Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Softsynthar som inte upp-samplar internt

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Softsynthar som inte upp-samplar internt

    Förmodligen de flesta men ett extrem-exempel är Arturia Synclavier V och preset Elec. Dulcimer 1 från Vintage Factory banken.
    Där får du extrema vikningseffekter redan vid C5 (Midi Number 72) om ditt projekt är på 44.1kHz.
    Ställer du om projektet till 88.2 kHz låter det således fint upp till dubbla frekvensen till C6 (84).

    Det började för några år sedan när jag laborerade med att köra något projekt på högre samplingsprojekt och jag tyckte mig höra att mjukvarusynthar och även plugins lät bättre och öppnare.
    Sedan skulle jag göra ett ljudbibliotek med mina synthar men hade inte PPG Wave 2.2 kvar så jag fick fuska lite genom att använda PPG Wave 3.V-pluggen som låter väldigt fint men den låter också mycket bättre när man har sitt projekt på högre samplingsfrekvens.
    Otroligt konstigt att man inte uppsamplar internt på mjukvarusynthar. Många EQ-pluggar gör det.
    Vikningseffekter låter alltså som extrem ringmodulation kort beskrivet. Alla ljud får liksom extra klockliknande kaotiska övertonsregister...
    jaja, skapligt enerverande är det i allafall. Måste man börja jobba på högre samplerate tillslut ändå alltså...
    Senast redigerat av Firechild den 2023-10-04 klockan 17:42.

  2. #2
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    byt genre, vikningsdist till folket!

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det svenska dansbandet Vikningarna spelade in i 11 kHz redan då!

    (uppsamplar, inte samlar!)

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men Synclavier V emulerar ju Synclavierns hårdvara, som har en hel del kul för sig avseende digitala artefakter.
    Den kördes ju på 50Khz och tom 100Khz i hårdvaran för att råda bot på "problemet"

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt konstigt att man inte uppsamplar internt på mjukvarusynthar. Många EQ-pluggar gör det.
    Vikningseffekter låter alltså som extrem ringmodulation kort beskrivet. Alla ljud får liksom extra klockliknande kaotiska övertonsregister...
    jaja, skapligt enerverande är det i allafall. Måste man börja jobba på högre samplerate tillslut ändå alltså...
    Du får det att låta som detta är en universiell sanning, det är det inte.
    Senast redigerat av kroffe den 2024-03-14 klockan 13:04.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det går ju att välja "kvalitet" med olika uppsamplingar i ett antal mjuntar afaik...

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Reaktor har sample rate som val i GUI. 4x är max. 8x vore optimalt.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men Synclavier V emulerar ju Synclavierns hårdvara, som har en hel del kul för sig avseende digitala artefakter.
    Den kördes ju på 50Khz och tom 100Khz i hårdvaran för att råda bot på "problemet"
    Ja det vill man ju tro men Arturia fuskar återigen med sina emuleringar.
    Synclavier ändrade pitch på sina röster genom att varje röst hade sin egen digitalklocka som då speedades upp eller ned beroende på önskad pitch och detta var ju omöjligt för dem att synca digitalt på den tiden så varje röst hade sin egen unika AD-omvandlare och rösterna summerades sedan i en intern analog mixer.
    Arturias uppspelningsmotor är således som ett skämt. Fast samplerate och helt beroende på vilken sample rate din DAW jobbar med...
    Då är Synclaiver ändå en "modern" softsynth.
    Men skönt att höra att Softube mfl då tänker på detta med högre intern samplerate i sina softisar.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (uppsamplar, inte samlar!)
    Ändrade nu

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synclavier ändrade pitch på sina röster genom att varje röst hade sin egen digitalklocka som då speedades upp eller ned beroende på önskad pitch och detta var ju omöjligt för dem att synca digitalt på den tiden så varje röst hade sin egen unika AD-omvandlare och rösterna summerades sedan i en intern analog mixer.
    Exakt så funkar en Fairlight (vintage)

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Inte riktigt samma sak, men ändå på lite samma tema:
    Synth1, som är en av mina favoritmjukisar, har en rätt random samplerate-bugg.
    Såhär låter samma patch i först 44.1khz och sen 96khz:
    https://soundcloud.com/modvo/sampler...social_sharing

    ...men man får la räkna med såna knasigheter om man använder en vintage-vst från 2002

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det vill man ju tro men Arturia fuskar återigen med sina emuleringar.
    Synclavier ändrade pitch på sina röster genom att varje röst hade sin egen digitalklocka som då speedades upp eller ned beroende på önskad pitch och detta var ju omöjligt för dem att synca digitalt på den tiden så varje röst hade sin egen unika AD-omvandlare och rösterna summerades sedan i en intern analog mixer.
    Arturias uppspelningsmotor är således som ett skämt. Fast samplerate och helt beroende på vilken sample rate din DAW jobbar med...
    Då är Synclaiver ändå en "modern" softsynth.
    Men skönt att höra att Softube mfl då tänker på detta med högre intern samplerate i sina softisar.


    Ändrade nu
    Jag har hört intervjuer med, och även direkt kommunicerat med Cameron Jones, som skrev Synclavierns operativsystem i ett egenutvecklat programspråk och sedan portade allting till C. Han gjorde en hel del för att emulera Synclavierns arkitektur fast i mjuvara, i Synclavier V. Enginekoden är skriven av honom och portningen till C är ju vad som nu gjort Regen möjlig.
    Så han har garanterat gjort sitt bästa för att emulera Synclaviern.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Otroligt konstigt att man inte uppsamplar internt på mjukvarusynthar.
    Finns garanterat de som gör. Det finns också en massa andra listiga tekniker att undvika aliasing, du kan t ex använda olika varianter av bandbreddsbegränsade osc-algoritmer, t ex additiv syntes/resynthes för att säkerställa att du aldrig genererar frekvenskomponenter över halva sampleraten till att börja med. En hel del wavetable-synthar gör sånt t ex.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Testade lite fler Arturiapluggar och de är faktiskt allihopa ganska tragiska om man kör sin DAW på 44.1kHz.
    De klipper alla glitterfrekvenser rakt av.
    Arturiapluggar är som att man jobbar med 32Khz VSTs typ. De skryter om att deras synthar inte har aliasing. Inte konstigt då de kapar bort allt över 16kHz....
    Provade tex SERUM. Där glittrade det rakt upp över 20kHz även på 44.1 DAW.
    Och ja, det är extremt hörbart. Arturia-syntharna låter dovt och muffligt.

    De här är de högsta frekvenserna man får ut från Arturia Jupiter 8V på 44.1 jämfört med samma preset på 88.2
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-20 kl. 14.10.18.png 
Visningar:	39 
Storlek:	503,3 KB 
Id:	115602
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-20 kl. 14.11.47.png 
Visningar:	38 
Storlek:	589,8 KB 
Id:	115603

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    En workaround som fungerar är att man kör Arturias synthar som standalones med macens inbyggda ljudkort på 96kHz som man sedan kopplar fysiskt analogt med sladd in till sitt andra "huvudljudkort".
    Då kan man köra softsyntharna i full bandbredd men ändå jobba vidare med 44.1 i sin DAW.
    Nu blir ju Arturia-syntharna till och med användbara. Som natt och dag på högre frekvenser.

  15. #15
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    DDMF har metaplugin me som man kan köra å uppsampla vad man vill, bara å mappa upp. https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-v...s-aax-wrapper/

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Make sense - då fattar jag varför.... och det man får komma ihåg är att det inte bara handlar om ljud för fladdermöss utan fashanteringen går förlorad.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Make sense - då fattar jag varför.... och det man får komma ihåg är att det inte bara handlar om ljud för fladdermöss utan fashanteringen går förlorad.
    Det är VÄLDIGT hörbart. Det är som man tar ut öronproppar (de gula...). Eftersom lowpassfiltret börjar extremt tidigt så avtar diskanten redan vid 10.000Hz typ i 44.1-läget. Man kan EQ:a upp järnet så får man tillbaka lite grand men sedan tvärdör ju all diskant över 16.000Hz men det är som sagt pinsamt illa att den rundar av diskanten mycket tidigare än så!
    Jag A/B-testade med en Arturia direkt i min 44.1kHz DAW samt en live input som då kom från en standalone-instans med inbyggd ljudkort på 96kHz som jag routade tillbaka på input-kanal i min 44.1 DAW.

    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DDMF har metaplugin me som man kan köra å uppsampla vad man vill, bara å mappa upp. https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-v...s-aax-wrapper/
    Kan man bestämma att Metaplugin lurar VST:n att jobba i 96kHz?
    Har märkt att visa Arturia-synthar jobbar avsevärt bättre i 96 än 88.2Khz. Tror det var Prophet V3 som jobbade likadant i 88.2 som i 44.1 men inte i 96. Där blev det bra.

  18. #18
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man bestämma att Metaplugin lurar VST:n att jobba i 96kHz?
    Har märkt att visa Arturia-synthar jobbar avsevärt bättre i 96 än 88.2Khz. Tror det var Prophet V3 som jobbade likadant i 88.2 som i 44.1 men inte i 96. Där blev det bra.
    Uppsampling är väl samma sak, googlade detta iaf: "Oversampling is an increasingly common function in most plugins, which increases the sampling rate of the signal it's processing by a fixed multiple like 2 or 4. So if the sampling rate of your session is 48kHz, a 2x oversampling setting will make the sampling rate 96kHz."

    Den går ju att dema så de e bara testa om de är som du tänkt dig. De va länge sedan ja använde den till acusticas eq pluggar osv men de funkar bra på dem iaf.
    Senast redigerat av Roffemoffe den 2023-11-21 klockan 18:08.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppsampling är väl samma sak, googlade detta iaf: "Oversampling is an increasingly common function in most plugins, which increases the sampling rate of the signal it's processing by a fixed multiple like 2 or 4. So if the sampling rate of your session is 48kHz, a 2x oversampling setting will make the sampling rate 96kHz."
    I sådan fall är det ju sjukt bra.
    Då borde Arturia licensera pluggen och ha som ett osynligt skal när man kör annat än 96kHz i sin DAW.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, Metaplugin gör exakt det som man vil. Bara att sätta på Realtime oversampling (och offline oversampling) på 2x så jobbar Arturiapluggarna bättre!S

  21. #21
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, Metaplugin gör exakt det som man vil. Bara att sätta på Realtime oversampling (och offline oversampling) på 2x så jobbar Arturiapluggarna bättre!S
    Ja va bra att de lira

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Testat med Metaplugin lite mer.
    Jadu...det är en ny värld som öppnat sig för mig. Nu börjar ju faktiskt VA´s låta bra...jösses vilken skillnad med oversampling. Det låter som ett skämt faktiskt på 44.1. Alla Arturiasynthar.
    Senaste testat är PPG 3 Wave .V. Wow!
    Snacka om en VST som låter kalkon på 44.1 men riktigt nice på...16X oversampling!
    Ta från fabriksbanken ljud 013 PPG Wave 006 A som är ett klassiskt PPG klockljud.
    Det låter galet illa med vikningseffekter nere i mellanregistret (1000Hz) om man spelar högre toner. Så man behöver inte ha bra hörsel, även en 100-åring hör det. Men ställer du om till PPG Wave Mode 2.V och testar lite olika Oversamplingslägen så blir det bättre och bättre och på OS: 16x får man nästan bort alla vikningseffekter helt. Sjuuukt coolt!
    Jag är faktiskt helt perplex hur tex Arturia inte jobbar med oversampling internt. Det är ju bara att lägga dit ett skal som gör det och så utvecklar man alla synthar i 192kHz miljö.

    Metaplugin är gratis att testa. Full funktion men går inte att spara sina setups. En bonusgrej med Metaplugin förutom oversampling är ju att du kan göra ditt eget superlayer-ljud. Bara skapa flera MIDI inputs och dra kablar till olika synthar som sedan kan samsas med en gemensam stereo-output.

    Men för att höra idiotin med att inte uppsampla. Ladda ner demo för Metaplugin. Testa Arturia Synclaiver V. Preset Elec. Dulcimer 1 från vintage factory banken. Testa att spela lite högre register för att höra vikningseffekterna. de är katastroftydliga. Sedan byt till 2x oversampling och sedan x4 oversampling. Skall göra ett Soundcloud test för ni höra.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-22 kl. 10.31.48.png 
Visningar:	14 
Storlek:	211,2 KB 
Id:	115630
    Senast redigerat av Firechild den 2023-11-22 klockan 10:35.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Okej, 44.1kHz, 88,2, 176,4 och sedan tillbaka till 44.1.
    Gjort i realtid med Metaplugin så jag bara switchar om Oversamplingsfunktionen i farten medans jag spelar.
    https://soundcloud.com/mrfirechild/arturia-synclavier-v-aliasing

  24. #24
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, 44.1kHz, 88,2, 176,4 och sedan tillbaka till 44.1.
    Gjort i realtid med Metaplugin så jag bara switchar om Oversamplingsfunktionen i farten medans jag spelar.
    https://soundcloud.com/mrfirechild/arturia-synclavier-v-aliasing
    Väldigt intressant, tack för att du testar! Inte riktigt funderat över detta innan Men angående Elec. Dulci, är du säker på att det bara är "totalupplösningen" i själva Synclavier pluggen som spökar ? När jag snabbtestar låter det som det ligger någon slags modulation mm som gör ljudet atonalt/ospelbart från C5, precis som du nämner, men i vart fall delvis pga "programmeringen och avsiktlig karaktär/emulering". B5 låter tex helt annorlunda mot A5 och C6 (?)
    Det är flera decennier sedan jag pillrade med en PPG, men menar du att uppsampling i det fallet gör att originalaliasingen (som ju "ska" höras ) finns kvar och att annan aliasing försvinner ? Jag tycker annars PPG3.V (till skillnad från 2.V) låter hyfsat som jag minns PPG-soundet
    Vilka versioner av Arturia testade du? det är ju en jämra skillnad överlag på då och nu

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Reaper har inbyggd oversampling option har jag för mig. Och Reaktor också.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-11-22 klockan 14:47.

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, 44.1kHz, 88,2, 176,4 och sedan tillbaka till 44.1.
    Gjort i realtid med Metaplugin så jag bara switchar om Oversamplingsfunktionen i farten medans jag spelar.
    https://soundcloud.com/mrfirechild/arturia-synclavier-v-aliasing
    Ha ha ha, brutalt Namn:  hc_thumb.gif
Visningar: 0
Storlek:  139 bytes

    Metaplugin finns på Black Friday-rea just nu för övrigt.

  27. #27
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vraengaren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant, tack för att du testar! Inte riktigt funderat över detta innan Men angående Elec. Dulci, är du säker på att det bara är "totalupplösningen" i själva Synclavier pluggen som spökar ? När jag snabbtestar låter det som det ligger någon slags modulation mm som gör ljudet atonalt/ospelbart från C5, precis som du nämner, men i vart fall delvis pga "programmeringen och avsiktlig karaktär/emulering". B5 låter tex helt annorlunda mot A5 och C6 (?)
    Det är flera decennier sedan jag pillrade med en PPG, men menar du att uppsampling i det fallet gör att originalaliasingen (som ju "ska" höras ) finns kvar och att annan aliasing försvinner ? Jag tycker annars PPG3.V (till skillnad från 2.V) låter hyfsat som jag minns PPG-soundet
    Vilka versioner av Arturia testade du? det är ju en jämra skillnad överlag på då och nu
    Jag har Arturia Collection 8 men de pluggar jag har är senaste versionen som finns och jag har dessutom köpt separat CS-80V så den har jag senaste på också
    Ang Elec Dulci. Det är är ju möjligen multisamplat men låter lika illa för det
    Skämt åsido. Just Synclaiver V har faktiskt mer övertoner intakt även på 44.1 jämfört med andra Arturia-pluggar MEN det låter bättre med oversampling ändå! Även default preset, ett pad-ljud, minns inte vad det heter just nu, men det väser "lyxigare" på 4x oversampling. Många skulle väl säga att det är minimal skillnad på just det exemplet men det är just den lilla skillnaden som gör att jag tidigare varit extremt avig mot VA´s...i princip oanvändbara fram till nu

  28. #28
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Testat själv och visst låter det betydligt bättre med oversampling, inget snack!

    Då börjar jag genast fundera på hur det är med effekterna från bla Auturia. Är det skillnad även där?

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    För phaser är det stor skillnad och för flanger - javisst. För dist och saturation effekter bör det vara viss skillnad även om mindre än för synth. För delay och reverb tror jag det är försumbart. Jag bygger detta svar på mina experiment med overampling i Reaktor, så inte Arturia specifikt.

  30. #30
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    @Firechild: Har du testat Diva eller RePro-5? De kräver en del CPU dock, i synnerhet om man kör på Divine/HQ inställningar.

  31. #31
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag har också V-Collection men gillar som du inte syntarna. Det enda jag har använt är pianot (Piano V) men man kanske skulle ge dem en chans till. När du byter översampling i Metaplugin, har du märkt stor skillnad i CPU-användning?

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också V-Collection men gillar som du inte syntarna. Det enda jag har använt är pianot (Piano V) men man kanske skulle ge dem en chans till. När du byter översampling i Metaplugin, har du märkt stor skillnad i CPU-användning?
    ArturiaSyntharna låter som sagt nästan oanvändbart tamt på 44.1. Som en klassisk filt över högtalaren, check. MEN en ny värld öppnade upp sig framför mina öron med Metaplugin. Kör faktiskt x4 översampling bara för att. Dessvärre fungerar inte Prophet 5 bra alls på 44.1 multiplar så där måste man köra 48khz projekt.
    Men till din fråga. Drar det mer CPU? Ja rejält mycket mer. Möjligen dubbelt
    på x2 översampling och det känns som 7-8 gånger mer på x4 översampling.
    Nu har jag en ganska lyxig dator så jag klarar mig ändå.
    Sedan är det ju ändå nice att man med Metaplugin slipper köra allt i högre samplerate som jag var lite inne på från början.

  33. #33
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran

  34. #34
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Intressanta och tydliga ljudexempel, för att inte säga skräckexempel!

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drar det mer CPU? Ja rejält mycket mer. Möjligen dubbelt
    på x2 översampling och det känns som 7-8 gånger mer på x4 översampling.
    Om man kan leva med skräpljud i en tidig fas av mixningen kan man ju slå på högre kvalitet för slutmixen.
    Det här påminner också om gogins experiment med ljudkvalitet i Csound. Där tror jag en av de viktigaste inställningarna är control rate (motsvarande uppdateringsfrekvensen för automatiseringar), något som kan producera hörbara artefakter om den är för låg. Textdokumentet i länken (Csound audio quality) har en del allmänt användbara tips, säkert mest sånt som är bekant.

  35. #35
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, läste det att Reaper har inbyggd oversamplingsfunktion!

  36. #36
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, läste det att Reaper har inbyggd oversamplingsfunktion!
    Videon innehåller även intressant info generellt om oversamplig. Kan rekommendera den varmt oavsett DAW.

  37. #37
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Testade lite till idag. Det är lite oväntat stor skillnad på om man kör sina DAW-projekt på 44.1 eller 48kHz. På 44.1Khz ser man på en spektrum-analysator att Arturia klipper nästan rakt av redan vid strax över 16Khz och alltså INGET ljudmaterial ovanför 18kHz.
    På 48kHz börjar Arturia runda av mjukare vid 16kHz men det finns information kvar ända upp till 22kHz.
    På4x oversampling är det full bandbredd rakt upp till mätaren tar slut vid 22khz.

  38. #38
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Gäller detta även andra pluggar undrar man ju då?

    Ett reverb på ett sångspår t.ex? Blir reverbsvansen avhuggen trots att inspelningen går upp till 20kHz och över?

    Eller är detta specifikt ett problem för softsyntar?

    (Sorry om detta avhandlats tidigare i tråden, har inte satt mig in i hela)

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett reverb på ett sångspår t.ex? Blir reverbsvansen avhuggen trots att inspelningen går upp till 20kHz och över?
    Vad har du för reverb - oavsett "teknologi" som fungerar där uppe?

    "With a 20kHz sampling rate, the audio bandwidth of the original 224 was around 8kHz."

    "The response of any spring reverb tank is very limited above ~5kHz"

    Edit - en bieffekt av högre intern samplerate är att minska problem med aliasing och andra artefacts som kan uppstå i interna DSP-processer. Det är således inte bara frekvenskurvan som påverkas.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2024-01-30 klockan 21:24.

  40. #40
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för reverb - oavsett "teknologi" som fungerar där uppe?
    Ett delay, kompressor, EQ eller vad som helst.

    Min fråga var om detta endast rör softsyntar eller pluggar öht.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett delay, kompressor, EQ eller vad som helst.

    Min fråga var om detta endast rör softsyntar eller pluggar öht.
    Pluggar öht!

    Edit igen - Det som gör det extra känsligt med oscillatorer är vågformingsprocesser som generar aliasing som biprodukt. Hörs i FC-exemplet ovan. Det finns "säkrare" processer som i sin tur har biverkningar i ett begränsat övertonsinnehåll (som låter typ filtrerat). Det gäller till del även andra olinjära processer t.ex. dist, resonans i vissa filter etc...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2024-01-30 klockan 21:37.

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, precis. Pluggar som adderar frekvenser över originalsignalen är absolut the usual aspects. Som Hasse är inne på distortion är ett bra exempel. Men det är i musik en ganska önskad effekt i både EQ och kompressorsammanhang och inte bara i distpedaler så att säga...så ja alla pluggar är mer eller mindre i farozonen, men moderna pluggar översamplar ofta internt numera. Arturia utmärker sig faktiskt lite att de slarvar med intern översampling. Även Waldorf PPG V3 låter MYCKET bättre med översampling. Många andra softsynthar jag testat översamplar och många har en option att man kan ställa in själv "quality", tex SERUM.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-01-31 klockan 08:22.

  43. #43
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu får jag dåligt samvete för jag har tyckt att Arturiapluggarna lät rätt bra ändån.

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får jag dåligt samvete för jag har tyckt att Arturiapluggarna lät rätt bra ändån.
    På 44.1 gör de faktiskt inte det. Har inte testat alla men Jupiter V4, Prophet V2, CS80V4, Synclavier V lider av detta. På 48kHz fair enough. Och högre än så, låter bra

  45. #45
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Intressant info i den här tråden. Tack så mycket!

    Från och med nu ska jag sluta fundera om jag ska köra mina projekt i 44.1 eller 48.

  46. #46
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 44.1 gör de faktiskt inte det. Har inte testat alla men Jupiter V4, Prophet V2, CS80V4, Synclavier V lider av detta. På 48kHz fair enough. Och högre än så, låter bra

    Det är v4 jag har - Arturia Collection 9
    Då kanske man skall gå upp i samplingsfrekvens..

  47. #47
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pluggar som adderar frekvenser över originalsignalen är absolut the usual aspects.
    Så att t.ex lägga mjukvaru-EQ / Limiter / Compressor etc på masterbusen är inget man behöver oroa sig för menar du?

    Detta rör sig endast om "genererande" pluggar?

    Men typ en "saturerare" eller liknande borde väl vara i farozonen då?

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    En av de bättre videos jag sätt på temat:
    https://www.youtube.com/watch?v=-jCwIsT0X8M

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men typ en "saturerare" eller liknande borde väl vara i farozonen då?
    Oja! Allt som innehåller en icke-linjär process. Vilket då även inkluderar de kompressorer och limiters du hänvisade till. (Ju kortare attack/release-tider, desto mer problem, i alla fall i teorin.) Och ev även EQ om de simulerar analog-eq:s distorsion m m.

  49. #49
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Samtidigt har programmerarna också intensiva debatter om fördelar och nackdelar med högre samplingsfrekvenser, som 96k eller mer istället för 48k. För det är en avvägning där det kan uppstå andra problem med kvantisering av filterkoefficienter vid väldigt låga frekvenser, det är ett problem som rycker upp i frekvens om man väljer en högre samplingsfrekvens.

    Jag tror det räcker långt att vara medveten om hur översampling eller val av samplingsfrekvens påverkar ljudet, så kan man ju ställa in det om pluggen eller synten tillåter det. Sen kan man ju alltid välja att använda de erbarmligt aliaserade ljuden som en effekt i sig.

  50. #50
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Bäst är 27.7kHz 12bit/8bit och sedan SSM analogt filter på det. EmuII gjorde rätt redan för 40 år sedan.

  51. #51
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bäst är 27.7kHz 12bit/8bit och sedan SSM analogt filter på det. EmuII gjorde rätt redan för 40 år sedan.
    Och Synclavier hade sin default sample rate på 50kHz back in the days! Det var ett bra val. Men man kunde uppa den ända till 100kHz!

  52. #52

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för reverb - oavsett "teknologi" som fungerar där uppe?

    "With a 20kHz sampling rate, the audio bandwidth of the original 224 was around 8kHz."

    "The response of any spring reverb tank is very limited above ~5kHz"
    …och samma sak har jag för mig gäller även för "riktig" rumsklang – de höga frekvenserna dämpas av luften i sig, så en reverbalgoritm som försöker vara realistisk kommer inte nödvändigtvis ha jättemycket information högt upp i registret.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förmodligen de flesta men ett extrem-exempel är Arturia Synclavier V och preset Elec. Dulcimer 1 från Vintage Factory banken.
    Där får du extrema vikningseffekter redan vid C5 (Midi Number 72) om ditt projekt är på 44.1kHz.
    Ställer du om projektet till 88.2 kHz låter det således fint upp till dubbla frekvensen till C6 (84).

    Det började för några år sedan när jag laborerade med att köra något projekt på högre samplingsprojekt och jag tyckte mig höra att mjukvarusynthar och även plugins lät bättre och öppnare.
    Sedan skulle jag göra ett ljudbibliotek med mina synthar men hade inte PPG Wave 2.2 kvar så jag fick fuska lite genom att använda PPG Wave 3.V-pluggen som låter väldigt fint men den låter också mycket bättre när man har sitt projekt på högre samplingsfrekvens.
    Otroligt konstigt att man inte uppsamplar internt på mjukvarusynthar. Många EQ-pluggar gör det.
    Vikningseffekter låter alltså som extrem ringmodulation kort beskrivet. Alla ljud får liksom extra klockliknande kaotiska övertonsregister...
    jaja, skapligt enerverande är det i allafall. Måste man börja jobba på högre samplerate tillslut ändå alltså...
    Sent till festen, men detta var ju helt klart intressant.
    Generellt tycker jag det känns "slösaktigt" att spela in i t.ex. 96 kHz eftersom en oerhört stor del av datat på disken då innehåller ohörbara saker men däremot vore det ju rätt smart om man kunde välja intern översampling i sin DAW utan att det nödvändigtvis skall ner på disk.

    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får jag dåligt samvete för jag har tyckt att Arturiapluggarna lät rätt bra ändån.
    Håll ut, snart blir det soundet vintage och modärnt!

  54. #54
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DDMF har metaplugin me som man kan köra å uppsampla vad man vill, bara å mappa upp. https://ddmf.eu/metaplugin-chainer-v...s-aax-wrapper/
    Klart intressant lösning förutsatt att deras löfte om låg CPU-overhead stämmer.
    Men om man har gjort controller assignments antar jag att dessa måste göras om, eller det kanske inte går alls för en plugin-i-en-plugin? Någon som vet?

  55. #55
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Reaper har möjlighet att sätta oversampling per plug i kedjan.

  56. #56
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart intressant lösning förutsatt att deras löfte om låg CPU-overhead stämmer.
    Men om man har gjort controller assignments antar jag att dessa måste göras om, eller det kanske inte går alls för en plugin-i-en-plugin? Någon som vet?
    Ja har ingen aning faktiskt, de va så länge sen som ja använde den där. Idag köper å använder ja endast plugins som har de inbyggt (uppsampling asså).

  57. #57
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper har möjlighet att sätta oversampling per plug i kedjan.
    Ja utmärkt! Jag såg precis Dan Woralls film om det. Alla DAW borde ha det och det vore ju kul med low rates också för lo-fiexperiment. Reaper är verkligen i förfronten på det mesta utom möjligen GUI.

Liknande ämnen

  1. Yamaha DX27 som inte startar upp
    Av Bobbski i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 15:42
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 13:24
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-04-10, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •