Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: 19" effektrack till Polyevolver Rack - existerar inte!

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    19" effektrack till Polyevolver Rack - existerar inte!

    Knasigt ämne men jag har blivit lite besatt av att hitta ett passande 19" effektrack till en Polyevolver Rack (som sitter ihopkopplad med en Key så en femrösters trevlig analog/digital-hybrid ).

    Det här är en jättetråkig tråd om man inte är racknörd och helt subjektiv ur min utgångspunkt så det kanske mycket väl bli noll svar. Men erfarenheten säger mig att om det finns någon burk jag missat så är chansen störst att få svar här...

    Så det jag fixerat mig vid är att det skall vara 1HE effekt som passar i den 2HE praktiska racklåda (ca. 25 cm djup, vill helst inte ha en stor klumpig väska) jag redan har till Polyevolvern och skall kompensera för de "brister" som gamla DSI Evolver lider av som vanlig polysynt betraktad. Effektenheten skall alltså sitta efter Polyevolvern och helst byta effekter parallellt via midi program change.

    Så det jag helst vill kunna göra vid behov är minimum:
    • Lågpassfiltrera - för att kunna köra alla knasiga distgrejer utan att det alltid blir supermycket diskant.
    • Högpassfiltrera - eftersom det inbyggda digitala är brusigt och rätt dåligt.
    • Stereodelay helst med modulation - de glömde de trots att det finns tre delay så är det mono i DSI .
    • Chorus (helst).
    • Icke menyintensiv editering (helst).
    • Vintagevibe (helst).
    • Resten är bonus.


    Jag trodde jag skulle "komma hem" med TC Fireworx och det var bra nära men denna skojiga men lite gamla burk hade en del oväntade brister. Dels får den midihicka när man bläddrar i Evolver (Evolver formligen sprutar programchange när man bläddrar), dels är samtliga delay icke modulerbara och låter därför inte så kul, stelt, otippat för att vara TC. Sedan är den väldigt menyintensiv.

    Vermona Action filter vore ett mycket bra alternativ men det är ju enbart detta filter, tänk om det varit halvrack, kunde jag lagt till något kul delay.

    Jag är inte Euronörd men finns det möjligheter att bygga in två tre moduler på tvären i ett 1HE 19" utan metallslödjande?

    Några grejer som varit uppe i tanken men av ekonomiska eller ljudmässiga skäl sållats bort:
    Nord Mular Engine - för dyr.
    Sony DPSV77 (enbart 6 dB/oktav i filtren, känns lite för lite)
    Yamaha SPX990 (lite oklart med filtren, men extremt djup ser den ut att vara)

  2. #2
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Har du kikat nåt på gitarr-rack effekter? Typ tc g-force, g-major, major 2 etc? De har ju typ allt du nämner förutom att de är rätt så menyintensiva. Det gäller nog eg alla rack effekter med multi-FX, dvs svårt att komma ifrån menydyk.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kikat nåt på gitarr-rack effekter? Typ tc g-force, g-major, major 2 etc? De har ju typ allt du nämner förutom att de är rätt så menyintensiva. Det gäller nog eg alla rack effekter med multi-FX, dvs svårt att komma ifrån menydyk.
    Oj, dem har jag kanske missat. Fick kanske för mig att det var mono in som det ofta är på gitarreffekter. Hur är det med hiz-ingångar, det funkar med vanlig line också? Fått för mig att det är risk för dist. Det är ett jäkla drag i Evolver, väldigt dynamisk synt nivåmässigt.

    G-force är lik Fireworx men kanske något nyare. Det blir till att studera manualer.

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nix, ingen av dem räcker. Man tack för tipsen.

    G-force är i princip identisk med Fireworx och Majorburkarna rätt begränsade, ingen har vettigt högpassfilter.

    Huvudproblemet är nog att hitta multieffekt med bra hög och lågpassfilter.

  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Finns det nån 1he midicontroller? Isf kan du köpa min Axoloti och patcha till det där ganska enkelt tror jag!

  6. #6
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Misstänker att den ligger i gränslandet i måttet (26,5 cm djup) och kanske framför allt i budget men annars tickar nog Eventides Eclipse i de flesta boxar och mer därtill.

  7. #7
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nix, ingen av dem räcker. Man tack för tipsen.

    G-force är i princip identisk med Fireworx och Majorburkarna rätt begränsade, ingen har vettigt högpassfilter.

    Huvudproblemet är nog att hitta multieffekt med bra hög och lågpassfilter.
    Attans då! Jag hade fattat att de hade riktigta filtersektioner... dock inte läst manualerna så noggrannt. :/

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Attans då! Jag hade fattat att de hade riktigta filtersektioner... dock inte läst manualerna så noggrannt. :/
    Lågpassfiltret verkar ok i Major, men jag hittade inget högpassfilter i manualerna.

  9. #9
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Nord G2 engine är svaret på många frågor. Och den saknar UI helt så inga menyer att dyka i :-) dessutom kan den ju joxa med midin i realtid om du saknar LFOer eller sequencers eller … och fyra kanaler. Men dyr och olämplig på andra vis såklart.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misstänker att den ligger i gränslandet i måttet (26,5 cm djup) och kanske framför allt i budget men annars tickar nog Eventides Eclipse i de flesta boxar och mer därtill.
    Gränslandet är också budgetmässigt där, lite overkill. Risken finns att man fastnar i den burken som huvudkomponent, snarare än tillbehör med tanke på allt den kan. Men hittar jagen billigt så vore det kul troligen!

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det nån 1he midicontroller? Isf kan du köpa min Axoloti och patcha till det där ganska enkelt tror jag!
    Jag har inte hittat någon sådan. Känns som något Doepfer kunde gjort tidigt annars…

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nord G2 engine är svaret på många frågor. Och den saknar UI helt så inga menyer att dyka i :-) dessutom kan den ju joxa med midin i realtid om du saknar LFOer eller sequencers eller … och fyra kanaler. Men dyr och olämplig på andra vis såklart.
    15 kkr minst… men en nackdel, om man har en midicontroller till (eller via Evolvern) är att det inte går att spara över med nya editeringar, samma med Micro modular so du skrev i andra tråden.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu kanske jag svär i kyrkan men Behringer FX2000 3D kanske kan vara ett alternativ? https://www.thomann.de/se/behringer_fx_2000.htm

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gränslandet är också budgetmässigt där, lite overkill. Risken finns att man fastnar i den burken som huvudkomponent, snarare än tillbehör med tanke på allt den kan. Men hittar jagen billigt så vore det kul troligen!
    Ja, risken finns. De där burkarna är instrument i sig själva. Men hittar du en till vettigt pris så skulle jag ändå rekommendera den.

  14. #14
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 kkr minst… men en nackdel, om man har en midicontroller till (eller via Evolvern) är att det inte går att spara över med nya editeringar, samma med Micro modular so du skrev i andra tråden.
    Parametrar kan gå att spara, jag är inte säker. Bara inte patchar.

    Och jo, inte billigt…

  15. #15
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Lexicon MPX 1 kan göra en massa grejer, är inte hundra på allt.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lexicon MPX 1 kan göra en massa grejer, är inte hundra på allt.
    Nästan i hamn... Inget HPF.
    Men jag får nog bita i det sura äpplet och göra avkall på något.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kanske jag svär i kyrkan men Behringer FX2000 3D kanske kan vara ett alternativ? https://www.thomann.de/se/behringer_fx_2000.htm

    Har inga "aktiva" Behringerburkar, hög tröskel...

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Parametrar kan gå att spara, jag är inte säker. Bara inte patchar.

    Och jo, inte billigt…
    Om vi pratar G2 så sparar man parametrar i samma patch genom en av åtta variations men... "All Variations are automatically saved when you save the Patch. You can’t save Variations as separate files."...man måste alltså spara genom att använda dator på en G2 Engine för att spara förändringarna permanent, och innan man byter patch.

  18. #18
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi pratar G2 så sparar man parametrar i samma patch genom en av åtta variations men... "All Variations are automatically saved when you save the Patch. You can’t save Variations as separate files."...man måste alltså spara genom att använda dator på en G2 Engine för att spara förändringarna permanent, och innan man byter patch.
    Segt!

    Behöver högpassfiltret vara programmerbart? antar det.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Segt!

    Behöver högpassfiltret vara programmerbart? antar det.
    Ja, jag tänkte mig ju att kunna ratta om saker och spara om utan att koppla in dator. Men det är ju bara att inse att typ det enda alternativet om jag skall vara helt rigid verkar vara Eventide Eclipse, verkar inte finnas något annat bortsett från ...Behringern!

  20. #20
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lågpassfiltret verkar ok i Major, men jag hittade inget högpassfilter i manualerna.
    G-major 2 ska ju ha en 3-bands parametrisk EQ; där lär du ju kunna skära botten utan problem. Ur sidan 30 i manualen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-10-28 at 16.11.08.png 
Visningar:	13 
Storlek:	336,2 KB 
Id:	115352

    manualen i sin helhet:

    https://mediadl.musictribe.com/downl...al_english.pdf

    edit: kanske missuppfattade ditt use case, inte bara skära botten utan äkta HPF filter funktion, det finns ju små HPF pedaler (utan resonans) för basister:

    https://www.broughtonaudio.com/produ...gh-pass-filter

    eller ännu mindre utan bypass

    https://www.broughtonaudio.com/produ...gh-pass-filter
    Senast redigerat av BURG den 2023-10-28 klockan 16:25.

  21. #21
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tänkte mig ju att kunna ratta om saker och spara om utan att koppla in dator. Men det är ju bara att inse att typ det enda alternativet om jag skall vara helt rigid verkar vara Eventide Eclipse, verkar inte finnas något annat bortsett från ...Behringern!
    Nä jag tänkte att du kunde ha ett passivt högpassfilter, men de tar ju knappast midi. Men det är inte allmänt att du vill skära bas utan bara ibland antar jag.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    G-major 2 ska ju ha en 3-bands parametrisk EQ; där lär du ju kunna skära botten utan problem. Ur sidan 30 i manualen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-10-28 at 16.11.08.png 
Visningar:	13 
Storlek:	336,2 KB 
Id:	115352

    manualen i sin helhet:

    https://mediadl.musictribe.com/downl...al_english.pdf

    edit: kanske missuppfattade ditt use case, inte bara skära botten utan äkta HPF filter funktion, det finns ju små HPF pedaler (utan resonans) för basister:

    https://www.broughtonaudio.com/produ...gh-pass-filter

    eller ännu mindre utan bypass

    https://www.broughtonaudio.com/produ...gh-pass-filter
    Ja, äkta HPF hade jag ju tänkt mig. Stereo ut är det på Evolver, men pedallösningar är ju helt klart ett alternativ. En liten rackhylla med två tre pedaler på kardborematta kanske egentligen är billigast och smartast om man vill ha hyfsat moderna burkar. Skall klura på det. Jag har en Zoia men den är för hög.

    Vet inte vad det är men ibland blir man ju helt fixerad på att ha det på ett speciellt sätt även om det knappt går... Och så blir man missnöjd fast man egentligen har en jättebra maskin.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä jag tänkte att du kunde ha ett passivt högpassfilter, men de tar ju knappast midi. Men det är inte allmänt att du vill skära bas utan bara ibland antar jag.
    Ja, det verkar vara det som får mig att sova bättre om jag får till det.

    Andra alternativ är:
    Vara nöjd med det man har (Fireworx).
    Sälja och skaffa annat.

  24. #24
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, äkta HPF hade jag ju tänkt mig. Stereo ut är det på Evolver, men pedallösningar är ju helt klart ett alternativ. En liten rackhylla med två tre pedaler på kardborematta kanske egentligen är billigast och smartast om man vill ha hyfsat moderna burkar. Skall klura på det. Jag har en Zoia men den är för hög.

    Vet inte vad det är men ibland blir man ju helt fixerad på att ha det på ett speciellt sätt även om det knappt går... Och så blir man missnöjd fast man egentligen har en jättebra maskin.
    Förstår till 100% ang visionen, har själv bråkat en del med placering/workflow av FX för att optimera.. men ibland så finns det helt enkelt inte apparater som gör alla de saker man vill de ska göra och har då fått ge upp. Jag kör själv idag uteslutande med pedaler som FX just av den anledningen.. o så är de ju även lätta att flytta runt till olika maskiner vid behov.

  25. #25
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag säljer ett quadraverb som kan allt detta

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säljer ett quadraverb som kan allt detta
    6 dB per oktav tyvärr.

  27. #27
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag tror inte du kommer få något ut av att ersätta Fireworx med Eclipse. Eclipse är sjukt bra, men inte alls så flexibel som jag tror du önskar. Fireworx är mycket mer modulär i jämförelse. (Jag har båda). Tänker annars att ett par halvrack kanske funkar. Typ två boss vf1. De har både bra single effekter och några multifx algoritmer.

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte du kommer få något ut av att ersätta Fireworx med Eclipse. Eclipse är sjukt bra, men inte alls så flexibel som jag tror du önskar. Fireworx är mycket mer modulär i jämförelse. (Jag har båda). Tänker annars att ett par halvrack kanske funkar. Typ två boss vf1. De har både bra single effekter och några multifx algoritmer.
    Fast egentligen är ett problem att Fireworx är lite för flexibel. Det var inte där jag ville ha mitt virtuella modulsystem. Snarare ett hpf, lpf och delay/chorus. Jag har så svårt att låta bli att grotta ner mig även om jag skulle bestämma mig för att enbart använda Fireworx till just det. Kanske det jag borde jobba på istället…

    Jag har faktiskt en VF1 liggande men det är rätt kassa filtermöjligheter i den.

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Tack för alla förslag förresten. Nästan som terapi.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul ändå med ditt fokus. Poly Evolver Rack var en otrolig hyllvärmare på sin tid. Exakt ingen förstod varför den kunde ha en poäng. Sedan kom klaviaturmodellen och lät vackrare och mer levande och producerat än allt Sequential någonsin gjort. Som ditt rack. Men vem ber att få testa en rackmodul bara sådär. Du kan kanske få en bra deal på den PEK som JAM har inne så slipper du en massa rack

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul ändå med ditt fokus. Poly Evolver Rack var en otrolig hyllvärmare på sin tid. Exakt ingen förstod varför den kunde ha en poäng. Sedan kom klaviaturmodellen och lät vackrare och mer levande och producerat än allt Sequential någonsin gjort. Som ditt rack. Men vem ber att få testa en rackmodul bara sådär. Du kan kanske få en bra deal på den PEK som JAM har inne så slipper du en massa rack
    Fast jag har ju alltså en Key (den lilla) kopplad till den så det är nästan som en PEK, men i Sixtrakformat.

    Det enda som inte lirar är Combos och vissa seqencergrejer som blir helt obegripliga när apparaterna blandas. Fast Evolverns sequencer har jag aldrig blivit kompis med vilket fall. Men själva midistyrningen är klockren, känns som en maskin och man behöver bara spara på Key:n så sköter allt sig själv bakom kulisserna. Racket har ju ingångar för Key:n så allt landar fint tillsammans med rätt nivå på utgången där det alltså fortfarande saknas den där 100% perfekta effektrackburken.

  32. #32
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    6 dB per oktav tyvärr.
    jag förstår inte!

  33. #33
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag förstår inte!
    Det diskuterades tidigare, jag vill ha mer syntiga filter. Fireworx är faktiskt helt ok på den fronten, det är snarare delayet som är problemet där plus allmänt krångligt gränssnitt.

    Jag hade faktiskt Quadraverb för mycket länge sedan, kommer inte riktigt ihåg hur maskinen funkade men var nog aldrig särskilt förtjust i den. Men ibland minns man fel...

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Deltidssammanfattning:

    Jag tackar för all input som gjort att jag börjar känna mig säker på att ”problemet” nu smalnat av till någon av dessa tre racklösningar:
    - TC Fireworx (som jag alltså redan har)
    - Yamaha SPX 990 (kommer troligen få möjlighet att testa nästa vecka)
    - Eventide Eclipse

    Eclipse är högprisalternativ och mindre troligt men kanske ligger allra närmast det jag söker. Om jag trillar över bra pris en dag kanske.

    SPX 990 är den enda SPX som har riktiga hpf/lpf pre/postfilter vilket verkar lovande, men Fireworx har ju också det så det är snarare om delayen/reverben och chorusen är mer i min smak som det kan bli byte. Det verkar lovande med reverben eftersom det är kul med långreverb och det skiljer rejält mot Fireworx (480s vs. 20s).

    Jag förstår att alla biter på naglarna med stor otålighet inför slutrapporten
    Hur som helst kommer denna tråd göra att vad det än blir kommer det kännas som ett bra val. Ibland måste man gå till botten med sina utrustningsval helt enkelt och där är 99musik oslagbart.

Liknande ämnen

  1. Blindplåt på 1/3 he till 19" rack?
    Av Volantiz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-05-22, 10:22
  2. Effektrack till trummismaskin
    Av vewie i forum Modularer & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2021-05-04, 01:10
  3. Hyllplan till 19" rack.
    Av Robotruck i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •