Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Priserna på synthar går bananas!

  1. #1
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Priserna på synthar går bananas!

    På sistonde verkar priserna på gamla synthar och samplers skjutit i höjden och tittar man på reverb och ebay kan man hitta 909or för 70 tusen kr(jag vet att det är skillnad på completed listings och vad folk begär i annonser men ändå). Man måste ju vara rik för att hålla på med gammelsynthar, hur navigerar ni er fram i det här landskapet? Jag får känslan att det är lite bättre på vend men även här har priserna gått upp, det verkar vara en diskrepans mellan sakers faktiska värde och förväntningarna från säljare på pris, speciellt på hypade objekt som 106or och sp1200 etc..

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag vet inte hur mycket som faktiskt säljer till de här priserna men om det säljer så reflekterar det ju vad folk är beredda att betala. Det räcker ju med en köpare som är villig att hosta upp vad det kostar sen är prylen såld.

    Själv är jag väldigt glad att jag redan köpt det mesta jag vill ha och inte har något direkt habegär efter något just nu.

    Ser vissa saker som jag skaffade för ett par år sedan som blivit sjukt mycket dyrare senaste tiden, fasen dubbla priset eller mer, och då snackar vi nytt inte begagnat.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Samma utveckling har pågått i 25 år. Sedan har reverb gjort det värre förstås.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag väldigt tveksam om priset på vintagesynthar följer inflationen. Borde snarare sjunka med höjd ränta och folk börjar avyttra kapitalvaror för att täcka andra ökande kostnader.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror att många inte kanske vill sälja egentligen, men tänger att "får jag en shitload med pengar får den gå, men tills dess kan jag lika gärna behålla den."

  6. #6
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ja så kan det va!

  7. #7
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    På Reverb har jag på senare tid noterat att när det dyker upp flera exemplar av en förhållandevis dyr och halvt ovanlig vintage synt så sjunker (fantasi) priserna. Iofs inte så konstigt. Efterfrågan och utbud.

  8. #8
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    SEK:etasen har ju gjort sitt för prisutvecklingen också. Om en dollar hade kostat 6-7 spänn som den borde, så hade det inte varit så blodigt med $5000 för en i fint skick. Men med dollar på 11 spänn blir det ju rätt mkt dyrare.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Har de inte varit bananas de senaste tio åren redan? Men de kanske är övermoget bananas nu?

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de inte varit bananas de senaste tio åren redan? Men de kanske är övermoget bananas nu?
    Bananerna har blivit bruna.

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det har diskuterats priser på forumet sedan det startade, alltid utifrån perspektivet "har det inte blivit väldigt dyrt nu".

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag hade turen att knipa mina två gammelsyntar för 5000 styck innan 2009. Vissa gamlingar, om man inte fastnar i de kändaste modellerna av de kändaste märkena, är väl inte femsiffriga än åtminstone kanske.

    Men så finns ju nu hundratals alternativ för de som vill synta subtraktivt och det har väl lite med saken att göra. De gamla "äkta arkaiska" syntarna har mer symbolvärde än nånsin, samtidigt som superbilliga fullt jämförbara kopior är slit och släng.

  13. #13
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Samma återkommande diskussion, och jag tror fortfarande inte att toppen är nådd. Det kommer ständigt fler producenter/DJ:s som har tjänat mycket pengar och vill äga en vintage klassiker, medans antalet instrument är starkt begränsat.

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma återkommande diskussion, och jag tror fortfarande inte att toppen är nådd. Det kommer ständigt fler producenter/DJ:s som har tjänat mycket pengar och vill äga en vintage klassiker, medans antalet instrument är starkt begränsat.
    Tror exakt som du. Kanske att det kommer att plana ut en smula när vi gamlingar har dött eller blivit för döva och spröda och nya generationerna har ungefär samma relation till Vangelis och Gary Numan som vi har till Kalle Jularbo och Harry Brandelius (eller ja... det har dom väl redan egentligen). Men det kan lika gärna fortsätta i 50 år till. Svårt att titta i kristallkulan.

  15. #15
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har diskuterats priser på forumet sedan det startade, alltid utifrån perspektivet "har det inte blivit väldigt dyrt nu".
    Men vill ändå anmäla upplevelsen att priserna ökat sakta men säkert tidigare, medan vissa nu har gått bananer. Typ Juno.

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vill ändå anmäla upplevelsen att priserna ökat sakta men säkert tidigare, medan vissa nu har gått bananer. Typ Juno.
    Sant. Det har accelererat. Även 90-tals romplers som du tidigare kunde få för en tvåtusing, typ Korg M1, har stuckit iväg.

  17. #17
    KGBOOM
    KGBOOM är inte uppkopplad
    KGBOOMs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Precis, priserna har alltid stigit men på sistonde har det dragit rejält och jag tycker det är intressant, liksom vad är det som förändrats? Jag har även sett begangnat eurorack som säljs för samma eller högre än nypris trots att modulerna finns att köpa billigare nya..

  18. #18
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Håller med. För 15-20 år sedan kostade en Juno-6 kanske 50% mer än en JX-8P. Idag har en JX-8P ungefär dubblerats i pris medan Junon sju- eller åttadubblats. Jag finner det svårbegripligt, för mig är JX-8P ljudmässigt överlägsen Junon på alla punkter.

    Men folk har olika smak och det är väl tur att inte alla gillar samma saker som jag. 90-talsworkstations vill ingen ha tycks det och mitt senaste syntinköp efter en Yamaha EX-5 blev en fullt expanderad 88-tangenters Korg Trinity Pro X för 1700 danska. Påminner kanske vissa i storlek och utförande om en rostfri diskbänk (är drygt 150 cm bred) men har ett perfekt pianoklaviatur med aftertouch och touch strip, är enkel att programmera med sin stora pekskärm och har en inbyggd Korg Prophecy.

  19. #19
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag tror Behringer bär stor del av skulden. De gjorde vintageklassiker tillgängliga för alla, och nu vill en ha originalet för att var mer speciell! Priserna höjdes rejält under Covid av musiker som inte kunde turnéra och började samla på syntar istället (känner flera), och andra som bara var hemma och behövde en ny hobby, och sedan har det spätts på med dålig krona.

  20. #20
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Det har accelererat. Även 90-tals romplers som du tidigare kunde få för en tvåtusing, typ Korg M1, har stuckit iväg.
    Ja, det är faktiskt ”viktigare”, att gamla romplers/pcm-syntar drar iväg på ett något märkligt sätt. Bara sena 90-tals samplers som ännu inte är direkt drabbade.

  21. #21
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är faktiskt ”viktigare”, att gamla romplers/pcm-syntar drar iväg på ett något märkligt sätt. Bara sena 90-tals samplers som ännu inte är direkt drabbade.
    Kanske är det så att lo-fi soundet i dessa idag uppfattas som karaktär nu är alla pluggar låter kristallklart?

  22. #22
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    För egen del gillar/gillade jag att sitta och scrolla igenom presets, det är inte alls lika kul på en dator.
    Saknar känslan av ett riktigt instrument, även om det är i rack.
    Så antar att andra resonerar likadant.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag väldigt tveksam om priset på vintagesynthar följer inflationen. Borde snarare sjunka med höjd ränta och folk börjar avyttra kapitalvaror för att täcka andra ökande kostnader.
    Säg till när det börjar skr på riktigt så ska jag överväga en exkursion från kammaren i syntmunksklostret.

  24. #24
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säg till när det börjar skr på riktigt så ska jag överväga en exkursion från kammaren i syntmunksklostret.
    Får för mig att det precis har börjat ske. Kan vara rent önsketänkande från min sida dock. Men det är väldigt många JP8 och CS80 ute på Reverb nu och flera har sänkt priset för dom inte blir av med dom.

  25. #25
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EnkelMagnus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får för mig att det precis har börjat ske. Kan vara rent önsketänkande från min sida dock. Men det är väldigt många JP8 och CS80 ute på Reverb nu och flera har sänkt priset för dom inte blir av med dom.
    Dom blir inte av med dom pga att dom satt idiotpriser från början.
    En CS-80 började prissättningen strax över en miljon.
    Inte konstigt att han inte blir av med den, och inte konstigt att han gått ner i pris.

  26. #26
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Säga vad man vill om Berra. Men jag köper hellre billiga nya kopior av gamla syntar än köpa begagnade för dubbla priset än vad jag gav för dem nya för massa år sedan. Men vet inte heller om vilka äventyr som dessa gamla begagnade grejorna har varit med om. T.ex så tror jag att det finns ute nu på marknaden en synt som en av mina kompisar blev av med när han hade inbrott. Jag har inga bevis, men den liknar väldigt mycket och har samma skavanker som den som försvann för ca 20 år sedan.

    Förresten så misstänker jag att jag dessutom har gjort ett omedvetet återköp av en av mina egna samplers som jag sålde för 10 år sedan. Man skulle kunna säga att den har hittat hem igen
    Senast redigerat av NON den 2023-10-06 klockan 16:31.

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bananerna har blivit bruna.
    Vintage bananer är alltid ett fynd

  28. #28
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom blir inte av med dom pga att dom satt idiotpriser från början.
    En CS-80 började prissättningen strax över en miljon.
    Inte konstigt att han inte blir av med den, och inte konstigt att han gått ner i pris.
    Som sagt det kan vara rent önsketänkande och övertolkning av små signaler.

    Men det är 9 CS80 på reverb nu (ganska många?) och dom två dyraste har sänkt priset så dom är dom två billigaste (med ett undantag). Ser jag saker jag vill se eller är det början på slutet?

  29. #29
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EnkelMagnus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt det kan vara rent önsketänkande och övertolkning av små signaler.

    Men det är 9 CS80 på reverb nu (ganska många?) och dom två dyraste har sänkt priset så dom är dom två billigaste (med ett undantag). Ser jag saker jag vill se eller är det början på slutet?
    Jag tror inte du kan dra några slutsatser utifrån just exemplet med CS80, där någon för typ tre år sedan fick för sig att prissätta sin ca 1 miljon ovanför gängse priser. Därefter hakade andra på och mig veterligen har ingen av dom sålts för den sortens priser, så det är bara något slags lek som pågår bland ägare som hoppas på att göra sig en hacka. Prissätt först absurt högt (för att du inte vill eller måste sälja), och sänk sedan successivt tills du hittar någon med pengar, någon som tycker att hen gör ett klipp för att den ”synts” för betydligt högre priser.
    Priser på övriga gamla grejor kommer väl sakta att stiga helt enkelt, med små fluktuationer, som de flesta antikviteter.
    Senast redigerat av Socker den 2023-10-08 klockan 11:58.

  30. #30
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Ska nog lägga ut min OB-12 med trasig display för $2500

  31. #31
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte du kan dra några slutsatser utifrån just exemplet med CS80.
    Näh, urvalet är lite litet, det håller jag med om.
    Citat Ursprungligen postat av Socker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priser på övriga gamla grejor kommer väl sakta att stiga helt enkelt, med små fluktuationer, som de flesta antikviteter.
    Nog är det så, allt annat lika. Det blir färre och färre exemplar och fler som vill ha dom.

    Men vi har haft en väldigt lång period med extremt låga räntor. Det har vi inte längre. Trenden har varit att man sätter högre och högre priser och den tycker jag mig se vara bruten.

    Så tänker jag. Vi får se.

    EDIT: Det känns som många försöker casha in men det tåget har gått.

  32. #32
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker priserna för vintagesyntar är alldelels för höga och hanterar det genom att ignorera vintage helt och hållet.

    - Min Roland TR-8 är för mig ett fullgott och mycket mera pålitligt substitut för alla vintage 808, 909, 707 och 727.
    - Min OB-6 har vaccinerat mig mot att åtrå det allra mesta vintage analogt med två oscillatorer.
    - I förrgår blev jag jättesugen på att använda preseten Organ 2 hos Korg M1 i en houselåt. Eftersom suget uppstod när jag hade min ipad i näven var det bara att starta Korg gadget och stoppa in iM1 på ett spår.

    Med det sagt, priserna sätts ju genom jämvikt mellan utbud och efterfrågan, så all respekt för de som köper och använder riktiga vintagesyntar. Det är OK så länge priserna inte blåses upp av spekulanter som inte använder prylarna utan försöker tjäna pengar på dem.

  33. #33
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker priserna för vintagesyntar är alldelels för höga och hanterar det genom att ignorera vintage helt och hållet.
    Det här tycker jag är en jäkla bra inställning faktiskt. Utbudet av nyproducerat som gör motsvarande som vintage-prylarna är enormt (OB-6 är ett bra exempel på det).

    Ja, vintage-prylar är dyra, men det finns ingen mänsklig rättighet i att kunna köpa vintage-prylar till billiga priser bara för att man (som jag) drömde om dem som liten. Om man sedan kan rättfärdiga vintage-köpet för sig själv så får man stå ut med priserna.

  34. #34
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Priserna på nya syntar från, i synnerhet, USA har också skenat. 40 papp för en OB6 som var nere och dippade på 25 för något år sedan. Sequential Rev2-8 var jag nära att köpa från Thomann för 13 någonting, nu kostar den tiotusen mer. Moog Ss37 gav jag 14 för ny för några år sedan, nu kostar den runt 23 lite här och var.

    Dålig krona, inflation men även lite ”vi passar på att höja priset”?

  35. #35
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Min nya Rev2 och även Take 5 visade sig vara bästa investeringarna på länge.
    Både att jag skulle få mer för dem begagnat idag än inköpspris men framförallt att de sett till funktioner och ljudkvalitet gjort att suget efter vintage helt försvunnit.
    Prishöjningarna på de flesta varor och tjänster idag känns dock som lite väl omotiverat när löner inte höjs (offtopic: tex lunch i centrala Göteborg kostar på vissa ställen 159kr numera).
    Senast redigerat av synthboy den 2023-10-09 klockan 11:32.

  36. #36
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker priserna för vintagesyntar är alldelels för höga och hanterar det genom att ignorera vintage helt och hållet.
    Jag gör likadant med bilköp, ignorerar Ferrari helt och hållet och köper en folkvagn istället.

  37. #37
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör likadant med bilköp, ignorerar Ferrari helt och hållet och köper en folkvagn istället.
    En beggad Ferrari 348 kan hittas för halv mille, en ny folka med eldrift hamnar på en liknande summa....

  38. #38
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Priserna på nya syntar från, i synnerhet, USA har också skenat. 40 papp för en OB6 som var nere och dippade på 25 för något år sedan. Sequential Rev2-8 var jag nära att köpa från Thomann för 13 någonting, nu kostar den tiotusen mer. Moog Ss37 gav jag 14 för ny för några år sedan, nu kostar den runt 23 lite här och var.

    Dålig krona, inflation men även lite ”vi passar på att höja priset”?
    "Vi passar på att höja priset" är väl snarare "även i USA så har priserna stigit generellt sett"?

  39. #39
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Vi passar på att höja priset" är väl snarare "även i USA så har priserna stigit generellt sett"?
    För slutkund i Sverige har vissa nya syntar från USA höjts med minst 50 procent på bara några år. En Rev2-16 kostade 19390 på Thomann sommaren 2021, nu kostar den 31390.

  40. #40
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För slutkund i Sverige har vissa nya syntar från USA höjts med minst 50 procent på bara några år. En Rev2-16 kostade 19390 på Thomann sommaren 2021, nu kostar den 31390.
    Finns det något som säger emot det det jag sade? Hur ser prisutvecklingen ut i USA rent generellt på musikprylar?

  41. #41
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min nya Rev2 och även Take 5 visade sig vara bästa investeringarna på länge.
    Både att jag skulle få mer för dem begagnat idag än inköpspris men framförallt att de sett till funktioner och ljudkvalitet gjort att suget efter vintage helt försvunnit.
    Prishöjningarna på de flesta varor och tjänster idag känns dock som lite väl omotiverat när löner inte höjs (offtopic: tex lunch i centrala Göteborg kostar på vissa ställen 159kr numera).
    Jag tänker aldrig på vad jag kan få för en synt i framtiden när jag köer en synt. Ser bara på skick och pris. Säljer nästan aldrig syntar, så ett eventuellt värde i framtiden är nästan ointressant.

  42. #42
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag tänkte absolut inte så när jag köpte dem då eller köper synthar idag.
    Det är mer en reflektion över en investering som visat sig varit lyckad på alla sätt och kommer inte sälja någon av dem.
    Hade dock ärligt talat föredragit att den sjunkit i pris och vi sluppit denna situation vi ser idag.

  43. #43
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det handlar om tillgång och efterfrågan som alltid. Kolla man på gitarrmarknaden kan det slå ännu hårdare där en Jupiter8 inte har en suck mot "rätt" version av en viss gitarr. Jag kan inget om gitarrer men ser liksom priser på 500k för vissa objekt.

    Jag som har provat nästan alla juno-kloner och kopior känner att de inte slår en original juno60. Är vissa bättre, smidigare, smartare osv? Visst. Men nånting i hjärnan kickar igång när man skruvar på klassikern. Svårt att sätta ett pris på detta.

    Sedan kan ju en köpare tycka saker är dyra men likaså kan säljaren sätta att ett pris som i att "under det här priset tänker jag inte sälja"... =)

    Och ja. Det blev lite som jag sa med Behringer, oavsett vilken sida man står på. De har öppnat folks ögon och gjort vintage grejer mer attraktiva rent generellt.

  44. #44
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något som säger emot det det jag sade? Hur ser prisutvecklingen ut i USA rent generellt på musikprylar?
    I fallet med Rev2 så kändes det som en justering för att den skulle hamna i ett dyrare segment när Take 5 kom. I jämförelse så har Strymonpedaler legat mer jämnt i pris.

  45. #45
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I fallet med Rev2 så kändes det som en justering för att den skulle hamna i ett dyrare segment när Take 5 kom. I jämförelse så har Strymonpedaler legat mer jämnt i pris.
    Tack, då är jag med på hur du resonerar.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För slutkund i Sverige har vissa nya syntar från USA höjts med minst 50 procent på bara några år. En Rev2-16 kostade 19390 på Thomann sommaren 2021, nu kostar den 31390.
    Sinnessjukt!

  47. #47
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Kolla vad vi tyckte var sjukt höga priser 2015:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...t-pris-etc-%29

  48. #48
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mhult Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker priserna för vintagesyntar är alldelels för höga och hanterar det genom att ignorera vintage helt och hållet.
    Ja. Man kan absolut göra bra musik med mycket billig utrustning/pluggar idag. Det är egentligen fantastiskt!

    Men en del vill ha vintage. Av olika anledningar.

    En (kanske lite väl avlägsen) liknelse: Hur lever tok-rika människor? Hur bor dom, vad kör dom för bilar, båtar? Hur klär dom sig, vad dricker och äter dom?
    Dom behöver verkligen inget av det. Men dom kan.

  49. #49
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Man kan absolut göra bra musik med mycket billig utrustning/pluggar idag. Det är egentligen fantastiskt!

    Men en del vill ha vintage. Av olika anledningar.

    En (kanske lite väl avlägsen) liknelse: Hur lever tok-rika människor? Hur bor dom, vad kör dom för bilar, båtar? Hur klär dom sig, vad dricker och äter dom?
    Dom behöver verkligen inget av det. Men dom kan.
    Tesla = hydra?
    gammal Mustang = gammal minimoog?
    busskort = mjukvarusynt?

    Alla har sina egna önskemål, krav och funderingar kring funktion.

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla vad vi tyckte var sjukt höga priser 2015:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...t-pris-etc-%29
    Som tidigare sagt, priser på (vintage) prylar har diskuterats sedan forumet startade, typ. I stort alltid med utgångspunkt från att just det man VILL HA är alldeles för dyrt. Sedan är det dessa berömda samlare som alltid driver upp priserna, vilka nu samlarna är (ja, det finns riktiga samlare)? Samlare eller någon som äntligen fått möjlighet att köpa en drömmaskin är alltid upp till den som klagar på prisökningar.

    Regeln är väl "om du är intresserad av något så är säkert andra det också och då kommer priserna gå upp". Lösningen är väl att köra mjukt eller intressera sig för riktigt usla hemmaorglar från 70/80-talet.

  51. #51
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Det finns typ 300 miljoner Indier med bättre ekonomi än medelsvensson så konkurrensen om syntharna ökar

  52. #52
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tesla = hydra?
    gammal Mustang = gammal minimoog?
    busskort = mjukvarusynt?
    Promenad med intrampade Ecco mockasiner = Electronic Dream Plant

    Alla har sina egna önskemål, krav och funderingar kring funktion.
    dessutomFiXd

  53. #53
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det jag tycker är riktigt "bananas" är att man nu kan köpa en analog monosynt för 10% av en genomsnittlig månadslön.

    När har syntar någonsin varit så billiga som nu?

  54. #54
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tycker är riktigt "bananas" är att man nu kan köpa en analog monosynt för 10% av en genomsnittlig månadslön.

    När har syntar någonsin varit så billiga som nu?
    alla vill ha analoga monosyntar exakt som de var förr så vad som är nytt är inte av intresse!

    .. Typ, vad vet jag!

  55. #55
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Nu börjar dippen!

    - - - Uppdaterad - - -

    Vintage går neråt från topparna. Dussin 106:or ute nu för samba pris eller mer men ingen verkar bli såld över 16.000kr
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2362.png 
Visningar:	24 
Storlek:	2,61 MB 
Id:	115341  

  56. #56
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Monster som yamaha cs60 och PPG wave ligger på facebook gruppen till fantasipriser och samlar likes utan spekulanter

  57. #57
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monster som yamaha cs60 och PPG wave ligger på facebook gruppen till fantasipriser och samlar likes utan spekulanter
    Det är min CS-60 och jag har spekulanter.

    Jag tror du har fel. Ingen allmän vintage dipp.
    AVIDA här på forumet sålde ju Juno 106 och Juno 60 alldeles nyss, jag sålde en JP4 nyligen för bra pris.
    Som sagt har jag spekulanter på min CS-60.

    Däremot påverkar väl ränteläge och inflation köplusten överhuvudtaget just nu antar jag.
    Senast redigerat av Albedo den 2023-10-27 klockan 18:50.

  58. #58
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är min CS-60 och jag har spekulanter.

    Jag tror du har fel. Ingen allmän vintage dipp.
    AVIDA här på forumet sålde ju Juno 106 och Juno 60 alldeles nyss, jag sålde en JP4 nyligen för bra pris.
    Som sagt har jag spekulanter på min CS-60.

    Däremot påverkar väl ränteläge och inflation köplusten överhuvudtaget just nu antar jag.
    Juno60 var ju rimligt prissatt, men 106 ett ofynd. Kommer bli svår o sälja vidare till det priset. Sett de gå för 16000kr och 15000kr nyligen! Men spännande med cs60 ifall den blir såld för det. Är ju trendbrott isf.

    Btw, vad var bra pris för jupiter 4?

  59. #59
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rallsmoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Juno60 var ju rimligt prissatt, men 106 ett ofynd. Kommer bli svår o sälja vidare till det priset. Sett de gå för 16000kr och 15000kr nyligen! Men spännande med cs60 ifall den blir såld för det. Är ju trendbrott isf.

    Btw, vad var bra pris för jupiter 4?
    Bra för mig alltså, jag fick 44K.

  60. #60
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Nästan musikbörsen-priset!

Liknande ämnen

  1. ESi-1010e - går snart bananas här (s/pdif in/ut och analog in)
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-18, 12:39
  2. min dator går bananas.....
    Av gazt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •