Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Utrustning att göra Elektro med!

  1. #1
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Utrustning att göra Elektro med!

    Håller på och försöker leta mig fram till en elektroinköpslista och tänkte jag skulle passa på o höra mig för här. Vet att det kanske inte blir en Roland Tr 808 men kanske väl en Yocto 808 osv osv. Jag skickar med en länk till vad jag strävar efter ljudmässigt..även intresserad av vad det kan vara för sequencer inblandad, och jag vet att vissa kommer säga att man kan göra vad som helst med ableton o pluggar men nu tänkte jag specifikt på hårdvara:

    https://www.youtube.com/watch?v=1Yj4b8xGP88&list=PLVgBgw58F-Hxtl9EcdIjPPDaQiHqnxQGI&index=66&t=1554s

  2. #2
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Om du inte redan testat Korg Monologue så är det sjukt mycket synth för pengarna. Analog mono med väldigt kul sequencer!
    Ingen klassisk synth men du kan nog krana ut massor av electro från den.
    Electribe ER-1 tänker jag också borde passa kanon.
    Även Elektron Model:Cycles och Novation Circuit Mono station tycker jag skulle kunna vara värda ett öra!

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

  4. #4
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja jag har hört att de använde en speak and spell när det begav sig men jag tror inte jag kommer så långt med en själv,..

  5. #5
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Utrustning jag sneglat åt är Sh 101:a, Pro One och Monopoly och ev en roland poly..

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KGBOOM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag har hört att de använde en speak and spell när det begav sig men jag tror inte jag kommer så långt med en själv,..
    * tips den finns som mobilapp (I alla fall förut)

  7. #7
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köp en Tr-606 och en monopoly, iaf 606 vinner du mycket på att ha orginalet och din länk osar av dess hh.., börja komponera med trigouts(kanske skaffa en till trigbar synt efter smak. spela in i ableton eller sampler m seq och kör vidare där.
    Bästa lyckönskningar

  8. #8
    sheepresearch
    sheepresearch är inte uppkopplad
    sheepresearchs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mest elektro är ändå KORG Triton LE

    https://www.youtube.com/watch?v=_7-_PAM6rEQ

  9. #9
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Hade nog kört digitakt/mks50~alpha juno/MonoPoly/ + nån basgrunka sh101/ms20/shruthi xt + fx typ quadraverb/lexicon lxp15/zoom 1201/2/4 har väl nån ball vocoder dessutom

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du nu ska köra helt i hårdvara, inkusive sequencer, ja då hade jag i stort sett kört på det slakker föreslår.

    Digitakt, åtta samplingar, åtta kanaler midisequencer. Något som kan leverera pads och annat. Bas (SH-101-liknande). Leads (vad som helst). Digitakt kan täcka upp mycket här med samplingar tills dess att du har annat.

  11. #11
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    En hel del bra info här annars

    Dopplereffekt

    Drexciya

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hade nog kikat på Roland SH01A, både fräsiga basar och sköna pads iom poly-läget, varför inte para ihop med TR-6S för trummorna.

    Edit: Eller iofs för priset av en yocto får man väl en TR8s också, låter som 6s men roligare gränssnitt och fler kanaler... om det inte är viktigt av princip med analogt så värt att ge dom en chans.
    Senast redigerat av kotten den 2023-11-01 klockan 10:51.

  13. #13
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Om du kan tänka dig en enda maskin till allt så rekommenderar jag Akai Force. Den är skrämmande nära ableton och pluggar men tillräckligt mycket hårdvara för att kvala in. Den har en superb trumsyntplugg, riktigt bra syntpluggar, massor av fx samt sampling. Kanske komplettera med en liten analog monosynt. Korg Arp Odyssey är mitt tips, den täcker mycket.

  14. #14
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Många bra tips här, men MFB:s grejer ser jag inte nämnda än. Typ Nano/Micro/Kraft-zwerg (och säkert fler!). Har bara haft de första två, Nano och Micro, och gillar båda. Små och kostar inte så mycket pengar.

    Tycker de är fina för knasiga knorr, blorrp, laserljud, blipp blopp m.m. Såklart även bra för basar, leads, sequencer/percussionljud och även trummor. Nanozwerg är den enda jag har just nu, den har ju en väldigt snabb LFO som kan användas som en sekundär oscillator, eller modulera oscillatorn eller filtret. Även ljudingång, CV-styrning av filter, VCA och LFO rate. Och antingen CV eller MIDI-styrd där velocity kan påverka cutoff och LFO rate.

    Jag har blivit lite av en reklampelare för Nanozwerg men tycker den är grym för en så liten manick.

  15. #15
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    classix

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmbild 2023-11-01 111606.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	8,6 KB 
Id:	115389

  16. #16
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    MPC som sequencer har endel värdefulla funktioner som lämpar sig otroligt bra till just det du skicka. Swing / Track - för att skapa groove, väldigt snabbt. Samt även note-repeat.
    Exempel: Spelar du ett monofoniskt instrument via en extern keyboard via MPC´n, note-repeat påslaget och adderat swing så uppkommer samma effekt. Huruvida om detta användes eller inte i kretsarna då vet jag inte.
    Roligt blir det om man spelar Midi keyboard-->MPC (note repeat)--> PolySynth (med chord memory funktion), då blir effekten något i still med : https://www.youtube.com/watch?v=6cwSqWPnp1E

    Eller:
    https://www.youtube.com/watch?v=Ai3PrPkSqs0


    För mig doftar denna väldigt mycket MPC också:

    https://www.youtube.com/watch?time_c...ature=emb_logo

    Med det sagt så vet jag inte. Mycket av Drexciya känns mer "spelat på känsla" än programmerat, därför misstänker jag starkt att en midi recorder/sequenser användes. "Man" åstadkommer inte samma resultat av att programmera in noter/step, blir inte samma jammande.

    Samma går för Korg Tritons arpeggio. Det går att få till något extremt groovigt jättefort, och du kan bygga en hel låt med dom.

    Men just i exemplet du skickar låter det mer som trummaskin-->trig-->seq/arp synth
    Senast redigerat av TAVLAN den 2023-11-01 klockan 15:33.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vill man verkligen ha det minimalt som exemplet så skulle det ju duga väldigt långt med en MONOTRIBE moddad med MIDI In port.

    Dock bara ett ljud i taget så klart. Men ska det vara minimalt så är det aldrig ett problem. Vill man ha mer så är ju en gammal sampler hur kul som helst.

  18. #18

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oja mycket !!!

  20. #20
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tydligen så är det en Mfb 522 som används för trummorna här:


    https://youtu.be/MfCBWFNB3vc
    Senast redigerat av KGBOOM den 2023-11-09 klockan 18:51.

  21. #21
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Och en Cheeta Ms6 och en moddad Tr 606 här:


    https://youtu.be/dsG3jDhFEhU
    Senast redigerat av KGBOOM den 2023-11-09 klockan 18:52.

  22. #22
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Varför ser mina länkar så skruttiga ut?

  23. #23
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Använd bara den "korta snutten". I det här fallet MfCBWFNB3vc och dsG3jDhFEhU innanför YT-taggarna.

  24. #24
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack!

  25. #25
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Electro e nice! Lite oldschool så tänker jag 606-hats, 808 bd med SH-101 och lite Juno 106/60 chords med FM on top!

  26. #26
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Spontant tänker jag att electro har lite att göra med utrustningen, utan mer hur man använder den. Du kan göra Electro på i princip vad som helst (om du definierar det som electro). Du kan också ha helt annan utrustning än Drexica, men ändå kopiera och återskapa deras ljudbild (om det är det du vill?). Men du kan också ha vad som helst och få det att låta electro för att du böjer ljudet till det...

    Har du en dator och någon typ av DAW så kan du göra electro. Samplingar och pluggar spelar ingen roll. Electro är en känsla, inte en pryl eller ett ljud. Hitta din egen Electro inom dig och låt världen höra den — Försök inte vara Doppereffekt eller Imatran Viola, det är meningslöst. Var dig själv i den ljudrymd som finns. Det är meningsfullt!

  27. #27
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage

  28. #28
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köper totalt att man kan göra fet electro med bara datorn och samplingar men jag uppskattar processen i att jobba med hårdvara, sequencar gärna i datorn men vill ha instrument att jobba med, sen att majoriteten av den electron jag gillar är gjord med riktiga synthar och trummaskiner är en annan femma, men det finns också undantag det är jag den första att erkänna. När jag gör hiphop gör jag det med en 12-bitsampler, ableton live och samplingar från Youtube eller vinyl, så jag är inte främmande inför det arbetssättet. Sen vill inte jag göra musik som låter exakt som Doppeleffekt eller Das muster, utan hitta mig själv i det formatet..

  29. #29
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade nog kikat på Roland SH01A, både fräsiga basar och sköna pads iom poly-läget, varför inte para ihop med TR-6S för trummorna.

    Edit: Eller iofs för priset av en yocto får man väl en TR8s också, låter som 6s men roligare gränssnitt och fler kanaler... om det inte är viktigt av princip med analogt så värt att ge dom en chans.
    Dethär är typ vad jag tänkte föreslå också. Väldigt mycket för pengarna där.

    Dendär exempel låten får mej att tänka på min gamla saknade Korg MS2000 också.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-08-18, 13:59
  2. Hur gör ni med Mac för att koppla in er utrustning?
    Av gazt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2023-02-02, 08:08
  3. Flyga med utrustning / Hyra utrustning
    Av Accordion i forum På scen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-02, 12:16
  4. Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-04-18, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •