Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Finns det någon synt med fler ENV-steg än Casio CZ / VZ?

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Finns det någon synt med fler ENV-steg än Casio CZ / VZ?

    Jag har en CZ-5000 och har kommit på roliga sätt att göra ljud nu lagom till dess 40-årsjubileum. Men den tar en hel del plats. Så jag började fundera lite på vad den kan egentligen och hur otroligt det är. Går det att ersätta den med något egentligen?

    1. 6 st envelopegeneratorer per ljud, med upp till 8 steg som kan skapa händelser när noter spelas eller när noter klingar ut, då man kan skapa "delay" som är mer avancerade än vanliga delay.

    2. Bonus: 8-spårig sequencer som klarar programbyten per spår och spelar på 8 st olika monofoniska (stepläge) eller polyfoniska (realtimeläge) ljud, antingen internt eller externt.

    Främst undrar jag om det finns något som kan skapa tidsförlopp likt Casios syntar eller bättre. Finns det ens?

    Jag har CZ-V (och har även gjort några fabriksljud till CZ-V) men soundet är inte mjukt, fluffigt och följsamt musikaliskt som på CZ i hårdvara - speciellt inte när man skapar dessa avancerade ENV-klanger. Det som händer är t ex att lång release på sista steget på en CZ gör att man kan släppa upp toner snabbt och då få riktigt lång release, på CZ-V klipps den av mer abrupt.

  2. #2
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Första jag tänker på är Ensoniq ESQ-1 och Roland W30 (S50) men dom kommer ju inte upp till samma "steg" och samma funktionalitet som CZ enveloper.

    Edit; var nog Ensoniq EPS/16 jag tänkte på
    Senast redigerat av bjorx den 2023-11-03 klockan 09:58.

  3. #3
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Lite OT:
    Min första synt på 80-talet var en Casio CZ-1 (har den kvar och originalbatteriet håller än konstigt nog) och jag gjorde delay precis som du nämner PF.

    Och en massa andra weirda grejer, t.ex. formantliknande ljud där jag försökte få maskinen att säga olika ord (hade ingen sampler då ) - det coola är ju att 8 stegsenveloperna finns inte bara på DCA, utan även på DCO och DCW.

    Casio skämde bort mig med 8-stegarna och jag måste erkänna att jag aldrig riktigt har gillat vanliga ADSR-synthar p.g.a. deras begränsning på det området .

    Ännu mer OT:
    Har för övrigt en fin CZ-5000 till salu som jag aldrig kommer till skott med att sälja, originalcartridge och originalmanualer ingår. Batteriluckan som sitter på undersidan och som brukar saknas, finns också kvar.
    Pris 7.500 kr (bara cartridgen går för 1200-1500, den kan användas till andra CZ- synthar).
    Sorry för den spontana trådkapningen .
    Senast redigerat av elysian den 2023-11-03 klockan 08:47.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Fler, eller ens lika många steg har jag inte sett men de saknar tyvärr modulationsmöjligheter som finns på många andra vanliga DADSRs. T ex LFO-till-release time eller velocity till attack time. Eller finns velocity kanske?

  5. #5
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Blofeld:s fyra ADS1RDS2R erbjuder en del åsså?
    https://youtu.be/ru2drMvThpc?t=364

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ensoniqs enveloper hade i alla fall 7 steg:

  7. #7
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag tänker osökt på Emu:s Morpheus som förutom normala enveloper har två (eller tre, beroende på preset/hyperpreset-läge) funktionsgeneratorer. De består av 8 steg där varje steg kan dels villkoras på olika sätt och hoppa till andra steg, och stegen i sig kan följa olika typer av tidskurvor. Så på så sätt kan de erbjuda mycket mer än "bara" 8 steg.

    De är också i princip omöjliga att sitta och programmera för hand, varför jag i veckorna skrivit en patchgenerator även för Morpheus...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Function Generators.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	432,1 KB 
Id:	115407

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Alesis Andromeda har 7 steg och är loopbara och modulerbara. Man kan även ställa om kurvorna, linjära,exponentiella, logaritmiska.
    https://djjondent.blogspot.com/2021/...envelopes.html

  9. #9
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hmm Prophet VS har ju svincoola Envelopes även Buchla 400 som har 10 steg...

  10. #10
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Octatrack

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Waldorf M har en wavenevelope som man kan använda till vad som helst, med 8 time/level steg, loopbar.
    Samt en 4 stegs time/level enveloper och två ADSR'er.

    Men Synclavier/Synclavier V/Regens frames slår ju allt annat såklart

  12. #12
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Kurzweil har 7 steg + loop; A1A2A3DR1R2R3Loop
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmbild 2023-11-03 142451.png 
Visningar:	7 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	115412

  13. #13
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	eg.png 
Visningar:	5 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	115413

    Yamaha TG77/SY77/TG99 hade väl hur mycket enveloper som helst, och i många steg. Men tyvärr hopplös att programmera.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tänkte just nämna dem Loopbara också. En per operator.

  15. #15
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Matrix12 och Xpander har väl tracking generator som kan göra en envelope mycket mer komplex. Min Alesis Ion har samma grej som ska vara kopierad från nämnda synthar.

  16. #16
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är väl 80-talet som sitter och håller på alla envelope-steg.

    Synergy hade 16 steg
    Kurzweil K150 och K250 hade 256
    Kurzweil 1000: 7 attacksegment och 7 releasesegment
    Synclavier: 128
    Audioframe Waveframe: 16
    Technos Axcel: 128
    Buchla 700: 96

    Nån får ringa 80-talet och begära tillbaka några. Men de kanske inte tycker att vi förtjänar det.

  17. #17
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    90-talare:

    GEM S2/S3 och Equinox kan ha upp till 10 steg.
    På Emu Morpheus och Ultra Proteus finns utöver de vanliga enveloperna en 8-stegs funktionsgenerator.
    Trummisen Korg S3 har en 8-stegs EG.
    Senast redigerat av Volt den 2023-11-03 klockan 23:08.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det jag efterfrågar är alltså att det händer en massa saker efter att tangent har tryckts ned. På många maskiner med flera parter så kan man även fördröja parter i förhållande till varann för att uppnå det här.

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Synclaviern kan sätta FM djup och handritad FM carrier och modulator per frame, det slår nog det mesta.
    Låter ju sjukt coolt också.

Liknande ämnen

  1. Finns det någon synt som inte stiger i värde?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-11-10, 18:25
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 17:46
  3. Finns det någon VST, sampleCD etc. med bra trumpeter ?
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 16:24
  4. Finns det någon CV/Gate-sequenser med extern monitor?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •