Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Multieffekt för gitarr, tips?

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Multieffekt för gitarr, tips?

    Lite rörigt/funderande. TLDR; spelar i band och vill kunna byta mellan många olika ljud med en knapp. Alltså att man programmerar in låtar/setlists och så trycker man på en knapp varje gång ljudet ska bytas och så byts allt direkt.
    Ganska svår musik + sjunger + har inte riktigt lärt mig att steppdansa på pedaler, så det måste gå med ett tryck.

    Den måste:
    • ha bra/ok distljud
    • ha lite effekter, behövs inte jättemycket, men i alla fall delay som är ok och gärna någon modulationseffekt
    • kunna välja mellan olika ingångar, eller ha en (helst flera) effektloopar som kan switchas in (i början av kedjan duger, men gärna flexibelt så man kan ha exempelvis eq innan). Har en extern pitch shifter som måste på/av med samma tryck. (ELLER se nedan, kunna pitch shifta själv)
    • ha ett dugligt interface för att programmera in presetbyten
    • ha footswitchar (eller ta midi/extern footwitch utan strul)
    • kunna ha en/flera momentana footswitchar, alltså så att man kan trycka igång en effekt (pitch shiftern) tillfälligt när man håller ner en knapp (går nog att lösa med expression-ingång och momentan footswitch).


    Får gärna:
    • simulera högtalare, mest för övning hemma.
    • ha polyfonisk pitch shifter (då är inte kravet på effektloop ett krav längre) – kanske någon bossgrunka har OC-5-algoritmen? Har den bara oktaver är det ok, men föredrar om den kan
    • ha expressionpedal, eller möjlighet till det
    • gå att redigera i datorn
    • vara snabb att redigera på pedalen själv
    • ha in/ut nog för att köra lite effekter på sång (eq, kompressor, reverb, kanske pitch eller sån) som styrs med samma tryck. Men måste inte vara dedikerade rösteffekter.
    • Kunna skicka midi eller på annat sätt (dra låg/hög ingång) för att styra andra enheter (kan den göra det utan midi – alltså simulera footswitch) är inte kravet att kunna switcha in/ut pitch shiftern ett krav längre, då kan ju det ske externt)


    Budgeten är ganska liten, men finns det något som är svinbra och klarar flera pedaler/ingånger kan jag spara/vänta längre. Det måste heller inte vara senaste nytt, gamla grejer lär duga ljudkvalitetmässigt för mina behov, särskilt som man kan uppgradera senare.

    Dator+ljudkort är ett alternativ, men jag är lite tveksam till pålitligheten. Om folk har erfarenhet eller tips eller vill försöka övertyga mig om att köra dator/varna mig för dator är jag tacksam för det. Eller har tips på bra billiga ljudkort med core audio/låg latency och minst fyra in/ut samt midi (för footswitchen). Dator är ju en nästan gratis lösning som klarar precis allt (med midifootswitch).

    Finns det en loop-switcher som gör det bra kan det också funka, jag är glad i mina distpedaler och vill egentligen gärna använda dem om det går. Då får man inte olika inställningar, men olika kombinationer av effekter duger för mig).

    En annan tanke jag har är att använda min nord modular (rack), den har ju fyra in+ut och kan agera switcher och har modulation/reverb/eq i mängder och kan ta distpedal. Lite bökigt att planera låtar eller ändra inställningar men det går ju. Klarar galant alla kraven tror jag. Också helt gratis, och helt pålitlig.

    Funderar på om gamla Line6 pro, rackenheterna, kan klara det? Eller någon billig zoom-effekt. Eller något jag inte känner till.

    Min trummis sa "du ska nog ha en Quad Cortex", och ja tack, men inte till det priset, det är långt långt över budget.

    (jag har ju en tendens att svara "Nord Modular" när folk har trådar med obskyra kravställningar, nu gör jag det till mig själv)

    Vad mycket text det blev. Håll till godo.

  2. #2
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Faktum är att jag har en gammal Line6 rackenhet som jag vill sälja om det skulle vara av intresse. Jag använder själv Helix Stomp nu och kan rekommendera den annars.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktum är att jag har en gammal Line6 rackenhet som jag vill sälja om det skulle vara av intresse. Jag använder själv Helix Stomp nu och kan rekommendera den annars.
    Vilken modell?

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Om du har pengarna: Line6 HX Stomp. Annars tycker jag att generationen innan Helix, alltså Pod HD fortfarande håller bra. En HD500(x) eller HD 300 borde gå att få tag på för strax över tusenlappen och checkar nog alla boxar för dig.

    Eller kolla på gamla Boss GT3/5, högtalarsimuleringen är nog inget att hurra för, men disten är analog(!) och modulationseffekterna kan vara rätt bra fortfarande.

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken modell?
    Line6 Pod HD Pro X

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Line6 Pod HD Pro X
    Kan den välja höger/vänster ingång beroende på preset?

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har pengarna: Line6 HX Stomp. Annars tycker jag att generationen innan Helix, alltså Pod HD fortfarande håller bra. En HD500(x) eller HD 300 borde gå att få tag på för strax över tusenlappen och checkar nog alla boxar för dig.

    Eller kolla på gamla Boss GT3/5, högtalarsimuleringen är nog inget att hurra för, men disten är analog(!) och modulationseffekterna kan vara rätt bra fortfarande.
    HX stomp har send/return ja, utmärkt.

    oj, priset ja. De pengarna har jag inte. Funderade lite, insåg att budgeten är nog inte bara liten utan jätteliten.

    Boss GT3/5 har också effektloop, bra. Bara man kan välja var i ordningen den är. GT3 var mer rätt budgetmässigt, och sånt jag inte hade kommit på själv (HX stomp kände jag till), tack!

  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan den välja höger/vänster ingång beroende på preset?
    Jag kan inte svara på det rakt av. Är på resa nu så lite krångligt för mig att läsa manualen, men det står väl där.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte svara på det rakt av. Är på resa nu så lite krångligt för mig att läsa manualen, men det står väl där.
    ok.

    Lutar nog åt att jag provar nord modularen, den har ju fyra ingångar så jag borde kunna lösa det. Om jag kan få till ok dist i den – eller köra pedal bara. Dist in, ren in, pitch shift in, röst in. Och så ut (loop) till shiftern, eller om den är först. Det löser jag.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Flera av de nya "dyrare" gitarrboxarna klarar allt det du vill, men kostar därefter också. Själv är jag partisk för Quad Cortex som tyvärr går dyrt även som begagnad, sedan har du även Helix LT t ex men svårt att komma under 10 tusen ens begagnat. Finns billigare Boss, Zoom, Mooer etc (eller äldre varianter typ POD HD) men då får du kompromissa.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera av de nya "dyrare" gitarrboxarna klarar allt det du vill, men kostar därefter också. Själv är jag partisk för Quad Cortex som tyvärr går dyrt även som begagnad, sedan har du även Helix LT t ex men svårt att komma under 10 tusen ens begagnat. Finns billigare Boss, Zoom, Mooer etc (eller äldre varianter typ POD HD) men då får du kompromissa.
    Kompromissa med ljud eller funktionerna jag vill ha?

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vad är det för band du spelar i?

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kompromissa med ljud eller funktionerna jag vill ha?
    Båda...

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för band du spelar i?
    Ett nytt band, vi kör ... dödsig blackig doomig metal av något slag? Vi har bara skrivit två låtar än. Ganska hårt och ganska svårt :-) skitkul!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda...
    :-)

    Kompromissa med ljudet kan jag tänka mig, särskilt som jag ändå har riktig fyrtolva som färgar ljudet. Återstår att se om jag/nord modular kan dista en gitarr tillräckligt bra. Går det så är det ju en väldigt bra lösning!

  15. #15
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett nytt band, vi kör ... dödsig blackig doomig metal av något slag? Vi har bara skrivit två låtar än. Ganska hårt och ganska svårt :-)
    Ah, var det ni som sökte basist? Det hade varit typ min grej om jag hade haft tid. :-)

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nordmodular för sjutton! Enda som fattas där är väl vettigt delay/reverb.

    Dator och interface är dock ultimat. Jag hade inte varit orolig över pålitlighet. Men sedan kör jag Mac med class compliant ljudkort, så strulpotentialen är extremt låg i mitt fall. Därför rekommenderar jag att du gör det samma

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, var det ni som sökte basist? Det hade varit typ min grej om jag hade haft tid. :-)
    Japp! Vi hittade en som är grym :-)

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nordmodular för sjutton! Enda som fattas där är väl vettigt delay/reverb.

    Dator och interface är dock ultimat. Jag hade inte varit orolig över pålitlighet. Men sedan kör jag Mac med class compliant ljudkort, så strulpotentialen är extremt låg i mitt fall. Därför rekommenderar jag att du gör det samma
    Jag har ju G2 (engine), den har reverb och delay! Det trista är iofs att jag inte kommer kunna redigera ljuden öht, om jag inte kopplar in någon midikcontroller. Det är iofs lätt, men ska man ha en massa presets – ändrar den parametrar per preset, eller bara i det aktiva? Det blir ju knepigt med volymkompensationen exempelvis. Jag kan iofs ha gammeldatorn (den enda som pratar med nord modular) i repan eller editera med macen vi har där. Men ska man in i datorn är det pilligt och lär inte bli av (kan vara en fördel att jag inte pillar ljud också).

    Jo, jag kör också mac och CC. Men jag slipper helst ta min dator till repan varje gång, även om den är lätt.

  19. #19
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp! Vi hittade en som är grym :-)
    Trevligt! Ser fram emot att höra.

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ett annat svar, som jag vet inte var det du frågade efter :

    En variant är att dra ner på vad du behöver till minsta möjliga.
    En distpedal och en delaypedal med chorus i.
    Men de är då exakt rätt ljud som du vill ha.
    Jag hamnade själv där efter att ha haft alla möjliga lösningar pedalmässigt och spelat mycket live.
    Ogillar också "steppanden" men arrar om låtarna live för att undvika stressiga moment, så att det finns tid att trampa in de ganska
    få kombinationerna som jag använder.

    Blir i praktiken:

    Delay alltid på även vid rythm, men perfekt inställt så det funkar med allt.
    Dist av/på. (enda bytet jag gör under låtarna)
    Chorus på/av (ställs in i början av vissa låtar)

    Graden av dist ställer jag med volymratten på gitarren, som då bör vara moddad så att man inte tappar diskant när man drar ner volymen.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annat svar, som jag vet inte var det du frågade efter :

    En variant är att dra ner på vad du behöver till minsta möjliga.
    En distpedal och en delaypedal med chorus i.
    Men de är då exakt rätt ljud som du vill ha.
    Jag hamnade själv där efter att ha haft alla möjliga lösningar pedalmässigt och spelat mycket live.
    Ogillar också "steppanden" men arrar om låtarna live för att undvika stressiga moment, så att det finns tid att trampa in de ganska
    få kombinationerna som jag använder.

    Blir i praktiken:

    Delay alltid på även vid rythm, men perfekt inställt så det funkar med allt.
    Dist av/på. (enda bytet jag gör under låtarna)
    Chorus på/av (ställs in i början av vissa låtar)

    Graden av dist ställer jag med volymratten på gitarren, som då bör vara moddad så att man inte tappar diskant när man drar ner volymen.
    Jag har gjort så förut. Byggde ett litet pedalbord, ganska enkelt, men det slutade med att jag antingen tänkte för mycket på det eller att jag inte använde det. Efter någon spelning gick jag över till bara en distpedal (och stämmare). Men nu behöver jag ha utan dist till plinkiga partier, och med dist på alla andra partier. Dessutom skulle jag gärna ha en lite mjukare dist för när jag mer spelar ackord/plink men det inte ska vara rent. Ihop med detta använder jag (polyfonisk) oktav upp (och lite ner) ganska mycket, och den ska ibland vara på med dist och sen inte på utan dist... eller så. Det går inte att göra med minsta möjliga riktigt :-) Och jag har inte tid att trycka på två pedaler samtidigt.
    Har man ett ljud per låt eller bara lägger till dist i refrängen går det ju såkalrt.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt! Ser fram emot att höra.
    Jag med :-)

  22. #22
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag kan sitta på en stol och trycka på pedalerna åt dig.

  23. #23
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Digitech RP-1000 tycker jag är
    bra, brukar finnas rätt billigt

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitech RP-1000 tycker jag är
    bra, brukar finnas rätt billigt
    Ah, en till. De multieffekter som verkar klara det på låg budget är:

    Boss ME-90 ~4kkr
    Zoom G6 ~4kkr
    Digitech RP-1000, typ ... mindre kkr?
    Senast redigerat av oljud den 2023-11-14 klockan 18:04. Anledning: hade skrivit g8

  25. #25
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett nytt band, vi kör ... dödsig blackig doomig metal av något slag? Vi har bara skrivit två låtar än. Ganska hårt och ganska svårt :-) skitkul!
    Fan vad kul! Grattis till band! Bland det bästa som finns.
    Men behöver du så mkt ljud då?
    Har ni som grej att skifta mycket mellan helt olika ljud typ?

  26. #26
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, en till. De multieffekter som verkar klara det på låg budget är:

    Boss ME-90 ~4kkr
    Zoom G8 ~4kkr
    Digitech RP-1000, typ ... mindre kkr?
    Har sett RP-1000 för runt en 1000ing om jag minns rätt, köpte min för 1200

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan vad kul! Grattis till band! Bland det bästa som finns.
    Men behöver du så mkt ljud då?
    Har ni som grej att skifta mycket mellan helt olika ljud typ?
    Ja! Verkligen.

    Tja, typ? Jag vill i alla fall :-) vi har lugna partier, eller i alla fall ett ännu, det låter inte bra med en massa dist. Jag vet inte om jag skulle kalla det ”en grej” men hittills är det ganska dynamiskt, plock med grind följt av chugs, följt av annat. Men jag borde nog hålla ljudbytena till ett minimum kanske.
    Och så är det ju pitchshiftern. Jo, det blir nog bra av en massa olika ljud, inte jätteolika men ändå hörbart. Bara att byta mellan dist+pitch fork till rent och utan går ju inte, då började jag fundera på någon lösning med switcher och alla pedaler. Men det verkar lite krångligt, så då tänkte jag att digitalt nog blir bra.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sett RP-1000 för runt en 1000ing om jag minns rätt, köpte min för 1200
    Aa, såg bara priser på reverb och höftade lite :-).

  28. #28
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan en GSP-21 Pro för 700 kr vara nåt?

    https://vend.se/664402-digitech-gsp-21-pro

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan en GSP-21 Pro för 700 kr vara nåt?

    https://vend.se/664402-digitech-gsp-21-pro
    Den ser gammal ut, frågan är om den låter bra nog – men jag tycker Digitechs gamla grejer verkar charmiga! Och den har ju effektloop till och med.

    (Älskar när man söker och hittar en högupplöst bild på baksidan av en apparat, och så är den så skakig att det lika gärna kunde vara ritat i paint. hur tänker folk? inte)

    Men post från Huddinge lär gå på några hundralappar minst. Om säljaren alls ids.

Liknande ämnen

  1. Tips på schysst multieffekt?
    Av Discohund i forum Effekter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 13:01
  2. Tips på multieffekt pedal!
    Av gilliard i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 14:45
  3. tips för en nybörjare, Gitarr
    Av blackie i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •