Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Jordbrum

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Jordbrum

    Jag har haft mina duster med jordbrum tidigare men har då handlat om telekablar som går till ljudkort, ojordade uttag och liknande. Så det mesta har gått att lösa med balanserade telekablar.

    Nu har jag en liten hemmasetup med två vinylspelare av modell Reloop RP7000 mk1 och mk2. Kör sedan med en Vestax PCV-275 som mixer. Jag kör ibland DVS, så phonosignal från vinylspelare går först via RCA till en varsinn Behringer PP400 phonoförstärkare, vidare via RCA till obalanserad tele via adapter in i ljudkortet. Sedan tele-adapter till RCA tillbaka från ljudkortet till mixern. Jordsladdar går från båda skivspelare till respektive förstärkare.

    Mk2:an är väldigt tyst. Jag kan höra ett tyst, lite ljusare brum dock som är i vänster hörlur. Mk1:an däremot har ett väldigt basigt och högre brum som kommer direkt när nålen får kontakt med vinylen. Jag har inget brum när jag spelar digitalt via DVS, utan det kommer fram när jag kör ”live input” i Traktor, alltså den faktiska ljudsignalen från vinylspelaren. Jag tycker också att mk1:an generellt har ett dovare ljud, som att högre frekvenser inte kommer fram riktigt och ibland upplever jag att ljudet nästan distar eller bryts ner på något sätt.

    Mk1:an har egentligen ingen jordanslutning då den är ”internt jordad”. Men jag skruvade fast en jordsladd mellan förstäkare och vinylspelaren med en skruv som sitter baktill i chassit, i tron om att problemet skulle försvinna, men det har det inre gjort.

    Något som är värt att nämna är att brummet blir ännu värre om jag testar att dra en jordsladd från mixern till samma förstärkare. Har jag inte det så uppstår ljudet bara när nålen nuddar skivan, men har jag mixerns jord ansluten till förstäkaren så hör jag brummet hela tiden.

    Kan det vara mixern som är felet? Kan en naggad strömsladd till skivspelaren vara felet? Har nämligen massa små jack och hål på strömsladden efter tidigare ägare, så tänkte om det kunde vara ett problem.

  2. #2
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Allt är anslutet till samma grenkontakt som sen går via en flrlängningssladd till ett och samma vägguttag.

  3. #3
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Kan förresten fel med jord vara anledningen till att jag har mycket statisk elektricitet? Tycker ofta att slipmaten fastnar i skivan och stt skivorna drar åt sig väldigt mycket damm på kort tid, men så kanske det alltid är.

  4. #4
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hej, jag igen. Ville också få ner att mixern brummar av sig själv, alltså hörbart utanför ljudsystemet. Skulle kunna tänka mig att det är strömaggregatet eller liknande som sedan resonerar i bordet. Det påminner väldigt mycket om brummet jag sen hör i lurarna. Kan det snarare vara ett feedbackproblem?

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Att du har mycket statisk elektricitet kan bero på på en massa saker, som viket golv o mattor du har, men också om där är äkta jord i apparaterna, som skulle kunna avleda potentialskillnaden. Idag är det ju sällsynt med jordbleck på vare sig förstärkare eller skivspelare, men om en av dom har det, måste den jordas för bästa resultat. Försök inte jorda dubbelisolerade produkter (kvadrat i kvadrat-symbolen), för dom är designade att själva isolera bort problemen.

  6. #6
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att du har mycket statisk elektricitet kan bero på på en massa saker, som viket golv o mattor du har, men också om där är äkta jord i apparaterna, som skulle kunna avleda potentialskillnaden. Idag är det ju sällsynt med jordbleck på vare sig förstärkare eller skivspelare, men om en av dom har det, måste den jordas för bästa resultat. Försök inte jorda dubbelisolerade produkter (kvadrat i kvadrat-symbolen), för dom är designade att själva isolera bort problemen.
    Båda skivspelarna har intern jordning som jag förstår det, dock har RP7000 mk2 ett jordbleck som jag antar att man ska använda om man inte använder inbyggda phonoförstärkaren. RP7000 mk1 har inget jordbleck, varför jag testade att skruva fast jordkabel i skruv på baksidan.

    Dock får jag bara mer brum har jag insett om jag använder jordanslutningarna. Provade nyss att inte använda externa förstärkare till ljudkortet utan körde på spelarnas egna och då försvinner vissa störningar. Dock kvarstår brummet med mk1:an. Jag upptäckte också att det är någon slags gate någonstans som får brummet att dyka upp. Så fort något låter, att jag slår till bordet lite lätt eller någon smäller i en dörr någonstans så hörs brummet för att 1-2 sekunder senare försvinna tvärt. Vad det är som har den här gaten är oklart, men det är antingen mixern eller skivspelaren eftersom jag även testat att koppla direkt från spelare till mixer och brummet samt den här gaten är kvar.

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Har nu testat att byta pickup mellan de två skivspelarna samt rengjort dessa med isopropanol, men brummet består. Har även testat att skippa ljudkortet helt och köra RCA direkt från skivspelarna till mixer men brummet är kvar. Har även bytt kanal på skivspelarna på mixern för att se om det är något med kanalen som mk1:an har varit kopplad till, men ingen skillnad. Har också bytt RCA-kablar under processens gång och det hjälper inte heller.

    Så problemet verkar ju onekligen vara med själva skivspelaren. Det är knapphändigt med info om man googlar detta problem, men hittade en forumtråd där det rekommenderas att man skulle öppna upp skivspelaren och helt koppla bort den inbyggda förstärkaren då den tydligen kan vara ett problem. Och att man sedan får dra jord från den interna jordningen ut till ett jordbleck på mixer eller extern förstärkare. Så det får väl bli en sista utväg då antar jag.

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad händer om du kopplar vinylspelarna direkt till mixern? Dvs skippar allt med ljudkort och PP400.

  9. #9
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad händer om du kopplar vinylspelarna direkt till mixern? Dvs skippar allt med ljudkort och PP400.
    Jo, jag testade det, som jag nämnde ovan. Ingen skillnad dessvärre.

    För att förtydliga så upplever jag ytterligare brum om jag kör via PP400. Så det renaste hittills är att helt enkelt köra på skivspelarnas interna förstärkare och strunta helt i vad allt jordsladdar heter. Men oavsett så hänger brummet från mk1:an kvar.

  10. #10
    Thecrates
    Thecrates är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har du "modern" el? mao du bor inte i ett gammalt hus/lägenhet som elen inte blivit renoverad i? Prövat använda dig utav något som tar bort sånt brus?("ground loop isolator").

    Ibland kan sånt bero på mixer trafo eller liknande. Pröva att "vända" på skivspelarna.

    Gå igenom allt kablage.

Liknande ämnen

  1. Jordbrum
    Av Levitz i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2022-11-21, 16:02
  2. Hilfe! jordbrum
    Av Ullrich i forum På scen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-08-15, 19:54
  3. Jordbrum i modularstudion
    Av emp i forum Modularer & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-05-15, 09:38
  4. Jordbrum via centralantennen
    Av Naomi i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •