Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: [OT]: Gaming-dator till 12-åring

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    [OT]: Gaming-dator till 12-åring

    Tjo!

    Vet att det här har varit uppe på tapeten rätt nyligen, men de sakerna som pekades på finns inte kvar.

    Grabben vill spela:
    * Fortnite
    * Minecraft
    * Team Fortress 2

    Av de så är det väl Fortnite som har de största behoven. Självklart vill han ha maxad grafik och så många Hz som möjligt på skärmen, men hans pappa är en jäkla snåljåp som inte vill lägga pengar motsvarande en mindre bil på detta. Själv har jag ingen koll på sådant här. Särskilt inte grafikkort och processorer. Jag vill komma undan så billigt som möjligt, men ändå få något vettigt.

    Omöjlig ekvation, jag vet, men ändå?

    Montera ihop själv är inget problem antar jag, om det inte skett något magiskt de senaste åren som gör att man behöver vara expert på det.

    Budget, kring 10 k, men helst lägre. Det ska ju till skärm och sådant också. Är budgeten för snål så funkar det med några tusenlappar till för att få vettiga grejer.

    Help me 99musik, you are my only hope!

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Antar att ni inte vill vänta tills Black Friday? Var sjuka deals förra året på potenta burkar+skärmar.
    Köpte till min dotter då.

    Bygga själv är dyrare idag. Lönar sig inte alls.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Funderade precis på det där med black friday/black week. Jag har inga problem med att vänta, det är han som vill ha.

  4. #4
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    https://www.datagrottan.se/intel-nuc.../c/p1001601443

    Jag har en sådan. Man behöver köpa ram och disk själv men den duger garanterat till det din son vill spela. Liten och tyst är den också. Den lysande dödskallen ger rätt stämning.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.datagrottan.se/intel-nuc.../c/p1001601443

    Jag har en sådan. Man behöver köpa ram och disk själv men den duger garanterat till det din son vill spela. Liten och tyst är den också. Den lysande dödskallen ger rätt stämning.
    Såg ju inte fel ut! Tack. En sådan + 16 GB minne + 1 TB disk skulle landa på ca 7500 kr, det är inte så blodigt.

    Kör du W11 på den?

  6. #6
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg ju inte fel ut! Tack. :-) En sådan + 16 GB minne + 1 TB disk skulle landa på ca 7500 kr, det är inte så blodigt.
    När jag köpte den förra året landade allt på 9000:- och jag tyckte ändå det var prisvärt. Det finns en vesa-platta till den som gör att man kan skruva fast den bakom monitorn om skruvhålen är tillgängliga. Då kan man få ett skrivbord helt fritt från lösa kablar.

  7. #7
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag var i samma sits för ett par år sedan. Vänta som sagt till Black Friday om det går. Jag beställde en färdig direkt från Lenovo som hade bättre rea än kedjorna, skärm från annat håll. Jag kan ingenting men har inte hört ett enda klagomål sedan inköp även om spelen varierat under dessa år.

  8. #8
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag har ett AMD Radeon RX 6700 XT (ganska stort och långt, XFX QICK 319 är modellen) grafikkort här hemma som inte används. Aldrig varit bekymmer med det. Om det skulle bli att köpa något separat bara. Verkar ligga rätt stadigt på 2500-3000 kronor begagnade (beroende på modell), så jag tänker 2700kr i så fall då det är en lite mer påkostad modell.

    Beroende på upplösning och krav på grafik och prestanda borde det vara klart OK för de spelen känner jag, särskilt i 1080p/1440p. Minecraft är väl nästan alltid tyngre på CPU:n, t.ex. Om man inte moddar det för mer realistisk grafik då.

    Skulle kunna köpa resten på rea t.ex, eller om någon har en dator utan grafikkort här.

  9. #9
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Följer! Har samma bryderier. Var på Webhallen igår och de sa att denna nog skulle duga ett tag: https://www.webhallen.com/se/product...GTX1650-Win-11

    Vad säger ni som kan PC-djungeln?

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Följer! Har samma bryderier. Var på Webhallen igår och de sa att denna nog skulle duga ett tag: https://www.webhallen.com/se/product...GTX1650-Win-11

    Vad säger ni som kan PC-djungeln?
    Kikade lite på den, jag skulle direkt öka minnet till 16 GB och disken till 1 TB, 256 GB käkas väl upp av att man startar Windows... Men det är ju jag det.

  11. #11
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kikade lite på den, jag skulle direkt öka minnet till 16 GB och disken till 1 TB, 256 GB käkas väl upp av att man startar Windows... Men det är ju jag det.
    Jo, det är nog jag också det.

    Men hur uppgraderingsbar är en så där vad gäller annat? Kan man t ex byta grafikkort i framtiden? Jag gissar nej och att det är därför man egentligen borde satsa på t ex nån av deras Config-modeller? Eller va?

  12. #12
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag vet att det är lockande att köpa en liten burk men gör inte det. NUC burkarna har en mobil/bärbar processor vilket gör att den, precis som en bärbar dator, kommer dra ner prestandan när den blir för varm, Det samma gäller för grafikkortet. Det är bra på pappret men anpassat efter bärbar dator.

    Det som händer när dessa processorer blir för varma är att systemet drar ner på prestandan för att kyla av processorn och det i sin tur gör att det hackar och laggar.

    Antingen lägger du ner datorplanerna helt och köper en spelkonsol istället, eller så köper du en dator från någon av de företag som levererar egenbyggda, ex. webhallen, inet, komplett eller shark gaming. Om du ändå kommer lägga flera tusen på en dator så är det väl bättre att lägga det på något vettigt?

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    NUC är också något som inte går att uppgradera, så den går nog bort den. Spelkonsol finns redan (Switch).

    Just nu är planen att vänta på black friday/week och hugga något då. Det som jag inte har koll på är CPU/grafikkort, vad som är vettigt där. I3 säger mina fördomar att det är inget att satsa på, men i5 och Ryzen 5? Det säger mig inget, som alltid är det säkert olika generationer och allt sådant där.

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Den här ser faktiskt rätt vettig ut vid första anblick, med undantaget att jag skulle byta grafikkortet mot ex MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black 8G OC Grafikkort (ca 600 kr mer). Shark Gaming - Max Bite Ultimator
    Senast redigerat av eXode den 2023-10-08 klockan 12:30.

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Kul att grafikkort är tillgängligt igen!

  16. #16
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelkonsol finns redan (Switch).
    Missförstå mig rätt, men Switch är inte en high end konsol, och det var inte heller Nintendos avsikt. Jag tänkte mer i linjerna med X-Box Series X eller PlayStation 5. Och jag säger det inte för att vara dryg utan tvärtom att du faktiskt får mycket prestanda för de pengarna jämfört med en dator.

    Sen vad gäller skärm, och jag kanske slår in öppna dörrar här, men köp inget som är över 1080p då det bara kräver mer prestanda för att driva i den högre upplösningen. Visst kan QHD eller 4K skärmar skala ned, men det ser aldrig lika bra ut jämfört med när man kör native, enligt min uppfattning (till skillnad från en TV som faktiskt kan göra ett ganska bra jobb med att skala upp från 1080 till 4K).

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Heh, nej, Switch är verkligen inte high end även om det ryktas om ny konsol från Nintendo nästa år så lär inte den heller vara på prestandatoppen. Spelen däremot är toppen! Konsoller har helt klart sina fördelar i och med att det är en fast plattform som ska funka att köra några år.

    Bra med skärmgrejen där!

    Shark-datorn är specad ungefär som något det jag tänker mig så jag sätter baseline där när jag ska shoppa under den svarta perioden. Eventuellt biffa upp nätagget en del också förutom grafikkortet då.

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Värt att nämna alla dom spelen kräver extremt låg prestanda, lirar helt perfekt på mitt 2600k med ett 1070. Så du kan ju köpa vad som hellst. Menar det kan vara värt att bygga själv om du har kunskapen. Då kan du köpa ett grafikkort som nämnt begagnat. Ungens spelade kommer nog ändras om ett eller två år så vill unge ha ett rtx5090ti

    Bättre att lägga den pengen då i stället

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag köpte först en kompakt dator till sonen till att börja med som höll för Minecraft och Fortnite men när önskemålen att uppgradera kom så var man tvungen att börja från början. Att bygga själv eller köpa färdigbyggt gör att kan kan uppgradera stegvis. Minne i julklapp och grafikkort till konfirmationen etc. Så en modulär dator är vad jag rekommenderar till alla föräldrar om man inte har obegränsat med pengar. Uppgraderingsbehoven kommer garanterat snabbare än man önskar...

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Köpte förra Black Friday:
    HP Victus.
    16GB
    i5
    512GB SSD
    RTX 3060 Titan
    Pris ca 9000:-. Ord. då låg runt 16tkr.
    Skärm 990:-. Msi 24” 165hz, 1MS, IPS. 1080p med RGB belysning.
    Sjukt potent kit för det priset!

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fasen, grabben är otålig. Vänta 1,5 månad, det är ju en evighet i den ålder.

  22. #22
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Var tvungen att kolla nu, Lenovo med Ryzen 5, 16Gb, 1TB ssd och RTX3060. Jag gav nog något mer än för HP’n ovan men det var rejäl rabatt på Black Friday så den hamnade inom budgeten jag satt innan, har som sagt funkat fint i två år till alla möjliga spel. Mus och tangentbord är ytterligare en värld jag inte orkar sätta mig in i, köpte bara något billigt, sen fick han spara själv till sina måste-ha-tangentbord och mus.

  23. #23
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Testade Fortnite på NUCen ovan för skojs skull. Körde 1080p, 100% render scale och high settings vilket gav 82fps. Medium settings gav 160 fps. Den är så tyst att man inte kan höra fläkten alls så jag antar att den inte blir speciellt varm.

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, grabben är otålig. Vänta 1,5 månad, det är ju en evighet i den ålder.
    Det är väl en evighet för vem som helst? Måste jag ha något måste jag ha det nu!

  25. #25
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, grabben är otålig. Vänta 1,5 månad, det är ju en evighet i den ålder.
    Pantamera! Sparde pengar? Är väl typiskt sådant som det skall gå till tänker jag.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade Fortnite på NUCen ovan för skojs skull. Körde 1080p, 100% render scale och high settings vilket gav 82fps. Medium settings gav 160 fps. Den är så tyst att man inte kan höra fläkten alls så jag antar att den inte blir speciellt varm.
    Förvånar mig icke ett enda pixel. Som sagt kravet är sjukt lågt.

    Om man bara gjorde spel som kräver det absolut senaste så hade man inte sålt så många spel faktiskt och man går så klart efter statistik när man gör spel. man går på väldigt utdaterad hårdvara.

    Jag kan lira allt utom några få spel och min processor är från 2011-12 däråt. Kan spela Mirosoft Flygsimulator, Squad och sånt, Och tja självklart så börjar det närma sig att det kan bli lite så där nja snart är det dags att uppdatera men nu börjar jag tycka att det har blivit en grej av det att just den här generationen var något väldigt speciellt.

  27. #27
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, grabben är otålig. Vänta 1,5 månad, det är ju en evighet i den ålder.
    När jag var liten fick man allt leka med hmm kottar

    nä men det kan vara tråkigt i bland och man kan lära sig att det är ok.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ryzen är sjukt effektiv kan jag vittna om i när(s)t(r)id

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kolla alla ställen som t.ex. inrego också. Har inga som helst klagomål på deras grejer.

Liknande ämnen

  1. OT: Gamingdator till 10-åring
    Av hasparigus pink i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2023-06-14, 18:54
  2. Mjuk/hårdvara till 12-åring?
    Av Rink i forum Allmänt om musik
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 17:45
  3. Vilken DAW till 12 åring?
    Av jazzdoktorn i forum Övriga DAW
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •