Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Roland D-20

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Roland D-20

    Vet inte om vi har någon tråd om Roland D-20. Jag har eventuellt en på gång. Frågan är om den är värd att ens frakta hem. Vad har vi för åsikter? Finns det någon kärlek för D-20?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du kan få: Väldigt kraftfull syntes om man orkar programmera nyfiket. Rörlig PWM uppnås med hjälp av velocity och midikurvor.

  3. #3
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Shouting at spiders - 20 A.D:

    https://youtu.be/pFe814biEz4?si=AceWzsMVEec9Ce3G

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tack! Det låter som en gem.

    Är floppyn bara för sekvenser eller sparar man ljud på dem också? För visst har den ett internminne för ljud?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Internminne självklart men disken är för sequences.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Du kan spara ned hela ljudbanker på diskett också.

  7. #7
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    På den tiden när den kom tyckte man den var urkass. Just därför är den säkert kul idag.
    Vi hade en ett par månader (1988) men Musikbörsen var snälla nog att byta tillbaka den för nära nypris.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har haft min D10 (D20 minus sequencer) sen 88, och kan alla parametrar (och buggar) i sömnen.
    Den kan låta riktigt bra om man lägger tid i patcharna, men man ska gilla det lite lägre bitdjupet och mycket aliasing i D/A'n.
    Den har sin plats bredvid drakarna, och är betydligt roligare än en U20 t.ex.

  9. #9
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    jag kan mina fram och baklänges också, har två och det är helt klart anledningen till varför jag tycker silkeslena analog-leads är aningens "meh"... vill ha gammel fintransponering, grus & textur!

    (kommer nog avyttra mina till slut på något vis, men först ska jag nog sampla allt - än en gång...)

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    D-20 var min första synt och den var kompetent som en begränsad sandbox för att komma in i koncepten subraktiv syntes, PCM, trummaskiner, multitimbralitet och sequencer. Men jag sålde den och har i perioder drömt om att han en igen. Använde en lite grann igen på Lisa & Kroffe skivan Göteborg Energi, framförallt som vocoder carrier, men tyckte inte att de. kändes så kul då. Men visst finns det fina saker med den - älskar det otroligt härliga lo-fi reverbet.

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D-20 var min första synt och den var kompetent som en begränsad sandbox för att komma in i koncepten subraktiv syntes, PCM, trummaskiner, multitimbralitet och sequencer. Men jag sålde den och har i perioder drömt om att han en igen. Använde en lite grann igen på Lisa & Kroffe skivan Göteborg Energi, framförallt som vocoder carrier, men tyckte inte att de. kändes så kul då. Men visst finns det fina saker med den - älskar det otroligt härliga lo-fi reverbet.
    Ja jag hade dödat för en standalone av reverbet. Aldrig hört nåt grusigare och olinjärt i en fx burk. Säkert inte så svårt att plocka ut egentligen, men efterfrågan...

  12. #12
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Vårat hemliga vapen! Vi gjorde alla låtar på d-20 sequencern, de tracks man mutade på synthen skickar den istället ut över midi. Det går att kräma ut väldigt råa klanger och knäppa rytmer. Men hur sugen är jag på ratta ljud på den idag? tror det finns roligare!

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har ett litet projekt att byta alla TACTar på min, för muskelminnet funkar fint så fort jag kör på den, men många av knapparna är slut (vanligaste problemet med dom).

  14. #14
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Trodde det var en säljesannons. Min första synt, har den varmt om hjärtat å ibland vill jag ha en igen för det nostalgiska skimret :-)

  15. #15
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har en d-110 och en d-5. Sålde d-20 då jag har ont om plats. Perfekta för mörk musik typ. Man kör strings/pads och liknande i basregistret så blir det dystopi delux

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Enligt mig så är alla dom där PCM LA ljuden redan dyngan. En hög lök enbart med några få ok ljud. Något för brusig. Dock coolt att transponera ner max.

    Det är ju synten i den som är det hela gral särskilt om man gillar liknande NES kan låta och lite däråt. Det är som ett helt eget ljud. Som att den är fel/Klen/inte riktigt höö måttet bland alla andra löksytar där och då men det blir väldigt rätt för vissa av oss andra om man säger så. Har velat nypa nån av dom länge men inte just "keyboarden", ser jag en billigt så är det en ickefråga om jag ska köpa.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt mig så är alla dom där PCM LA ljuden redan dyngan. En hög lök enbart med några få ok ljud. Något för brusig. Dock coolt att transponera ner max.
    Hade hållt med om man lyssnar på nästan alla de färdiga performance presets, då den lider av fasfel så fort två likadana samplingar spelas i stereo och den får minsta lilla extra jobb att göra, men jag har använt den buggen som en feature. Så här kan LA-motorn (och inbyggda effekten) också låta:
    https://www.2meter.dk/samples/gissasynthen.mp3
    Senast redigerat av charliecrash den 2023-10-05 klockan 13:08.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Alla svar i tråden är säljande. Tack alla! Ska verka för att affären går i lås.

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag hade en D110 + programmer när det begav sig. Jag gillade ljuden på den tiden, men minns den som frustrerande att programmera och inte minst att det var väldigt lätt att få den att dista på ett digitalfult och inte alls roligt sätt. Undras om det är samma sak med D-20? Och om det var synten eller mig det var fel på...

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en D110 + programmer när det begav sig. Jag gillade ljuden på den tiden, men minns den som frustrerande att programmera och inte minst att det var väldigt lätt att få den att dista på ett digitalfult och inte alls roligt sätt. Undras om det är samma sak med D-20? Och om det var synten eller mig det var fel på...
    Japp, den kunde dista - men jag minns det som kul. Kanske man borde rota fram nåt gammalt klipp?
    Hade också D-110 en sväng på senare delen av 90-talet, men den åkte ut sen igen..

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag hade en D50+D110 som grund i min musik, när dom kom ut. Upplösningen/headroom var högre i D50. Och dist+knaster är tydlig, med intern överstyrning på D110/D20. Men det ger gamla digitalgrejer egen karaktär. Ska själv remastra gamla projekt genom lån alt.köp av min gamla Atari snart, hoppas jag🙂
    Men först ska vi rädda gemensamma projekt, är det tänkt.

  22. #22
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Disten händer i 9-kanals-mixern på D10/20/110, bara sänk volymen på kanalen, medan man mosar en massa toner från problemljudet, tills det sluta klicka. Hög resonans på filtret i ljudet är nästan alltid orsaken.

  23. #23
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …Som att den är fel/Klen/inte riktigt höö måttet bland alla andra löksytar där och då men det blir väldigt rätt för vissa av oss andra om man säger så...
    Löksynt

    Något för 99-ordboken!

    Jag såg för övrigt en D-20 på Siggesta gårds backluckeloppis här på Värmdö för något år sedan för 600kr. Jag köpte den inte vilket jag ångrar varje gång jag är på loppisen. Det är ju liksom för sådana fynd man är där!

    Jag samplade mängder av ljud från en lånad maskin när det begav sig. Hur mycket skiljer egentligen mot D-50?

  24. #24
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vågar jag ens nämna att den är syntbrass-kungen? Jaså inte, men då gör jag det i alla fall. D20 är syntbrasskungen av alla LA syntarna!
    Senast redigerat av my03 den 2023-10-06 klockan 08:31.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket skiljer egentligen mot D-50?
    Går inte ens att nämna de två i samma mening, de är väsensskilda, D-50 är high end, men visst, små likheter finns

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går inte ens att nämna de två i samma mening, de är väsensskilda, D-50 är high end, men visst, små likheter finns
    +1

    L/A-begreppet urholkades av dem själv med D5/10/20 och sedan t.o.m D70 (som egentligen byggde vidare på U20)

  27. #27
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Största skillnaderna är väl bitimbral vs multitimbral, lite olika vågformer (D-20 & co har trumsamplingar), avsaknad av (realtids) PWM, chorus och EQ.

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går inte ens att nämna de två i samma mening, de är väsensskilda, D-50 är high end, men visst, små likheter finns
    Så D20 är den roligare av dem två, som jag tolkar det?

  29. #29
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så D20 är den roligare av dem två, som jag tolkar det?
    D-50 har en "synthigare" palett för rena synthljud, mer hifi också
    D-20 har en bredare palett med trumljud som kan modifieras rejält (överlag också ett mkt enklare editeringsupplägg, D-50 har saker spritt lite varstans...)

  30. #30
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D-50 har en "synthigare" palett för rena synthljud, mer hifi också
    D-20 har en bredare palett med trumljud som kan modifieras rejält (överlag också ett mkt enklare editeringsupplägg, D-50 har saker spritt lite varstans...)
    Håller med. Jag har haft D20/D10/D110 och de låter identiskt. Jag tycker D110 är mer användbar som har multi-patchar, D10/D20 har ju typ 1 multi-patch.
    D50 är helt annorlunda ljudmässigt tycker jag.
    Idag har jag en D10 ståendes som bokställ typ, men D50 spelar jag ofta på och den är jävligt bra.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja om vi ska prata om hur instrumenten kan liknas så kan man säga att Baby D's (MT-32, D-110 et al) förhåller sig till alla Yamaha 4-op-syntar som "typ av synt" och Big D's (D-50 / 550) är mer av typen Jupiter 8 / JX-10 / DX5 / SY77. Blir det klarare då tros.

  32. #32
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag diggar verkligen min D110:as lo-fi karaktär och ser den som hundratio gånger roligare än tex D-50 som i mina öron låter för igenkännlig och uttjatad. Men det är en smaksak (jämfört med tex synthetic)!

    Sen är det ju så klart grymt att ha den som ett kompakt rack, jag hade inte velat ha den som klaviatur som tar plats. Så mycket är den inte värd för mig.

    Däremot skulle jag aldrig orka editera ljud på den.
    Köpte en billig bank som verkligen ger lite "best of" blandat med lite nya klanger och kan verkligen rekommendera den:

    https://payhip.com/b/EWHJA


    https://youtu.be/ImBxFRDDpC0
    Senast redigerat av synthboy den 2023-10-06 klockan 12:04.

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    D-50n är mer som D-20ns Performance mode där man kör 4 Tones samtidigt med upp till totalt 16 partials. D-50 har 16 rösters polyfoni i motsvarande mode medan D-20 då haltar ned till 2 röster i extrem-läget (D-20n har totalt 32 rösters delad polyfoni).

  34. #34
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    PF: Jag kan inte mycket om de omnämnda instrumenten, men MT-32 är jag bekant med. Är D-20 lik den?

  35. #35
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    @joehy: Bra jämförelse mellan MT-32 och D110 (=D20)
    http://www.muzines.co.uk/articles/roland-d110/2282

  36. #36
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF: Jag kan inte mycket om de omnämnda instrumenten, men MT-32 är jag bekant med. Är D-20 lik den?
    MT-32 är typ en preset version av D-20 utan trummaskin och sequencer. Förhållandet mellan D-110 och MT-32 är ungefär som mellan Yamaha TX81z och FB01.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/Lsrb213N4pQ

    Saknar den allt ibland!

    Men träffade ju en dam som tyckte det var för mkt leksaker.

    Nu är damen borta så nu blir det leksaker igen.

    Nån ordning får det vara.

    Hemma hos nån annan.

  38. #38
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån ordning får det vara.

    Hemma hos nån annan.
    Den där ska jag lära mig utantill!

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha Ett bevingat ord blev fött

  40. #40
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    D-5 / D-10 / D-20 / D-50 / D-70 / D-110 / U-20 / U-50 / U-110 / U-220 osv.
    Roliga syntar alla, men JD-800 är kungen!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är damen borta så nu blir det leksaker igen.
    Så flyttar du åter till östkusten, eller tänker du låta Götet fortsätta fördärva dig?

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyresö numera

  42. #42
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Startade upp D10:an då det var något år sedan sist och gick igenom mina ljud (64) som jag gjort genom åren, låter faktisk väldigt bra.
    Ljudbanker jag haft i min D110...
    Enda nackdelen som jag ser det är att basljud och stråkar är svårt att få till utan att man hör att det är från just en D10/D110, D50 lider lite av det med men där har jag lyckats editera bort det.

  43. #43
    mhult
    mhult är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har kvar min D-10 som jag köpte ny vid lanseringen 1988. D-50 lät ju bättre, men var dyrare och saknade multitimbraliteten som jag behövde när jag sequencade från min Amiga.

    Den har dock inte varit igång på många år.

    Vad har förresten hänt med boutique-synten D-05? Jag var lite sugen på den men tvekade, sedan gick den inte att köpa längre. Sålde den så dåligt att den lades ner? Eller var det tvärt om, att hela batchen sålde slut och Roland har ingen lust att göra fler? Nu finns några på reverb.com för över nypris.

    Jag har en JD-08, men det är ju inte alls samma sak.

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har en RA-50 med LA-motor, gissar U20 presets, kan läsa rom-komp på minneskort, men det roligaste med den är de tidsenliga kompen som reläas ut via midi, på flera kanaler, och autoharmonier.

  45. #45
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en RA-50 med LA-motor, gissar U20 presets, kan läsa rom-komp på minneskort, men det roligaste med den är de tidsenliga kompen som reläas ut via midi, på flera kanaler, och autoharmonier.
    Den är väl typ en mt-32 mkii väl?

    (fast med komp)

  46. #46
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väl typ en mt-32 mkii väl?

    (fast med komp)
    Kan va så ja, keine ahnung, är antagligen samma presets i annan ordning. Inte ens GM-stämplad. Min enda tangentfria "trummaskin" kom jag på

  47. #47
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här kan LA-motorn (och inbyggda effekten) också låta:
    https://www.2meter.dk/samples/gissasynthen.mp3
    Ha ha, det lät ju helt fantastiskt stundtals

    Fick grymma tidiga 90talsvibbar på synthsvepet där vid 01.25 , tankarna gick direkt till cyberpunkdystopier som frodades där i skiftet 80-90-tal, typ filmen Hardware. Väntade nästan på att få höra "Ready-on-Boil!" där mitt i svepet

    Snyggt! Fan nu vill jag nästan ha en D20 jag också ha ha

  48. #48
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en RA-50 med LA-motor, gissar U20 presets, kan läsa rom-komp på minneskort, men det roligaste med den är de tidsenliga kompen som reläas ut via midi, på flera kanaler, och autoharmonier.
    Typiska ljud från snik-L/A ala D5/10/20/MT-32 - U20 är en av de första romplerna med bara samplade ljud och till D70 snodde de den ljudmotorn (plus filter).


    https://youtu.be/n1Yz7sR_5sU

  49. #49
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/MxnuIV1ni2c

    D-70! Den är riktigt jäkla kraftfull och har ett klart släktskap med JD-800 dessutom, 6 parter tror jag det var? Här skapade jag något drömskt med DLM-grejen — som aldrig har återuppstått.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ok, så U110/U20/U220 är alltså inte LA-syntes i samma bemärkelse som de första, det hade jag för mig. Tror inte ens D5 (D10 utan trummaskin eller effekter, men däremot arpeggiator) kan läsa ljuden från 10/20/110, så den är rätt skum.

    Här var en ganska uttömmande sida om hela MT-32 familjen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Roland_MT-32
    Senast redigerat av charliecrash den 2023-10-08 klockan 22:09.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [video=youtube_share;MxnuIV1ni2c]https://youtu.be/MxnuIV1ni2c[/viideo]

    D-70! Den är riktigt jäkla kraftfull och har ett klart släktskap med JD-800 dessutom, 6 parter tror jag det var? Här skapade jag något drömskt med DLM-grejen — som aldrig har återuppstått.
    Snyggt! DLM var skum! Typ av waveshaping... 5 parter + trum-part

  52. #52
    mhult
    mhult är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns också hemmakeyboardversioner, E-5 och E-10 med inbyggda högtalare. Dessa missade jag helt när det begav sig (ingen förlust egentligen). Det visade sig dock att en kompis hade en liggande som plockades fram när de fick barn i början av 00-talet.

    Här är manualen till E-10: http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/E-10_OM.pdf

  53. #53
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tog ett par spadtag på google nu, och det verkar som det även fanns E-20 och E-30, där den senare är samma som RA-50, också med minneskortplats att spara rytmer och sånger, fast med keyboard.
    Intressant att dom envist kallas synthesizers utan att kunna ändra ljuden öht...

  54. #54
    itsJoel59
    itsJoel59 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    D-20an var min första synt, och jag började med denna hobby i början av 2023. Det är en riktig pansarvagn, och sequencern gör den unik. Man behöver bara tålamod att lära sig, då den kan kännas frustrerande! (Jag sålde min sedan)

  55. #55
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Min första också. Fick min föräldrar att sälja trumsetet och köpa en synt. Bästa jag gjort.

  56. #56
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag kan berätta en historia från för länge sedan och det är att det fanns dataspel från Sierra och andra som hade stöd för mt-32, det gick utmärkt att koppla in en d-10 istället och då fick man massa roliga ljud man kunde använda i sina låtar sen. Minns speciellt det klockrena star trek pioio ljudet från Space Quest

  57. #57
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan berätta en historia från för länge sedan och det är att det fanns dataspel från Sierra och andra som hade stöd för mt-32, det gick utmärkt att koppla in en d-10 istället och då fick man massa roliga ljud man kunde använda i sina låtar sen. Minns speciellt det klockrena star trek pioio ljudet från Space Quest
    Najs då kanske det här dosprogrammet kanske funkar också, bara testat på mt-32 och mt-100, finns några skoj ljud i biblioteket som jag använt.


  58. #58
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    haha! sjukt kul! såklart att någon gjort ett sånt program

  59. #59

  60. #60
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kvar min D-10 som jag köpte ny vid lanseringen 1988. D-50 lät ju bättre, men var dyrare och saknade multitimbraliteten som jag behövde när jag sequencade från min Amiga.

    Den har dock inte varit igång på många år.

    Vad har förresten hänt med boutique-synten D-05? Jag var lite sugen på den men tvekade, sedan gick den inte att köpa längre. Sålde den så dåligt att den lades ner? Eller var det tvärt om, att hela batchen sålde slut och Roland har ingen lust att göra fler? Nu finns några på reverb.com för över nypris.

    Jag har en JD-08, men det är ju inte alls samma sak.
    Jag köpte en D-05 och tankade in mina D50-ljud. Dom låter bra! Man kan välja bort brister i klangen, som t.ex brus i utklingning. 8st banker tror jag den har🙂

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •