Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Zoom R4 MultiTrak

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    Zoom R4 MultiTrak

    Zoom R4 MultiTrak; Portable 4-Track Recorder with 32-Bit Float Audio; 2 recording tracks, 4 playback tracks and separate Bounce-Track; 32Bit / 48kHz; No need for gain adjustment due to 32Bit signal conversion and high quality low-noise microphone preamplifiers (-120dB EIN); 2 XLR/TRS COmbo jacks for microphones, instruments and line signals as well as one build-in microphone; switchable +48V phantom power; headphones output (3.5mm stereo jack); per track 3-band EQ, panorama, echo and reverb effects; amp simulations, delays, distortions for input A; USB-C audio interface with 2 inputs and 2 outputs; Metronome with rhythm-section and 40 drum pattern (Rock, Hip-Hop, Funk, Heavy Metal and more); recording medium: microSD card (max. 1TB); 2" color display and volume slider for each track; powered via x4 AA batteries or USB-C port; dimensions (WxDxH): 74 x 138 x 36 mm; weight: 287 g

    2555 SEK https://www.dlxmusic.se/produkter/st...elning/zoom-r4

    https://zoomcorp.com/en/us/digital-m.../r4-multitrak/

    https://www.gearnews.com/compact-fle...trak-recorder/


    https://youtu.be/zO0BSm_nDOE
    Senast redigerat av tonefloat den 2023-10-15 klockan 12:28.

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Wow, helt fantastiskt ju!! och jag som precis måste pensionera min gamla H5

  3. #3
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, helt fantastiskt ju!! och jag som precis måste pensionera min gamla H5
    +1, en modern porta! Najs att de fokuserar mer på multitrack än fältinspelning.

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    2555:- på Deluxe, leverans 1 november

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj, det är ju rätt exakt vad jag letat efter! Nåt protablet som man kan göra snabba demos på var som helst. Ja, jag vet att det säkert finns nåt liknande för 39 kr på iPhone App Store, men dedicerad hårdvara FTW!

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Zoom R4 känns helt rätt! Bra features. Enda jag är rädd för är skjutreglagen som det verkar vara lätt att komma åt av misstag vid fältinspelningar. Men vad då, det gör ju inget när det är 32 bit … så länge man kommer åt dem uppåt och inte drar ner dem till noll/stänger av. En liten extra plastlucka över man kan sätta över vid behov hade varit super.

    32-bitar är hela grejen med portabel inspelning. Önskar jag inte var så snål som när jag för ett par tre år sedan köpte min Zoom F8n (24 bit) för att spara halva priset vid en utförsäljning mot Zoom F8n Pro (samma maskin men 32 bit ). Bara vetskapen om att signalen inte överstyrs pga för generös gain är värt massor även om jag inte råkat ut för några större missöden på den fronten, har gott om headroom för att vara safe. Men man vet aldrig, men det gör man med 32-bit.

    Köpte dock nya Röde-mickar med sändare och mottagare (Röde Wireless Pro) när jag filmar med iPhone som fick ersätta Wireless II jag köpt bara lite tidigare. Anledningen är 32-bit backupinspelning i sändarna ifall det skulle bli dist i iPhonen. Inte hänt ännu, men känns oerhört mycket tryggare, speciellt då man med iPhone oftast gör allt själv.

  8. #8
    carl!
    carl! är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    haft en i några månader, mycket nöjd! Befriande att inte pilla o hålla på i oändligheten, jag kör en tagning och blir det bra så blir det bra, blir det inte helt igenom dugligt kör man igen från där det "brast". Sen direkt vidare till nästa pålägg. Och inga problem med att enkelt lägga in i daw, när man nu vill det. Också haft med den ut ur hemmet för att spela in enklare inspelningar med extern mikrofon, är ingen audiofil men jag har inget att klaga på. Reverbet och delayet fyller sin funktion, även där skönt att inte ha massa funktioner att pilla på i oändligheten, utan de duger gott för att skapa lite rumskänsla.

  9. #9
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av carl! Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haft en i några månader, mycket nöjd! Befriande att inte pilla o hålla på i oändligheten, jag kör en tagning och blir det bra så blir det bra, blir det inte helt igenom dugligt kör man igen från där det "brast". Sen direkt vidare till nästa pålägg. Och inga problem med att enkelt lägga in i daw, när man nu vill det. Också haft med den ut ur hemmet för att spela in enklare inspelningar med extern mikrofon, är ingen audiofil men jag har inget att klaga på. Reverbet och delayet fyller sin funktion, även där skönt att inte ha massa funktioner att pilla på i oändligheten, utan de duger gott för att skapa lite rumskänsla.
    Tack för feedback ! En fråga, kommer filerna ut som monospår eller går det att konfigurera som ett eller två stereospår ?

  10. #10
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag lutar nog lite mera åt zoom h4 essentials,verkar vara samma koncept fast med stereospår/ bra mikrofoner.

  11. #11
    carl!
    carl! är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för feedback ! En fråga, kommer filerna ut som monospår eller går det att konfigurera som ett eller två stereospår ?
    Som monospår bara, tyvärr. Hade önskat stereomöjlighet, men överlever…

  12. #12
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av carl! Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som monospår bara, tyvärr. Hade önskat stereomöjlighet, men överlever…
    Stort tack för snabb feedback! Jag kommer nog slå till på en H4 essentials nu istället.

  13. #13
    carl!
    carl! är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för snabb feedback! Jag kommer nog slå till på en H4 essentials nu istället.
    Jag brukar dock spela in stereo via dubbla monospår (hårdpanorerade för såväl stereomedhörning som uppspelning) och sedan pussla ihop dom i datorn. Dock blir det ju ej exakt volymbalans pga att innivå ställs in med faders, och generellt mer omständligt att summera i datorn, men duger för mina behov. Spelar oftast först in bara ett mer rytmiskt stereospår med multipla ljudkällor via modularen, och sedan handspelade pålägg med en torr kanal och en effektkanal. För de behoven går allt mycket snabbt och effektivt utan att involvera datorn, vilket leder till att jag får saker gjorda.

  14. #14
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lutar nog lite mera åt zoom h4 essentials,verkar vara samma koncept fast med stereospår/ bra mikrofoner.
    Men R4 kan länka spår 1-2 eller 3-4 som stereospår, då funkar fader 1 eller fader 3 som stereofader, sen när man bouncar så sparas original filen varje gång för edit i DAW.

    https://zoomcorp.com/manuals/r4-en/#unique_14

  15. #15
    carl!
    carl! är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men R4 kan länka spår 1-2 eller 3-4 som stereospår, då funkar fader 1 eller fader 3 som stereofader, sen när man bouncar så sparas original filen varje gång för edit i DAW.

    https://zoomcorp.com/manuals/r4-en/#unique_14
    haha tack, nu blir livet lite lättare! Borde bli bättre på att läsa manualer...

    Men slutsats: rekommenderar den varmt, Älskar att man måste bouncea ner vart fjärde mono/vartannat stereospår och sedan inte kan ägna sig åt finslipning förrän man trycker in det i datorn.

  16. #16
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Den gamla H4n har multitrack och säljs billigt nu, men den har inte 32-bitar. Det är väl inte så sannolikt att H4 essential får multitrack när R4 finns.

    https://www.scandinavianphoto.se/zoo...-black-1050022

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	H4 rea.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	118443

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag skaffade mig en R4 idag. Den verkar ju vara precis det jag länge velat ha. Nu har jag bara lekt med den en halvtimme än sålänge, mest utforskat den lite, men jag gillar den hittills. Fantastiskt med så mycket headroom!

    Hade gärna haft en högtalare på den, men det är såklart inget måste.

Liknande ämnen

  1. MultiTrak:en lever...
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2014-09-06, 19:49
  2. SCI Multitrak, hittade meddelande.
    Av Bunky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 11:28
  3. Multitrak Sequental circuits batteri !?
    Av Mr_Lindh i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 12:33
  4. Hjäp med Sequential Circuits MultiTrak
    Av oooood i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •