Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Syntar med interna långa och bra reverb?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Syntar med interna långa och bra reverb?

    T.ex. Alesis QS och Yamaha MU-90r har långa (typ 10 sekunder eller mer) och fina reverb (har väl med deras FX-burkar att göra), tänkte göra pads med grottreverb på JD-08, men verkar bara ha korta reverb, putt.
    Hur är det på andra? Är mest sugen på något äldre workstations/samplers fram till typ 2010.

    Skriv gärna du som har och vet eller kan testa

    Eller så får jag plugga manualer, om decaytider finns angivna.

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Motif (första) har 30-sekunders reverb enligt data list.

  3. #3
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Inte gammal workstation men vill påminna mig att Novation Peak har ett väldigt väljudande långt reverb.

  4. #4
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Korg Prologue minns jag hade ett långt shimmering reverb, som var på modet då.
    Men vet inte exakt hur långt. Står inget i manualen om tid heller.

  5. #5
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Elektron Analog 4 har ju evighetsreverb om man vill. Låter kalas

  6. #6
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motif (första) har 30-sekunders reverb enligt data list.
    Har en motif 6 i tokbra skick till salu, pm om intresserad.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    EPS 16+ har infinite reverb

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Novation Peak har ett riktigt bra reverb.

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novation Peak har ett riktigt bra reverb.
    Håller med där, för redan tidiga firmware var bättre än dom flesta andra syntarna på marknaden. Numera har Novation vässat sin effektdel ännu mer, i Peak och Summit. Stereokänslan är fin också, även om pro-reverbburkar såklart går ännu längre in, i detaljerna i utklingning m.m.

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Aldrig hört någon synth med bra inbyggt reverb. Alla har varit määh…

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Roland vill som vanligt inte berätta i manualen, utan time 0-127 säger inget om faktisk tid.

  12. #12
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Hur mäter man egentligen utklangningstid? Standardiseras den utifrån när signalen går under en viss nivå?

  13. #13
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mäter man egentligen utklangningstid? Standardiseras den utifrån när signalen går under en viss nivå?
    Yes precis! Brukar mätas i ”T60”, dvs hur länge det tar för efterklangen att minska med 60 dB.

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Reverb med fler parametrar tillgängliga, innebära ofta lite fler klangtyper att välja emellan. Men inte alltid bättre klanger förstås

  15. #15
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes precis! Brukar mätas i ”T60”, dvs hur länge det tar för efterklangen att minska med 60 dB.
    Intressant, tack!

  16. #16
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Virus Ti har bra reverb

  17. #17
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Kurzweil med KDFX låter bra

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Testade XV-3080 igår, inte jättelångt och jättebra, men tillräckligt för ambienta spökpads.

  19. #19
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novation Peak har ett riktigt bra reverb.
    Frågan är om Sequential Take 5 har fått Focusrites effektalgoritmer när de blev uppköpta i samma veva?
    Tycker Take 5 har ett bra (och långklingande) reverb som är kul att finjustera med dedikerade rattar.
    Sequentials föregångare har inga bra reverb.
    Samtidigt så tycker jag att inbyggda reverb i synthar ofta ger dem dess specifika karaktär oavsett om de är bra eller ej. Vore trist om alla hade exakt samma superbästa (läs karaktärslösa) reverb...

  20. #20
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig hört någon synth med bra inbyggt reverb. Alla har varit määh…
    Har du något reverb som referenspunkt? Nyfiken på om jag kan höra "rätt" skillnad så att säga.
    Tycker ändå det finns riktigt bra reverb i runt 00-talets workstations som fått ärva respektive företags "proffsalgoritmer" och fx-motorer, tror jag i alla fall.

  21. #21
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Ensoniq ASR10, det är dock en sampler.

  22. #22
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Akai s1100

  23. #23
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Moog One har Eventides Reverb inbyggt, även om det inte direkt sitter en H8000 i den…

    Just Eventide H3000 är min reverbreferens. Inte för att den är världens renaste och ”bästa”, utan för att det ger djup och karaktär. H3000 färgar helt klart, men helt ”rätt” enligt min smak.

    Annars är ju både Lexicon och TC electronics bra referenser naturligtvis, men jag vet inte om de någonsin lånat ut sina algoritmer till syntar?

    Mitt skräckexempel är Waldorf Q, som jag genuint anser vara en av de bästa VA-syntarna. Emellertid så är skillnaden mellan 0 (inget Reverb) och 1 (minimum Reverb) en skrämmande påtaglig referens hur dåliga Reverb påverkar en synt negativt i mitt tycke.

    Så fort du aktiverar reverbet är det som att hela ljudet flyttar sig långt bort i hangaren, och du kan inte längre ”ta på det”, om ni förstår vad jag menar. Man tappar definition i ljudet så pass mycket att det blir en smet. En hel produktion med sådana ljud och du får en synnerligen diffus ljudbild.

    Bättre att köra den (syntar) torrt och lägga på och mixa in effekt externt. Men andra ord håller jag med om att inbyggda effekter oftast inte låter så bra, men kan vara nödvändiga för att maskera och blir därmed en del av ljudet.

    Min uppfattning är att det är skillnad på att spela på en synt ensamt, kanske när man testar i affär, och att använda den i produktion. Ensamt kan reverbet tillföra, men i en studioproduktion används förmodligen oftast hellre studioreverben.

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du något reverb som referenspunkt? Nyfiken på om jag kan höra "rätt" skillnad så att säga.
    Tycker ändå det finns riktigt bra reverb i runt 00-talets workstations som fått ärva respektive företags "proffsalgoritmer" och fx-motorer, tror jag i alla fall.
    - Lexicon PCM Native Reverb.
    - Valhalla Vintage Verb

  25. #25
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog One har Eventides Reverb inbyggt, även om det inte direkt sitter en H8000 i den…

    Just Eventide H3000 är min reverbreferens. Inte för att den är världens renaste och ”bästa”, utan för att det ger djup och karaktär. H3000 färgar helt klart, men helt ”rätt” enligt min smak.

    Annars är ju både Lexicon och TC electronics bra referenser naturligtvis, men jag vet inte om de någonsin lånat ut sina algoritmer till syntar?

    Mitt skräckexempel är Waldorf Q, som jag genuint anser vara en av de bästa VA-syntarna. Emellertid så är skillnaden mellan 0 (inget Reverb) och 1 (minimum Reverb) en skrämmande påtaglig referens hur dåliga Reverb påverkar en synt negativt i mitt tycke.

    Så fort du aktiverar reverbet är det som att hela ljudet flyttar sig långt bort i hangaren, och du kan inte längre ”ta på det”, om ni förstår vad jag menar. Man tappar definition i ljudet så pass mycket att det blir en smet. En hel produktion med sådana ljud och du får en synnerligen diffus ljudbild.

    Bättre att köra den (syntar) torrt och lägga på och mixa in effekt externt. Men andra ord håller jag med om att inbyggda effekter oftast inte låter så bra, men kan vara nödvändiga för att maskera och blir därmed en del av ljudet.

    Min uppfattning är att det är skillnad på att spela på en synt ensamt, kanske när man testar i affär, och att använda den i produktion. Ensamt kan reverbet tillföra, men i en studioproduktion används förmodligen oftast hellre studioreverben.
    Märkligt. Jag tycker reverbet i Q är busfint. Det låter inte jättenaturligt, men man kan tweaka det riktigt mycket och anpassa det till ljudet. Och det kan också hålla på i evighet.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har en sällsynth uppstickare.

    Håll i hatten!

    Yamaha YS-100!

  27. #27
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har ett wildcard även jag som kan ge (jag har precis testat) 30 sekunders reverb: MODX.

    Kockpit, har du något ljudexempel på vad du är ute efter? Vore kul att höra (och ev. kunna se om det går att återskapa på alla alternativ som listats här ovan)?

  28. #28
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett wildcard även jag som kan ge (jag har precis testat) 30 sekunders reverb: MODX.

    Kockpit, har du något ljudexempel på vad du är ute efter? Vore kul att höra (och ev. kunna se om det går att återskapa på alla alternativ som listats här ovan)?
    gud jag hatar reverben i modx asså, haha

  29. #29
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt. Jag tycker reverbet i Q är busfint. Det låter inte jättenaturligt, men man kan tweaka det riktigt mycket och anpassa det till ljudet. Och det kan också hålla på i evighet.
    Intressant! Det jag menar är egentligen inte att reverbet låter jättedåligt, snarare att det gör att syntljudet tappar i definition.

    Har du testat att lyssna noga, och slå av och på reverbet på samma ljud?
    Det var när jag gjorde det som jag insåg hur mycket mer ”nära” ljudet blev när jag stängde av reverbet. Testa!

    Återkom om du hittar ett sätt att komma runt det!

  30. #30
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt. Jag tycker reverbet i Q är busfint. Det låter inte jättenaturligt, men man kan tweaka det riktigt mycket och anpassa det till ljudet. Och det kan också hålla på i evighet.
    Att anpassa reverbet till ljudet är verkligen tricket. Jag tyckte reverbet på Blofeld var dåligt, men sen lyckades jag tweaka till det när jag satt och försökte få Blofeld att låta som ett specifikt ljud från en Emulator 2 och sedan dess så har jag en mer öppen syn på reverb generellt. Förr i tiden så var jag helt ointresserad av fjäderreverb ex vis, men det kan ju låta helt fantastiskt, speciellt ett digitalt fjäderreverb som man kan justera och anpassa lite mer detaljerat till ljudet. Digital fjäder i samklang med piano så att man hör hur strängar och fjäder samverkar är så läckert.

  31. #31
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett wildcard även jag som kan ge (jag har precis testat) 30 sekunders reverb: MODX.

    Kockpit, har du något ljudexempel på vad du är ute efter? Vore kul att höra (och ev. kunna se om det går att återskapa på alla alternativ som listats här ovan)?
    Ljudexempel kommer, måste bara vänta på att reverbet klingat ut så jag kan spela in en ny ton.

  32. #32
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett wildcard även jag som kan ge (jag har precis testat) 30 sekunders reverb: MODX.

    Kockpit, har du något ljudexempel på vad du är ute efter? Vore kul att höra (och ev. kunna se om det går att återskapa på alla alternativ som listats här ovan)?
    Så här då, ett program jag gjorde på QS 6.1, inte skruvat något särskilt på reverbet, med det tog mig seriöst 40 minuter och manualen för att ens lägga på reverbet, sjukt avancerad FX-motor och old school OS, saknar inte alltid de dagarna. Kanske lite fuskigt med så dovt grundljud i programmet, som inte avslöjar äckliga övertoner, men tycker ändå verbet fladdrar på bra.

    http://sndup.net/mtjc

Liknande ämnen

  1. Extern effekt med bra reverb, delay?
    Av Batteristen i forum Effekter
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2023-08-07, 22:42
  2. Keyboard med bra keybed och bra pianoljud finns det?
    Av popstasy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-06-02, 10:09
  3. Pedaler med bra plate reverb - vad finns?
    Av tublenco i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-01-28, 23:41
  4. Hur gör ni med långa reverb?
    Av joule i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-07-17, 18:19
  5. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-02-13, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •