Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Göra vinyl 2023? Massa frågor :-D

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Göra vinyl 2023? Massa frågor :-D

    Mycket frågor när det gäller att ge ut på plastbit.
    Någon som har koll på läget 2023?

    Jag har inte själv beställt vinyltillverkning tidigare trots utgivningar så är lite nybörjare...

    Här är lite frågor baserat på internetsökning och koll på presserier jag hittat. Svara gärna på någon om ni vet något:

    1. 140g vinyl verkar vara standard. Vad ger 180g för fördel? Jag har aldrig själv lagt märket till att dessa skulle låta bättre. Men det kanske de gör, eller håller bättre?

    2. Fodral finns tusen varianter känns det som. Vad skall man tänka på? Om man har ett dokument i pdf, hur skall man göra för att försäkra sig om att färgerna stämmer m.m?
    High Gloss eller matt, några tankar om det? Riskerar matt att bli lite blaskigt i färgen?

    3. Testpress är säkert vist men om något behöver korrigeras är det då kostnaderna sticker iväg rejält?

    4. Finns det andra fällor som kan skapa mycket högre kostnad?

    5. Hur gör man egentligen med de mekaniska rättigheterna och STIM? Jag har gjort alla låtar och är med i STIM så stimanmälan är lugnt, men måste jag ansöka om mekaniska rättigheter också och vad kostar det normalt? Kan jag räkna med att presserier i Europa inte ställer särskilda krav runt detta? Typ, att jag måste registrera hos något särskilt organ och så kostar det massa extra?

    6. Några anger DMM (Direct Metal Mastering) som jag har för mig är bra. Stämmer det?

    Jag tänker mig ca. 150 ex. Prismässigt verkar nästan samtliga presserier hamna runt 20000 kr (eller mer) för upplagor i den storleksordningen (150-200) för normal pressning plus fyrfärgsfodral, så prismässigt verkar det spela liten roll vad man väljer. Eller?

    Leveranstider verkar nästan uteslutande landa i månader. Inte mycket att göra åt.

    Jag har kollat dessa, någon som har positiva eller negativa erfarenhter från någon av dem?
    Eller något bra presseri som fattas?

    https://skivtryck.se/ Sverige
    https://www.mobineko.com oklart land Pressning i Taiwan?
    https://deepgrooves.eu Nederländerna ekologiska?
    https://www.100vinyl.com Frankrike fått rekommenderade, DMM
    https://monotypepressing.com/ Polen
    https://my45.de/en/ Tyskland DMM
    http://www.gzvinyl.com/ Polen? fungerar inte riktigt, kanske lagt ner?
    https://www.spinroadvinyl.com/ Sverige
    https://netwerks.k-werks.com/ Sverige Tar ej emot ordrar f.n.

  2. #2
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Generellt feedback:

    Har jobbat med monotype ett gäng gånger, bara bra erfarenheter från dem, så +1 rekommendation från mig.

    Dock, saker att tänka på, priserna är alltid nästan helt uteslutande ex moms, samt även ex frakt ( frakten för ett par hundra vinyler är inte billig ). Så ta det i beaktning när du tar in offerter samt jämför bolag. Dvs ett tryckeri i sverige kan på så sätt bli bättre att jobba med om du tex bor nära och kan hämta skivorna själv.

    Sen att trycka utanför EU är inte att rekommendera idag, tull o sånt kan bli en riktigt dyr historia om du har otur. Så mobineko är inte att rekommendera alls. ( Asien/US )

    1,) 180g är stabilare, ligger bättre på grammofonen etc, så anses ge bättre ljud. Dock så är det tycker jag viktigare att inte pressa in för mycket musik per sida, så håll dina audiofiler under 20 minuter, gärna tom typ 18 min om möjligt.

    2.) här rekommenderar jag att ta hjälp av en trycksättare, CMYK är vanligast att jobba med, där du i ditt program kan ange hur mycket bläck som ska ut på materialet. Om du ligger över en viss gräns, dvs saturated så riskerar färgerna att blöda en massa. Här är monotype välidgt bra och hjälper till 2 eller 3 gånger om man inte har 100 koll, och de kan även assistera till en peng.

    3.) jag tar alltid testpress, är det skit så är det skit... du vill inte ha 300 plattor som inte går att sälja. Så ta kostnaden i förväg.

    4.) för mycket korrigeringar kommer kosta, så se till att göra rätt med omslag etc... mitt tips är kanske att bara pressa bulk utan omslag och hemma printa ett 12x12" papper som du sticker i ett plastfodral. blir sjukt mycket billigare, tar lite tid att montera men kan vara väl värt pengasparandet. Sen kan man ju göra det lite mera eget och unikt o på så sätt göra den mera eftertraktad.

    5.) ska du bara pressa och sälja utanför sverige, så kan du nog skippa ncb, då det är en kostnad om du släpper andra artister.. dock om du bara släpper ditt eget material så betalar du bara den administrativa avgiften på 675kr, så det är det värt tycker jag.

    6.) DMM är lite av en defacto standard idag, tror att monotype tex för det per default ( bör dock kollas i deras produktbeskrivningar )

    Alltså.. sen ang antal, att gå från 200-300 tex gör ju att pris per disk blir lägre.. och du kan får en snabbare ROI, dock så är detta helt avhängt på hur publiken ser ut. Jag känner själv att kränga 300x är på gränsen till omöjligt för vissa av mina projekt men med andra så går det som tåget. Du kan ta en lägre pris per disk mot kund om du tycker fler, och kanske därför ha snabbare till en vinst och säljer fler skivor på så sätt... eller så gör man en pannkaksplatta och inte säljer mer än 20 plattor och sitter med 280x dyra dörrstoppar.

    Svårt det där.. hoppas att lite av det jag skrivit hjälper iaf

  3. #3
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    OK här kommer mina svar / erfarenheter så kan du få 2 inputs eftersom Burg har svarat kanon

    1. 140g är bra nog - också smart för du kan ganska lätt få ökade fraktkostnader ju mer de väger...

    2. Hmm om du har en kalbibrerad skärm för CMYK så är det bra men beroende på vad du har för omslagsbild så kanske du kan leva med att det "bara" blir inom 95% av det du ser på din skärm.... Om du är superpetnoga så får du nog be dem göra provtryck ocsh så vidare men det kostar nog en hel del... trycker du matt så blir det mörkare och tappar lite i förgintensitet så jag brukar dra upp midtones i curves lite i photoshop och detbrukar bli bra.. generellt blir det lite mörkare i tryck än det man ser på skärmen...

    3. Testpress är viktigt att förstå att det mer är att lyssna på om det är något allvarligt fel eller om låtordning är fel och så vidare för dessa låter klart sämre än det riktiga trycket... Det är inte en 1:1 kopia av det du får pressat. Så det ska låta rätt dåligt på test press för att något ska göras om. men jag tar det oftast

    4. Se bara till att du vet fraktkostnad och om det är ex moms eller inte... Sedan bör du ha en bra vinylmaster eller så får du be dem göra det och den ska också lyssnas och godkännas...

    5. Beror ju helt på var du trycker - vissa tryckerier frågar inte efter detta - men Burgs svar är kanon här

    6. DMM var hypat men få skulle nog idag säga att det är bättre än lacquer mastering... Det ger en ljusare ljudbild så många metal band tryckte med det runt 90-talet... men min personliga åsikt är att det inte alls är bättre - enklare för vissa tryckerier då de inte har inhouse lacquer mastering tillverkning... men det viktiga är att få en bra stamper och att de trycker bra...

    Kolla om det inte blir billigare med 200x istället för 150... du måste hitta sweetspot för tryckeriet och de kan man oftast göra på deras hemsida..

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Intressanta frågor och svar även om jag personligen ser det väldigt långt bort med at tillverka vinyl (CD i digipack har dock gått åt snabbt men då till ett lågt pris).

    Vad som inte tas upp i frågorna är att mastringen är anpassad till vinyl vilket jag antar är en stor extrakost om man inte har koll själv alternativt att det finns ett magiskt vinylmastingsplugin.

    @BURG: Svar nr4... du menar alltså att man trycker upp och limmar ihop egna fordral för att spara kostnad?

  5. #5
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    @BURG: Svar nr4... du menar alltså att man trycker upp och limmar ihop egna fordral för att spara kostnad?
    Ja precis, pressar vinylen i bulk utan omslag med bara innerkonvolut som stoppas i en plastficka, blir priseffektivt om man gör få antal, typ 50-100x, över det blir skillnaden i pris inte så stor för större volymer. Dock så snackar vi inte limning o sånt då det tar en massa tid och är stökigt, utan bara ett 30x30cm som man viker ihop från ett 60x30, eller ännu enklare bara ha en ilägg på 30x30 framför innerkonvolutet.

    Sen kan man även göra tex svart discobag och till dem köpa stickers och klistra på och även numrera för hand, gjorde så för en CD box nyligen med BURG där jag rent sonika tog en lite mera exklusiv vadderad svart jiffypåse på vilken jag klistrade på ett superlyxigt klistermärke. Kan bli hur snyggt som helst. ( se exempel på CD-boxen jag gjorde nedan )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2023-10-06_132848572.png 
Visningar:	33 
Storlek:	1,61 MB 
Id:	115048

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kanonsvar, tack. Jag har fått Monotype rekommenderat på ett annat ställe också så det skall jag kolla in extra noga.

    Jag tror Mobineko har någon slags europeisk avdelning för man kan välja "Europa" när man browsar. Men de är nerprioriterade i vilket fall känns det som.

  7. #7
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tack BURG för förtydligandet. Det är intressant för mig speciellt med tanke på 50-100st.
    Ser även att det på nätet säljs en del storpack ytter + innerfodral i alla möjliga färger från vitt till svart.
    Kombinerat med tex tryckt klisteretikett hade det kunnat funka.

    Samtidigt så tycker jag att grejen med vinyl är det stora fodralet med ett härligt tryck på.
    Så lite kluven. Men gillar det du visar

  8. #8
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack BURG för förtydligandet. Det är intressant för mig speciellt med tanke på 50-100st.
    Ser även att det på nätet säljs en del storpack ytter + innerfodral i alla möjliga färger från vitt till svart.
    Kombinerat med tex tryckt klisteretikett hade det kunnat funka.

    Samtidigt så tycker jag att grejen med vinyl är det stora fodralet med ett härligt tryck på.
    Så lite kluven. Men gillar det du visar
    yes, det finns konvolut i massa trevliga färger, de snyggaste (högst personlig åsikt) är de ofärgade i kartong, lär vara hur snygga som helst att tex trycka på med stämpel / screen eller rent sonika måla / splasha /spraya för unika exemplar. Jag går själv igång på när skivorna är helt unika och den ena inte ser ut som den andra. Där får man liksom en lite extra unik sellingpoint till både musikälskaren samt den inneboende samlaren vi alla har

  9. #9
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har haft testpress på mina plattor. En viktig del är att lyssna på alla testpressar och om det är exempelvis ett hack eller annat missljud som hörs på alla ex men inte i din inspelning så är det anledning att göra om. Dvs om du tar det, jämför alla ex och se så att eventuella missljud är slumpmässiga och inte systematiska.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft testpress på mina plattor. En viktig del är att lyssna på alla testpressar och om det är exempelvis ett hack eller annat missljud som hörs på alla ex men inte i din inspelning så är det anledning att göra om. Dvs om du tar det, jämför alla ex och se så att eventuella missljud är slumpmässiga och inte systematiska.
    Aha, bra tips.

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Med tanke på tipset att spara leveranskostnader genom svensk tillverkning. Två av tillverkarna jag hittade är svenska. Någon som anlitat någon av dem?

    https://skivtryck.se
    https://www.spinroadvinyl.com

    Spinroad verkar ha en egen maskin - Pheenix Alpha AD12.
    Visst fanns det ett CD-presseri som hette Toolex Alpha, finns det kopplingar tror ni?

    Skivtryck gör inte pressningen själva och vill inte berätta var det görs.
    Skivtryck har oerhört bra frågor/svar och detaljer kring hur det fungerar däremot.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-10-09 klockan 13:55.

  12. #12
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Vi körde Spinroad med vår förra 12" med gatefold. Det var precis i coronavevan, så leveranstiderna drog iväg hysteriskt och allmänt dålig kommunikation, men sen bytte de ansvarig så det började funka igen (läs, vad man förväntar sig). Bra kvalité på press (körde 140gr, finns ingen anledning att ha mer). Kör du distro själv eller i Sverige så kan du nog spara lite pengar nu gissar jag, pga kassa eurokursen och höga fraktkostnader.

  13. #13
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi körde Spinroad med vår förra 12" med gatefold. Det var precis i coronavevan, så leveranstiderna drog iväg hysteriskt och allmänt dålig kommunikation, men sen bytte de ansvarig så det började funka igen (läs, vad man förväntar sig). Bra kvalité på press (körde 140gr, finns ingen anledning att ha mer). Kör du distro själv eller i Sverige så kan du nog spara lite pengar nu gissar jag, pga kassa eurokursen och höga fraktkostnader.
    Mitt band tryckte hos spinroad 2021 och det blev fint, men sen bytte de tydligen ansvarig igen och nu sägs det vara väldigt opålitligt. Hört detta från både artister och anställda på spinroad...

    ingen aning om hur det är just nu dock, men det har varit en del upp och ner på det stället asså

  14. #14
    tzw
    tzw är inte uppkopplad
    tzws avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Spinroad är så vitt jag vet de enda som har tillverkningen i Sverige. Toolex Alpha AD12 är en svensktillverkad press som blev marknadsledande på 70-talet. Pressade vår senaste EP hos Spinroad i augusti 2023 och allt var tipptopp, snabba svar på mail och snabb leverans. Gravyren gör de dock hos Curvepusher i England.

  15. #15
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    1) Har börjat tvivla på att detta med 180g. Alla mina favoritskivor från 80-talet är jättetunna och låter hur bra som helst.

    3) Kör alltid testpress för det känns skönt att kolla så att allt stämmer.

    6) Priserna kan variera lite men det låter rimligt med 20.000 för 150 ex. Obs, priserna har gått upp mycket de senaste åren.

    Jag har pressat några gånger hos Mobineko. Det har blivit bra och det stämmer att skivorna görs i Taiwan (Även om man väljer att mastern görs i England). Alltid bra dialog med Mobineko.

    Har en dålig erfarenhet av skivtryck.se tyvärr.

    Handle With Care / Optimal är bra.
    Senast redigerat av Albin den 2023-10-15 klockan 23:46.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Har en dålig erfarenhet av skivtryck.se tyvärr.

    Handle With Care / Optimal är bra.
    Skivtryck verkar mest vara mellanhand, dem har jag sorterat bort.
    Vad menar du med det fetade?

  17. #17
    bauri
    bauri är inte uppkopplad
    bauris avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har en dubbelvinyl som nyligen pressats av Deepgrooves. Första testpressen var bedrövligt låg volym. Det fick göras om, dock valde skivbolaget att göra en lacquer lokalt (i England) istället för att DG gjorde en ny.

    De blandade även min adress med killen på skivbolaget när de skulle skicka ut testpressar. Den första kunde jag hämta ut men den andra gick i retur då mitt namn helt saknades i adressfältet.

    Struligt. En liten varning för dom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skivtryck verkar mest vara mellanhand, dem har jag sorterat bort.
    Vad menar du med det fetade?
    https://handlewithcare.international/mobile/

    De rycker också skivor.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bauri Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en dubbelvinyl som nyligen pressats av Deepgrooves. Första testpressen var bedrövligt låg volym. Det fick göras om, dock valde skivbolaget att göra en lacquer lokalt (i England) istället för att DG gjorde en ny.

    De blandade även min adress med killen på skivbolaget när de skulle skicka ut testpressar. Den första kunde jag hämta ut men den andra gick i retur då mitt namn helt saknades i adressfältet.

    Struligt. En liten varning för dom.

    - - - Uppdaterad - - -



    https://handlewithcare.international/mobile/

    De rycker också skivor.
    Tack.
    Vad berodde den låga volymen på, själva graveringen?
    Eller handlade det om att masterfilerna behövde göras om?

  19. #19
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag är ganska nyfiken på vinylmastring, gör ni det själva eller betalar ni andra för jobbet?
    Visst finns det en massa pluggar, hjälpmedel och artiklar om ämnet (som tex denna: https://www.izotope.com/en/learn/mas...engineers.html) men det känns ändå som lite av en gedigen erfarenhet man bör besitta innan man slösar bort väldigt mycket pengar på misslyckade skivor.
    Av samma skäl så är jag även skeptisk på att köpa moderna vinyler där kunskaperna från förr gått förlorade samt att musiken idag överlag är hårdare komprimerad.

  20. #20
    bauri
    bauri är inte uppkopplad
    bauris avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack.
    Vad berodde den låga volymen på, själva graveringen?
    Eller handlade det om att masterfilerna behövde göras om?
    Det var inget fel på volymen på de mastrade filerna. Märkligt låg gravering. Aldrig hört nåt liknande. Total spellängd per sida var inget utöver det vanliga heller

  21. #21
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skivtryck verkar mest vara mellanhand, dem har jag sorterat bort.
    Vad menar du med det fetade?
    Bra presserier

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Två baltiska presserier varav det ena (Greenlake) var en rekommendation från innehavaren av ett skivmärke som pressat mycket genom åren:

    https://semikols.eu/about/ (Lettland)
    https://greenlakespressing.com/ (Litauen)

    Båda kör med Newbiltmaskiner och har bra priser.

    Men jag bestämde mig i slutändan för att köra Monotype Polen eftersom jag är nybörjare på att själv beställa pressning. Har enbart mastrat vinyl, aldrig själv pressat, tidigare. Monotype gör ju en del kontroller av leveransen vilket känns tryggt i detta fall.

    Kul med all feedback i tråden. Hoppas denna kan bli värdefull som koll i framtiden.

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det tog sin tid men jag valde till slut Monotype i Polen. Jag tyckte de var bra att ha att göra med, bra instruktioner på hemsidan och svarade på frågor (t.ex. om format för artwork i mitt fall).

    Resultatet i pressning och tryck är väldigt lyckat tycker jag.
    Läskigt att mastra för vinyl men allt gick bra.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...rfragment-1-23

  24. #24
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kul att det gick bra!
    Hur många skivor blev det och hur lång tid tog det från beställning tills du fick dem?
    Någon erfarenhet rikare på vad du hade kunnat göra bättre nästa gång?

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att det gick bra!
    Hur många skivor blev det och hur lång tid tog det från beställning tills du fick dem?
    Någon erfarenhet rikare på vad du hade kunnat göra bättre nästa gång?
    Det tog nog ca. 4 månader men lite beroende på att jag var långsam på att kolla testpressen och jul/nyårshelger mellan.
    Det var inget som blev direkt fel eller strulade men lärdomen är väl att allt tar tid.

Liknande ämnen

  1. Frågor om att göra musikvideos i Adobe Premiere
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-06-13, 14:09
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  3. Göra omslag för vinyl och cd från scratch
    Av Dana i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •