Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Finns det loopers för effekter?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Finns det loopers för effekter?

    Kanske en dum fråga, men jag kan ingenting om pedalvärlden annat än att jag fick en Boss looper i julklapp för några år sedan. Den spelar ju bara in audio som sedan kan loopas, lite kul ibland.

    Men jag undrar om det finns några motsvarigheter för effekter? Tänk om jag kör en snygg filterkurva och vill kunna repetera den, eller vad det nu kan vara. Finns det någon looper som kan loopa just själva effekten, utan att audion loopas? Så att man kan loopa effekten över olika ljud?

    Det kanske finns massor, men jag har som sagt ingen aning så vore kul med förslag.

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    PÅ Korg KaossPad kan du spela in när du drar fingret över plattan för att ändra t ex filter.

    (KP är grym överhuvudtaget. Har fyra av en anledning. KPQ tycker jag är fantastisk live. Att loopa saker och efter man spelat in loopen kan man filtrera och lägga delay etc live)

  3. #3
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske en dum fråga, men jag kan ingenting om pedalvärlden annat än att jag fick en Boss looper i julklapp för några år sedan. Den spelar ju bara in audio som sedan kan loopas, lite kul ibland.

    Men jag undrar om det finns några motsvarigheter för effekter? Tänk om jag kör en snygg filterkurva och vill kunna repetera den, eller vad det nu kan vara. Finns det någon looper som kan loopa just själva effekten, utan att audion loopas? Så att man kan loopa effekten över olika ljud?

    Det kanske finns massor, men jag har som sagt ingen aning så vore kul med förslag.
    Låter som du letar efter något som kan repetera själva rörelsen av filtersvepet. En midi looper på nått vis. Ja, eller som tipset ovan där man fångar en stump audio som man sedan kan mangla runt på olika sätt med automation?

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Octatrack är ju utmärkt till detta.
    Att ha spelat in hur filter/kompressor/delay/etc rör sig och sedan köra ljud genom dessa. Lätt som en plätt!

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Alternativ till detta är ju att använda nån EHX produkt med CV in och sequenca den från en extern CV sequencer, t ex EHX 8-step...

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu gissar jag bara, men det känns som något som https://empresseffects.com/products/zoia skulle fixa.

    - - - Updated - - -

    (bland mycket, mycket annat)

  7. #7
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Octatrack är ju utmärkt till detta.
    Att ha spelat in hur filter/kompressor/delay/etc rör sig och sedan köra ljud genom dessa. Lätt som en plätt!
    Självklart! Ibland glömmer man Octan - svaret på det mesta.

    Även AR, A4 och Syntakt fixar det. Särskilt kanske A4 där du kan ta in två olika källor och dra det igenom 4 olika monosyntharkitekturer med dubbla filter, separata sequensers för knas för att avsluta genom tre fx block med egen seq. På Rytm kan man ta in från datan till åtta rösters polyfoni med filter etc. Lite synd och ett överseende att de inte lät oss göra det direkt från tele-ingångarna via en setting. Funktionaliteten är ju där redan.
    Senast redigerat av Ullrich den 2023-10-02 klockan 12:37.

  8. #8
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Oj vad mycket spännande förslag, både på prylar och användning! TACK ni är bäst Ska kolla in alla. Jag har inte exakt use case 100% klart för mig för kan jag för lite, men det här var ju lite av en helt ny (och rolig) värld. Förutom pengarna såklart haha. Har ni fler tips så hojta! Ser kul ut detta.

  9. #9
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Bastl Thyme är väl en renodlad effekt med inbyggd sequencer?

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    CV-inspelare finns ju modulärt, och bör kunna kopplas ihop med effektpedaler som tar emot cv.

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Annars är väl dynamisk convolution ganska exakt "sampla en effekt". Lite oklart hur enkelt tillämpningsbart det är i praktiken.

  12. #12
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    DSI Evolver kan också funka som mäktig effektpedal, stereo in och ut samt massa modulation : )

Liknande ämnen

  1. Mixer 6-6 2 effekter - finns det?
    Av Amonhoteph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-28, 21:04
  2. Vad finns det för vita racksyntar...
    Av valsolo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 22:47
  3. Vad finns det för moduler som är "effekter"?
    Av Keiowas i forum Modularer & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-06-22, 22:53
  4. vinylpress för privatpersoner - finns det?
    Av bergshantering i forum Utgivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 14:52
  5. Gratis ljudeditor för OS X...finns det?
    Av batmannen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-13, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •