Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: En galen men rolig idé?

  1. #1
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske en alltför tokig idé men här finns säkert de personerna som idén riktar sig till

    Min idé är att framföra en fri, improvisatorisk spelning på lämplig scen med ett antal personer (kanske 5-10 st?) som gillar att experimentera med ljudlandskap, harmonier och rytmer.

    Tanken är att musiken skapas där och då - alla deltagare träffas på scenen och sedan kör man på, en timme eller två.

    Instrumenten ska givetvis vara elektroniska/elektromekaniska, och varje deltagare bör kanske begränsa sig till ett eller möjligen två instrument.

    Det kan bli väldigt spännande; komplext och kaosartat men också vackert, drömlikt och suggestivt. Ingen vet hur det kommer bli och det går aldrig att återupprepa.

    Ett slags musique concrète helt enkelt,

    Är idén galen? Finns några intresserade?
    Senast redigerat av nojden den 2023-10-08 klockan 17:04.

  2. #2
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Fattar inte att ingen har svarat på detta. Jag är på!

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Låter mycket intressant!

  4. #4
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har tänkt liknande ibland. Man kan också dela sina klockor, om man hör nåt man vill hänga på lite.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fantastisk idé! Är det på en plats jag rimligtvis kan ta mig till är jag helpå.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Musique Concrète är väl per definition musik gjord av olika delar förinspelat material?
    Musique concrète (French: [myzik kɔ̃kʁɛt]; lit. 'concrete music')[nb 1] is a type of music composition that utilizes recorded sounds as raw material.[1] Sounds are often modified through the application of audio signal processing and tape music techniques, and may be assembled into a form of sound collage.[nb 2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Musique_concrète
    /vän av ordning

  7. #7
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastisk idé! Är det på en plats jag rimligtvis kan ta mig till är jag helpå.
    +1

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken är att musiken skapas där och då - alla deltagare träffas på scenen och sedan kör man på, en timme eller två.
    Du behöver åka till Norbergfestivalen.

    Det behövs ju inte så mycket för att ordna något sånt här om man inte förväntar sig publik eller betalande publik – det behövs ett tillräckligt stort rum, ett mixerbord, PA och gärna hörlurar till de som ska spela, men inte så värst mycket mer. (Ska det också låta bra så krävs det också återhållsamhet, vana att improvisera och någon slags gemensam estetik från deltagarnas sida, är min erfarenhet.)

    Lokala studieförbund och ställen som Inkonst i Malmö brukar vara öppna för sånt här, så borde inte vara omöjligt att ordna.

  9. #9
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för input! Ser att det finns likasinnade och att idén inte är tokig alls - kul

    #kroffe - du har rätt i att den mer strikta definitionen för musique concrète är som du citerar - men detta var när genren var ung och en mer friare tolkning framgår i wikipedia som "Istället för att bara omfatta musik skapad utifrån världsliga ljud, vilket ofta har tolkats som alla former av ljud som inte skapas med musikinstrument, så menar vissa kompositörer att konkret musik är ett försök att skapa nya möjligheter och uttryck inom musiken. I konkret musik utgår kompositören istället från konkreta ljud, vilka han/hon experimenterar med och sedan abstraherar till musikaliska kompositioner.

    vi får väl mynta begreppet "Musique Concrète progressive"

    Hursomhelst - det är nog inte jättesvårt att hitta en scen, troligen i en större stad eller en festival, men jag föredrar nog det förstnämnda. Som nämns behövs ju även kringutrustning som PA, mixerbord, scenljus och personal som roddar detta. En finansiering som inte är beroende av att folk betalar för att lyssna är nog nödvändig. Projektet får betraktas lika mycket som en konstform som ett musikframträdande och som #false messiah nämner så krävs definitivt vana att lyssna och improvisera.

    Hur går vi vidare, ni som är intresserade? Man kan fortsätta diskutera i tråden, men när man väl satt ned foten och verkligen vill arrangera något kanske man ska flytta planeringen till en annan plattform?

    Spåna gärna vidare, det här känns upplyftande

  10. #10
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag tänker direkt på videon nederst när jag läser:

    -”Min idé är att framföra en fri, improvisatorisk spelning på lämplig scen med ett antal personer (kanske 5-10 st?) som gillar att experimentera med ljudlandskap, harmonier och rytmer.”


    https://youtu.be/GqRKimnfTp0

    : D

  11. #11
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker direkt på videon nederst när jag läser:

    -”Min idé är att framföra en fri, improvisatorisk spelning på lämplig scen med ett antal personer (kanske 5-10 st?) som gillar att experimentera med ljudlandskap, harmonier och rytmer.”


    https://youtu.be/GqRKimnfTp0

    : D


    Ja, vem vet - kan ju bli nåt sånt!

  12. #12
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    På Kafé Hærverk i Oslo brukar Sync Sessions äga rum. Låter som liknande det ni vill skapa.

    https://www.facebook.com/p/SYNC-1000...7cEO8ah-E&_rdr

    För en tjugo år sedan var jag med och körde liknande i Belgien med folket kring Smart Electronix. Alla vi som medverkade fick en licens av Ableton Live, men jag körde Jeskola Buzz. Spelningen var kul, men det var en hel del musikanter som ville låta heeeela tiden så det blev kanske inte så njutbart att lyssna på. Inget för stereon hemma direkt.

  13. #13
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Rolig idé! Några tankar efter att improviserat i grupp en del:

    Folk är i allmänhet inte jättebra på att lyssna (mig inkluderat). Risken för kakafoni och överröstande är överhängande och ju större grupp, ju större risk. Det kan ju vara kul såklart, men om man vill undvika det finns det kanske några tips som kanske kan hjälpa.

    - bestäm en tonart innan.
    - ha en ”ledare” som kan ta lite exekutiva beslut om det spårar.
    - kanske till och med en mixer där den kan lyfta fram och dämpa partier för högre musikalisk höjd (men det är gissningsvis inte målet).
    - håll fast vid en ”låt” en längre tid. Tiden det tar för folk att testa sig fram på maskinerna för varje ny start är rätt lång och ganska ansträngande tbh.
    - delegera ”stämmor” typ några på bas, några melodi. Än en gång kanske motverkar hela idén men om alla vill köra Bosse Hansson-solo kan det bli rätt struligt.
    - hörlurar så de som vill höra sitt eget instrument kan ju vara bra. Medhörning är ju annars ett jättehinder i sammanhanget.

  14. #14
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tips, jag har själv spelat en del genom åren i mer eller mindre improviserade former och mycket riktigt kräver det både erfarenhet och ödmjukhet för att bli intressant och sträva framåt. Jag har sedan något år deltagit i ett improvisationsprojekt på 4 personer med mig själv på klaviatur och övriga på trummor, bas och elgitarr. Det kan på sätt och vis vara lättare eftersom rollerna är tydligare. Men det blir samtidigt mer av en jamsession och inte riktigt det jag tänker mig här.

    Om man begränsar sig till 5 personer (vilket kanske är vettigt) med valfri uppsättning instrument och sedan delar upp framträdandet i 5 "block" på bestämd tid (t.ex 15 minuter), så kan varje deltagare planera ett eget "block" och i förväg ge övriga deltagare ramarna för detta.

    Att bara börja helt förutsättningslöst är förstås spännande, men ställer ännu högre krav.

  15. #15
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips, jag har själv spelat en del genom åren i mer eller mindre improviserade former och mycket riktigt kräver det både erfarenhet och ödmjukhet för att bli intressant och sträva framåt. Jag har sedan något år deltagit i ett improvisationsprojekt på 4 personer med mig själv på klaviatur och övriga på trummor, bas och elgitarr. Det kan på sätt och vis vara lättare eftersom rollerna är tydligare. Men det blir samtidigt mer av en jamsession och inte riktigt det jag tänker mig här.

    Om man begränsar sig till 5 personer (vilket kanske är vettigt) med valfri uppsättning instrument och sedan delar upp framträdandet i 5 "block" på bestämd tid (t.ex 15 minuter), så kan varje deltagare planera ett eget "block" och i förväg ge övriga deltagare ramarna för detta.

    Att bara börja helt förutsättningslöst är förstås spännande, men ställer ännu högre krav.
    Det låter som en bra plan! Lycka till!

  16. #16
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är hitintills 4 st inklusive mig själv som är på, ifall jag tolkar svaren rätt?
    Någon mer som är intresserad

    Om vi begränsar oss till fem musiker/kreatörer/ljudskulptörer så är vi snart där

  17. #17

    Senior
    Möjlighet att streama detta någonstans kan ju vara kul för dem som inte bor i samma kvarter?

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    vilken del av landet är det vi pratar om? jag kan tänka mig att hänga på

  19. #19
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Själv bor jag nästan mitt i Götaland, så någonstans i södra Sverige är vad som funkar för mig

  20. #20
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Improvisation med akustiska eller elförstärkta instrument höll jag på med en del förr. Jag tror att ju mer man drar in av automatiserbara eller programmerbara instrument, desto mindre fungerar det enligt samma principer som akustisk improvisation. Att lyssna på varann och ha självbehärskning nog till att kunna träda tillbaka är som alltid väsentligt.

    Det finns ju laptoporkestrar som antagligen mest arbetar med löst strukturerad improvisation. Och The Hub har gjort mycket intressanta saker med nätverk, dvs de kombinerar improvisation med ihopkopplade datorer och annan elektronik och bygger låtar kring olika principer för interaktion. Kolla in deras föregångare The League of Automatic Composers för riktigt charmerande mikrodatorjam.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har gjort liknande livespelning på ett sk. "rave" en gång Det var improvisation på bas, percussion, synt, didge, flöjt, ledd av "förberedd" improvisation på två synkade PC med abelton. Det funkade mycket bra, strukturen leddes liksom uttalat av PC-lirarna. Ett sånt upplägg kan underlätta ju, dvs att man bestämmer lite lösa roller innan.

  22. #22
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv bor jag nästan mitt i Götaland, så någonstans i södra Sverige är vad som funkar för mig
    Södra Sverige, alltså nedanför Östersund?

  23. #23
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Södra Sverige, alltså nedanför Östersund?
    Njae, södra halvan av södra Sverige

  24. #24
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Improvisation med akustiska eller elförstärkta instrument höll jag på med en del förr. Jag tror att ju mer man drar in av automatiserbara eller programmerbara instrument, desto mindre fungerar det enligt samma principer som akustisk improvisation. Att lyssna på varann och ha självbehärskning nog till att kunna träda tillbaka är som alltid väsentligt.

    Det finns ju laptoporkestrar som antagligen mest arbetar med löst strukturerad improvisation. Och The Hub har gjort mycket intressanta saker med nätverk, dvs de kombinerar improvisation med ihopkopplade datorer och annan elektronik och bygger låtar kring olika principer för interaktion. Kolla in deras föregångare The League of Automatic Composers för riktigt charmerande mikrodatorjam.
    Jag är mer inne på traditionell improvisation med elektroniska och elektromekaniska instrument, dvs inte "laptoporkester". Det jag ser framför mig i detta koncept är fysiska instrument som spelas i realtid av fysiska personer. Det utesluter naturligtvis inte att någon t.ex experimenterar med beats/rytmik via modularsystem, arpeggiator, loop pedal eller annat- men det ska passa in i helhetsbilden.

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njae, södra halvan av södra Sverige

  26. #26
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag är också intresserad!

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är mer inne på traditionell improvisation med elektroniska och elektromekaniska instrument, dvs inte "laptoporkester". Det jag ser framför mig i detta koncept är fysiska instrument som spelas i realtid av fysiska personer. Det utesluter naturligtvis inte att någon t.ex experimenterar med beats/rytmik via modularsystem, arpeggiator, loop pedal eller annat- men det ska passa in i helhetsbilden.
    Låter vettigt. Oavsett, jag ska inte vara med av diverse skäl även om det verkar som att det kan bli trevligt.

  28. #28
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Iden låter väldigt spännande. Jag finns på östkusten så kommer ha svårt att vara med, annars hade jag varit intresserad. Spela in eller livesänd gärna om ni får ihop nåt.

    Väldigt bra kommentarer om liveimpro i allmänhet av lisau och false messiah. Det krävs nog lite vana vid att spela live och lyhördhet, och/eller dirigent som kan styra skutan för att det ska bli bra och lyssningsbart.

  29. #29
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det verkar som att vi är minst fem nu som kan tänka sig att skapa något tillsammans - kul😊

    Jag tror att detta kan ta lite tid att planera avseende förberedelserna, tidsmässigt kan man kanske göra själva uppförandet tidigast framåt våren/sommaren 2024 tänker jag? Under förutsättning att vi finner ett geografiskt område som funkar samt en scen som passar och lite andra grundläggande förutsättningar.


    För att gå vidare känner jag att vi behöver en annan plattform, även om allmänna diskussioner kan fortsätta här. Det kan ju finnas fler intresserade och kanske även någon som är kan och vill bidra på något annat sätt (t.ex mixer och PA, scen, streaming, inspelning, annonsering, bära grejor) så det är bra om tråden lever vidare och uppdateras.

    Mitt förslag är att ni som känner er taggade att gå vidare, skicka ett pm till mig med de uppgifter jag behöver för att ansluta alla till en gruppchatt i Messenger (som jag själv tycker funkar bra, annars tar jag gärna emot förslag).

  30. #30
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu verkar tråden ha slocknat
    En av er som var intresserad av att gå vidare har hört av sig, men jag hoppas på fler! Detta är inget jag vill stressa fram- men det vore intressant att kunna diskutera vidare, för jag tror verkligen på idén. Kom igen !

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kör nästan helt i tråden istället. Trot eller ej men ALLA har inte det där Messenger

    Jag tror att entusiasmen såklart är hög för en sån här grej, men vi är nog såpass spridda i landet att platsen begränsar för de allra flesta (oavsett vilken plats som väljs såklart).

    Event-filosofiskt funderande: En till effekt av det är att man gärna drar sig för engagemang "om det kanske inte blir nåt". Skulle du däremot boka en lokal, ha en tid och en plats färdig (som tillräckligt många kan ta sig till) så kommer nog några vara med. Ibland är enskilt initiativ säkrare för att få saker att hända, än eventuellt samarbete.

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Ambulansen har rätt. Tror du vinner på att köra öppet här i tråden. Har ju blivit flera framgångsrika 99-träffar den vägen vad jag sett. Hade själv inga problem att skicka pm, men vet att andra kan tycka det är jobbigare för det känns som ett implicit commitment man ännu inte vågar göra. Ungefärlig tid och plats räcker nog långt för att få fler på kroken.

  33. #33
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nojden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en alltför tokig idé men här finns säkert de personerna som idén riktar sig till

    Min idé är att framföra en fri, improvisatorisk spelning på lämplig scen med ett antal personer (kanske 5-10 st?) som gillar att experimentera med ljudlandskap, harmonier och rytmer.

    Tanken är att musiken skapas där och då - alla deltagare träffas på scenen och sedan kör man på, en timme eller två.

    Instrumenten ska givetvis vara elektroniska/elektromekaniska, och varje deltagare bör kanske begränsa sig till ett eller möjligen två instrument.

    Det kan bli väldigt spännande; komplext och kaosartat men också vackert, drömlikt och suggestivt. Ingen vet hur det kommer bli och det går aldrig att återupprepa.

    Ett slags musique concrète helt enkelt,

    Är idén galen? Finns några intresserade?
    Låter som det NIO håller på med

    https://kulturforeningenkluster.nu/projekt/nio-norrbotten-improvisersorchestra/

  34. #34
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för era funderingar, jag håller såklart med att det blir lättare om man riggar plats och tid och förbereder så mycket det går. Vi kan absolut fortsätta diskussionen här, jag kanske var lite snabb i vändningarna med att föreslå en icke publik fortsättning.
    Det som Ashaz länkar till verkar vara något som påminner om min idé. Jag ska fundera vidare.

  35. #35

    Redaktör
    Lite tankar kring möjliga ställen att arrangera något sånt här i Malmö:

    • Inkonst (har haft liknande saker tidigare)
    • Inter Arts Center
    • STPLN (lite oklart hur länge de har kvar sin lokal)
    • Studieförbunden (valfri replokal, har ofta större rum)
    • Cowgirl gallery (har spelningar regelbundet)
    • Rehab


    Finns säkert fler…

Liknande ämnen

  1. Galen D/A idé - går det?
    Av charliecrash i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2020-04-24, 15:21
  2. Open Source Modular - En galen idé
    Av whisper i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 12:54
  3. Rolig idé? Laptopbattle!
    Av dar303 i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •