Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Logic uppdaterat till 10.8

  1. #1
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd

    Logic uppdaterat till 10.8

    Jag postade i Logic tråden men såg att den inte fanns under nyheter. För er som inte är Logic användare kan det vara intressant att veta vad Logic har i sin 10.8 version.

    https://support.apple.com/sv-se/guid...cp55247cb8/mac

    What’s new in Logic Pro for Mac 10.8
    • Mastering Assistant
    • Sample Alchemy
    • Beat Breaker
    • 32-bit recording


    Med mera

    Music tech helpguy har kikat lite översikts mässigt.


    https://youtu.be/j-2kpMGCQWc
    Senast redigerat av Håkan den 2023-11-10 klockan 23:45. Anledning: La till info /admod

  2. #2
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Alltså, Logic är så jäkla bra i sig, men ännu bättre är Apples licensieringsmodell.

    Jag köpte Logic Pro X direkt när det kom ut och det kostade runt 1500 kr - 1900 kr vill jag minnas.

    Året var 2013, alltså 10 år sedan och man får fortfarande GRATIS uppdateringar utan några som helst begränsningar.

    Man får dessutom licens till fem (5) st datorer.
    (Fast i praktiken verkar det vara fler än så, då jag inte har brytt mig om att avinstallera på äldre datorer och det brukar funka om jag startar upp en gammal dator någon gång (jag säljer inte mina gamla macar, sparar dem och plockar fram dem ibland för att det är kul att köra gamla system, spel och sådant).)


    Man kan ha synpunkter på Apple och man kan ha synpunkter på Logic, men kostnadsmässigt i relation till vad man får är detta oslagbart, just sayin...

  3. #3
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ha synpunkter på Apple och man kan ha synpunkter på Logic, men kostnadsmässigt i relation till vad man får är detta oslagbart, just sayin...
    Verkligen. Men det är ju också smart såklart eftersom de vill att du och jag ska köpa nya Macar och inte byta till Windows eller Linux. Det är skillnad för företag som inte säljer hårdvara med tillhörande exklusivt operativsystem. Jag har alltså förståelse för de tillverkare av DAW som behöver ta mer i betalt och tycker lätt att det är värt det också.

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Installerade nyss och testade 10.8 - vilken skillnad Mastering Assistant gjorde på en av mina danslåtar. Oj!

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Imponerande att Apple tagit arvet vidare så pass starkt. Nästan så man undrar om några av Emagics kärntrupp jobbar kvar…
    Bra genomgång i videon där också.

  6. #6
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen. Men det är ju också smart såklart eftersom de vill att du och jag ska köpa nya Macar och inte byta till Windows eller Linux. Det är skillnad för företag som inte säljer hårdvara med tillhörande exklusivt operativsystem. Jag har alltså förståelse för de tillverkare av DAW som behöver ta mer i betalt och tycker lätt att det är värt det också.
    Visst är det så, men samtidigt kan jag ju tycka att en del tillverkare ibland verkar bara hitta på grejor för att de ska kunna sälja en ny version, den praktiska nyttan kan vara försumbar (jag tittar på er Adobe & Reason Studios (se mina tidigare inlägg om uppgradering av Reason om någon undrar varför)).

    Med det sagt tycker jag att det är viktigt att framförallt små aktörer får ta (rimligt) betalt för sina produkter.

    Sedan krävs det mer än en mjukvara för att i alla fall jag skulle byta plattform - så länge man inte kan köra Mac OS eller något framtida bättre OS på PC hårdvara håller jag mig till Apple (min PC duger bäst till spelmaskin ).

    Apple kunde ju tagit betalt för uppgraderingar av de program som inte medföljer en Mac vid köp; Logic, Final Cut, Motion etc. eller tagit betalt per licens, så jag måste säga igen att det är riktigt bra - lika roligt varje gång det kommer en uppdatering som hos andra tillverkare skulle varit en uppgradering .

  7. #7
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Alltså jag kritiserar inte Apple för deras modell, jag gillar den. Tycker bara att man ändå kan poängtera skillnaden i villkor jämfört med sina konkurrenter.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ser bara enda nackdel: SoundDiver behöver fixas. Helst integreras i Logic helt. Fixa!

  9. #9
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag kritiserar inte Apple för deras modell, jag gillar den. Tycker bara att man ändå kan poängtera skillnaden i villkor jämfört med sina konkurrenter.
    Jag förstod det . Håller med och utvecklade lite .

  10. #10
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Samma story som Elysian. När jag köpte en maxad imac för första gången, Då var det som en ny värld med allt som fanns inbyggt.
    Ca 2000 kr kostade Logic x. Alchemy kostade mer… innan den blev integrerad i Logic x. En no brainer. Efter några år så började jag närma mig CPU taket och köpte en begagnad maxad macpro. Den var snorsnabb… idag motsvarar den fortfarande en ganska vass maskin.
    Sen köpte jag en maxad imac med i9 10 kärnor. Så.. sett ut det perspektivet så har Apple fått bra betalt för att jag investerade initialt lite pengar men oerhört mycket lärotid i Logic och dess enorma kapacitet som man inte vill kasta bort.
    Tack Apple för 10.8. Jag har emastered och varit nöjd med det. Men nu är det dags att utvärdera om man skall säga upp det som års abonnemang. Det jag också tycker man står i valet och kvalet är virtualisering på maxad pc vs att byta till Apple silikon. Jag hoppas på att apples framtida Logic tar ut mer från sin enorma GPU kraft, då blir Apples silikon mer vettigt för musik produktivitet.
    En CPU+GPU version ser jag fram emot.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser bara enda nackdel: SoundDiver behöver fixas. Helst integreras i Logic helt. Fixa!
    +1, hur svårt kan det vara?

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Sample Alchemy, vad är skillnaden mot Alchemy. Är det en lite version? Jag har aldrig tagit mig in i Alchemy men begriper att det är oerhört avancerat.

    Slip och rotate... Äntligen! Slip borde finnas i alla DAW, ovärderligt när man skall anpassa en bakgrund mot något annat spår men bibehålla in/uttoningar (fanns i Fairlights gamla Fame-system). Rotate var ju en smart utökning av metoden, kul!

    Nu måste jag ge mig själv en macOS-uppdatering i julklapp (d.v.s. ny dator) så jag också får vara med.

  13. #13
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sample Alchemy, vad är skillnaden mot Alchemy. Är det en lite version? Jag har aldrig tagit mig in i Alchemy men begriper att det är oerhört avancerat.

    Slip och rotate... Äntligen! Slip borde finnas i alla DAW, ovärderligt när man skall anpassa en bakgrund mot något annat spår men bibehålla in/uttoningar (fanns i Fairlights gamla Fame-system). Rotate var ju en smart utökning av metoden, kul!

    Nu måste jag ge mig själv en macOS-uppdatering i julklapp (d.v.s. ny dator) så jag också får vara med.
    Fint med en Julklapp

    Sen gällande Alchemy, det finns många kurser att gå online för den besten. Den är djup.
    Sample Alchemy, tar lite av den konceptuellt, men det är bara en pink i havet av Alchemy.
    Men underlättar nog för att minska lärotröskeln för de specifika funktionerna och kanske blir ytterligare en inkörsport till Alchemy.

    Jag startade upp 10.8 och hittils inget haveri, varken från Logic mina pluggar eller MacOS sonoma.
    Med Logic på intel dator, hade man inte tillgång till mer än en förinställning på Master Assistenten. Så det kan vara bra att veta. Det krävs stegvis Apple M … dator för framtida funktioner i Logic. Det var väl väntat, men nu syns det.
    Mer att testa…

  14. #14
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Min 10 år gamla macbook verkar inte kunna uppdatera till senaste logic. Blev lite sugen på den där mastringsgrejen. Ja, ja man överlever nog ändå.

Liknande ämnen

  1. Uppgradera Logic express 7 till Logic studio 8?
    Av daniel_hejhopp i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 12:16
  2. Logic uppdaterat till 7.2.1
    Av Dee i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 13:13
  3. Stylus RMX uppdaterat till 1.5
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •