Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Virus TI och AURA Plugins

  1. #1
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran

    Virus TI och AURA Plugins

    Hej!

    Försöker koppla min Virus TI genom AURA Plugins, men Virusen dyker inte upp under Midi I/O:s och syns inte heller under Midi-inställningar. Har en Mac Studio M2 Max och kabeln funkar perfekt när jag använder den för min Elektron A4 och Cirklon. Någon annan som använder AURA-pluggen och har stött på samma problem? Om så, hur löste ni det?

    Hälsningar G

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har du hämtat hem och installerat drivrutinen för TI:n på din dator?
    Om jag minns rätt så får du också senaste uppdateringen till Virusen på det sättet också, som kanske behövs för att din dator ska känna igen den

  3. #3
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en MBA M1 och kom nyligen in i Virusvärlden med en beg. TI2 (älskar den) och köpte Aura pluginen också.

    Mitt tips ang. Virus på M1/M2 med Aura: följ denna videos instruktioner. Det räckte för mig. Finns en uppföljare på samma kanal, tror inte jag behövde gå igenom den.

    Aura pluginen är ok om du vill hålla på med patchbiblioteket och ratta till Viruset från datorn, men jag gillar inte GUI:n och den har krånglat när jag har andra midienheter kopplade samtidigt. Säkert mitt fel men har inte tid/ork till att djupdyka i problemet. Gick bra när jag testade att få ut ljudet via USB också, men det är inget jag behöver heller.

    Så nu har jag struntat i att använda Aura när jag ska komma på eller spela in clips och kör på den endast när jag ska sortera patches. Det går alltså att köra MIDI via USB från Viruset utan att ha Aura-pluginen igång eller ens installerad. Gör detta i så fall och var noggrann med att ändra i terminalen med namn på mapparna och filen du har på din dator. Jag gjorde så och det blev bättre och lättare för mig iaf.

  4. #4
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack NON och antiff för svar!

    Har redan 5.1.7.00 på virusen så jag ska inte behöva lägga in senaste drivrutinen till TI:n på datorn (funkar den ens i Ventura?). Det verkar som att datorn inte noterar virusen i portarna när jag kollar i systemrapporten. Har kontakt med AURA-ägaren som erbjudit sig att ta ett remote-samtal förutom att ha gett exemplarisk respons över Discord än så länge. Återrapporterar vad som händer.

    Tack också antiff för länken till USB-drivern, fastnar jag med AURA så blir det nästa steg (om jag inte bara skiter i USB och kör vanlig midi istället och lever med att jag får ratta egna ljud och att minnesplatserna för presets tar slut förr eller senare)

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag tror att AURA pluggen fungerar fint via MIDI också.
    Själv kör jag med Access egna, som jag tycker ger en mer övergripande bild. Men hade jag haft en C eller B så hade jag använt AURAs plugg.

    Har du provat annan USB kabel? Själv har jag fått erfara att det kan också påverka.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Försöker koppla min Virus TI genom AURA Plugins, men Virusen dyker inte upp under Midi I/O:s och syns inte heller under Midi-inställningar. Har en Mac Studio M2 Max och kabeln funkar perfekt när jag använder den för min Elektron A4 och Cirklon. Någon annan som använder AURA-pluggen och har stött på samma problem? Om så, hur löste ni det?

    Hälsningar G
    Lite sen reaktion här och jag har inte Virus men köpte en liknande plugin från AURA till Blofeld. Väldigt konstig och buggig, mer eller mindre värdelös tyckte jag. Fick ingen kontakt med utvecklaren AURA hur jag än gjorde, support = 0. Krävde pengarna tillbaks via Paypal och fick det. Påminde om de där Chickensys som sålde en massa halvfärdiga synteditorer som aldrig fungerade.

  7. #7
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag har gammal version av Vcommander som jag ibland kör mot min KC som jag gillar.
    Enda som jag tycker är synd att ingen upgrade var gratis utan man måste köpa en helt ny licens (kanske bara är för jag har så gammal version?).

    Finns demo för både PC och Mac.
    https://www.solar3d-software.com/

  8. #8
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Haft mycket annat och inte uppdaterat.

    Köpte AURA:s viruseditor och då funkade allting perfekt, så det var nog bara demot som var begränsat.

    Tråkigt att höra om Blofeld-editorn. Till skillnad från din erfarenhet Oortone så tycker jag att det varit väldigt enkelt att få kontakt med AURA på deras Discord. Jani som utvecklar är online dagligen och har svarat dm:s och även trådar snabbt.

    Min bild är att det är ett seriöst företag som kontinuerligt utvecklar åtminstone sin editor för access-produkterna. Har för dålig erfarenhet av deras andra editerors, men ser att det är aktivitet även i de trådarna på deras discord. Sedan gissar jag att det är svårt att reverse engineera, då de vad jag förstår inte har tillgång till orginalkoden för någon av syntharna de gör editors till, men att det blir mer och mer stabilt för varje versionsuppgradering.
    Senast redigerat av gazt den 2024-03-24 klockan 00:10.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Haft mycket annat och inte uppdaterat.

    Köpte AURA:s viruseditor och då funkade allting perfekt, så det var nog bara demot som var begränsat.

    Tråkigt att höra om Blofeld-editorn. Till skillnad från din erfarenhet Oortone så tycker jag att det varit väldigt enkelt att få kontakt med AURA på deras Discord. Jani som utvecklar är online dagligen och har svarat dm:s och även trådar snabbt.

    Min bild är att det är ett seriöst företag som kontinuerligt utvecklar åtminstone sin editor för access-produkterna. Har för dålig erfarenhet av deras andra editerors, men ser att det är aktivitet även i de trådarna på deras discord. Sedan gissar jag att det är svårt att reverse engineera, då de vad jag förstår inte har tillgång till orginalkoden för någon av syntharna de gör editors till, men att det blir mer och mer stabilt för varje versionsuppgradering.
    Om man enbart vill svara på Discord så får man väl plocka bort andra kontaktvägar. Deras onlinemanualer och hemsida är bland det rörigaste jag sett. Men man kan ju ha olika infallsvinklar förstås.

Liknande ämnen

  1. Nektar Aura/Aruba Sequencer Controller
    Av NON i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-08-02, 09:40
  2. Aura Flux Iphone
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •