Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Snapdragon spöar M2 och Intel

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Snapdragon spöar M2 och Intel

    Sitter och tittar nu, och det verkar som att Apple verkligen får skärpa ihop sig den 30:e, när de skall presentera nya macar.

    Snapdragon hävdar att deras nya chip är klart snabbare än M2 och Intel.

    Snart kanske man får lämna Logic för att köra Reaper eller något på en Linux- eller kanske till och med Windows-burk.

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Snabbare eller snabbare per watt?

  3. #3
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbare eller snabbare per watt?
    Båda!

    Vänligen, Ylan

  4. #4
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Det var Gerard Williams III som presenterade Snapdragon X-Elite, hög chef på Apple för deras kiselsatsning, som slutade, startade eget, blev stämd av Apple, en stämning som Apple sedan släppte i det tysta, och till sist uppköpt av Qualcomm.

    Det är spännand tider!

    Vänligen, Ylan

  5. #5
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    "Qualcomm says that the X Elite has "50 percent faster peak multi-threaded performance" than the Apple M2, based on a multi-threaded Geekbench 6.2 test. Qualcomm's charts imply a peak power usage of around 50 W for the X Elite, which suggests that Qualcomm can roughly match the CPU performance of Apple's M2 Pro or M1 Max at roughly the same power consumption—this would be impressive for a first outing. But remember that this is just one test that Qualcomm itself has provided and that Apple is gearing up to release M3-series processors on a new 3 nm manufacturing process, which ought to help Apple keep its power-efficiency edge."

    https://arstechnica.com/gadgets/2023...apple-silicon/

  6. #6
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Hoppas det stämmer, mer konkurrens är bara bra!

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är inte måltavla för detta i nuläget då jag har M1, men jag bugar och bockar för konkurrensen. Att ge Apple frispel är inte hälsosamt för människan som art.
    Senast redigerat av johey den 2023-10-26 klockan 14:28.

  8. #8
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Verkligen!

    Det blir spännande vad Apple kommer med på måndag. De tar verkligen i med "Scary Fast", litet pinsamt om det är klart långsammare än Qualcomms. Men som jag förstår det är det Qualcomms egna siffror vi har sett. Ungefär som när Apple släppte M1, det var verkligen bra, men inte fullt så bra som Apple sade, eller åtminstone antydde.

    Vänligen, Ylan
    Senast redigerat av Ylan den 2023-10-26 klockan 10:36. Anledning: Rättade så jag skriver som Apple.

  9. #9
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen!

    Det blir spännande vad Apple kommer med på måndag.

    Vänligen, Ylan
    Killgissar på ett statement åt hållet: "This is the fastest Mac we have ever built..."

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja det är verkligen superbra om det blir bra. Men det kan vara lite väl mycket snack alldeles för ofta. Visa en produkt så får vi väl se. men kan man sätta press så är det ju sjukt bra om Appel får lite prispress, det är ju det Appel ska ha. Det här låter ju bra och man får ju se men det här handlar ju om bärbara enheter.


    Något jag stör mig på otroligt mycket är att en stationär dator i dag kan fasen dra hundra watt när den bara står där och inte gör nått, eller ja i alla fall 60 watt är inte alls ovanligt och standard.

    Det där borde alla ta tag i och det rejält. Varför sätter man inte nån extremt strömsnål processor på alla moderkort som kan ta över helt när man bara pillar i Word och surfar och kollar på nån film, Finns ju redan små datorer som drar runt 3-7 watt som klarar av det utan problem. Dom med e cores klarar ju av att växla efter behöv blixtsnabbt.

    Jag såg att på tidigare generationen Intel så kör man dom stora coren först och om det behövs mer kräm så drar man på dom mindre E-cores. Men på den senaste nysläppta generationen så använder man vist e-cores först men när jag kollade senast så verkar det inte göra nån markerad skillnad. Det lät bra när man pratade om det men ingen verksamhet på riktigt.

  11. #11
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Utan optimerat os och mjukvara… hur snabb är den då?
    Absolut bra med hårdvara konkurrens, men utan optimerad mjukvara? Real world tester behövs.

    som det sades en gång, If you are serious about hardware, you do your own software… eller var det tvärtom?

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vilken dator kan man köpa med Snapdragon?

  13. #13
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    https://www.apcsilmic.com/
    Vet inte om de går att köpa dock

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Priset är ju väldigt konkurrentkraftigt men max 8GB minne känns inte så framtidssäkert.

  15. #15
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Det där är en äldre dator. Den nya Snapdragon X Elite skall släppas i mitten av 2024.

    https://www.anandtech.com/show/21112...-whats-to-come

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Är det bara att tuta och köra vilken gammal Windows.exe som helst för att få ut den där prestandan eller måste man vänta tills alla utvecklare kompilerat om?

  17. #17
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    alla applikationer lär ju behöva komplieras om, iallafall om man vill få någon slags prestanda.

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    ok, så vad är oddsen att alla pluggar man använder kommer att komplieras för Snapdragon? Känns som rätt osannolikt de närmaste åren i alla fall. Jag kommer inte hålla andan i väntan på det... Den disciplin som Apple har på alla utvecklare har jag svårt att se att Microsoft eller Qualcomm skulle kunna utöva. Men man vet aldrig.

  19. #19

    Veteran
    Windows Rosetta!
    Tror inte att Microsoft kan lösa det lika elegant som äpplet.
    Men spännande utveckling är det.

  20. #20
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows Rosetta!
    Tror inte att Microsoft kan lösa det lika elegant som äpplet.
    Men spännande utveckling är det.
    En stor skillnad är ju att Microsoft finns på en mängd olika burkar, och att det inte på samma sätt är deras way or the high way, som det är på Mac-sidan. Windows rullar på ARM sedan ett tag, men det har varit strömsnåla men långsamma burkar. Det blir något helt annat när det kommer snabba ARM-burkar (som inte är från Apple), både för Microsoft och för tredjepartsutvecklare.

    De som har byggt pluggar för Apple har ju gjort en del av arbetet redan, så jag är försiktigt optimistisk.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Logic 8 och intel, vad krävs?
    Av Bigstone i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-14, 14:17
  2. Logic 6.4 och en Intel Mac
    Av axeman i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 13:33
  3. Intel-mac och M-box 1
    Av Sordid i forum Pro Tools
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 00:48
  4. Cubase LE och Intel Mac
    Av Jony i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:13
  5. SX2 och Intel-Mac
    Av kalkis i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •