Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Spela in ljud från daw, genom hårdvara, in i daw igen

  1. #1
    Gedda
    Gedda är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Spela in ljud från daw, genom hårdvara, in i daw igen

    Hej!
    Som rubriken säger vill jag kunna skicka ljud ut från ableton, igenom extern hårdvara och direkt in i ableton igen. Jag blir inte klok på hur jag ska routa det.
    I dagsläget har jag ett scarlett 2i2, en mixer och en patchbay. Är det möjligt att få till med denna setup, eller behöver jag ett ljudkort med fler ingångar?

    Det är möjligt att den här frågan finns besvarad redan. Jag vet knappt hur jag ska formulera frågan.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det ställer till det lite att bara ha två utgångar, dom behöver du ju till din lyssning men du kan ju alltid koppla utgångarna direkt till din externa hårdvara och då tillfälligt lyssna genom ljudkortets hörlursutgång.

    Alternativt använda din patchbay för att splitta utgångarna så du kan skicka utsignalen till din externa hårdvara utan att koppla ur högtalarna.

    I båda fallen så blir det ju main out i programmet som processas så sätt det du vill processa i solo eller nåt.

    Viktigt också att inte ha monitorering igång i programmet på ingångarna eftersom det skulle ge rundgång.

  3. #3
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktigt också att inte ha monitorering igång i programmet på ingångarna eftersom det skulle ge rundgång.
    Och inte vilken rundgång som helst utan en JÄVLA rundgång

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och inte vilken rundgång som helst utan en JÄVLA rundgång
    Hehe jajjemen. Kolla också att ingångarna inte spelas upp genom ljudkortets mixer heller innan, "Direct Monitor" knappen vill du alltså inte ha nedtryckt.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag skulle snarare routa allt externt jag spelar in genom vad det nu är för ljudförskönande hårdvara rent fysiskt eller kunna patcha bort den med patchbayen dagar då jag inte ville det. Att göra det mjukvarumässigt är värdelöst eftersom du kan råka trycka fel och bli döv på kuppen, eller vräkt, eller komplett galen Dessutom finns det pluggar som kan återskapa allt ljudförskönande du vill — plus att i en hel mix vill du inte ha bara ett sound utan olika; då blir det mkt mkt bättre och mer intressant ljudbild. Pluggar vinner idag.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har också bara 2in2ut. De få gånger jag vill routa genom nåt hårt gör jag det, antingen med hörlurstekniken eller som oftare kör mono och använder bara ena uten Helt riskfritt

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Skaffa ett ljudkort med fler outs så är det enkelt

  8. #8
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Sällar mig till skaran som kört på en utgång i ett 2/2 interface.

    Men ja, flera i/o gör livet värt att leva.

  9. #9
    Gedda
    Gedda är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för tips hörni. Nu har jag skaffat ett Scarlett 4i4 3rd gen. Efter flera sena kvällar med Focusrite control har jag nu fått till routingen ut genom min patchbay och tillbaka med direct monitoring.

    Om någon kämpar med samma sak, hör av dig så kan jag visa hur jag har kopplat! Denna vånda önskar jag inte min värsta fiende. Allt jag ville var att skicka ut från ableton genom min sherman filterbank och tillbaka.
    Focusrite control 2 (för 4th gen) kanske är smidigare?

  10. #10
    Gedda
    Gedda är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag kan hålla med om att plugins har allt man kan önska sig. Jag gillar att lära mig hur saker fungerar och det finns något tilltalande i att ha fysiska manicker att lära sig med. En patchbay är något som har skrämt mig länge men nu när jag satt mig in i den så älskar jag den. Hela grejen med att routa ut genom ett ljudkort med flera i/u verkade kul och smidigt. (Men jag hade förstås kunnat routa genom hörlursutgången som Ambulansen säger. Konstigt att jag inte tänkte på det. Well well!)

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag tycker inte heller Focusrite Control är världens roligaste interface. Satt själv med det åt en kompis. Tacka vet jag mixerbord med integrerat ljudkort.

  12. #12
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte heller Focusrite Control är världens roligaste interface. Satt själv med det åt en kompis. Tacka vet jag mixerbord med integrerat ljudkort.
    Scarlett version1 som jag har tycker jag funkar hyffsat bra. Hade ett tag version2 men den nya mixern var knepig att förstå.
    Tyvärr har ju inte Scarlett inbyggd "loopback" så jag skickar ut hela MIX3 på separat ut och routar tillbaka med sladd till ingång 1&2.
    Då kan jag spela in "allt" via 1&2, man får bara inte glömma mute kanal 1&2 i MAINOUT-MIX annars får man rundgång. Dock ej mute i MIX3.
    Har tänkt att koppla likadant fast med SPDIF men tyvärr är det en begränsning i Scarlett med totalt antal ingångar är nådd.

    Gammal bild men ungefär såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	focus-1.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	135,2 KB 
Id:	115653

Liknande ämnen

  1. SSL Alphalink SX + RME Madiface - Inget ljud in i DAW
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2022-01-30, 20:46
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-19, 15:21
  3. Bara spela in audio i daw
    Av Mikko i forum Inspelning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2019-11-25, 13:29
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-30, 07:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •