Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Använda DAW med snabb hårdvaruautomation

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Använda DAW med snabb hårdvaruautomation

    Svår rubriksättning, men alltså så här:
    Deluge: Knappa in ett trumkomp, håll in något steg vrid på reverbratten elle delayratten för att lägga till det på det steget, klart.
    I DAW: Knappa in ett trumkomp, lägg till en effektenhet, välj effekt, se till att endast den noten (eller att den ligger på en egen kanal) routas till effektenheten, skapa upp automation, rita (eller routa kontroller och spela) in automationen för den noten.
    (Delugen har ju lite fusk eftersom just både reverb och delay finns där för start med egen kontroller.)


    Men det jag saknar är alltså en hårdvara som följer det som görs i DAW, där man snabbt kan göra det ovanstående, är det bara Push som gäller?
    Elektron?


    En lösning är ju att göra delar av sekvensandet i Deluge, synka en song/arrange med DAW, men så fort man flyttar runt/lägger till/tar bort något över tidsaxeln kommer det ju inte hänga ihop utan att man gör samma på båda.

  2. #2
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Om jag förstår frågan rätt så kan väl Novation SL Mk3 köra det om man använder interna sequencern och använder template för den maskin eller plugg man styr.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag förstår frågan rätt så kan väl Novation SL Mk3 köra det om man använder interna sequencern och använder template för den maskin eller plugg man styr.
    Den synkar alltså tidsaxeln med DAWens?

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Just det här är ju en av steglås-sequencers fördelar. (Men den är delvis en illusion, det blir så enkelt för att maskinerna är mycket mycket mer begänsade än DAW:ens oändliga möjligheter.)

    Jag skulle säga att enklaste är att bara se till att ha ett reverb och ett delay uppsatt från början på sends i template-projektet. Sen är det bara att plupp:a in en autmation-linje på varje ställe du skulle ha steglåst på hårdvaran. Högst marginellt mer tidskrävande (även om känslan inte blir lika direkt.)

  5. #5
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den synkar alltså tidsaxeln med DAWens?
    Så fattar jag det, se 6:50 in i denna om det är det du avser. Använder man kontrollerns patternfunktion är det väl sedan bara att spela in den med parameterlåsning per steg om det är det man nu vill.

    Sedan är det väl parameterlåsning av interna parametrar och effekter. Lite osäker på om man det skulle fungera med sådant som ligger på t.ex. sendeffekt.


    https://youtu.be/9uEzJHdW2SU

  6. #6
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    I ajbleton: kör ett makro till grejen du vill automatisera, assign till en ratt på hårdvara. Tryck på record och ratta runt. Klart!

  7. #7
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I ajbleton: kör ett makro till grejen du vill automatisera, assign till en ratt på hårdvara. Tryck på record och ratta runt. Klart!
    Fast här handlade väl om på enskilda steg. Det får man väl nästan rita in eller tänker jag galet?

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I ajbleton: kör ett makro till grejen du vill automatisera, assign till en ratt på hårdvara. Tryck på record och ratta runt. Klart!
    Tycker inte alls att spela in automation ersätter parameterlås. Plås låter dig automatisera precist.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Parameterlås låter mig välja ett eller flera steg i en sekvens, sedan ställa in t.ex. reverbsend på bara just det steget. Just att det är integrerat med sekvensen är det som gör det kraftfullt. Använder det mycket sedan min andra Elektron-maskin (svårt att göra på Sidstation) och konstant därefter.

  10. #10
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    https://youtu.be/BnzgDH4aIz8?si=N1saOEpCWIArGaDi

    Jag styr pitch på samlingen i DAW via midi cc, lite olika värden på olika steg. Är det inte mission success?
    Senast redigerat av rwq den 2023-11-05 klockan 19:43.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    1. Välj steg/not i ett pattern via hårdvarukontrollern
    2. Automatisera parametrar på ljud/kanal via hårdvarukontrollern
    3. Är du klar? Om inte, gå till 1

    Det är det arbetsflödet som efterfrågas som jag (parameterlåsare sedan Machinedrum kom ut) tolkar det. Helst så ska det ju gå att göra när ens pattern kör också.

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Välj steg/not i ett pattern via hårdvarukontrollern
    2. Automatisera parametrar på ljud/kanal via hårdvarukontrollern
    3. Är du klar? Om inte, gå till 1

    Det är det arbetsflödet som efterfrågas som jag (parameterlåsare sedan Machinedrum kom ut) tolkar det. Helst så ska det ju gå att göra när ens pattern kör också.
    Ja, precis.

    En hårvarukontroller som speglar det som händer i spåret/kanalen på skärmen.
    Gissar att Push och MPC och Maschine har sånt?

  13. #13

    Redaktör
    Om det är specifikt parameterlåsning du vill göra så är det enkelt att göra i Push (håll ner stegen, vrid på ratt för parametern du vill ändra), och den mer allmänna funktionen "spela in automatisering i farten" borde funka med alla kontrollers som funkar med Lives automap, antingen genom att du väljer en reverb/delay på spåret eller automatiserar aux send.

    Sen finns det massa workarounds, typ att använda en stepsequencer med 16 steg som styr aux send och sedan styra den via kontrollern.

    I Live specifikt skulle jag säga att arbetsflödet är att använda clip envelopes och rita in stegautomatiseringen för aux send den vägen.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag har också önskat mig ett parameterlås-flöde för att rita clip-automation i Live (och i Cubase innan det) ända sedan jag blev med Machinedrum. Har testat blandade "lösningar", elektron->live-midi-kontrol, M4L-varianter + midi-CC-styrning, m m. Tycker alla de lösningarna mest blir meck, och ev otight. Så, jag har gett upp det och bara vant mig vid att rita automation med penna. Om man ser till att lägga upp automation-spår för de parametrar man vill "låsa", är det rätt snabbt/enkelt sen att bara zoom:a till lagom adaptive grid och sen köra pennan för att rita in steg-automation. Det känns inte riktigt lika direkt som parameterlås och vrida på en ratt, men det är samtidigt väldigt flexibelt för steg/slide + att man får direkt överblick över alla parametrar man automatiserar.

Liknande ämnen

  1. Använda 32-bitars plugin i 64-bitars DAW?
    Av drifter7508 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-12-30, 16:12
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-17, 13:22
  3. iOS-sampler med snabb, enkel timestretch?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 22:05
  4. Snabb hjälp med ljudfiler (startpunkt)
    Av outshape i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 15:07
  5. Lyssna på Axxe med subosc och snabb LFO?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •