Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Modemsynt?

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Modemsynt?

    Tänkte på nåt knasigt, och googlade men hittade inget på det...

    Finns det ingen som försökt göra en synt utav den kretsen som alstrar pulserna i ett telefonmodem?

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Helt okänt men att använda det ljudet som oscillator är ju inte svårt.

    har tänkt på det då och då att sampla det. Tycker för övrigt att det som alltid haft vackert ljud och varierande är när man laddar spel på Spektrum särskilt i början.

    Det händer lite grejer när man ska skicka data så där då det packas och donas i flera steg tills det är ett sånt paket eller vad det heter. Man gör många paket och sen donas och packas det upp i andra änden. Kanske sände man flera paket samtidigt på olika frekvenser.

    Principen bör vara ungefär lika än i dag. Är väldigt Ouppdaterad på området men ungefär så.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det här vill man ju se video från, midifierat modem:
    https://hackaday.io/project/8867-tur...i-synth-module


    Annars iofs...


    https://youtu.be/dTos3CsvnLQ

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja jag hittade också den där hackaday, men visade sig dom använt lådan, kanske PSUn och en GM/GS modul från ett Roland ljudkort, och mulat ihop, till en simpel midiexpander.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ahaa det var bara lådan, fattar, ja nån borde göra det!

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.databending.org/

    Ladda in filer i audacity och exportera som wav.

    Kan rekommendera 0xed eller annat poggram som kan hantera rå data. Komplicerade format blir lätt kaos och pajar bara, men råljud ska gå bra. Akta headern bara och öppna i något tolerant program.

    Jag har mest gjort bilder i det (exempelvis omslaget: https://iso668.bandcamp.com/album/al-gabr), inte ljud

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.databending.org/

    Ladda in filer i audacity och exportera som wav.

    Kan rekommendera 0xed eller annat poggram som kan hantera rå data. Komplicerade format blir lätt kaos och pajar bara, men råljud ska gå bra. Akta headern bara och öppna i något tolerant program.

    Jag har mest gjort bilder i det (exempelvis omslaget: https://iso668.bandcamp.com/album/al-gabr), inte ljud
    Knasigt men kul. Jag vet att Uwe Schmidt (Atom TM) gjorde musik av bilder på någon skiva tidigt 2000-tal, men minns inte. Han experimenterade med modemljud också, men samples. Återkommer om jag hittar låten.

  8. #8
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Nick Borgen måste ju haft en sån synth när han gjorde låten World Wide Web

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nick Borgen måste ju haft en sån synth när han gjorde låten World Wide Web
    En riktig pionjär inom fältet!

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hahahahahaaa, dadjokes nästan

    Men inte många som nailat topic. Finns det inga som labbat med chipsets från modem och fått dom att göra annat än handshakes?

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knasigt men kul. Jag vet att Uwe Schmidt (Atom TM) gjorde musik av bilder på någon skiva tidigt 2000-tal, men minns inte. Han experimenterade med modemljud också, men samples. Återkommer om jag hittar låten.
    https://open.spotify.com/track/1I19Y...9b94819be64d55

    Tyvärr får man inte den roliga originalartworken där det står "Entirely generated from translated Photoshop files.". Det låter f.ö. lite som modemljud.

    Här är en låt med modemljud, nostalgi!
    https://open.spotify.com/track/31JO7...ae45d6e5fb4f42

    Finns det modempooler fortfarande?

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahahahahaaa, dadjokes nästan

    Men inte många som nailat topic. Finns det inga som labbat med chipsets från modem och fått dom att göra annat än handshakes?
    Nej, det ligger utanför mitt kompetensområde. Är det något speciellt med själva oscillatorerna som används tror du? Jag antar att det speciella är själva modulationen av någon slags "bärvåg", vet inte exakt hur det funkar. Jag tänkte att man kanske inte behöver originalchipset för att få till just det. Jag vet att jag sett pythonprogram som genererar DTMF-toner, det är ju närliggande.

    Själva fenomenet finns ju i många liknande varianter, synkton på gamla rullbandare t.ex. Fast den är nog mer regelbunden.

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det ligger utanför mitt kompetensområde. Är det något speciellt med själva oscillatorerna som används tror du? Jag antar att det speciella är själva modulationen av någon slags "bärvåg", vet inte exakt hur det funkar. Jag tänkte att man kanske inte behöver originalchipset för att få till just det. Jag vet att jag sett pythonprogram som genererar DTM-toner, det är ju närliggande.

    Själva fenomenet finns ju i många liknande varianter, synkton på gamla rullbandare t.ex. Fast den är nog mer regelbunden.
    Jag tror det speciella med dom är inte vågformen i sig, men hur svårt det är att kontrollera den som ger omisskännliga modemquirks. Roligast hade ju varit script som har question/response och inlärning av filtrerad bandbredd, men tonat efter midi input... Knasidé, yes I know

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det speciella med dom är inte vågformen i sig, men hur svårt det är att kontrollera den som ger omisskännliga modemquirks. Roligast hade ju varit script som har question/response och inlärning av filtrerad bandbredd, men tonat efter midi input... Knasidé, yes I know
    Antar att de inledande och avslutande fraserna är rätt speciella medan resten tydligen bygger på något som kallas Trellismodulation:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Trellis_modulation

    ...jag känner att det är rätt lagom att kliva av här. Lycka till!

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, det vita databruset i sig är väl inte så intressant, men de kommandon man kan scripta den att göra i handshaken är väldigt många, utan att skriva egen firmware.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahahahahaaa, dadjokes nästan

    Men inte många som nailat topic. Finns det inga som labbat med chipsets från modem och fått dom att göra annat än handshakes?
    Alltså, handshakes är väl bara data? Chipsetet har väl inget ljud, de kan modulera och demodulera information över telenätet. Testa lite data i audacity nu :-)

    - - - Updated - - -

    (men ok, det är modulationen du är ute efter, inte databruset – my bad)

  17. #17
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    "Databraus" ???

    Det är väl det som är modulationen? Att det låter som brus för oss beror väl på att det går så jädrans snabbt?

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inga som labbat med...
    Däremot minns jag min kompis fina 300 baud akustiska modem som man la in telefonluren i, det kunde man lura ganska långt genom att vissla rätt toner till!

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja allt är data i olika baud och inväntan av svar som ökar bandbredden efter en test av linjen och det ringande modemet.
    Men det som skulle kunna bli musik är ju toner med små avbrott och kvitter som också är data som väntar på svar. När det sen lägger sig stadigt på 28.8/33.6 eller mer så låter det bara digitalt brus.
    Men just datan på låg hastighet som frågar efter svar, det kan man ju styra med skript i Unix t.ex.

  20. #20
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det kan man ju styra med skript i Unix t.ex.
    https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo

    exec tempfile trap.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Databraus" ???

    Det är väl det som är modulationen? Att det låter som brus för oss beror väl på att det går så jädrans snabbt?
    Nja, tycker inte modemljudet är så väldigt brusigt. är ju massa toner med

  22. #22
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Varje gång jag ser den här tråden så tänker jag på att Charliecrash är Nick Borgen och funderar på vem på forumet som är Helen Wellton...


    https://youtu.be/g_gRxLB9IUw

  23. #23
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Music Modem?


  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Music Modem?


    https://youtu.be/5VY63mt_pYI

  25. #25
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en sån, men den är ju bara samplade stumpar av 56k handshake i låg grusig bitrate som alstrar aliasing, mer än hur det egentligen låter...så nja *100

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, tycker inte modemljudet är så väldigt brusigt. är ju massa toner med
    Så vad är då databruset som du nämnde?

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad är då databruset som du nämnde?
    Brus? Eller i alla fall massor av frekvenser och amplituder, med mindre av en tydlig ton

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brus? Eller i alla fall massor av frekvenser och amplituder, med mindre av en tydlig ton
    Tror vi pratar lite förbi varandra. Det jag menade är att bruset är resultatet av modulationen så jag förstod inte din distinktion: det är modulationen du är ute efter, inte databruset

    Jaja, strunt samma.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror vi pratar lite förbi varandra. Det jag menade är att bruset är resultatet av modulationen så jag förstod inte din distinktion: det är modulationen du är ute efter, inte databruset

    Jaja, strunt samma.
    Jag menar den modulationen som inte är brusmodulation :-) men kanske am/ringmod eller något i den stilen. snabb på/av av en bärvåg, om mitt ljudminne är rätt.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar den modulationen som inte är brusmodulation :-) men kanske am/ringmod eller något i den stilen. snabb på/av av en bärvåg, om mitt ljudminne är rätt.
    Ah, som i början efter en uppringning?
    En sak jag kom att tänka på är att jag aldrig haft någon klar bild av vilka ljud som kommer från det egna modemet och vilket som kommer från modempoolen, för man hörde väl båda på gamla modem?

  31. #31
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Gött exempel på hur man kan integrera modemljud i en låt:


    https://youtu.be/t8zXY_G639U

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, som i början efter en uppringning?
    En sak jag kom att tänka på är att jag aldrig haft någon klar bild av vilka ljud som kommer från det egna modemet och vilket som kommer från modempoolen, för man hörde väl båda på gamla modem?
    Ja, precis. Det är väl det som är det folk kallar modemljudet? Handshake-delen.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, precis. Det är väl det som är det folk kallar modemljudet? Handshake-delen.
    Japp, och här https://goughlui.com/2016/05/03/proj...-modem-sounds/ finns de bästa inspelningarna av det jag nånsin hört, vilket ledde mig till att om man kan manipulera kod, eller simulera hela processen med handshaketoner, så kan man kanske spela enkla koder i olika låga baud och få fram nåt 12tons-liknande.

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det vore coolt.

    kanske https://hackaday.com/2013/01/31/how-...ndshake-works/ kan underlätta. Jag har nog läst den för några år sedan tror jag, känns bekant.

    - - - Updated - - -

    (alltså https://www.windytan.com/2012/11/the...-pictured.html)

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ah, den länkades det till i din länk också ser jag.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, och här https://goughlui.com/2016/05/03/proj...-modem-sounds/ finns de bästa inspelningarna av det jag nånsin hört, vilket ledde mig till att om man kan manipulera kod, eller simulera hela processen med handshaketoner, så kan man kanske spela enkla koder i olika låga baud och få fram nåt 12tons-liknande.
    Kul sida. Jag sparade ner alla exemplen så har jag nog modemsamplingar som räcker för resten av livet. Kommer långt med enbart dessa tycker jag. Om nu modemanden skulle gripa mig.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul sida. Jag sparade ner alla exemplen så har jag nog modemsamplingar som räcker för resten av livet. Kommer långt med enbart dessa tycker jag. Om nu modemanden skulle gripa mig.
    Ja det är en imponerande samling minst sagt. Älskar att han lagt upp wav och inte mp3, när man vill manipulera ljudet.

    Jag har en gammal bekant som jag pratat med om modemljud innan, som skrev ihop en kort handshake som kod, bara sådär...
    Bifogade filer Bifogade filer

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är en imponerande samling minst sagt. Älskar att han lagt upp wav och inte mp3, när man vill manipulera ljudet.

    Jag har en gammal bekant som jag pratat med om modemljud innan, som skrev ihop en kort handshake som kod, bara sådär...
    Då så, då har du en arrangör. Bara att börja skriva musik och skicka till honom att mata in som kod!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •