Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Arturia AudioFuse 16Rig

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Arturia AudioFuse 16Rig

    Arturia släpper ett nytt AudioFuse-ljudkort med namnet 16Rig. 16 in, 12 ut, ADAT och mer.

    En del av dess funktioner
    • A standalone mixer: For DAWless recording, live mixing, and computer-free audio configuration, AudioFuse 16Rig can process audio & MIDI signals even without a computer connected thanks to dual internal MIDI-controllable mixers.
    • Intricate audio routing: Configure the connections to suit any need, from multiple sends/returns to A/B speaker monitoring – the included software even features a matrix for quick ‘connect anything and everything’ configuration.
    • For any & every setup: Users can control settings via the built-in controls or the included software, configure it for desktop or rackmount operation, and even connect high-impedance headphones.
    • A smarter interface: Save configurations & mix settings as presets, control modular gear with DC-coupled outputs, use the Reamp feature for versatile guitar tracking, and connect extra USB devices with class-compliant connections.
    Specifikation på in/ut
    6 x TRS analog inputs
    • Includes 2 x high-quality digitally-controlled preamps
    • Inputs 3 & 4 also available as 3.5mm stereo input

    12 x analog outputs
    • Includes 8 x DC-coupled TRS line outputs
    • Stereo monitor outputs
    • 6.35mm front-panel outputs for reamping, dual-headphones

    2 x ADAT in, 2 x ADAT out
    • Up to 16 channels of I/O at 48kHz, 8 channels at 88.2/96kHz

    Wordclock in & out

    1 x MIDI in, 2 x MIDI out/thru
    • 5-pin DIN connectors
    • Route MIDI standalone

    Low-latency USB-C connection
    • Class-compliant MIDI
    • 3 x USB hub connections
    16Rig kostar €1299.

    Läs mer på https://www.arturia.com/products/audio/audiofuse-16rig/

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	layered.jpg 
Visningar:	416 
Storlek:	484,9 KB 
Id:	115297  

  2. #2
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Ser intressant ut. Någon som har erfarenhet av Arturias ljudkort?

  3. #3
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Ser ut att vara helt rätt interface för mig när Motu slutar supporta 828x på macOS.

  4. #4
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    "dual internal MIDI-controllable mixers", två mixers, vaffö ?

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  6. #6
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser intressant ut. Någon som har erfarenhet av Arturias ljudkort?
    Jag har ett fuse orginal. Det är bra och har massa bra finesser (usb hub og liknande). Det är lite franskt tänk dock, men när man kommit in i det så är det smooth och enkelt.

  7. #7
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett fuse orginal. Det är bra och har massa bra finesser (usb hub og liknande). Det är lite franskt tänk dock, men när man kommit in i det så är det smooth och enkelt.
    Har det en liten utfällbar askkopp?

  8. #8
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett fuse orginal. Det är bra och har massa bra finesser (usb hub og liknande). Det är lite franskt tänk dock, men när man kommit in i det så är det smooth och enkelt.
    Å andra sidan är tyska RME TotalMix inte heller så "rättfram".

    16 ingånger ärinte fy skam!
    Hur är Arturias USB-drivisar i jämförelse med RME tro?

  9. #9
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Sjukt intressant! Men jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha reglagen i datorn eller om jag ska köpa en SSL big six. Men det är ju riktigt fint med väldigt många ingångar...

  10. #10
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Håller just på att sätta upp en liten Atmosrigg i studion och letar alternativ till mitt Evo 16 som inte har monitorkontroll för mer än stereo (har tjajat på dem flera gånger att fixa det i firmware, hårdvara för det finns där tydligen). Inga prisvärda interface med 8 analog ut förutom Focusrite ger användaren möjligheten att kontrollera volymen på mer än main out eller möjligen ett extra stereopar. Och Focusrite gör det på väldigt basic nivå. Frustrerande när det i många fall bara handlar om firmware.

    Arturias nya ser fett ut, men det är precis samma grej igen, ingen flerkanalssupport för monitorsektionen. Många satsar på immersive audio av olika slag nu. Varför satsar inte ljudkortstillverkarna? Det är ju knappast så att de som endast behöver stereo ryggar tillbaka av att få lite extra features.

    Ursäkta slightly off topic. Kul att Arturia satsar på den här marknaden också!

  11. #11
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller just på att sätta upp en liten Atmosrigg i studion och letar alternativ till mitt Evo 16 som inte har monitorkontroll för mer än stereo (har tjajat på dem flera gånger att fixa det i firmware, hårdvara för det finns där tydligen). Inga prisvärda interface med 8 analog ut förutom Focusrite ger användaren möjligheten att kontrollera volymen på mer än main out eller möjligen ett extra stereopar. Och Focusrite gör det på väldigt basic nivå. Frustrerande när det i många fall bara handlar om firmware.

    Arturias nya ser fett ut, men det är precis samma grej igen, ingen flerkanalssupport för monitorsektionen. Många satsar på immersive audio av olika slag nu. Varför satsar inte ljudkortstillverkarna? Det är ju knappast så att de som endast behöver stereo ryggar tillbaka av att få lite extra features.

    Ursäkta slightly off topic. Kul att Arturia satsar på den här marknaden också!
    Ber om ursäkt, för jag förstår inte riktigt: Är problemet att de inte fixar så att det finns en ratt att sänka volymen på alla de kanaler du har satt som monitor ut?

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "dual internal MIDI-controllable mixers", två mixers, vaffö ?
    En separat cue-mixer för till exempel ett annat högtalarpar, hörlurar eller så som vill höra nåt annat än main mixen.

    - - - Uppdaterad - - -


    https://youtu.be/ayFi62zksZs

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller just på att sätta upp en liten Atmosrigg i studion och letar alternativ till mitt Evo 16 som inte har monitorkontroll för mer än stereo (har tjajat på dem flera gånger att fixa det i firmware, hårdvara för det finns där tydligen). Inga prisvärda interface med 8 analog ut förutom Focusrite ger användaren möjligheten att kontrollera volymen på mer än main out eller möjligen ett extra stereopar. Och Focusrite gör det på väldigt basic nivå. Frustrerande när det i många fall bara handlar om firmware.

    Arturias nya ser fett ut, men det är precis samma grej igen, ingen flerkanalssupport för monitorsektionen. Många satsar på immersive audio av olika slag nu. Varför satsar inte ljudkortstillverkarna? Det är ju knappast så att de som endast behöver stereo ryggar tillbaka av att få lite extra features.

    Ursäkta slightly off topic. Kul att Arturia satsar på den här marknaden också!
    Förstår inte. Det borde väl inte vara några problem att sätta upp routingen för det? Att skicka från de individuella ut till olika monitorer. Det kan jag till och med på mitt gamla MOTU.

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Såg överlag najs ut, men ingen AES, eller ens SPDIF, är ju lite trist om man kör Genelec...

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte. Det borde väl inte vara några problem att sätta upp routingen för det? Att skicka från de individuella ut till olika monitorer. Det kan jag till och med på mitt gamla MOTU.
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt, för jag förstår inte riktigt: Är problemet att de inte fixar så att det finns en ratt att sänka volymen på alla de kanaler du har satt som monitor ut?
    Loopop nämnder det också i videon då på tal om MIDI-mapping, precis, att på ett eller annat sätt ha en volymkontroll är ju trevligt.

  16. #16
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ber om ursäkt, för jag förstår inte riktigt: Är problemet att de inte fixar så att det finns en ratt att sänka volymen på alla de kanaler du har satt som monitor ut?
    Routing till individuella högtalare går med alla interface, förstås! Men att justera volymen på alla utgångarna med volymratten på fronten, det går knappt på någon, förutom mer high end som RME, Avid etc. Det är bara det jag menar. Det är en skitenkel grej dom kan göra i sin DSP, men alla missar det.

    Ursäkta ranten. Min irritation triggades bara av ännu ett interface som inte löser det problemet.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Routing till individuella högtalare går med alla interface, förstås! Men att justera volymen på alla utgångarna med volymratten på fronten, det går knappt på någon, förutom mer high end som RME, Avid etc. Det är bara det jag menar. Det är en skitenkel grej dom kan göra i sin DSP, men alla missar det.
    Ah ok, då förstår jag. Tänkte för styra volym kan man ju göra via mjukvaran annars. Men du vill kunna kontrollera det från panelen på själva ljudkortet alltså.

    Men tycker det ser ut som i loopops video att det går att konfiguera ratten på framsidan i panelen att t ex styra en bus/subgrupp. På så vis skulle du kunna styra de kanalerna via ratten. Kollade inte så detaljerat men såg att den gick att konfa på rätt många olika vis.

  18. #18
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah ok, då förstår jag. Tänkte för styra volym kan man ju göra via mjukvaran annars. Men du vill kunna kontrollera det från panelen på själva ljudkortet alltså.
    Ja, och samtidigt. Gärna med en muteknapp också. Vanliga monitorkontrollfunktioner fast för alla utgångar. Förstår inte varför man inte lägger till en sådan feature. Klart det är en minoritet som använder det, men jag har svårt att tänka mig att det är så himla många extra utvecklingstimmar.

    Hur som helst. Slut på rant. Fortsätt prata om allt som är bra med Arturias nya interface istället.
    Senast redigerat av sebsongs den 2023-10-26 klockan 13:38.

  19. #19
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det en liten utfällbar askkopp?
    Nästan. Locket i metall med läderkant funkar bra som askkopp. Särskilt när interfacet ställs uppe på. Så lyfter man lite på interfacet och askar ner i koppen.

  20. #20
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästan. Locket i metall med läderkant funkar bra som askkopp. Särskilt när interfacet ställs uppe på. Så lyfter man lite på interfacet och askar ner i koppen.
    Perfekt franskt tänk!

  21. #21
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    The French copies nobody. And nobody copies the French.

    Det här hamnar högre och högre upp på inköpslistan ju mer jag tänker på det.

  22. #22
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Ingen som har anmärkt på priset än? Kronan är förvisso under isen och RME betydligt dyrare men man får ett EVO 16 + EVO 8 PRE för 5000:- mindre.

Liknande ämnen

  1. Arturia audiofuse 8pre någon som testat??
    Av freddan i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-09-27, 19:16
  2. Någon som har något av Arturias Audiofuse interface?
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-10-12, 18:22
  3. Arturia Audiofuse vs. andra interface?
    Av Haplo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-07-07, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •