Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bränna EEPROM

  1. #1
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran

    Bränna EEPROM

    Behöver bränna 2st EEPROM/ROM av modell 256kbit 28-pins
    https://synthetic242.se/dw6000/HN613256-Renesas.pdf

    Det är dessa 2 BIN som jag behöver bränna:
    https://synthetic242.se/dw6000/ROM1.BIN
    https://synthetic242.se/dw6000/ROM2.BIN

  2. #2
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Anyone?

  3. #3
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Nån som har koll på om en 27C256 EPROM funkar som ersättare till HN613256?

  4. #4
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hej,

    absolut inte någon expert här, men det låter ju onekligen som att...

    27C256 262144-Bit (32768 x 8) UV Erasable CMOS (27C256)

    vs

    32768X8 programmable read only memory (613256) - 200/250ns access time


    är rätt lika. Om nu någon hojtar till och kan bekräfta det så har jag faktiskt både brännare och uv-eraser numera (ifrån mina vilda år då jag flashade Waldorf Pulse och Yamaha EX5r) och ledsnade på att anlita https://www.buyicnow.com/ för att sedan vänta ett par månader (de har bränn-service även).

    Ifall nu någon kan bekräfta positivt och inget annat alternativ kikar fram närmare dig så finns jag i Stockholm så det blir postgång isåfall. Själva bränningsdelen går isåfall att ordna.

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    HN613256 är ett maskprogrammerat ROM, dvs man skickar den image man vill programmera till tillverkaren som gör en s k mask (topplagret i IC-tillverkningsprocessen), och tillverkar sedan chipen, och kapslar dem. Går inte att radera eller programmera om, utan är verkligen ett "Read Only Memory" i ordets rätta bemärkelse. Blir oproportionerligt dyrt om man inte beställer väldigt många chip, så i praktiken bara tillgängligt för tillverkare som bygger apparater i stora serier.

    27C256 är ett UV-raderbart EPROM, och det visar sig vara pinkompatibelt med HN613256 förutom på en punkt: Pin 1 för HN613256 är oansluten (nc), medan för 26C256 är det programmeringsspänningen Vpp som används under programmeringen (den sätts då till 13 V). Enligt databladet skall den sättas till 5V vid normal användning (läsning), så frågan är om Korg varit föutseende och kopplat pin 1 till 5V (bör ju synas i schemat), annars får man löda dit en ledning själv (och kolla först så att de inte t ex jordat den pinnen).

  6. #6
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HN613256 är ett maskprogrammerat ROM, dvs man skickar den image man vill programmera till tillverkaren som gör en s k mask (topplagret i IC-tillverkningsprocessen), och tillverkar sedan chipen, och kapslar dem. Går inte att radera eller programmera om, utan är verkligen ett "Read Only Memory" i ordets rätta bemärkelse. Blir oproportionerligt dyrt om man inte beställer väldigt många chip, så i praktiken bara tillgängligt för tillverkare som bygger apparater i stora serier.

    27C256 är ett UV-raderbart EPROM, och det visar sig vara pinkompatibelt med HN613256 förutom på en punkt: Pin 1 för HN613256 är oansluten (nc), medan för 26C256 är det programmeringsspänningen Vpp som används under programmeringen (den sätts då till 13 V). Enligt databladet skall den sättas till 5V vid normal användning (läsning), så frågan är om Korg varit föutseende och kopplat pin 1 till 5V (bör ju synas i schemat), annars får man löda dit en ledning själv (och kolla först så att de inte t ex jordat den pinnen).
    Japp, såg att det för programmering när jag jämförde sen.
    AntonEriiksson hjälpte mig och brände 2 rom, som jag petat i och det funkade bra, tack Anton.

  7. #7
    AntonEriiksson
    AntonEriiksson är inte uppkopplad
    AntonEriikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, såg att det för programmering när jag jämförde sen.
    AntonEriiksson hjälpte mig och brände 2 rom, som jag petat i och det funkade bra, tack Anton.
    Kul att höra!

Liknande ämnen

  1. Hjälp med eeprom bränning
    Av synthetic i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-10-20, 17:34
  2. Converting ROM cartridge to EEPROM
    Av farbror synt i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 11:43
  3. EEPROM chip till Nord Lead 1? Någon?
    Av johan964 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •