Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Vad har ni er studio till? (Studion som instrument)

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Vad har ni er studio till? (Studion som instrument)

    Lustig fråga kanske med jag tänker såhär: en studio används ju till olika saker och kan se lite olika ut beroende på vad man gör. Komponera, spela in, mixa, mastra, repa, jamma, spela live, eller mest bara lyssna, arbetar man enbart med elektroniska instrument eller även akustiska och sång, är man där solo eller vill man kunna jobba med flera osv. Ska det vara en inspirerande miljö, eller är akustiken viktigast. Ska man kanske även kunna ta fram lödpennan etc.

    Hur använder ni er studio mest (ni som har/har tillgång till studio)? Och hur har ni anpassat den till just det ni gör? Eller arbetar ni kanske i olika lokaler beroende på syfte?

    Själv var jag i början väldigt fokuserad på Den Perfekta Mixplatsen. Just nu är jag i en väldigt luddig fas där jag bara vill ha instrument och mikrofoner inkopplade och åtkomliga, men riggar om hela tiden. Tänker att det kanske går i vågor, men det vore intressant att höra om någon hittat speciellt bra upplägg. Och överhuvudtaget tänker jag att det kan vara en kul och öppen diskussion.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inspelning såklart. Men kanske framförallt inspirationstempel liksom. Där har jag 96% av alla mina instrument, på väggarnar har jag bilder som betyder saker, tyger färger och former. Och skrivböcker och pennor för att skriva texter, arr och ackordföljder. På senare tid (pga jävla helvetes tinnitussatans-skit) så är min taktik att vänta så länge som möjligt med att starta datorn eller de högljudda grejerna. Det har visat sig vara mycket effektivt faktiskt, så nåt gott ur det onda

    Kallar helst inte det jag avslutar mixar med för "mastring" Men annars blir det allt på listan. Skulle nog få plats kanske tre till personer om det händer. Fan vad kul sånt är, men det händer nästan aldrig.

    Akustik är otroligt viktigt för att få känsla när man spelar. Där har jag turen att ha ett brädtimrat rum med spetsigt tak vilket fan är inspelningsperfekt för mig. Inte ett dugg neutralt, eftersom rummet är fullt av stränginstrument som ligger som ett välstämt harmoniskt bakgrundsreverb på allt jag gör. Älskar det. Min studio har ett eget liv liksom Och jag ser verkligen studion som ett instrument, som innefattar alla andra instrument jag släpar dit.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Låter helt undertbart ambulansen
    Hyr du ut den professionellt också?

  4. #4
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag använder min studio för komponerande, övning, kodande, notskrivning, patchande, inspelning och mixning. Jag tänker på min studio som ett stort modulärt system. Det viktiga för mig är att allt är inkopplat men också flexibelt och lätt att ändra. Så jag har en fet bantam-patchbay med 48 analoga in och ut, 8 Adat i/o till Expert Sleepers-moduler och 8 extra i/o till en tele-patchbay för att enkelt kunna testa olika grejer. Det funkar inte för mig att behöva ”gå och hämta en sladd” när jag vill få något gjort så allt är normaliserat till ett MADI-interface med 64 i/o.

    För mig är det en investering i livskvalitet att att ha dubbla uppsättningar av saker jag använder både live och i studion i de fall det är ekonomiskt försvarbart. Dvs kablar, nätdelar, adaptrar, lurar, kontrollers etc. Jag ser det som en investering i kreativiteten och något som optimerar mina möjligheter att få saker gjorda.

    Jag har lagt mindre tid, energi och pengar på akustiken än på workflow. Många skulle säkert tycka att det är fel prioriteringar, men jag tror på att utgå ifrån det som funkar för mig. Behöver jag bättre rum har jag tillgång till fina studiorum både på KMH (där jag jobbar) och på EMS.

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag har överlag svårt med det där med studioplanering/organisering, så jag har fastnat för att jag nu satt upp min mixposition som en rimlig avvägning mellan att det låter skapligt och rummet blir bra att använda/vara i. Sen ändrar jag mig konstant i hur jag vill ha saker riggade och hur jag vill jobba. Vissa saker har dock med åren utkristaliserat sig som centrala, så det som är den fasta punkten är datorbord med NordLead3 och Console1 i sweetspot, med monitorerna i närfält på stativ precis vid bordshörnen. Sen har jag ett sekundärt par monitorer riggade brett i rummet, som jag kör som lyssning när jag experimenterar med hårdvara/modular m m.

    I mitt senaste påhitt har jag utrustning på två rullbord, så det ska vara lätt att plocka fram/undan/ändra, men de blev aningens stora så kanske rent av skulle haft flera mindre bord. Även om mängden hårdvara konstant minskat är jag mycket mer av en "ta fram/rigga det jag känner för att använda", så jag har gett upp det där med att ha en snyggt uppriggad studio med allt inkopplat. Även med patchbays slutar det alltid med att jag vill patcha ihop och kunna skruva samtidigt på två maskiner som står i var sin ända av rummet, och sen river jag loss och sen blir det röra...

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Att förvara synthar i

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter helt undertbart ambulansen
    Hyr du ut den professionellt också?
    Alltså, jag blir alltid så jävla glad om vem som helst kommer och spelar lite (händer alltför sällan...). Proffessionellt så skulle nog många anse att den är för begränsad, åtminstone för separerad inspelning av band. Och inte är jag nån företagare heller Men om nån vill komma och spendera några sommardagar med mig och mina instrument så kan vi utan problem komma till nån slags vettig överrenskommelse. Ingen skule bli gladare än jag

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Det viktiga för mig är att allt är inkopplat men också flexibelt och lätt att ändra.
    Detta är intressant. För mig är det viktigt att inget är inkopplat. Det beror såklart på vilka grejer man använder, men jag gillar verkligen att oftast börja från noll. Detta har vi ju diskuterat förut på forumet, och det verkar vara jämnt mellan dessa två läger.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den som ändå hade en studio!

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Fasiken vad intressanta svar, så kul! Får skriva mer i morgon. Ville bara tacka lite.

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att förvara synthar i
    Förutom förvaring…
    Så är min enkla setup fokuserad på workflow för att skriva och snabbt kunna lägga gitarr och sång.
    Mix och mastering gör också. Sitter alltid i mina monitorers sweetspot.
    Använder sällan några av mina hårdvarusyntar. Mest använd är min Moog Rogue och Korg monologue.
    Trångt rum med plats för 2. Så det är väl egentligen ett proddrum och ingen studio egentligen.

    Förutom det så är det också min underhållningsplats för datorspel och diverse arbetsrelaterade saker som att skriva text och ha digitala möten. Där har jag uppat med en Canon M50 kamera med bra belysning så man ser lite proffsig ut.

    Tracka annat då får jag ta min mobila rigg eller så hyr jag in mig någonstans.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vet inte om ett lägenhetsförråd (i lägenheten) kvalificerar alls men det är skön verklighetsflykt iaf och yes allt måste vara inkopplat så att man kan skapa nya verk. Jag skriver detta i sten nu 231106; jag är nöjd med det jag har, snälla köpbytsäljguden skona mig nu från att släpa hem och bort mer skit, låtom sakerna användas och nöj dig någon gång, amen!

  13. #13
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om ett lägenhetsförråd (i lägenheten) kvalificerar alls men det är skön verklighetsflykt iaf och yes allt måste vara inkopplat så att man kan skapa nya verk. Jag skriver detta i sten nu 231106; jag är nöjd med det jag har, snälla köpbytsäljguden skona mig nu från att släpa hem och bort mer skit, låtom sakerna användas och nöj dig någon gång, amen!
    en predikan för kören!, Amen<br>

  14. #14
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Komponera, spela in, mixa, mastra, repa, jamma, spela live, eller mest bara lyssna, arbetar man enbart med elektroniska instrument eller även akustiska och sång, är man där solo eller vill man kunna jobba med flera osv.
    Jaa, studion är väl bara livet nu. Jag kallar det för "kontoret", då det är där jag jobbar om dagen och gör alla dom sakerna du listar upp. Det har varit så sedan Corona. Det är numera bara ett solo rum, ganska litet, men hoppas att det kanske kan bliva lite större när vi finner vår nästa bostad.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag vet att jag hade varit otroligt mycket mindre produktiv om jag inte haft ett separat utrymme där jag BARA sysslar med musiken i vilken form det nu kan vara. Min studiodator är liksom en inspelningsmaskin BARA. Ingen uppkoppling, inga skriv/bildprogram, och så kommer det förhoppningsvis att förbli. Datorn är nu över 15 år gammal, och är fortfarande den snabbaste datorn jag hittills provat. Den vet vad den kan, och avsäger sig allt annat liksom

  16. #16
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Kul tråd.

    Har studion i hemmakontoret och varje gång jag vilar ögonen på min MS-10 så blir jag inspirerad, oavsett om det gäller en Powerpoint-presentation eller en session i Ableton.

    Och en rullbandare i fönstret är ju alltid snygg som inredningsdetalj.

  17. #17
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en rullbandare i fönstret
    Najs med fönster

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att jag hade varit otroligt mycket mindre produktiv om jag inte haft ett separat utrymme där jag BARA sysslar med musiken i vilken form det nu kan vara.
    Kan känna igen det vissa dagar, i o m att studion också delvis fungerar som min IT-distansarbetsplats. Ibland kan det vara svårt att komma över fårn jobbmode till musikmode, men en paus/promenad brukar oftast lösa problemet, och i de fall det inte gör det tänker jag att det nog inte hjälpt även om jag fysiskt flyttat mig. Ett större problem i sammanhanget är att ibland får jag nån musik-idé jag bara måste testa lite när jag kommer till "jobbet", och sen blev det inte många fakturerbara timmar den dagen.

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Jag känner igen mig i flera av inläggen. Mina egna ”studios” har bestått av mer eller mindre uttänkta uppställningar i för tillfället tillgängliga utrymmen. De i teorin bästa utrymmena (inkl eget rum, om än litet) har ofta inte funkat alls, för att jag inte känt mig inspirerad. Men sen har jag också haft tillgång till studio via studieförbund (för inspelning), Stim, och såklart favoriten EMS. Där har jag aldrig känt mig oinspirerad.

    På t.ex. EMS har jag heller inga problem med att patcha upp allt från start, men hemma tycker jag mest det är frustrerande. Vill att allt ska lira utan att det krävs någon jätteritual för att komma igång. Men det kanske är dumt tänkt och ett resultat av att hemmariggen varit provisorisk. När jag väl har mitt inspirationstempel (fint uttryckt Ambulansen) kanske det känns annorlunda. Å andra sidan kan man ju ha mer givande ritual än att routa basic signalvägar för grundkonfiguration. Så jag är nog #teamuppkopplad ändå.

    Smart tips emp att skaffa dubbelt av sådant som man kör live, inom görbara gränser.

    Tänker också att akustiskt (snarare än konstnärligt) mer avancerade arbeten kan göras i studios som är byggda specifikt för det ändamålet. Är därför också för egen del inne på Ambulansens linje att det viktigaste inte är en neutral rumsklang där man jobbar, utan en som man faktiskt gillar att vara i. Jag har alltid tyckt det varit så intressant när man t.ex. i min ljudutbildning blir itutad en massa måsten vad gäller dämpning, diffusion, reflektion m.m. och så ser man att även stora namn knappast jobbar i idealstudios, akustiskt sett. Tänker på t.ex. Björk eller Grimes som åtminstone i tidiga år kan ses jobba sittandes på golvet i random rum med instrument och mikrofoner strödda omkring sig, fullt med fönster och utan en akustikplatta i sikte.

    Har en känsla här av att rockbands-paradigmet kanske fått allt för stor betydelse för hur en studio ”ska” vara. Trumset t.ex. ger ju en massa akustiska problem som man i studio måste lösa med rumsbehandling och mikrofonteknik. Även om man som elektroniker också vill ha hårda transienter eller skimrande rassel så kan man ju lösa det med själva ljuddesignen på ett helt annat sätt. Tänker jag i alla fall.

    I min idealstudio ska jag definitvt kunna både spela in och mixa, förutom komponera såklart och testa grejer. Min workflow är som så många andras inte direkt linjär, så då måste jag kunna göra det mesta på plats.

    Sorry om jag bluddrar på men det är sjukt intressant.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid tyckt det varit så intressant när man t.ex. i min ljudutbildning blir itutad en massa måsten vad gäller dämpning, diffusion, reflektion m.m. och så ser man att även stora namn knappast jobbar i idealstudios, akustiskt sett. Tänker på t.ex. Björk eller Grimes som åtminstone i tidiga år kan ses jobba sittandes på golvet i random rum med instrument och mikrofoner strödda omkring sig, fullt med fönster och utan en akustikplatta i sikte.
    Som "skapare" är inspirationen central och att skapa i en "stor" och dyr studio är få förunnat och stressigt hur som utan miljonbudget. Att kunna sitta på golvet/hotellrummet/stugan/fjälltoppen/soffan etc inspirerande miljöer är viktigt. Det behöver man (för det mesta) inte akustikbehandling etc till.

    Däremot, att skapa någotsånär professionellt slutresultat av idéer/material etc fordrar mer - även för elektroniskt. För att mixa på hobby... demonivå klarar man idag att göra något hyfsat på soffan eller fjälltoppen, men för att göra resultatet bästa möjliga fordras bra lyssning - det är där den där akustikbehandlingen kommer in. Det är bevittnat svårt att mixa rätt i bara lurar och med högtalare i sämre akustisk miljö. Kringgående metoder typ "lära sig rummet/lyssningen" är mer en myt då det man hör alltid blir begränsat och skevt.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tänkte just säga det. Massor med artister sitter å komponerar, experimenterar och "jobbar" lite varstans, men Björk-albumen t ex lär vara mixade i en riktigt fin kontrollerad miljö.

    Det är väl annars en av de riktigt fina sakerna med laptops och mjukvarans konstanta förbättingar. Man kan sittar och vara kreativ lite närsomhelst och hursomhelst. Jag sitter väldigt ofta bara med min laptop, lurar och en M32-keyboard. Ibland även nån synth, minimodular eller elektronburk. Jag är faktiskt inte ens särskilt säker på att resultaten blir bättre när jag använder min hårdvara i studion, men det blir nog i alla fall lite annorlunda, och det inspirerar till andra typer av ljud och metoder.

    Med det sagt. Mix och ljudbild. Vissa av sakerna jag gör på laptop:en låter riktigt bra även när jag kommer till studion och kör upp det i mina monitorer. Men. Det kan lika gärna låta förjävligt. Helt slumpmässigt.
    Jag tycker bevisligen det är väldigt svårt att mixa och bedöma ljud och ljudbilder i lurarna. Samtidigt lär det också vara en ren övningsfråga. Finns ju folk därute som bevisligen kan både mixa och mastra i hörlurar.

  22. #22
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot, att skapa någotsånär professionellt slutresultat av idéer/material etc fordrar mer - även för elektroniskt. För att mixa på hobby... demonivå klarar man idag att göra något hyfsat på soffan eller fjälltoppen, men för att göra resultatet bästa möjliga fordras bra lyssning - det är där den där akustikbehandlingen kommer in. Det är bevittnat svårt att mixa rätt i bara lurar och med högtalare i sämre akustisk miljö. Kringgående metoder typ "lära sig rummet/lyssningen" är mer en myt då det man hör alltid blir begränsat och skevt.
    Självklart. Men poängen här är att i den egna studion är det kreativa arbetet viktigast, och då spelar det inte riktigt så stor roll. Sålänge man har också tillgång till riktigt bra studio anpassat för mixning, men där behöver man inte spendera lika mycket tid.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Lånar tråden lite för anteckningar :-)
    Jag ska koppla in min i dagarna i nytt rum. Men, jag kommer använda rummet till:

    (dator på höj-&-sänkbart bord)
    jobb, plugg, surfande
    redigera foton och videor
    programmering
    cadda kretskort
    spela in, mixa musik
    skriva låtar (gitarr + klicka fejktrummor i datorn)

    (ena halvan av ett bord)
    spela musik: plats för oljudsapparater i varierande setups. Ingen fast setup, förutom mixer+gitarr.
    Filma

    (andra halvan)
    bygga och laga grejer, elektronik mest men också småsnickrande och diverse reparationer
    testa prototyper till saker
    Filma

    Kommer försöka se till att
    • halvorna av bordet inte läcker över till varandra
    • ljud är kopplat så mycket som det går, exempelvis
    • några kanaler i "patchbay" från byggplats till ljudkort
    • mixer (på ljudhalvan) kopplad till ljudkortet, åt båda hållen
    • gitarrkabel alltid kopplad till ljudkort (via stämmare)
    • pedalström på ljudbordet, fast (hm, behövs kanske en dubblett här)
    • hm, midiklaviatur ska jag nog också ha, kanske vid datorn iofs?
    • vanlig ström på ljudbordet, utan att grendosan halkar runt.
    • en mick inkopplad så man kan spela in tal (oklart hur jag ska lösa det, är nog enklast med en lavaliermick av något slag)


    Också förvaring, komponenter, packmaterial, musikprylar, osv. Helst vill jag kunna se dem, i alla fall musikprylarna, annars glömmer jag helt bort att de existerar. Har ganska små våningar i hyllan så det borde gå bra. Komponenterna har jag börjat sortera, där behöver jag inte överblick på samma sätt, men det måste rationaliseras mer för jag hatar att leta efter saker (särskilt när jag inte hittar dem).

    Det måste vara lätt för mig att komma igång, för annars blir det allmänt datande istället för saker jag vet att jag egentligen vill. Jag tror faktiskt att jag kommer kunna få till det bra den här gången och på det här stället. Det är ett trevligt rum med fin utsikt. Förra rummet blev fullt med bråte och allmänt otrevligt, och dysfunktionellt. Det vill jag inte nu.
    Mål är också att frun ska använda sin halva (vävstol) och att hunden inte ska vara rädd för FARLIGA KARTONGER eller saker som står och skrotar utan komma och lägga sig. (Han gillar inte sånt alls, skitkul att vi just har flyttat stackarn men vi börjar få undan det värsta av kartonger och prasselföremål).
    Måste skaffa fler krukväxter.

  24. #24
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Även jag är team allting-alltid-inkopplat. Har så lite tid & energi över till musik så att sitta och koppa upp allt dödar all kreativitet. Har gjort så att alla prylar startar upp med en strömbrytare så att startsträckan ska vara minimal. Har ändå funkat ganska bra. Blir lite mikrojams ibland på en fikarast (arbetar 99% hemifrån) och ibland lite längre sessioner på kvällar. För mig är studion en fin plats där jag kan fokusera på något helt annat än verklighetens vedermödor.

    Studion delar jag med min fru. Idealbilden vi hade innan vi flyttade till radhuset vi bor i var att vi äntligen skulle ha plats för att göra det vi tycker om, jag musik och hon sy och fixa med smycken. Kanske till och med samtidigt Tyvärr har hennes plats mest stått oanvänd.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förmodligen hade jag också gärna haft "allt" inkopplat om jag framförallt gjorde elektronisk musik med ett gäng välkända apparater som då varit min palett. Men som jag har det så är 90% av mina instrument helt eller delvis akustiska, så jag slipper liksom ha det inkopplat Har ju också ett litet (med 99mått mätt ) stall av sampler, syntar, trummaskiner och orglar, men jag använder dem oftast som jag använder mina akustiska instrument, d.v.s. lite hursomhelst, och inte nödvändigtvis som mer eller mindre fasta komponenter i en setup.

  26. #26
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förmodligen hade jag också gärna haft "allt" inkopplat om jag framförallt gjorde elektronisk musik med ett gäng välkända apparater som då varit min palett. Men som jag har det så är 90% av mina instrument helt eller delvis akustiska, så jag slipper liksom ha det inkopplat
    Just det. Just gitarrerna och basen är inte inkopplade hela tiden men det beror mest på platsbrist och att det lätt blir jobbiga sladdar, pedaler och annat som dräller runt mina stränginstrument då jag ska spela.

  27. #27
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    replokal, allting inkopplat och klart, plats för stormixer, trumset och sånt

    hemma finns piano och gitarr och jag komponerar lite på op-z / laptop annat sånt man kan mysa med i soffan

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även jag är team allting-alltid-inkopplat. Har så lite tid & energi över till musik så att sitta och koppa upp allt dödar all kreativitet. Har gjort så att alla prylar startar upp med en strömbrytare så att startsträckan ska vara minimal. Har ändå funkat ganska bra. Blir lite mikrojams ibland på en fikarast (arbetar 99% hemifrån) och ibland lite längre sessioner på kvällar. För mig är studion en fin plats där jag kan fokusera på något helt annat än verklighetens vedermödor.

    Studion delar jag med min fru. Idealbilden vi hade innan vi flyttade till radhuset vi bor i var att vi äntligen skulle ha plats för att göra det vi tycker om, jag musik och hon sy och fixa med smycken. Kanske till och med samtidigt Tyvärr har hennes plats mest stått oanvänd.
    Låter likt min situation.

    Jobbar du i studion också eller är det separat? Jag är inte särskilt dawless, inte för låtskrivande i alla fall, så måste ha dator. Funderar på hur man kan göra det lättare att hålla isär dem mentalt...

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det. Just gitarrerna och basen är inte inkopplade hela tiden men det beror mest på platsbrist och att det lätt blir jobbiga sladdar, pedaler och annat som dräller runt mina stränginstrument då jag ska spela.
    Alltid blir jobbigt för gitarr ja, men att ha en dedikerad kabel framme, gärna fast i buntband eller något, med en bra plats där den kan ligga när den inte används, tror jag på. Kanske också ett extra gitarrställ (har ett hembyggt för många gitarrer) för den man spelar på för tillfället, så den kan vara närmre?

  30. #30
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter likt min situation.

    Jobbar du i studion också eller är det separat? Jag är inte särskilt dawless, inte för låtskrivande i alla fall, så måste ha dator. Funderar på hur man kan göra det lättare att hålla isär dem mentalt...
    Jobbar ibland här (i studion som jag sitter i nu), ibland i soffan och ibland vid köksbordet. Men har en arbetsdator (PC). Har en hemdator (macbook) som används för foto och ibland för musik. Oftast är det jammande utan dator som gäller hemma hos mig. Spelar in lite grejer via stereo ut från mixern bara så slipper jag fippla med datorn när jag har det sk flowet... Men datorn är ju grym om man ska arra och spela in lite olika delar och instrument för sig själv. Har spelat in lite rock&roll med mig själv på alla instrument då och då under året och för bl.a. detta ändamål skaffade jag ett litet zoomljudkort som är väldigt smidigt om man vill sitta och lägga ett gitarrsolo i soffan t.ex. med datorn bredvid. Zoom U-22 heter det. Så studion flyter väl ibland ut i övriga delar av huset på nåt sätt.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbar ibland här (i studion som jag sitter i nu), ibland i soffan och ibland vid köksbordet. Men har en arbetsdator (PC). Har en hemdator (macbook) som används för foto och ibland för musik. Oftast är det jammande utan dator som gäller hemma hos mig. Spelar in lite grejer via stereo ut från mixern bara så slipper jag fippla med datorn när jag har det sk flowet... Men datorn är ju grym om man ska arra och spela in lite olika delar och instrument för sig själv. Har spelat in lite rock&roll med mig själv på alla instrument då och då under året och för bl.a. detta ändamål skaffade jag ett litet zoomljudkort som är väldigt smidigt om man vill sitta och lägga ett gitarrsolo i soffan t.ex. med datorn bredvid. Zoom U-22 heter det. Så studion flyter väl ibland ut i övriga delar av huset på nåt sätt.
    OK. Så blir det nog inte för mig så mycket. Ville mest höra om du hade en separat arbetsplats eller inte :-)

  32. #32
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Barnvagnsförråd

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Little Trolley Store Studios

    positivFiXd

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Barnvagnsgarage låter som en subgenre till nåt annat gammal bekant

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Barnvagnsförråd
    Sälj vagnarna till valsolo-pris å köp synthar för pengarna vetja!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Barnvagnsgarage låter som en subgenre till nåt annat gammal bekant
    Mer underground-variant på babyrave.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer underground-variant på babyrave.
    Babymetal spelar ju i Stockholm den 16e november dessutom!

  37. #37
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Studio eller inte studio - jag säger "musikrummet". Om jag hade fixat vettigare akustikbehandling hade jag kanske sagt studio.

    På lite drygt åtta kvadrat i lägenheten har jag klämt in syntar, v-trummor, gitarrer och basar, mixplats och en liten elektronikverkstad. Allt musikrelaterat ska kunna hända där, men det är ju tveklöst fokus på skapande, inte mix.

    Det funkar ändå hyggligt att mixa om jag inte drar på alltför hög volym, men att fixa basen för klubbmusik kan jag glömma. Hade jag pysslat med det hade jag nog prioriterat annorlunda.

    Allt inkopplat är en nyckel för mig. Det var något av en uppenbarelse när jag för ett antal år sen skaffade ljudkort med låg latency och många in/ut och kunde dumpa den externa mixern och proceduren med max ett stereopars inspelning i taget.

    Att ha en yta för lödning etc är också kanon, jag DIY:ar en del och har man vintagegrejer så är det nästan ett måste att kunna mäta och fixa med grejerna. Men ibland blänger jag på arbetsbänken och tänker att där skulle man ju kunna få plats med ett par syntar till...

    Man klarar sig ju med mycket mindre. Men det är fantastiskt skönt att bara gå in i rummet, väcka Mac:en, trampa på strömmen till syntar och monitorer, starta Ableton och så är det bara att köra. Det tar väl typ tio sekunder.

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En "studio" idag 2023 tycker jag är mer en mindset än en lokal med glasruta och stort mixerbord. Och från början betyder det väl bara lokal med ett enda rum. Så man kan gott vara lite vårdslös med begreppet tycker jag. Jag har en studio liksom

  39. #39
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "studio" idag 2023 tycker jag är mer en mindset än en lokal med glasruta och stort mixerbord. Och från början betyder det väl bara lokal med ett enda rum. Så man kan gott vara lite vårdslös med begreppet tycker jag. Jag har en studio liksom
    Jag kan nog ändå tänka att studio är en plats för kreativt arbete. Sedan är det en annan sak vilka prylar man behöver. Visst kan man göra allt i datorn men att kalla sin laptop för studion är lite att missa poängen kan jag tycka. Studio för mig är en plats med ett visst syfte. Just därför blir det problematiskt att jobba på samma plats som "studion". Något jag själv fått kompromissa med i många år.
    Jag har kommit till insikt att arbete, studio och avkoppling (slösurf, lyssa på musik etc) bör göras på olika platser. Inte helt lätt att få till i en vanlig lägehet med famij.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så är det också, såklart. Som sagt, jag funkar nog också bäst just i ett separat dedikerat utrymme utan andra distraktioner. Jag tänker det inte som att jag är i studion när jag spelar mandolin i köket tillexempel

  41. #41
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Förvaring av syntar / kontor

  42. #42
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Kombinerat musikrum och arkadhall som även kan fungera som hemmakontor vid behov.

    Har även en rullbandare i fönstret som någon skrev men det går tyvärr inte att spela på den där den står. En trevlig möbel om inte annat.

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förvaring av syntar / kontor
    Började seriöst fundera på vad "kontor" var för en slags spännande instrument, som typ cittror eller harpor eller så

    Sen fattade jag...

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Började seriöst fundera på vad "kontor" var för en slags spännande instrument, som typ cittror eller harpor eller så
    Kontor är oftast en viktig del av ett finasiellt instrument...

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sen finns ju det arkaiska ordet konte. En förutsättning för allt mänskligt liv, och samtidigt ett anatomiskt kraftuttryck man kan använda bland folk som inte kan gammelord

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-01-12, 15:38
  2. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2018-07-27, 12:24
  3. Svar: 69
    Senaste inlägg: 2018-07-03, 22:29
  4. Studion som instrument?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •