jag ville ha mest. Hade inte, och har aldrig, tänkt på instrument som investeringar med eventuell avkastning. Men det är klart, är det nån dessa du verkligen vill ha så är det kanske en bra idé. Man vet ju kanske inte om den verkligen kommer passa.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du väljer två Behringer 2600 struntar i andrahandsvärdet och skapar musik och klanger som går till världshistorien. Klart! :-) Dessutom kan du känna dig rik samtidigt för två Arp 2600 från 70-talet skulle vara värda runt 300.000:- redan idag.

  4. #4
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade garanterat valt den jag ville ha mest. Hade inte, och har aldrig, tänkt på instrument som investeringar med eventuell avkastning. Men det är klart, är det nån dessa du verkligen vill ha så är det kanske en bra idé. Man vet ju kanske inte om den verkligen kommer passa.
    Jag köper inte heller instrument som investeringsobjekt, det tillåter inte min ekonomi + att det rent överlag känns som en riskabel idé investeringsmässigt .

    Jag är lite sugen på båda Moogarna och ev Hydrasynth, men om det visar sig att jag inte gillar någon av dem och säljer vill jag givetvis ha ett bra andrahandspris, detta är ju en once-in-a-lifetime grej och jag hade föredragit att få gåvan i kontanter (eller köpa en begagnad synth), men det tillåter inte Skatteverket vilket jag personligen tycker borde kvitta, men det lär bli svårt att få Skatteverket att ändra sina regler .

    Det är ju skillnad på andrahandsvärde mellan märken (jmf Mac vs PC), men jag har dålig koll i detta fallet.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du väljer två Behringer 2600 struntar i andrahandsvärdet och skapar musik och klanger som går till världshistorien. Klart! :-) Dessutom kan du känna dig rik samtidigt för två Arp 2600 från 70-talet skulle vara värda runt 300.000:- redan idag.
    Tack för tipset PF, men inga Behringer över min tröskel .
    Senast redigerat av elysian den 2023-11-11 klockan 15:01.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag instämmer med båda föregående talare.

    Köp något du gillar och kommer att använda idag. Helt omöjligt att titta i kristallkulan och gissa på hur andrahandsmarknaden kommer att utveckla sig. Men det är såklart kul att diskutera som ett tankeexperiment. Vem visste 1986 att det skulle varit smart att köpa på sig en massa TB-303 och spara i 30 år?

    Eller tänker du i termer av att du kommer att avyttra prylen redan i närtid för att få loss cash? Då verkar det som om det smartaste är att köpa 3 Chase Bliss-pedaler och kränga iväg utan att öppna kartongen

    Edit: Du svarade medan jag skrev Då skulle jag säga att du köper tre Chase Bliss-pedaler och kränger iväg för nästan nypris vilket märkligt nog verkar funka. Gillar du dem kan du ju behålla en

  6. #6
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag instämmer med båda föregående talare.

    Köp något du gillar och kommer att använda idag. Helt omöjligt att titta i kristallkulan och gissa på hur andrahandsmarknaden kommer att utveckla sig. Men det är såklart kul att diskutera som ett tankeexperiment. Vem visste 1986 att det skulle varit smart att köpa på sig en massa TB-303 och spara i 30 år?

    Eller tänker du i termer av att du kommer att avyttra prylen redan i närtid för att få loss cash? Då verkar det som om det smartaste är att köpa 3 Chase Bliss-pedaler och kränga iväg utan att öppna kartongen

    Edit: Du svarade medan jag skrev Då skulle jag säga att du köper tre Chase Bliss-pedaler och kränger iväg för nästan nypris vilket märkligt nog verkar funka. Gillar du dem kan du ju behålla en
    Får bara välja en sak, men tack för tipset .

  7. #7
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Moog andrahandsvärde är svårt, de har höjt priserna 25-30% men många cirkulerar därute som köpts för 9000:- Grandmother och 18 000:- Matriach och sedan sålts i flera led. Matriarch har jag själv köpt och sålt för 13500:- i år.

    Hydrasynt är bra men märket har kanske inte så hög status.

  8. #8
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog andrahandsvärde är svårt, de har höjt priserna 25-30% men många cirkulerar därute som köpts för 9000:- Grandmother och 18 000:- Matriach och sedan sålts i flera led. Matriarch har jag själv köpt och sålt för 13500:- i år.

    Hydrasynt är bra men märket har kanske inte så hög status.
    Tack, det är i de banorna jag funderar. Moog är kanske det bästa valet sett till de närmsta åren.

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Kan vara ute och cykla nu, men Prophet 08 var väl en av de bättre som höll sig i priset?

  10. #10
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Det är snart Black Friday, det kanske dyker upp någon intressant för 15k som normalt går för 20k. Testa en stund och eventuellt sälj med liten eller ingen förlust?

  11. #11
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är snart Black Friday, det kanske dyker upp någon intressant för 15k som normalt går för 20k. Testa en stund och eventuellt sälj med liten eller ingen förlust?
    Jättebra förslag, tack!

  12. #12
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Black Friday är bara par veckor bort nu. För två år sedan hovrade jag över en Pro-3 för 12 lax på Bax, hade varit en bra affär!

  13. #13
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Take5

  14. #14
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Black Friday är bara par veckor bort nu. För två år sedan hovrade jag över en Pro-3 för 12 lax på Bax, hade varit en bra affär!
    Ja verkligen, den ligger på 23.790 hos tysken nu...

  15. #15
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Take5
    Tysken har en b-stock för 15.290 .

Liknande ämnen

  1. Studiogrejjer med minst andrahandsvärde 2021?
    Av deleted user i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2021-12-18, 22:50
  2. Min dotter önskar sig keyboard/synth. Förslag mottages.
    Av Valdo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2017-11-08, 14:29
  3. Förslag på modulär synth
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 16:38
  4. Virus ti2 uppför sig högst oberäkneligt med logic
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2015-01-12, 17:55
  5. Demo-synth-riff - Har du förslag?
    Av moderskeppet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 02:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •