Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Ableton Live 22 år idag!

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Ableton Live 22 år idag!





    22 år idag! Tuta!

    Själv började jag använda det för tjugo år sedan. Vi var ett gäng som gjorde ett par konserter i Belgien och Ableton sponsrade konserterna. Bland annat fick alla medverkande (Brothomstates, Xela, jag etc) varsin låda med Ableton.
    På den tiden körde jag annars mest Jeskola Buzz och Propellerhead Reason.
    Det som fick mig att falla pladask för Live var just att man (well, jag åtminstone) för första gången kunde jamma med datorn och inte bara sitta med en timeline och arrangera upp musik.

    Ni då? När hittade ni Ableton Live? Och har ni stannat kvar eller gått vidare? Bitwig vet jag många som lämnat Live för.

  2. #2
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Oj, grattis till Live! Och kul historia du berättar. Jag är alltså liiite äldre än Ableton (fyllde 22 i maj )

    Jag skaffade det nog omkring 2019-2020 första gången. Jag varvar numera mellan Ableton och Bitwig! Gillar båda mycket, och vissa delar av Ableton (en del devices, Operator t.ex) samt Fors.fm:s instrument får mig att vilja ha det kvar jämte Bitwig. Kör annars främst Bitwig, egentligen.

    Gjort lite grejer med sequencer i hårdvara + Ableton nyligen, vilket varit roligt.

  3. #3

    Senior
    Jag ledsnade på FL Studio 2013 och bestämde mig efter lite research att Live vore kul att prova på.
    Fastnade direkt och har inte haft en tanke på någon annan DAW sedan dess.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ser på mitt konto att min licens för Live startade med version 4 vilken släpptes 2004. Så snart 20 år sen jag började använda Live. Vill minnas att jag testade någon version tidigare än det. Så det är mer än 20 år sen jag först satte mig framför programmet vet jag i alla fall. Intressant att jag ändå känt mig så pass nöjd med Live att jag hållit mig kvar vid det i 20 år.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tror jag började med Ableton Live 4 först 2006 då mitt dåvarande band Anagram / Isometric uppdaterade vårt liveset inför spelning på Klubb Dynamic på Norrlands Nation i Uppsala. Liten bild från spelningen där vi använde laptop (hett!), BCR2000 ihop med midikontroller (M-audio Radium 49) och en Octapad II.

  6. #6

    Redaktör
    Jag hakade också på i version 4 (tekniskt sett v3 + en uppgradering) eftersom det var första versionen som stödde MIDI och plugins. Precis samma känsla som outshape att det kändes som första gången det gick att jamma på riktigt med datorn.

    Det är rätt intressant att de i stort behållt samma gränssnitt som från starten. Men det känns också som ett bolag som sätter design och arbetsflöden i första rummet och inte gärna ändrar på sig (på gott och på ont).

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag försökte nog första gången med Live Lite 4, som hängde med nån hårdvara. Det måste ju varit typ 2004, jisses vad länge sen!

    Jag var inbiten Cubase-användare och en kompis som redan använt Live ett tag försökte lära mig Live-upplägget. Jag fattade absolut noll! Såhär i efterhand har jag insett att det gjorde nog kompisen också...

    Mitt nästa försök var när jag fick med Lite 5 med nån annan hårdvara. Den här gången försökte jag själv, fattade läget - och gillade det. Det här måste då varit nån gång mellan juli 2005 och september 2006.

    Så konservativt räknat, så har jag kört Live i åtminstone 16 år! Snacka om att tiden går fort när man har roligt!

    Men jag har hattat fram och tillbaka.

    Sålt Live, gått tillbaka till Cubase, gått tillbaka till Live, gått över till Logic, tillbaka till Live, gått över till Tracktion, tillbaka till Live, gått över till Studio One osv... Det är väl egentligen nästan bara just Bitwig som jag inte kört alls. När det kom så saknade jag lite för mycket grejer. Och vid det här laget har jag insett att jag ju ändå alltid går tillbaka till Live, så jag orkar inte byta längre... Fanboi eller bara lat? A little bit of both antar jag.

  8. #8
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bytte till Ableton för ca 2 år sedan efter att ha varit Cubase:are under lång tid. Ångrar mig inte!

  9. #9
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Började använda Ableton vid 2002ish för att kunna spela Jeskola Buzz, FT2/PT2.3d och Sidlåtar "live".

    Gjorde säkert helt fel på den tiden. Men samplade Buzzlåtarna med dess egna Recorder och gjorde minst 3 loopar för att kunna klippa ut den i mitten som hade Eko, reverb och annat sånt. Klippte så gått det gick med CoolEdit innan import till Live. Självklart var det try n´error helatiden och fick göra 3-4 omtagningar på alla försök till loopar och konvertera å klippa om. Sedan fixa warpflaggor och allt tog en evighet på den slöa förbannade panzarvagnsstora 17" laptopen med alldeles för liten hårddisk och ram. Om inte Buzz krashade (T.ex delay feedback CPU-overload, yay!) så krashade Ableton. Good times.

    Använder mest Ableton till inspelning nuförtiden. Föredrar Renoise för att skriva musik eller någon annan Tracker fortfarande.

  10. #10
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Grattis! Hörde talas om att programmet var på gång i början av 2000-talet. Testade nog någon tidig variant, men började använda det 2004. Har använt det sedan dess. Passar mig perfekt! Snabbarbetat, intuitivt, extremt bra gränssnitt och inspirerande! Har bara haft normalversionen plus Sampler fram till 10, men uppgraderade till Suite då 11 släpptes.

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Gjorde min bästa låt någonsin med ett crackat Live för cirka 10 år sedan, har bara gjort totalt ett par låtar via Live. Grym helhetslösning, känns så integrerat jämfört med gammeldaw som Cubase, Logic och nyare Studio One, som härmar det gamla.

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag började med Live 9, så jag är nybörjare. Men jag har hängt kvar vid det. Tycker mycket i det beter sig som det bör.

  13. #13
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni då? När hittade ni Ableton Live? Och har ni stannat kvar eller gått vidare? Bitwig vet jag många som lämnat Live för.
    Jag testade någon gratisversion för länge sedan, men den krävde så mycket CPU att det inte gav mersmak. Jag började använda Live på allvar för snart två år sedan när jag hade köpt en Mac Mini M1 och äntligen hade en dator det funkade smidigt på. Nu kör jag Suite med Push 2 och vill inte längre använda någon annan DAW.

    Jag ska ärligt säga att jag fortfarande inte förstår mig på Live något speciellt. Det jag en gång trodde det var till för, att starta och stoppa loopar, eller ”clips”, oberoende av varandra genom att trycka på olika knappar, vet jag fortfarande inte hur man gör. Men det är kul med LFO:erna, något jag inte begriper varför inte alla DAW:er har. Och alla Max-appar givetvis.

  14. #14
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Jag köpte Live 4 och en ny Mac när den släpptes, och sålde all min hårdvara. Bårde smart och korkat på samma gång. Nu används Live mest till inspelning, men det är mest för att det är det program jag kan utan och innan redan. Kanske borde prova Bitwig istället? Har uppgraderat under åren, och jag vill inte veta hur mycket pengar som stuckit iväg på licenser. Men jag har iaf gjort ett helt album i mjukvara!

  15. #15
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Började med Ableton 3.5 har jag för mig efter fått tips om det, nu kör jag version 7 då den är den ultimata versionen (datorn blir för seg när man kör 8an

    Innan dess var det saw+, cool edit, cubasis 1 och madtracker som gällde.

  16. #16
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Live 4 ett tag här.
    Sedan Live 8 ett tag.

    Nu kör jag faktiskt en trial på 11, för att känna efter om jag ska skaffa daw igen.

  17. #17
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Kört Live sedan 2007-2008. Jag och en kompis satte i system att registrera Ableton-konton på kompisars e-postadresser så att vi kunde aktivera trialkoder löpande.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Äldsta filerna jag ser är från 2006 och det ska nog stämma, skaffade min första laptop runt då när intel-macarna dök upp så jag kunde vela mellan windows och osx, samt Cubase och Ableton. Skiftade nog nästan direkt till att göra musik med ableton men la också mycket tid och energi på session-sidan och spelade mer live de följande åren än varken före eller efter.

    Det tog ett antal år tills jag helt släppte taget om cubase för ljuddesign men till slut så, glömde sen så småningom bort vad jag saknade men sneglar ibland åt Reaper som blivit ganska standard för det jag jobbar med.. ser alla fördelarna men pallar inte än iaf. Just gränssnittet (i Live alltså) som uppenbarligen sattes redan från start är helt oslagbart, allt annat känns som nerköp.

  19. #19
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Galet att det funnits så länge. Håller med om att det är grymt att sitta i session mode och skapa låtar.

    Jag körde live 8 ett tag men gick rätt snabbt över till Bitwig pga modulationsmöjligheter, pris etc. Är fortfarande på version 3 då allt jag behöver just nu finns där.

  20. #20
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Blev kär i konceptet redan när jag läste om det, så laddade ner det när det släpptes. Hade inte råd med någon licens och något crack kunde jag inte hitta. Man fick använda trial-versionen i 30 minuter, och det gick inte att spara. Så jag lärde mig svänga ihop en låt på 20 minuter och sedan använda de sista 10 till att studsa ner en master.

    Sen hittade jag Bitwig och har inte blickat tillbaka.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Fick Ableton Lite (tror jag det hette) med något ljudkort för väldigt (minst 15) många år sedan. Testade och kände att, det här kan nog va’ något! Men sedan blev intresset för hårdvara såpass stort så jag väntar fortfarande på att ha tid att testa en annan DAW än den jag har…

    Men grattis Ableton!
    Föregångaren till föregångaren till P2 Elektroniskt som hette Monitor gjorde ett program om Monolake och Ableton som jag minns var bra. Det måste varit runt 2010, kanske tidigare.

  22. #22
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Då var det nog "Ström" som programmet hette. Monitor brukade ligga direkt efter det.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då var det nog "Ström" som programmet hette. Monitor brukade ligga direkt efter det.
    Nej, det var Monitor med Erik-Mikael Karlsson. Jag kommer ihåg signaturvarianten han körde som var med vocoder; "Monit-oor, Sveriges Radio Pee Tvåååå....." med en böj ner på slutet. Var det f.ö. inte en välkänd 99:a (och trådskapare) som tillsammans med Lidbo startade Ström?

    EDIT: november 2006 sändes programmet om Monolake/Ableton...jisses.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-11-03 klockan 14:39.

  24. #24
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det var Monitor med Erik-Mikael Karlsson. Jag kommer ihåg signaturvarianten han körde som var med vocoder; "Monit-oor, Sveriges Radio Pee Tvåååå....." med en böj ner på slutet. Var det f.ö. inte en välkänd 99:a (och trådskapare) som tillsammans med Lidbo startade Ström?

    EDIT: november 2006 sändes programmet om Monolake/Ableton...jisses.
    Stämmer! Håkan Lidbo, Mats Almegård och jag startade Ström.

    Skulle gärna höra Monolake/Ableton nu!

  25. #25
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni då? När hittade ni Ableton Live? Och har ni stannat kvar eller gått vidare? Bitwig vet jag många som lämnat Live för.
    det var någon snubbe som kallade sig radiance i soulseek-chatten som övertalade mig att testa, måste ha varit 19-20 år sedan.
    minns med säkerhet att jag använde det när vi var förband till neubauten 2004.
    sedan dess har jag varit fast.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var någon snubbe som kallade sig radiance i soulseek-chatten som övertalade mig att testa, måste ha varit 19-20 år sedan.
    minns med säkerhet att jag använde det när vi var förband till neubauten 2004.
    sedan dess har jag varit fast.
    Den konserten var jag med och spelade in, men jag minns inte förbandet. Vad hette ni?

  27. #27
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var någon snubbe som kallade sig radiance i soulseek-chatten som övertalade mig att testa, måste ha varit 19-20 år sedan.
    minns med säkerhet att jag använde det när vi var förband till neubauten 2004.
    sedan dess har jag varit fast.
    Hoho Radiance. Tycker fortfarande att det är en av världens finaste låtar!

    Neubauten 2004 var på Berns va? Där var jag. Fast de spelade säkert i Malmö också.

  28. #28
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den konserten var jag med och spelade in, men jag minns inte förbandet. Vad hette ni?
    körperkultur!

  29. #29
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoho Radiance. Tycker fortfarande att det är en av världens finaste låtar!

    Neubauten 2004 var på Berns va? Där var jag. Fast de spelade säkert i Malmö också.
    arenan/fryshuset.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    körperkultur!
    Aha, så var det.

  31. #31
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, så var det.
    det var möjligen inte så att vi råkade bli inspelade?

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var möjligen inte så att vi råkade bli inspelade?
    PM pga offtopic.

  33. #33
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag köpte Live 7 begagnat av någon på KVR-forumet. Det blev lite konstigt för jag fick inga detaljer om hur jag skulle betala. Tror det skulle ha kostat $100 vilket var ett lågt pris jämfört med andra annonser men det visade sig att han inte ville ha någonting. Vi kommunicerade via PM och det verkade var pga religiösa skäl till att jag inte skulle betala. Ett av dom löd "no dont pay,id be happy if you talked to god,,,,,,,,,,,,,,,, better to make him your first choice then your last bye hopev you enjoy". Han skickade lådan med CD:n plus en bönbok.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte Live 7 begagnat av någon på KVR-forumet. Det blev lite konstigt för jag fick inga detaljer om hur jag skulle betala. Tror det skulle ha kostat $100 vilket var ett lågt pris jämfört med andra annonser men det visade sig att han inte ville ha någonting. Vi kommunicerade via PM och det verkade var pga religiösa skäl till att jag inte skulle betala. Ett av dom löd "no dont pay,id be happy if you talked to god,,,,,,,,,,,,,,,, better to make him your first choice then your last bye hopev you enjoy". Han skickade lådan med CD:n plus en bönbok.
    Tycker du bör göra ett album om detta. Kan vara bra investering inför nästa inkarnation.

  35. #35
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Hehe kanske det. Men jag har dock fortfarande dåligt samvete för den affären men jag fick inte ur säljaren något sätt att betala och CD:n var skickad.

  36. #36
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe kanske det. Men jag har dock fortfarande dåligt samvete för den affären men jag fick inte ur säljaren något sätt att betala och CD:n var skickad.
    Men du pratade med Gud åtminstone?

  37. #37
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jodå, och det händer fortfarande då och då. Men vi är inte alltid överens...

  38. #38
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, och det händer fortfarande då och då. Men vi är inte alltid överens...
    Fast säljaren lär ju vara nöjd!

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skrev för instrument-Online och fick NFR-kopia av v.1 vid lanseringen 😀 Samma sak med Reason v.1 m.fl.😉

  40. #40
    victo
    victo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Såpass alltså?
    Första jag körde va nog åttan.

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Men nu lever min gamla Atari 1040STE igen. Bästa Midisequencer är C-lab Creator i mina ögon😉

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nu lever min gamla Atari 1040STE igen. Bästa Midisequencer är C-lab Creator i mina ögon😉
    Många fina minnen bak spakarna på en 1040

  43. #43
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det känns som att Ableton har verkligen tagit över. Hör mer sällan att folk kör något annat!

  44. #44
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Tycker det varit hyffsat blandat på YT iaf, ableton är nog vanligast men inte helt ovanligt med cubase, reaper o.s.v.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thecrates Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som att Ableton har verkligen tagit över. Hör mer sällan att folk kör något annat!
    Färsk 99omröstning... https://www.99musik.se/showthread.php?369487-Vilken-DAW-anv%C3%A4nder-du

    Njaa... 1/4 av 99or med Ableton i huvudsak och det på ett pattern/loop/beat-dominerat forum!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •