Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Epic Games säljer Bandcamp

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    Epic Games säljer Bandcamp

    Epic Games is selling Bandcamp for an undisclosed sum, 18 months after acquiring the platform. Bandcamp’s new owner is the music marketing company Songtradr, which, according to its blog on the acquisition, will “continue to operate Bandcamp as a marketplace and music community with an artist-first revenue share.”

    Songtradr, which describes itself as a music licensing platform and marketplace company, framed the acquisition as an opportunity for Bandcamp artists to secure licensing deals, including with Epic Games itself, which will continue to collaborate with Bandcamp on projects like Fortnite Radio. Asked whether artist revenue shares, user experience, or the editorial platform Bandcamp Daily will be affected by the acquisition, Songtradr declined to comment.

    https://pitchfork.com/news/epic-game...-amid-layoffs/

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är bara att hoppas att det kan fortleva som det har gjort och att det inte blir pannkaka och tokkommersialisering av allt.

    Nog för att det inte skulle skada med en uppiffning av gränssnittet på siten, men det är inte det primära direkt.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Undrar om det är därför förändringarna i avtalet på Bandcamp skedde, vilket jag antar alla här bara godkände utan att läsa, med några tillägg om friskrivning från ansvar för ersättning gällande PROs osv och att ansvaret ligger hos den som laddar upp musiken. Fanns ett par nya paragrafer gällande detta.

    Kanske är orelaterat men känns som om de ska expandera licensiering osv så vill de styra det mer i avtalet.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Skönt att det inte ägs av 40% Tencent längre i alla fall.

  5. #5
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog för att det inte skulle skada med en uppiffning av gränssnittet på siten, men det är inte det primära direkt.
    Kalla mig gärna gammal bakåtsträvare men jag tycker det är härligt med deras enkla, reklamfria och omoderna gränssnitt. Precis som 99an
    Det skiljer sig från allt modernt bling-bling med överstor text, endless scroll och mobilvänligt format som ser skit ut på en dator.

    Men vågar knappt hoppas att Bandcamp förblir som det är utan att influeras av Tiktok som alla andra.

  6. #6
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det här en bra eller dålig nyhet?

  7. #7
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Inte hört talas om Songtradr (tror de glömde ett "e" där), men verkar vara lite som Epidemic music eller?

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte hört talas om Songtradr (tror de glömde ett "e" där), men verkar vara lite som Epidemic music eller?
    Nej, inte riktigt. Båda plattformarna erbjuder licensiering för synk till rörlig bild. Men i övrigt skiljer det sig en del. Med Songtradr behåller du alla dina rättigheter och kan vara ansluten till en PRO för att samla in royalties via t ex STIM. Utöver att de erbjuder t ex YouTubers att licensiera din musik via dem så pitchar de även musik till reklambyråer, filmbolag, osv. Men erbjuder även klassisk distribution till digitala musiktjänster som Spotify. Tänk mer att de är som en aggregator, som t ex Amuse eller Distrokid, men med bonustjänster.

  9. #9
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte riktigt. Båda plattformarna erbjuder licensiering för synk till rörlig bild. Men i övrigt skiljer det sig en del. Med Songtradr behåller du alla dina rättigheter och kan vara ansluten till en PRO för att samla in royalties via t ex STIM. Utöver att de erbjuder t ex YouTubers att licensiera din musik via dem så pitchar de även musik till reklambyråer, filmbolag, osv. Men erbjuder även klassisk distribution till digitala musiktjänster som Spotify. Tänk mer att de är som en aggregator, som t ex Amuse eller Distrokid, men med bonustjänster.
    Aha! Då fattar jag, tack

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte riktigt. Båda plattformarna erbjuder licensiering för synk till rörlig bild. Men i övrigt skiljer det sig en del. Med Songtradr behåller du alla dina rättigheter och kan vara ansluten till en PRO för att samla in royalties via t ex STIM. Utöver att de erbjuder t ex YouTubers att licensiera din musik via dem så pitchar de även musik till reklambyråer, filmbolag, osv. Men erbjuder även klassisk distribution till digitala musiktjänster som Spotify. Tänk mer att de är som en aggregator, som t ex Amuse eller Distrokid, men med bonustjänster.
    Spontant låter det ju mer lovande än ett spelbolag. Om deras business är att hitta köpare och ta en andel så är det ju mer i linje med musikernas intressen än … sälja ljudklipp på fortnite?

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Bandcamp har betytt lika mycket för mig som Mariah Carey och Romarriket tillsammans.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det här en bra eller dålig nyhet?
    Med tanka på vilka rövhattar Epic Games och deras kinesiska delägare Tencent är, så är chansen stor att detta är till det bättre.

  13. #13
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bandcamp har betytt lika mycket för mig som Mariah Carey och Romarriket tillsammans.
    romarriket

  14. #14
    maggan
    maggan är inte uppkopplad
    maggans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanka på vilka rövhattar Epic Games och deras kinesiska delägare Tencent är, så är chansen stor att detta är till det bättre.
    Ja, jag tänkte det. Plockade ju ner min musik från spotify för att de var rövhattar och investerade i krig. Får börja köra FTP igen eller nåt.

  15. #15
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det skulle inte skada med några fler alternativa tjänster som fungerar mer eller mindre som bc har gjort hittills. De kanske räknas som små jämfört med spotify, men de är ändå ett centraliserat nav.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Medhåll. Eftersom de inte (främst) strömmar utan säljer nedladdningsbara filer borde det vara lättare att komma in som konkurrent än när det handlar om Spotify och annat med nätverksfördelar eller att man har lagt sina ägg i en korg. Här laddar man ju ner äggen och har en bärbar korg utan krav på servrar.

  17. #17
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte riktigt. Båda plattformarna erbjuder licensiering för synk till rörlig bild. Men i övrigt skiljer det sig en del. Med Songtradr behåller du alla dina rättigheter och kan vara ansluten till en PRO för att samla in royalties via t ex STIM. Utöver att de erbjuder t ex YouTubers att licensiera din musik via dem så pitchar de även musik till reklambyråer, filmbolag, osv. Men erbjuder även klassisk distribution till digitala musiktjänster som Spotify. Tänk mer att de är som en aggregator, som t ex Amuse eller Distrokid, men med bonustjänster.
    Förstår inte hur de lyckas med det rent juridiskt. Är ju en rättighetsdjungel utan like att få till detta. Är de geografiskt begränsade på något sätt?

  18. #18
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av maggan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tänkte det. Plockade ju ner min musik från spotify för att de var rövhattar och investerade i krig. Får börja köra FTP igen eller nåt.
    Investerade i krig? Vad har jag missat?

  19. #19
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte hur de lyckas med det rent juridiskt. Är ju en rättighetsdjungel utan like att få till detta. Är de geografiskt begränsade på något sätt?
    Vad menar du? Lyckas med vad juridiskt? Det handlar om digitaldistribution och licensiering.

  20. #20
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Investerade i krig? Vad har jag missat?
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3636547

  21. #21
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du? Lyckas med vad juridiskt? Det handlar om digitaldistribution och licensiering.
    Det är sjukt snårigt att få alla avtal på plats för att kunna göra detta lagligt.

  22. #22

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle inte skada med några fler alternativa tjänster som fungerar mer eller mindre som bc har gjort hittills. De kanske räknas som små jämfört med spotify, men de är ändå ett centraliserat nav.
    Jag har tidigare köpt musik från Bleep och Boomkat, och det finns ett par till liknande bolag, men Bandcamp är onekligen störst och har mest funktionalitet som strömning och en egen app. Men jag håller med, aldrig bra när en tjänst blir allt för dominerande.

  23. #23
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Precis som det finns många skivbolag måste det finnas många distributörer. Konkurrens är bra.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tidigare köpt musik från Bleep och Boomkat, och det finns ett par till liknande bolag, men Bandcamp är onekligen störst och har mest funktionalitet som strömning och en egen app. Men jag håller med, aldrig bra när en tjänst blir allt för dominerande.
    Bleep släpper väl inte in andra, eller? Trodde det var mer som en virtuell musikaffär. Boomkat såg också ut att vara det.

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om det är därför förändringarna i avtalet på Bandcamp skedde, vilket jag antar alla här bara godkände utan att läsa, med några tillägg om friskrivning från ansvar för ersättning gällande PROs osv och att ansvaret ligger hos den som laddar upp musiken. Fanns ett par nya paragrafer gällande detta.

    Kanske är orelaterat men känns som om de ska expandera licensiering osv så vill de styra det mer i avtalet.
    Låter rimligt. Alla olicensierade remixare, mix-tape-skapare och liknande är troligen de som ska titta mest på de där avtalen.

    Men bra att det styrs upp om det nu finns ambitioner framöver.

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bleep släpper väl inte in andra, eller? Trodde det var mer som en virtuell musikaffär. Boomkat såg också ut att vara det.
    Ja, Bleep är en avknoppning av Warp Records och mestadels en musikaffär:

    Citat Ursprungligen postat av Bleep
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Getting Your Music on Bleep

    Bleep deals with artists, labels and distributors and we are always looking for the best new music, wherever and whoever it's coming from. We are not genre specific and will sell both digital and physical products but for us to take on your music we need to like it and think it will appeal to our customers.

    Contact us by emailing labels@bleep.com letting us know about your music and send any links to music for us to listen.
    (Boomkat skriver något liknande på sin hemsida också.)

    Från ett musiklyssnar/köpar-perspektiv fyller Bleep och Boomkat samma funktion som Bandcamp, men som musiker behöver man något annat sätt att komma in där.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, båda är ju "inte genrespecifika" men utesuter uppenbarligen rock :-)

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, båda är ju "inte genrespecifika" men utesuter uppenbarligen rock :-)
    Så länge det är musik som skulle kunna passa in på ett brittiskt indieskivbolag och man är okej med att klassas som "Alternative", "Indie", "New wave" eller "Metal" så verkar det vara fritt fram för rockmusik: https://bleep.com/alternative-minimal-wave-metal


  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge det är musik som skulle kunna passa in på ett brittiskt indieskivbolag och man är okej med att klassas som "Alternative", "Indie", "New wave" eller "Metal" så verkar det vara fritt fram för rockmusik: https://bleep.com/alternative-minimal-wave-metal

    Ah, så långt läste jag visst inte. :-)

    - - - Updated - - -

    Khanate ja. Verkar vara en del hipster-metal :-) får kollas in

  30. #30
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Songtradr has initiated layoffs at Bandcamp just weeks after acquiring the platform. Several staff members of the site’s editorial arm, Bandcamp Daily, were among those laid off, they shared on X. Senior editor JJ Skolnik said, “About half the company was laid off today.”

    https://www.vulture.com/article/epic...e-layoffs.html

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon som känner till en blivande konkurrent som lurar i vassen?

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Fucking jävla helvetes skit. Ursäkta franskan.

  33. #33
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Tur man har fysiska kopior av det mesta man förvärvat på Bandcamp : D

  34. #34
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som känner till en blivande konkurrent som lurar i vassen?
    modwigglers säger artcore.com

  35. #35
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag får flashbacks till när Bertelsmann köpte mp3.com (en tidig slags variant av Bandcamp som erbjöd ersättning för lyssningar) för att sabotera det.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    modwigglers säger artcore.com
    Får kolla in det, tack.

  37. #37
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Ser väl inte helt kolsvart ut eller har jag missat nåt ?

    “After a comprehensive evaluation, including the importance of roles for smooth business operations and pre existing functions at Songtradr, 50 percent of Bandcamp employees have accepted offers to join Songtradr. We are committed to keeping the existing Bandcamp services that fans and artists love, including its artist-first revenue share, Bandcamp Fridays and Bandcamp Daily.”

  38. #38

    Redaktör
    Man får verkligen hoppas att Songtradr fattar att Bandcamp är en unik plattform, inklusive den journalistiska delen – jag har hittat en hel del musik den vägen, och just att de vill lyfta upp alla möjliga olika musiker och artister bidrar åtminstone i mina ögon till min positiva inställning till Bandcamp.

  39. #39
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser väl inte helt kolsvart ut eller har jag missat nåt ?

    “After a comprehensive evaluation, including the importance of roles for smooth business operations and pre existing functions at Songtradr, 50 percent of Bandcamp employees have accepted offers to join Songtradr. We are committed to keeping the existing Bandcamp services that fans and artists love, including its artist-first revenue share, Bandcamp Fridays and Bandcamp Daily.”
    Så skriver de ju alltid vid uppköp och stora uppsägningar. För att inte skapa panik bland eventuella investerare framförallt.

    De kan ju lätt ändra besluten om ett par månader. Det är rätt svårt att upprätta en verksamhet med 50% av de anställda.

    Dessutom kommer de med största säkerhet att förlora skickliga nyckelpersoner. Det är få, som har möjlighet att göra annat, som vill stanna under såna omständigheter.

  40. #40
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så skriver de ju alltid vid uppköp och stora uppsägningar. För att inte skapa panik bland eventuella investerare framförallt.

    De kan ju lätt ändra besluten om ett par månader. Det är rätt svårt att upprätta en verksamhet med 50% av de anställda.

    Dessutom kommer de med största säkerhet att förlora skickliga nyckelpersoner. Det är få, som har möjlighet att göra annat, som vill stanna under såna omständigheter.
    Vad jag fattat det så är det 58 personer som erbjudits tjänst av de 118 anställda, tänker väl spontant att det finns en admin-overhead vid en merger där nyckelpersoner säkras och positioner man redan har i moderbolaget inte flyttas med. Har varit med om ett par mergers själv, och det är precis så det har funkat.

    Det är väl som alltid lite osäkert vid mergers, men nåt som är nyckeln är att inte ändra på det som funkar då BC har gått rätt så bra ekonomiskt.. de nya ägarna är förhoppningsvis inte lika knäppa som herr Elon Musk.

    edit: lite grammatik o sånt
    Senast redigerat av BURG den 2023-10-17 klockan 09:54.

  41. #41
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vi kanske ska dra igång en separat Artcore-tråd? Jag har testat att lägga upp ett släpp.

    Edit: Drog igång en tråd för Artcore https://www.99musik.se/showthread.php?387623-Artcore

  42. #42
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag fattat det så är det 58 personer som erbjudits tjänst av de 118 anställda, tänker väl spontant att det finns en admin-overhead vid en merger där nyckelpersoner säkras och positioner man redan har i moderbolaget inte flyttas med. Har varit med om ett par mergers själv, och det är precis så det har funkat.

    Det är väl som alltid lite osäkert vid mergers, men nåt som är nyckeln är att inte ändra på det som funkar då BC har gått rätt så bra ekonomiskt.. de nya ägarna är förhoppningsvis inte lika knäppa som herr Elon Musk.

    edit: lite grammatik o sånt
    Jag förstår att de som jobbar på Bandcamp, alltså även de som får vara kvar, är arga. Men jag undrar lite hur det exakt kommer att påverka kärnverksamheten. Den publicistiska verksamheten är ju trevlig och ett sätt att nå ut för plattformens artister, men ändå mer nice to have än need to have.

    Blir det som när Elon sparkade folk till höger och vänster på Twitter är det givetvis illa, men kan folk fortsätta ge ut musik med samma villkor och samma väl fungerande plattform är det kanske inte lika farligt utom för de som blir arbetslösa.

  43. #43
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt svårt att upprätta en verksamhet med 50% av de anställda.
    Det beror ju alldeles på det specifika fallet. Just i tech-branschen finns det en hel del uppsvällda organisationer. Jag förstår inte pessimismen här alls. Bandcamp har ju varit en fullständig katastrof i flera år men har gått OK ekonomiskt pga bristande konkurrens, förändringar är helt nödvändiga. Jag har ingen aning om Songtradr är de som kommer styra upp det men något behövde ju göras.

  44. #44
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det måste vara tämligen svårt för någon konkurrent att ta samma plats som Bandcamp, vilken har ju en hel del etablerade artister i katalogen. En position dom jobbat många år för att få. Det måste ändå betyda en hel del för intäkterna? Eller hur ser bandcamps affärsmodell ut? Att redan nu förspråka att lämna Bandcamp kanske gör det nödvändigt för BC att göra ännu mer neddragningar. Alla andra alternativ kan väl knappast gå med vinst idag? Så risken är att dom tynar bort med tiden. Och kvar finns bara Spotify etc.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror ju alldeles på det specifika fallet. Just i tech-branschen finns det en hel del uppsvällda organisationer. Jag förstår inte pessimismen här alls. Bandcamp har ju varit en fullständig katastrof i flera år men har gått OK ekonomiskt pga bristande konkurrens, förändringar är helt nödvändiga. Jag har ingen aning om Songtradr är de som kommer styra upp det men något behövde ju göras.
    Vad är katastrofen? Lite gammeldags UI, men gör det det ska, tycker jag. Skönt att det inte är så trasigt responsivt som resten av "internet".

    Men om man får killgissa lite, så tänker jag att det är gammeldags för att det (av någon korkad anledning) är skitmycket jobb att uppdatera och få över all data. Och att när Epic upptäckte det så tröttnade de. vem vet :-)

  46. #46
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Underliggande data går att presentera på ett väldigt många sätt utan att röra databaser. Det är väl där BC ligger några år efter, om vi är lite snälla, användargränssnittet skulle behöva piffas upp och knytas ihop på ett bra sätt så att det blir en helhet. Men absolut inga omöjligheter dock.

    Katastrofen ligger mer i att det är svårt att hitta bland artister och släpp än på enskild artist/album-sida.

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underliggande data går att presentera på ett väldigt många sätt utan att röra databaser. Det är väl där BC ligger några år efter, om vi är lite snälla, användargränssnittet skulle behöva piffas upp och knytas ihop på ett bra sätt så att det blir en helhet. Men absolut inga omöjligheter dock.

    Katastrofen ligger mer i att det är svårt att hitta bland artister och släpp än på enskild artist/album-sida.
    Javisst. Men ibland är det ju rörigt. Tilfälliga lösningar blir permanenta i flera lager och sen slutar den som gjorde det och så sitter man där med ett excelark värt en miljard som ingen begriper

  48. #48
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om man 2023 har en musiksajt där musiken slutar spela om man klickar på en länk kan det inte förklaras på något annat sätt än att man har en dysfunktionell utvecklingsorganisation. (Nej jag bryr mig inte om du föredrar det, jag pratar om vad vanligt folk föredrar här). De lade till stöd för spellistor helt nyligen. De är så sjukt frånåkta på allt när det gäller användarupplevelse. Jag gillar BC men låt oss inte ljuga om vad de kan och inte kan.

  49. #49
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Halvt off-topic:

    Jag tycker BC är bra för man kan ladda ner den musik man köpt.

    Tycker BC är kasst när jag använder mobilappen för det går inte att köpa musik via appen, jag kan heller inte söka den musik jag köpt efter en låt eller artist.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man 2023 har en musiksajt där musiken slutar spela om man klickar på en länk kan det inte förklaras på något annat sätt än att man har en dysfunktionell utvecklingsorganisation. (Nej jag bryr mig inte om du föredrar det, jag pratar om vad vanligt folk föredrar här). De lade till stöd för spellistor helt nyligen. De är så sjukt frånåkta på allt när det gäller användarupplevelse. Jag gillar BC men låt oss inte ljuga om vad de kan och inte kan.
    Cmd-klick är din vän.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halvt off-topic:

    Jag tycker BC är bra för man kan ladda ner den musik man köpt.

    Tycker BC är kasst när jag använder mobilappen för det går inte att köpa musik via appen, jag kan heller inte söka den musik jag köpt efter en låt eller artist.
    Att man inte kan köpa i appen beror på att det blir in-app-purchases, äpplet tar en % då.

  51. #51
    Gollum
    Gollum är inte uppkopplad
    Gollums avatar
    Senior
    Om vi ändå pratar om brister i UX: att Bandcamp-länkar i appen (tex i meddelanden från artister när de vill promotea sina släpp) öppnas i webbläsare när man klickar på dem istället för appen... Väldigt grundläggande funktion som saknats länge.

  52. #52
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man 2023 har en musiksajt där musiken slutar spela om man klickar på en länk kan det inte förklaras på något annat sätt än att man har en dysfunktionell utvecklingsorganisation. (Nej jag bryr mig inte om du föredrar det, jag pratar om vad vanligt folk föredrar här). De lade till stöd för spellistor helt nyligen. De är så sjukt frånåkta på allt när det gäller användarupplevelse. Jag gillar BC men låt oss inte ljuga om vad de kan och inte kan.
    Speciellt om det är en köplänk. ”Fan, jag gillar det här, jag vill stödja artisten… Oj, då dog musiken?”

  53. #53
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Katastrofen ligger mer i att det är svårt att hitta bland artister och släpp än på enskild artist/album-sida.
    De har ju visserligen rekommendationer, liknande artister, och taggar för genrer. Själv tycker jag det är att föredra om de gör så lite som möjligt av rekommenderande etc, så kan man istället bygga upp det från tredjepart, oberoende av bc. Varför skulle man bara ha en enda rekommenderingsalgoritm, styrd av samma företag som sitter på filerna?

  54. #54
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://www.sfgate.com/tech/article/...r-18432047.php

    The job cuts, which SFGATE reported Monday amounted to about 60 of 118 employees, disproportionately hit union leaders, Bandcamp United told SFGATE in a Tuesday press release. Every member of the union’s eight-person bargaining team was laid off, it said, and in sum, 40 of the bargaining unit’s 67 people lost their jobs.

  55. #55
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    En annan lite mera positiv syn på uppköpet.

    lite TLDR;

    "CEO Paul Wiltshire of Songtradr however has announced that he plans to introduce licensing opportunities to Bandcamp artists, potentially broadening their reach and income. This move, focused on enhancing artists’ control over their music rights and revenue, actually dovetails with Songtradr’s mission of simplifying music licensing and boosting the value of music rights."

    "Songtradr has also committed to maintaining popular Bandcamp initiatives like Bandcamp Fridays, which enhance earnings for artists and labels: “We looked at the business model, and we love the business as it is; there’s no plans to change the existing model. What we wanted to do was connect licensing to the Bandcamp offering.”

    Licensing via Songtradr would be an opt-in only basis for the artists so that they continue to control their rights and control their destiny. “We’ve seen what happens when an independent artist has a license it can be quite transformational in terms of streaming numbers. We’ve licensed music to TikTok and suddenly an artist has blown up unexpectedly because brands got ahold of it. We really believe in licensing as being a key driver for your expanded awareness of an artist’s career.”"

    https://www.side-line.com/what-now-w...-by-songtradr/

Liknande ämnen

  1. Bandcamp is joining Epic Games
    Av palsen i forum Nyheter
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2022-03-08, 09:50
  2. Video Games Livepå svtplay...
    Av mv i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 14:36
  3. Old Skool Computer Games Samples - Gratis samplingar
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 05:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •