Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Rösteffekter live?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Rösteffekter live?

    Jag undrar om någon här jobbar med rösteffekter live. Har tittat på lådor som TC Helicon Voicelive, men det är overkill med autotune och stämmor och formanter och sånt (det är inte skönsång jag är ute efter). Jag klarar mig egentligen långt på reverb, delay och filter men det är alltid kul med lite knasigheter. Funderar på att bara köra sången genom en kanal på sampler och använda inbyggda effekter där, men undrar om det finns andra bra sätt eller kul grunkor. Vet att en del kör gitarrpedaler, men har inte hundra koll på hur det funkar tekniskt. Det komiska är att jag verkligen jobbar skitmycket med rösteffekter annars, men då gör jag allt i efterhand och inser att live är en helt annan femma.

    Hur gör ni?

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Roland har ju sin VT-modell i lite olika versioner , just nu uppe i 4: https://www.roland.com/se/products/vt-4/. Kanske kan vara något?

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland har ju sin VT-modell i lite olika versioner , just nu uppe i 4: https://www.roland.com/se/products/vt-4/. Kanske kan vara något?
    Jo jag har sett dem, men det är samma problem där. En massa saker som jag inte är intresserad av (pitch, harmony etc). Jag gillar egentligen "vanliga synteffekter" bättre än dem som görs specifikt för röster.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Vad är det för effekter du söker om det inte är typiska rösteffekter? Valfri mickpreamp följt av valfria pedaler borde väl lösa det mesta. Vi kör Rolands Aira-variant och någon TC. Fördelen med dom som jag ser det är att dom har dom typiska effekterna man kan vilja lägga på röster men finns ju inget som stoppar dig från att använda valfria effekter.

  5. #5
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för effekter du söker om det inte är typiska rösteffekter? Valfri mickpreamp följt av valfria pedaler borde väl lösa det mesta. Vi kör Rolands Aira-variant och någon TC. Fördelen med dom som jag ser det är att dom har dom typiska effekterna man kan vilja lägga på röster men finns ju inget som stoppar dig från att använda valfria effekter.
    Som jag skrev i starten är det framför allt reverb, delay och filter. Lite chorus och flanger är kul också. Yes jag tror också gitarrpedaler funkar. Med Aira, menar du VT-4? Det är lite samma där, overkill pga ej behov av stämmor, pitch shift etc. TC, vilken/vilka?

    "Typiska rösteffekter" = sådana som får sången att låta rent fint och kraftfullt, plus pitch-shift, formanter, stämmor, "robotröster", "babyröster" etc. Det är alltså inget sånt jag behöver, det funkar inte till mina grejer.

    När du säger "valfri mickpreamp", borde jag kunna routa genom mixern på ett smart sätt via inserts/sends? Sorry men har som sagt inte gjort detta i praktiken.

  6. #6
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Den här tycker jag verkar kul.
    https://oldbloodnoise.com/pedals/p/maw-xlr-pedal

  7. #7
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tycker jag verkar kul.
    https://oldbloodnoise.com/pedals/p/maw-xlr-pedal
    Bästa karaktären.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maw.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	115205

  8. #8
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Finns det inte en massa olika TC Helicon lådor?
    Vissa av dem är väl mer basic enligt vad du beskriver.
    Eller bara typ en Lexikon MX200 eller TC M300/350 om du har något annat rack med dig

  9. #9
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev i starten är det framför allt reverb, delay och filter. Lite chorus och flanger är kul också. Yes jag tror också gitarrpedaler funkar. Med Aira, menar du VT-4? Det är lite samma där, overkill pga ej behov av stämmor, pitch shift etc. TC, vilken/vilka?

    "Typiska rösteffekter" = sådana som får sången att låta rent fint och kraftfullt, plus pitch-shift, formanter, stämmor, "robotröster", "babyröster" etc. Det är alltså inget sånt jag behöver, det funkar inte till mina grejer.

    När du säger "valfri mickpreamp", borde jag kunna routa genom mixern på ett smart sätt via inserts/sends? Sorry men har som sagt inte gjort detta i praktiken.
    Via insert borde absolut funka. Sends funkar för delay och reverb så länge du kan sätta dom till 100% wet. Filter är svårare på send iom att det blir parallell-processing snarare än seriell. Men det finns ju många små billiga micpreamps så med en sådan skulle du i princip kunna köra ett pedalbord innan det går in i mixern.

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Via insert borde absolut funka. Sends funkar för delay och reverb så länge du kan sätta dom till 100% wet. Filter är svårare på send iom att det blir parallell-processing snarare än seriell. Men det finns ju många små billiga micpreamps så med en sådan skulle du i princip kunna köra ett pedalbord innan det går in i mixern.
    Guld tack, blir en liten smula klokare för varje inlägg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inte en massa olika TC Helicon lådor?
    Vissa av dem är väl mer basic enligt vad du beskriver.
    Eller bara typ en Lexikon MX200 eller TC M300/350 om du har något annat rack med dig
    Tack! Ja problemet är att hela den marknaden är i princip okänd för mig. Toppen därför med tips.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tycker jag verkar kul.
    https://oldbloodnoise.com/pedals/p/maw-xlr-pedal
    Ska kolla in, tack.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa karaktären.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maw.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	87,5 KB 
Id:	115205
    Ser lovande ut

  11. #11
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om någon här jobbar med rösteffekter live. Har tittat på lådor som TC Helicon Voicelive, men det är overkill med autotune och stämmor och formanter och sånt (det är inte skönsång jag är ute efter). Jag klarar mig egentligen långt på reverb, delay och filter men det är alltid kul med lite knasigheter. Funderar på att bara köra sången genom en kanal på sampler och använda inbyggda effekter där, men undrar om det finns andra bra sätt eller kul grunkor. Vet att en del kör gitarrpedaler, men har inte hundra koll på hur det funkar tekniskt. Det komiska är att jag verkligen jobbar skitmycket med rösteffekter annars, men då gör jag allt i efterhand och inser att live är en helt annan femma.

    Hur gör ni?
    Hur gör du hemma?

    Känns som kanske inte världens bästa tips, men en nord modular (micro tex) har ju vocoder och man kan välja vad de ska vocoda med. Alltså inte bara trista pads.

    Ringmodulator är ju flott, särskiltom du kan välja ljud den modulerar med. Om det är något komplext rörigt ljud via reverb kan det nog bli bra.

    Pitch shifter är ju kul. Finns i gamla zoom-pedaler för inget, och i mycket annat.

    Gitarrpedaler är lätt. Bara skicka lite lägre volym så det inte distar direkt.

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev i starten är det framför allt reverb, delay och filter. Lite chorus och flanger är kul också. Yes jag tror också gitarrpedaler funkar. Med Aira, menar du VT-4? Det är lite samma där, overkill pga ej behov av stämmor, pitch shift etc. TC, vilken/vilka?

    "Typiska rösteffekter" = sådana som får sången att låta rent fint och kraftfullt, plus pitch-shift, formanter, stämmor, "robotröster", "babyröster" etc. Det är alltså inget sånt jag behöver, det funkar inte till mina grejer.

    När du säger "valfri mickpreamp", borde jag kunna routa genom mixern på ett smart sätt via inserts/sends? Sorry men har som sagt inte gjort detta i praktiken.
    Insert är en bra ide, ja. Vill du köra parallellt kan du stoppa in halvt i inserten och använda som sänd (väl?) och sen skicka in resultatet på valfri kanal.

    Men med sends kan du ordna rundgång, världens bästaste grej.

  13. #13
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör du hemma?

    Känns som kanske inte världens bästa tips, men en nord modular (micro tex) har ju vocoder och man kan välja vad de ska vocoda med. Alltså inte bara trista pads.

    Ringmodulator är ju flott, särskiltom du kan välja ljud den modulerar med. Om det är något komplext rörigt ljud via reverb kan det nog bli bra.

    Pitch shifter är ju kul. Finns i gamla zoom-pedaler för inget, och i mycket annat.

    Gitarrpedaler är lätt. Bara skicka lite lägre volym så det inte distar direkt.
    Hemma jobbar jag helt i boxen. Spelar in vokaler och processar dem sedan i DAW med mjukvarueffekter. Det är nytt för mig med live, och vill kunna jobba med hårdvara. Vocoder har jag. Kör också röst genom Euroracket ibland eller finsyntarna på EMS, men det är overkill för den liverepertoar jag jobbar med just nu.

    Vissa spår kan jag alltid mangla genom någon synt förstås, men behöver även bröd- och smöreffekter som reverb, delay, filter, flanger som sagt. Hoppas kunna lösa det på något vis med en total investering på mindre än ett lakan. Eller med det jag redan har.

    Jag noterar allt ni skriver här och forskar vidare

  14. #14
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag letar nog exakt efter det som du gör.
    Bytte en VT-4 mot en Helicon Perform VE och det känns som ett steg närmare vad jag söker (Heliconen har mer möjligheter med att förstöra ljudet och experimentera jämfört me VT-4) men fortfarande inte helt hemma.
    Tror hemligheten är att koppla ihop en egen kedja av distpedaler, reverb och annat för att få det du söker...

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    En idé vore ju ett mindre eurocase (32-48hp) med ett par moduler som gör det du vill få till. Säkert inte jättebilligt, men då kan du ju iaf anpassa det mer efter tycke och smak.

    Tänker typ 2hp:s reverb och delay, kanske något filter från Doepfer eller Ladik. Med en buffrad multipel och en mixer kan du ju dessutom få olika nivåer på samma röst som du skickar in.

  16. #16
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hemma jobbar jag helt i boxen. Spelar in vokaler och processar dem sedan i DAW med mjukvarueffekter. Det är nytt för mig med live, och vill kunna jobba med hårdvara. Vocoder har jag. Kör också röst genom Euroracket ibland eller finsyntarna på EMS, men det är overkill för den liverepertoar jag jobbar med just nu.

    Vissa spår kan jag alltid mangla genom någon synt förstås, men behöver även bröd- och smöreffekter som reverb, delay, filter, flanger som sagt. Hoppas kunna lösa det på något vis med en total investering på mindre än ett lakan. Eller med det jag redan har.

    Jag noterar allt ni skriver här och forskar vidare
    Jo, jag menade, vilka effekter kör du hemma? :-)

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ett förslag är en multieffektpedal från t ex Zoom där du kan bygga effektkedjor i pedalen. Finns flera varianter där ute och begagnat kan du komma under en tusing.

    Om du behöver få upp nivån innan multieffektpedalen så kan du som tidigare nämt i tråden använda en preamp. Det finns små enkla som är lätta att ta med sig. För ibland kan mikrofon behöva förstärkning in i pedalen.

    Om du nu vill köra hårdvara.

    Annars kör med en laptop live och styr effektledjan i datorn med en midikontroller. Om du ändå är van vid att processa i datorn.

    Live har jag har gjort båda delarna. Sång in i ljudkortet, processad i Ableton Live och även kört med enbart effektpedaler.

    Något att tänka på är rundgång. Så du vill gärna ha tillgång till en gate först i kedjan.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2023-10-19 klockan 08:14.

  18. #18
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Vill du inte ha ett ljud på rösten live som liknar lite det du har på skiva?

    Som oljud frågar efter, vilka effekter kör du nu? ….och sedan göra om lite.

    Jag tycker det är trevligt när man känner igen det man lyssnat in sig på skiva men så när man upplever artisten live får man låtarna på skivan i en live-version med en twist. Lite annorlunda men inte helt omgjort.

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tänkte också tipsa om zoom.
    Köper du något med midi borde du kunna mappa lite rattar/reglar/joysticks till diverse. En nord mpdular g2 är ju grym men dyr. Axoloti kanske kunde vara något däremot?

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Den lösning jag kör i studion skulle utan problem kunna flyttas ut till live:

    Eventide Mixing Link: https://tgt11.com/product.html/event...SABEgLe5vD_BwE

    Utmärkt pre-amp till mikrofonen, sen fx-loop för pedaler. Jag hade kompletterat med en Eventide H9 för lite mer crazy och sedan kört dedikerade pedaler för delay och reverb. H9 har ju supersnygga reverb och delay men det kan vara behändigt att ha dedikerad pedal till det som används ofta.

    Mixing Link är så pass bra att jag nästan inte använder mina andra preamps i studion längre. Den är alltid riggad och uppkopplad en meter från där jag sitter och vill jag spela in något trycker jag bara på powerknappen och kör.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ulven, TigerMM nämnde tidigare i tråden "Hoppas kunna lösa det på något vis med en total investering på mindre än ett lakan”. Så 10-15k investering i Mixing Link och H9 är kanske inte riktigt målet. Även om Mixing Link är en smart produkt.

  22. #22
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ulven, TigerMM nämnde tidigare i tråden "Hoppas kunna lösa det på något vis med en total investering på mindre än ett lakan”. Så 10-15k investering i Mixing Link och H9 är kanske inte riktigt målet. Även om Mixing Link är en smart produkt.
    Ok, läste inte det senaste inlägget.

  23. #23
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lösningar finns det gott om (med varierande prislappar...), men har du exempel på hur slutresultatet är tänkt att bli? Då är det lättare att tänka rätt när vi funderar på lösningar.

  24. #24
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Kul med diskussionen här och många uppslag på olika nivåer, det är verkligen lärorikt. Flera har bett mig förtydliga mer exakt vad jag normalt gör och är ute efter, jag trodde jag hade det men är väl som vanligt luddig.

    Hemma använder jag typ
    - Reverb (olika Valhalla-varianter oftast)
    - Delay (Soundtoys Echoboy oftast)
    - Filter (FabFilter, Cableguys, Soundtoys)
    - Flanger/Phaser/Chorus (diverse, oftast Soundtoys olika)

    (Sedan använder jag även lite mer exotiska effekter som stutter, timestretch, pitch shift, exciter, amp etc men det behöver jag inte live).

    Live vill jag vill ha:

    - Reverb, för att 1. torr röst låter skit i mikrofon och 2. jag jobbar med olika längd som effekt. Behöver inte flera olika, det räcker med ett förutsatt att jag kan ändra längden.
    - Delay, typ eko för att det är viktigt inslag i vissa fraser. Vill här kunna styra tid och feedback.
    - Filter, för att kunna modda rösten ibland. Ska helst kunna sweepa men inte absolut nödvändigt.

    Nice to have, men inte måste: Flanger/phaser/chorus/distortion för lite krydda här och var.
    Lägger resten av svaren i annat inlägg så det inte blir förvirrande igen

  25. #25
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tack för tips om zoom, verkar finnas olika modeller. Har blivit avskräckt av att en del säger att de inte låter så bra, men å andra sidan kanske det är singersongwriters som tycker det och då är kritiken inte lika relevant för mig. Det är helt okej om det är lite artefaktish, jag behöver inte låta som nån jävla näktergal.

    Mixing Link-kombon ser smart ut. Riktigt att budgeten inte håller för det just nu, men bra pryl att hålla utkik efter. Jag har annars insert på mikrofonkanalerna på min mixer och har räknat med att kunna använda den för fx. Eller tänker jag fel?

    Axoloti ser riktigt intressant ut, tack. Låg och fantiserade inatt ”finns det inte någon liten låda man bara kan programmera själv” ha ha. Ska hålla utkik efter begagnat.

    Mindre eurocase, inte alls dum idé. De flesta effekterna har jag ju redan och man kanske klarar sig på typ en Befaco Chikipower.

    Vad gäller sound live kontra studio är det en jätteintressant fråga och något jag börjat forska på. Jag har jag inga ambitioner att låta exakt som inspelat, men helt dry är inget alternativ. Dels pga tråkigt och dels för att det är en sån viktig grej i arrangemangen. Jag sjunger inte för att förmedla text, jag använder rösten mer som ett av instrumenten. Att inte köra effekter vore som att spela ren sågtand liksom. Men med den input och de tips jag fått här känner jag mig redan klokare. Tack alla ni är bäst.

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Axoloti ser riktigt intressant ut, tack. Låg och fantiserade inatt ”finns det inte någon liten låda man bara kan programmera själv” ha ha. Ska hålla utkik efter begagnat.
    Jag har en till salu. Med Axocontrol som jag har byggt. PMa om du är intresserad!

  27. #27
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Mina tips och lite av vad jag själv använder, inte främst till röst men funkar ju lika bra!

    Zoom MS-70CDR - Väldigt prisvärd, under tusenlappen beg och tror det ligger en här till salu!
    Massa olika varianter av flertalet effekter, vissa är ”kopior” av mer kända typ Eventide blackhole osv och man kan ha upp till sex effekter på en gång.
    En pedal som man enkelt kan skaffa, testa och bara kränga vidare om man inte gillar den utan att det kostar skjortan!

    Eurorack - Det har du ju koll på och iom att du redan har modulerna så är det ju bara att prova!

    Axoloti - Fantastisk liten låda där man själv programmerar innehållet med ett grafiskt programmeringsspråk, som max4live etc och har ju iom detta väldiga möjligheter om man bara tar sig tiden!
    Senast redigerat av thetonequest den 2023-10-19 klockan 12:04.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med diskussionen här och många uppslag på olika nivåer, det är verkligen lärorikt. Flera har bett mig förtydliga mer exakt vad jag normalt gör och är ute efter, jag trodde jag hade det men är väl som vanligt luddig.

    Hemma använder jag typ
    - Reverb (olika Valhalla-varianter oftast)
    - Delay (Soundtoys Echoboy oftast)
    - Filter (FabFilter, Cableguys, Soundtoys)
    - Flanger/Phaser/Chorus (diverse, oftast Soundtoys olika)

    (Sedan använder jag även lite mer exotiska effekter som stutter, timestretch, pitch shift, exciter, amp etc men det behöver jag inte live).

    Live vill jag vill ha:

    - Reverb, för att 1. torr röst låter skit i mikrofon och 2. jag jobbar med olika längd som effekt. Behöver inte flera olika, det räcker med ett förutsatt att jag kan ändra längden.
    - Delay, typ eko för att det är viktigt inslag i vissa fraser. Vill här kunna styra tid och feedback.
    - Filter, för att kunna modda rösten ibland. Ska helst kunna sweepa men inte absolut nödvändigt.

    Nice to have, men inte måste: Flanger/phaser/chorus/distortion för lite krydda här och var.
    Lägger resten av svaren i annat inlägg så det inte blir förvirrande igen
    Får jag fråga varför dator och ljudkort med MIDI-controller inte är ett alternativ live? Jag har gjort så live många gånger.

    Alla de där mjukvarueffekterna går att styra via en MIDI-controller live. Du skulle få det sound du vill ha och effekter du är van vid att använda. Du kan enkelt bygga färdiga effektkedjor i din DAW för live-situationer precis som när du spelar in och skriver låtar.

    Jag förstår glädjen i att utforska ny hårdvara. Men med tanke på att du har allt du behöver i den setup du redan har så kanske det är bättre att köra vidare på den? Bara lägga till en MIDI-controller som sagt, om du inte redan har en.

  29. #29
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får jag fråga varför dator och ljudkort med MIDI-controller inte är ett alternativ live? Jag har gjort så live många gånger.
    Jodå, det är absolut ett alternativ. Jag kör dock Logic till vardags och är osäker på hur bra det funkar att köra ljud genom effektkedjor live (rent CPU-mässigt alltså). Sedan handlar det också om att minimera antalet saker man behöver pilla med, rent estetiskt. Jag vill liksom inte behöva titta ner på ett bord när jag sjunger. Men klart jag ska testa det med, det är ju billigaste alternativet

  30. #30
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, det är absolut ett alternativ. Jag kör dock Logic till vardags och är osäker på hur bra det funkar att köra ljud genom effektkedjor live (rent CPU-mässigt alltså). Sedan handlar det också om att minimera antalet saker man behöver pilla med, rent estetiskt. Jag vill liksom inte behöva titta ner på ett bord när jag sjunger. Men klart jag ska testa det med, det är ju billigaste alternativet
    Iom att du kör Logic, har du kollat in Mainstage?

  31. #31
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Zoom MS-70CDR är nog ett bra tips, ja.

    En kaoss pad, eller någon i den serien, vore nog också lämpligt. Särskilt om du gillar stutter och sånt, tror de (i alla fall vissa) klarar sånt bra. De har väl också blandade effekter som man kan slå på och styra temporärt.

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iom att du kör Logic, har du kollat in Mainstage?
    Yess tittat lite smått, kanske slår till

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Zoom MS-70CDR är nog ett bra tips, ja.

    En kaoss pad, eller någon i den serien, vore nog också lämpligt. Särskilt om du gillar stutter och sånt, tror de (i alla fall vissa) klarar sånt bra. De har väl också blandade effekter som man kan slå på och styra temporärt.
    Ohh ja, påminner mig om att jag var intresserad av kaoss pad i annat syfte. Kollar.

  33. #33
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om någon här jobbar med rösteffekter live. Har tittat på lådor som TC Helicon Voicelive, men det är overkill med autotune och stämmor och formanter och sånt (det är inte skönsång jag är ute efter). Jag klarar mig egentligen långt på reverb, delay och filter men det är alltid kul med lite knasigheter. Funderar på att bara köra sången genom en kanal på sampler och använda inbyggda effekter där, men undrar om det finns andra bra sätt eller kul grunkor. Vet att en del kör gitarrpedaler, men har inte hundra koll på hur det funkar tekniskt. Det komiska är att jag verkligen jobbar skitmycket med rösteffekter annars, men då gör jag allt i efterhand och inser att live är en helt annan femma.

    Hur gör ni?
    Jag har en Voicelive rack och den har hela kedjan av det man behöver, och bara för att den har ”overkill”-prylar så behöver man ju inte använda dem. Plus att man kan styra den med pedaler och medföljande (bra) mick med knapp på.

    Fungerar utmärkt som bara delay, reverb, eq, deesser, compressor etc etc… och allt samtidigt om man vill.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-09-14, 23:20
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-13, 18:11
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 21:06
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 14:08
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •