Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 86 av 86

Ämne: M3, och lite Mac vs PC. -utbryten tråd

  1. #61
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I stället för att paja tråden om nya M3 så hamnade offtopic här i stället. / Modeöllören.

    Man ska klart och tydligt vara väl medveten om att ett grafikkort från Nvidia eller AMD är rejält snabbare på en Laptop till halva priset.
    Dessutom den billigaste bjuder på 8GB ram, nån måste vara totalt tappad om och om igen då ram i dag är sjukt billigt


    Här gjorde jag en rejäl freudiansk felläsning där jag först läste att t.ex en 3070m (laptop) är rejält snabbare än ett 3070 (desktop) och dessutom kostar halva priset

  2. #62
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kan vi enas om två axiom:

    - PC världen har ett stort antal tillverkare som konkurerar om köparna och därför pressas priserna
    - Mac tillverkas av en tillverkare som kan sätta sin egen prissättning

    (i båda fallen tillverkas allting i Kina så det blir tre axiom här)

  3. #63
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det finns lapptopps som har allt du nämner. Du nämner precis det som är pcns fördel. Du kan få exakt det du vill på en fri marknad med hård konkurrens med ett berg med mjukvara. Man kan hitta en ny laptopp under 4k och säkert nån som kostar nära den dyraste macen med då får du prestanda som är mycket bättre.

    vilken?

  4. #64

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med Parallells har man kunnat köra Windows 11 på M-burkar ett bra tag, och nu hängde äntligen VMWare på också, och dessutom gratis. Eller så kollar man in Wine eller Crossover och Porting Kit för spel (som iofs bygger på Wine), eller UTM för äldre Windows-versioner. Så nog finns det Windowsmöjligheter även på M-macar, om man nu måste ha det (som jag för mitt jobb).
    Får väl citera någon som skrev ”Att installera Windows på en Mac är som att injicera HIV i en frisk människa”
    😎

  5. #65
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med Parallells har man kunnat köra Windows 11 på M-burkar ett bra tag, och nu hängde äntligen VMWare på också, och dessutom gratis. Eller så kollar man in Wine eller Crossover och Porting Kit för spel (som iofs bygger på Wine), eller UTM för äldre Windows-versioner. Så nog finns det Windowsmöjligheter även på M-macar, om man nu måste ha det (som jag för mitt jobb).
    Jo, jag har testkört Parallels på M1, där funkade inte det som jag verkligen behövde då. Visual Studio. Kanske är fixat nu? Går det att boota i Windows-läge så att man slipper köra ett OS i ett OS?

  6. #66
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    För de pengarna (52k) så hade jag ju personligen lätt sprättat iväg dem på Lenovo Legion 9i Gen 8 isåfall.

  7. #67
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Apples strategi är lite, skall man säga, som att släppa en ny singel för tidigt inpå den föregående, man dödar den föregående i förtid.
    Mac Pro med M2 som släpptes Juni 2023...hur het känns den nu tex?
    Sedan känns inte M-idén helt klockren med sin icke-modulära uppbyggnad för pro-segmentet då arbetsminnet är integrerat i CPU:n, även grafiken...
    Tidigare Mac Pro generation kunde man ha upp till 1.5TB RAM liksom...nu maxar det ut på 192GB och det är faktiskt inte svinmycket om man jobbar med 4K långfilm etc.

  8. #68
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får väl citera någon som skrev ”Att installera Windows på en Mac är som att injicera HIV i en frisk människa”
    ��
    Du kan citera mig istället:

    "Den bästa Windows-PCn är den som har Applehårdvara."

    Jag började köra Windows native på min Apple PowerPC 6100/66 genom ett extra kort, fortsatte med liknande lösningar och sedan när Apple började med Bootcamp för sisådär 20 år sedan, hade jag Windows installerat på en egen partition på alla mina Macar.

    Har personligen aldrig haft mer stabila Windows-maskiner än Apples. (Min Mac Pro 2013 "soptunnan" med sina dubbla grafikkort var grym att köra Battlefield på när det begav sig.)

    Jobbade som IT-ansvarig några år och hade ansvar för hundratals Windowsmaskiner från diverse tillverkare (servers och klienter) IBM/Lenovo/HP/Dell/Siemens etc. och även där var de mest stabila Windowsmaskinerna tveklöst de som använde Bootcamp på Macar.

    Hade t.o.m. en kund som kastade ut alla sina vanliga PC's och bara använde Macar med Windows (utan att använda Mac OS), de fick med detta högre ROI just för att Apples hårdvara var så mycket bättre än de andra märkena.

    Det är en av huvudanledningarna till att jag själv föredrar Apple-maskinerna - två datorer i en.

    (Hoppas att det kommer att lösa sig även med M-processorerna, har dock inte följt den utvecklingen, så där har jag dålig koll på nuläget.)

  9. #69
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Windows kommer ju definitivt aldrig gå att köra native på Apple silicon. Det är ju varken i Microsofts eller Apples intresse. Däremot kan man säkert få till effektiv emulering. Det antar jag finns redan nu med parallells. Det går säkert att göra så det ”känns” som den bootar direkt in i windows men det kommer ju alltid vara någon slags ”rosetta-lösning” för att köra Windows på Apple CPU.
    Hur fungerade det med ditt extrakort på Power Mac?
    Back in the days meckade jag oerhört mycket med tvärtomlösningar, Hackintosh Så en PC kan vara 2-3 datorer i en också

  10. #70
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en av huvudanledningarna till att jag själv föredrar Apple-maskinerna - två datorer i en.

    (Hoppas att det kommer att lösa sig även med M-processorerna, har dock inte följt den utvecklingen, så där har jag dålig koll på nuläget.)
    Anledningen till att Apple kör RISC (Arm) istället för CISC (x86) är väl främst för att klock-racet har kört i taket; att göra datorer snabbare genom att öka klockfrekvensen är inte möjligt/lönsamt sedan ~3-4GHz (tio år sedan?). Och visst kan man köra paralellt, men RISC klarar väl mycket fler operationer per klockcykel, så man tjänar otroligt mycket på att överge CISC. Sen tror jag RISC är snabbare på andra sätt med, alltså bussarna och cache är "närmre" men det kanske inte är på grund av arkitekturen.

    De fördelarna kan ju windows och linux också dra nytta av, och CISC lär inte magiskt bli bättre igen (om inte typ grafen ersätter kisel och på något magiskt vis är snabbare/svalare?) Kalifornien har ju också rätt drakoniska anti-gamer-dator-lagar som jag har förstått, och rimligen lär EU också gissningsvis börja sätta normer/tak för hur många watt en dator får dra per beräkning.

    RISC/Arm är inte en fluga som Apple har hakat på liksom. Allt går mot mindre och strömsnålare grejer, och där har x86 inte en chans att tävla. Också serverhallar, deras stora utgifter är väl el+kylning. Kan man köra en sådan på motsvarande M-processorerna borde det ju vara grymt. Och att då som windows/linux utveckla saker både för telefoner och tablets och mindre laptops (arm) och stationära och "bärbara" gamingdatorer som har "samma prestanda som M-macbook" och servrar verkar kostsamt och onödigt i längden.

    Skillnaden är väl att Apple har lite sptjutspetstänk sedan alltid, och har vanan att rycka plåstret åt oss konsumenter (och sälja oss ett nytt fint plåster). De andra hänger nog på och då borde det gå att köra Arm-windows på macar. Det hänger väl också lite på att apple ska tillåta det, men argumenten för boot camp håller ju än idag. Att jag inte kunde köra det gjorde mig lite skeptisk till arm liksom. Det är nog många som har lättare att ta klivet om de vet att de kan köra windoze vid behov.

  11. #71
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RISC/Arm är inte en fluga som Apple har hakat på liksom.
    Nä precis, PowerPC-processorna som Apple använde från mitten av 90-talet tills de bytte till Intel 2005, var ju också RISC, lite kul att de återvänder till fållan igen .

  12. #72
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows kommer ju definitivt aldrig gå att köra native på Apple silicon. Det är ju varken i Microsofts eller Apples intresse. Däremot kan man säkert få till effektiv emulering. Det antar jag finns redan nu med parallells. Det går säkert att göra så det ”känns” som den bootar direkt in i windows men det kommer ju alltid vara någon slags ”rosetta-lösning” för att köra Windows på Apple CPU.
    Hur fungerade det med ditt extrakort på Power Mac?
    Back in the days meckade jag oerhört mycket med tvärtomlösningar, Hackintosh Så en PC kan vara 2-3 datorer i en också
    Antar du missat att även PC-världen är på väg att byta till ARM? Windows har rullat på arkitekturen i minst ett decennium. Tids nog kommer även tredjepartsutvecklare hoppa på tåget.

    Ironiskt nog så snabbar Apples byte upp processen, de utvecklare som släpper sina produkter på båda plattformar kommer få en mycket smidigare övergång.

    Rekommenderad läsning: https://arstechnica.com/gadgets/2023/10/qualcomm-snapdragon-x-elite-looks-like-the-windows-worlds-answer-to-apple-silicon/

  13. #73
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apples strategi är lite, skall man säga, som att släppa en ny singel för tidigt inpå den föregående, man dödar den föregående i förtid.
    Mac Pro med M2 som släpptes Juni 2023...hur het känns den nu tex?
    Håller med, de har ett onödigt högt tempo. M1an hyllades när den kom, men trots att den i praktiken är lika bra fortfarande, så kan Apple släppa nytt eftersom många av deras kunder verkar vara totalt fartblinda.

    Men tack vare det så köpte jag själv en begagnad men näst intill oanvänd Macbook Pro M1 för sjutusen och det är med marginal det största ”bang for buck” jag lyckats med när det gäller musikdator.

  14. #74
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows kommer ju definitivt aldrig gå att köra native på Apple silicon. Det är ju varken i Microsofts eller Apples intresse. Däremot kan man säkert få till effektiv emulering. Det antar jag finns redan nu med parallells. Det går säkert att göra så det ”känns” som den bootar direkt in i windows men det kommer ju alltid vara någon slags ”rosetta-lösning” för att köra Windows på Apple CPU.
    Nja, man ska nog inte helt utesluta det. När M1-processorna kom vill jag minnas att Microsoft var positiva till att göra en ARM-version av Windows som eventuellt skulle kunna köras native på M1 och att Apple också var positiva till det. Sedan har jag inte följt det där och känner inte till nuläget, men konstigare saker har hänt .

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerade det med ditt extrakort på Power Mac?
    Det var nästan 30 år sedan, så jag minns inte detaljerna om kortet, men det var någonting med extra hårdvara som behövdes för att kunna köra Windows.
    Liksom med det senare Bootcamp, gjorde man en partition till Windows och man kunde välja välja Mac OS9 eller Windows när man bootade (har för mig att det var Windows 3.11 först, men att jag något senare även körde Windows 95 på den).

    Ett tag senare (årtalen flyter ihop lite) släppte Apple OS 9 fritt och det dök upp flera Mac-kloner.
    Bl.a. den svenska Reid som Michael Bengtsson på MacData stod bakom, jag var då återförsäljare för svenska PC-fabriken (och Atari innan dess) och var inne på att bli ÅF även för Reid-klonerna.
    Köpte en Reid och den gick som tåget, hade också en klon från Power Computing - synd att jag inte behöll dem.

    Klonerna blev dock inte långvariga, kort därefter återgick Steve Jobs till Apple och en av de första åtgärderna han gjorde var att återigen inte tillåta Mac OS på annan hårdvara.

    90-talet var spännande tider, RISC-baserade BE OS var på gång som eventuell ersättare till OS9 och IBM's OS/2 som ersättare till Windows.
    Jag testade båda i Beta på olika plattformar och använde OS/2 i skarpt läge på jobbet ett tag.

    En annan anekdot:
    Minns också att Apple var konkursmässiga och deras aktiekurs låg på runt 0,1 USD ett tag 1997.
    Kontaktade min bank för att köpa Apple-aktier för 10.000 kr, men de kunde inte lösa köp av amerikanska aktier av någon anledning, så det rann ut i sanden.
    Undrar hur mycket de aktierna i så fall hade varit värda idag... men vill nog inte veta vid närmare eftertanke hahaha .

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Back in the days meckade jag oerhört mycket med tvärtomlösningar, Hackintosh Så en PC kan vara 2-3 datorer i en också
    Visst kan de det, det är ju styrkan i PC:ns hårdvara. Men en lösning lika smidig som i Apples Bootcamp har jag hittills inte sett någon annanstans.

    ---

    Här finns lite mer läsning om hur det gick till när Apple nästan köpte BE OS, men slutligen valde det NEXT-baserade som sedan blev OSX och fick tillbaka Steve Jobs på köpet. Resten är historia som man säger:
    https://en.wikipedia.org/wiki/BeOS

    Och här lite om IBM's OS/2:
    https://en.wikipedia.org/wiki/OS/2

    Och slutligen lite om Power Computings Mac-kloner:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Power_...ng_Corporation
    Senast redigerat av elysian den 2023-11-04 klockan 13:37.

  15. #75
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerade det med ditt extrakort på Power Mac?
    Hittade mer info:
    "Apple also released a PC-compatible model of the 6100/66 called the Power Macintosh 6100 DOS Compatible.

    This version came with a PDS compatibility card with an Intel 80486 DX2/66 processor (without L2 cache) and a single SIMM RAM slot that uses the same type of RAM as in the 6100 itself. The card supported up to 32 MB of RAM, a Creative Technology Vibra 16 sound chipset, and also included standard PC VGA and joystick ports.

    With this card, the 6100 is capable of running both the Mac OS interface and DOS/Windows 3.1 side-by-side, even on different monitors. The card could also use the main system RAM if there was no SIMM installed on the card."

    Kanske den coolaste lösningen så här långt, att kunna köra båda OSen parallellt i samma dator utan emulering (hade glömt att det gick, så detta är t.o.m. smidigare än Bootcamp).

  16. #76
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar du missat att även PC-världen är på väg att byta till ARM? Windows har rullat på arkitekturen i minst ett decennium. Tids nog kommer även tredjepartsutvecklare hoppa på tåget.

    Ironiskt nog så snabbar Apples byte upp processen, de utvecklare som släpper sina produkter på båda plattformar kommer få en mycket smidigare övergång.

    Rekommenderad läsning: https://arstechnica.com/gadgets/2023...apple-silicon/
    Verkligen spännande läsning: "Nuvia was mainly working on server processors, but the company's founders and many of its employees had also been involved in developing the A- and M-series Apple Silicon processors that have all enabled the iPhone, iPad, and Mac to achieve their enviable blend of performance and battery life."

  17. #77
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Oj, ARM för win har jag missat!
    Spännande tider.
    Jag slog precis till på en beg Mac Pro 2019
    Hälsningar från Strutsen
    Men vi Pro tools-användare gillar 3-4 års eftersläpning på macOS. Vet vi att det rullar bra!
    Kör Catalina nu men har en testboot som lirar fint på Big Sur också så när man blir utfryst på Catalina hoppar man över till Big Sur och så kan jag klara mig i 5 år framåt från nu

  18. #78
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    RISC och CISC har inte varit relevanta begrepp på decennier. Det går knappt att definiera vad det är. Men det lever kvar som någon slags folklore på olika forum. Intel och AMD och ju gått fram och tillbaka hur "RISC-lika" de har varit internt, detta skulle ju aldrig hänt om RISC hade varit någon slags mirakellösning. Inga processorer idag är designade enligt vad RISC-konceptet var från början.

    Att M-serien presterar så bra som den gör beror mest på att den har många exekveringsenheter, stora cache-minnen och att TSMC börjad uklassa Intels fabs. Eller lite enklare uttryckt, Apple är de första som bränt så här mycket pengar på R&D på något som inte är x86.

  19. #79
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Av en händelse såg jag det här klippet för nån timme sen, https://youtu.be/a6b4lYOI0GQ

    Kommer ihåg hur jag på 90-talet körde VirtualPC och vill minnas att det inte var så segt som man skulle kunna tro. Testade även BeOS på både Mac och PC, då kändes det verkligen som framtiden, jämfört med System 7/8 och Windows 95. Synd att det inte tog fart.

  20. #80
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt när du väl ska göra något som kräver GPU så är ett bättre RTX fortfarande tre gånger snabbare på M2 och 30% bättre jämfört med M3


    Observera och återigen för dubbla priset vilket är det man ska tänka på. och jag upprepar MAC är inte dåliga så kom inte och snacka om fanatism. Det är rakt av fakta. Du blir arg för att jag bara kommer med fakta och fakta behöver man inte ha nån åsikt om eller känna något alls.

    Bevisa att jag har fel med en länk eller har du nån fakta att komma med.

    Mitt syfte är enbart att upplysa om att den är för dyr ställt mot vad man faktiskt får. Därmed inte sagt att den är dålig i sig.
    Skillnaden kommer fram tydligast utan sladd till två hål i väggen. Men som stationär med fast inkoppling kanske inte lika stor skillnad.
    Jag kontrar , visa en PC utan sladd i väggen som ger lika mycket, lika lång tid eller längre. Det har jag inte sett än i alla fall.

  21. #81

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden kommer fram tydligast utan sladd till två hål i väggen. Men som stationär med fast inkoppling kanske inte lika stor skillnad.
    Jag kontrar , visa en PC utan sladd i väggen som ger lika mycket, lika lång tid eller längre. Det har jag inte sett än i alla fall.
    För musik när jag sitter i min studio är det fortfarande winPC som gäller. Pris/performance överlägset.

    Men laptop racet där är det Apple som gäller.
    Batteritid, byggkvalité, inbyggda mikrofonen, högtalarna och trackpaden, wow! Få windows laptops är en ens nära.
    Det som stoppar mig att gå all in på Mac laptop är att de billiga laptopsen har en löjlig begränsning av antal bildskärmar man kan ansluta. Mycket dumt Apple.

    En Mac M1 är fullt tillräckligt för mina musikaliska äventyr. Trots att den är 1/3 så kraftfull som min stationära WinPC.

  22. #82
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Är inte en tyst, helst fläktlös, dator att föredra i musiksammanhang?

  23. #83
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte en tyst, helst fläktlös, dator att föredra i musiksammanhang?
    Så så är det ju särskilt om man vill jobba länge, vi har ju ett inbyggt fel i oss vi människor och det är att vi höjer gärna i stället för att sänka volymen och har man då buller i bakgrunden så blir det ju så att vi gärna sitter med liten höge ljudvolym än vad som är nödvändigt utan att vi tänker på det. trotts att vi blir medvetna om det.

    Så ja det där kan vara väldigt viktigt. Hörseln ska vi vara rädda om.

    Men det finns fläktar som knappt hörs även om dom går på max.
    Att välja PC/Delar kan ta lång tid och kan vara ganska kompilerat om man är noga och vill hitta rätt och vad som är bäst är väldigt olika beroende på vad man vill få ut. oftast handlar det om att mäta jämföra och avväga och själv har jag väl aldrig vart riktigt nöjd. Det ena tar alltid från det andra.

  24. #84
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För musik när jag sitter i min studio är det fortfarande winPC som gäller. Pris/performance överlägset.

    Men laptop racet där är det Apple som gäller.
    Batteritid, byggkvalité, inbyggda mikrofonen, högtalarna och trackpaden, wow! Få windows laptops är en ens nära.
    Det som stoppar mig att gå all in på Mac laptop är att de billiga laptopsen har en löjlig begränsning av antal bildskärmar man kan ansluta. Mycket dumt Apple.

    En Mac M1 är fullt tillräckligt för mina musikaliska äventyr. Trots att den är 1/3 så kraftfull som min stationära WinPC.
    Jag håller med om att begränsningen av antal skärmar är störande, men det går att köra åtminstone två med rätt docka. Min docka klarar iofs inte riktigt uppvakning, får koppla ur den. Ska uppdatera firmware vilket bör lösa det, men behöver en windows-pc med usb-c för att uppdatera det. Har inte kunnat låna en än, kanske går att lösa med vmware fusion med lite tur.

  25. #85
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med om att begränsningen av antal skärmar är störande, men det går att köra åtminstone två med rätt docka. Min docka klarar iofs inte riktigt uppvakning, får koppla ur den. Ska uppdatera firmware vilket bör lösa det, men behöver en windows-pc med usb-c för att uppdatera det. Har inte kunnat låna en än, kanske går att lösa med vmware fusion med lite tur.
    Sllep mode är och har varit ett sorgebarn på både Mac och PC så länge det har funnits, jag slutade att använda det för många år sedan och stängde av datorerna på riktigt - finns andra fördelar också med att stänga ner på riktigt.

  26. #86
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sllep mode är och har varit ett sorgebarn på både Mac och PC så länge det har funnits, jag slutade att använda det för många år sedan och stängde av datorerna på riktigt - finns andra fördelar också med att stänga ner på riktigt.
    Jo. Men då måste man ju fälla upp laptopen för att starta? Jättejobbigt ju.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •