Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: KORG Keystage MIDI 2.0 PolyAT

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    KORG Keystage MIDI 2.0 PolyAT

    A newly developed semi-weighted keybed with excellent touch and response provides an immersive playing experience. Keystage goes beyond feel alone, with support for both channel and polyphonic Aftertouch, and MPE (MIDI Polyphonic Expression). This versatility lets you manipulate a vast array of sources, transmitting nuanced subtleties that add an extra layer of richness to your music and live performances.

    Keystage's arpeggiator is extraordinarily powerful and offers features that go well beyond what any other MIDI Keyboard out there has to offer. The vast selection of patterns is complemented with unparalleled customisation options including aftertouch-trigged ratchets, randomization, gating, and more.

    In addition, Keystage's chord mode benefits from a suite of ready-to-use inspiring 32 chord sets. These can be used out-of-the-box, or fully customized and saved into any of the extra 32 user set slots. Because each set can have one chord assigned to each chromatic note of an octave, you can be sure you won't run out of chords! Chords can even be replayed in different ways, including a strumming mode for realistic guitar-like playing.

    Keystage allows you to express your musical self effortlessly thanks to a seamless and streamlined workflow. Gone are the days of dealing with cumbersome and frustrating controllers. Keystage ensures a clean and efficient musical experience.


    Keystage 49, 6999:-
    https://www.thomann.de/se/korg_keyst...t&subid2=gncom

    Keystage 61, 8199:- https://www.thomann.de/se/korg_keyst...t&subid2=gncom

    https://www.korg.com/se/products/computergear/keystage/

    https://www.gearnews.com/leak-korg-k...r-with-polyat/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg-keystage-61-top.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	109,4 KB 
Id:	114942


    https://youtu.be/2YdrZfiZNws
    Senast redigerat av tonefloat den 2023-10-25 klockan 16:48.

  2. #2
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Oh, nice!

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ren och avskalad design. Snyggt. Med tanke på växlingskursen just nu så ca 6500kr för 49-tangenters.

  4. #4
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Spännande. Och jättebra att de fortsätter med pitch- och modulationshjul istället för de värdelösa (kan inte ställa typ halvvägs upp för filter, orgelinställningar, vibrato på etc som jag använder hela tiden) joysticken från förr.

  5. #5
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Gillar den slimma looken. Passar perfekt på mitt skrivbord.

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Ser himla snyggt ut jämfört med hur ett MIDI-klav brukar se ut. Undrar hur bra (KORG) ASM polytouch står sig jämfört med Fatar? Är det bra keys på Hydrasynth? Hoppas lite lätt att Modwave kan komma med dessa tangenter eftersom den är kvar av de tre att släppas i ”lyxversion”.

    MIDI 2.0 också, spännande!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1046.jpeg 
Visningar:	125 
Storlek:	261,3 KB 
Id:	114951

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Oh med stereå ut, Poly aftertouch, MPE så är det stor risk att vilhöverfaktorn lär öka mångfalt.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, det kommer hagla MPE/PolyAT-synthar 2024!

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Wow!
    Kul med ännu en MIDI 2.0 produkt.

  10. #10
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Slink och snygg är ordet. Inbyggt audiointerface kan ju dessutom komma väl tillpass ibland. Äntligen kommer MIDI controllers med MPE, hurra!

  11. #11
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser himla snyggt ut jämfört med hur ett MIDI-klav brukar se ut. Undrar hur bra (KORG) ASM polytouch står sig jämfört med Fatar? Är det bra keys på Hydrasynth? Hoppas lite lätt att Modwave kan komma med dessa tangenter eftersom den är kvar av de tre att släppas i ”lyxversion”.

    MIDI 2.0 också, spännande!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1046.jpeg 
Visningar:	125 
Storlek:	261,3 KB 
Id:	114951
    Har ingen erfarenhet men har hört gott om Hydrasynths klaviatur, de ska ha baserat den på varit inspirerad av Prophet T8. Men sen är det ju som med allt annat, någon kommer älska den, någon kommer hata den.
    Senast redigerat av eXode den 2023-09-30 klockan 12:54. Anledning: Förtydligade från baserad på till inspirerad av.

  12. #12
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Den nådde nästan nästan nästan ända fram, bara en liten detalj jag saknar: CV/Gate. Ska man även önska högt över stratosfären hade en enkel arpeggiator/step sequencer liknande den Korg satt in i Arp 2600 FS varit helt outstanding. Men man kan inte få allt för alla smaker. Fortfarande riktigt intressant.

    EDIT: Läste just att det sitter en ”powerrful arpeggiator”, check.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2023-09-30 klockan 11:30.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen erfarenhet men har hört gott om Hydrasynths klaviatur, de ska ha baserat den på Prophet T8. Men sen är det ju som med allt annat, någon kommer älska den, någon kommer hata den.
    Hydrasynths klaviatur har ingen som helst likhet med Prophet T8, vem har sagt det? T8:an har mellanvägda trätangenter. Finns ingen klaviatur som haft liknande på 40 år och då var det T8:an och Synclavier som hade det.

  14. #14
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den nådde nästan nästan nästan ända fram, bara en liten detalj jag saknar: CV/Gate. Ska man även önska högt över stratosfären hade en enkel arpeggiator/step sequencer liknande den Korg satt in i Arp 2600 FS varit helt outstanding. Men man kan inte få allt för alla smaker. Fortfarande riktigt intressant.
    Nä, man kan inte få allt och det finns olika smaker. Personligen så tycker jag att det är BEFRIANDE att se en snygg slimmad midiklav utan en massa pads och reglar och sequencer och arp och jätteskärmar som ska tilltala allas behov.

    Med det sagt så kan det ju dölja sig både arp och sequencer i denna med någonstans kanske.

    Ser även ut som att det bara är stereo ut och inte ingång för mic och/eller gitarr etc, vilket också för mig känns slimmat och fint. Tillsätt bara en iPad på notstället och man har en Iridium, typ, eller vad som.

    Ungefär kanske, vi får se.

  15. #15
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hydrasynths klaviatur har ingen som helst likhet med Prophet T8, vem har sagt det? T8:an har mellanvägda trätangenter. Finns ingen klaviatur som haft liknande på 40 år och då var det T8:an och Synclavier som hade det.
    Vad sägs om skaparen själv?

    Citat Ursprungligen postat av Glen Darcy
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    For me, the poly aftertouch of the Prophet T8 was a huge inspiration. It’s my favorite instrument to play. It’s so playable and adds character and life to the sound. At the same time, I have an Ensoniq TS-10 with poly aftertouch that is horrible to play…we made sure ours was along the lines of the T8 for feel.
    https://www.perfectcircuit.com/signa...ynth-interview

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu är väl "inspirerad av" och "baserad på" två olika saker, men det viktigaste är väl hur den känns att spela på.

  17. #17
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Har reviderat mitt ursprungliga inlägg så att ni slipper gråta er till sömns. ;P

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja, och Ensoniqen är ju så gammal så vi vet ju inte om det kan ha varit något litet fel, surt gammalt gummi och sådant... Han råkade väl ha just den synthen, men det finns på ett antal instrument där det fungerar precis lika bra.

    Okej, tillbaka till Korg'en då. Nu hoppas jag ju att man kan göra ändringar så att man själv kan bestämma vad tangenterna styr och att det går att styra allt som finns att styra i en synt, men det är väl upp till synthens/mjukvarans kapacitet kanske.

    Det finns två gamla MIDI-portar på den, så då önskar jag att det finns gott om inställningsmöjligheter. (Fasen, jag blev sugen på den här eller något liknande).

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Midi-kontrollers är svårt att designa, helt klart. Du kan skaffa flera olika syntar, men du skaffar bara ett midi-klav. Lite så är det, vilket kan förklara alla super duper extra grejer som kommer med i en midikontroller. Intet sagt att det känns väldigt befriande att ett slimmat enkelt midi-klav. Om displayerna visar vilken parameter som du har mappat den till i Ableton så kommer jag köpa den mer eller mindre omgående....

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har reviderat mitt ursprungliga inlägg så att ni slipper gråta er till sömns. ;P
    Haha gött
    Jag har båda i studion så kan A/B-testa hur mycket jag vill

  21. #21
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha gött
    Jag har båda i studion så kan A/B-testa hur mycket jag vill
    Har du något klav från Fatar? Tänker på något av deras flaggskepp. Hur är känslan där på aftertouch vs Hydrasynth? Skulle vara intressant att veta hur nya NI Kontrol (som jag tror är Fatar PolyAT?) står sig mot Hydrasynth i känsla.

  22. #22
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Enligt en Reddit-tråd har den inte "rätt" sorts MPE. En let down för mig som väntar på en Deckard's Dream...

    "The ‘MPE’ they’re referring to in the article seems to be about Midi Property Exchange, which is where midi devices can query each other at connection time so that the keyboard can auto map his physical knobs to parameters on the synth being controlled. I think they’re confusing that with ‘MPE’ (Midi Polyphonic Expression)."


    https://www.reddit.com/r/synthesizer..._with_mpe_and/

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt en Reddit-tråd har den inte "rätt" sorts MPE. En let down för mig som väntar på en Deckard's Dream...

    "The ‘MPE’ they’re referring to in the article seems to be about Midi Property Exchange, which is where midi devices can query each other at connection time so that the keyboard can auto map his physical knobs to parameters on the synth being controlled. I think they’re confusing that with ‘MPE’ (Midi Polyphonic Expression)."


    https://www.reddit.com/r/synthesizer..._with_mpe_and/
    Den har definitivt rätt sorts MPE också eftersom den stödjer Poly AT så är det jätteenkelt att ändra till MPE. Skillnaden med polyfonisk aftertouch och MPE är bara att den polyfoniska aftertouchen splittas ut på separata MIDI-kanaler för MPE. Poly AT använder en MIDI-kanal. Det svåra är ju redan löst, att implementera den fysiska lösningen med separata sensorer för varje tangent. Men det är väldigt enkel programmering att splitta upp till flera kanaler. Finns script till Reaper tex. En fjärdedels A4 med kod, klart. Så det är solklart att du på Korgen likt Hydrasynth kan välja 4 lägen på aftertouchen, Off, Channel Pressure, Polyphonic Aftertouch eller MPE.

  24. #24
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har definitivt rätt sorts MPE också eftersom den stödjer Poly AT så är det jätteenkelt att ändra till MPE. Skillnaden med polyfonisk aftertouch och MPE är bara att den polyfoniska aftertouchen splittas ut på separata MIDI-kanaler för MPE. Poly AT använder en MIDI-kanal. Det svåra är ju redan löst, att implementera den fysiska lösningen med separata sensorer för varje tangent. Men det är väldigt enkel programmering att splitta upp till flera kanaler. Finns script till Reaper tex. En fjärdedels A4 med kod, klart. Så det är solklart att du på Korgen likt Hydrasynth kan välja 4 lägen på aftertouchen, Off, Channel Pressure, Polyphonic Aftertouch eller MPE.
    Det låter bra! Tack för klargörandet. Korgen är tillbaka på listan

  25. #25
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Nu finns den på Korgs hemsida. Även fler andra nyheter.

  26. #26
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Dags att ändra trådrubriken från rykte till nyhet då.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande. Och jättebra att de fortsätter med pitch- och modulationshjul istället för de värdelösa (kan inte ställa typ halvvägs upp för filter, orgelinställningar, vibrato på etc som jag använder hela tiden) joysticken från förr.
    Menar du Rolands pinne, eller brukade KORG också föra sig med sådant otyg?

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Trevlig sak förövrigt! Får se om de hinner släppa sig en 88 innan jag har samlat motiv och resurser att uppgradera min S88 MK1, som NI nu har dödat.

  29. #29
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Uppdaterade första posten nu när den är släppt.

  30. #30
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du Rolands pinne, eller brukade KORG också föra sig med sådant otyg?
    Korg körde med joystick under många år, från Poly-61 till Triton Extreme och KingKorg (kanske ännu längre, har sämre kunskaper om deras sentida instrument).

  31. #31
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Den har fått mycket kritik för att rattarna ovanför OLED panelen inte är av typen endless, vilket minskar vill-ha faktorn. Detta eftersom den lovar att integrera mot soft-synthar et al automagiskt. Detta har Hydrasynth löst alldeles utmärkt, märkligt att de inte plockade upp den detaljen.

  32. #32
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har fått mycket kritik för att rattarna ovanför OLED panelen inte är av typen endless, vilket minskar vill-ha faktorn. Detta eftersom den lovar att integrera mot soft-synthar et al automagiskt. Detta har Hydrasynth löst alldeles utmärkt, märkligt att de inte plockade upp den detaljen.
    Att inte ha endless encoders på en controller känns verkligen märkligt.

  33. #33
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Såg precis nya Ableton uppdateringen: Added Control Surface support for the KORG Keystage

  34. #34
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har fått mycket kritik för att rattarna ovanför OLED panelen inte är av typen endless, vilket minskar vill-ha faktorn. Detta eftersom den lovar att integrera mot soft-synthar et al automagiskt. Detta har Hydrasynth löst alldeles utmärkt, märkligt att de inte plockade upp den detaljen.
    Jag förstår att man vill ha endless, men å andra sidan har de flesta hw syntar inte det? Borde inte vara en jättestor deal breaker om man inte rycks med och förstorar problemet?

  35. #35
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår att man vill ha endless, men å andra sidan har de flesta hw syntar inte det? Borde inte vara en jättestor deal breaker om man inte rycks med och förstorar problemet?
    Problemet med att använda icke endless på en controller gör att värden hoppar på den mjukvara/hårdvara du styr när du rör på ratten eftersom ratten inte står där värdet är inställt i mjukvara/hårdvaran. Det sker inte med endless. Visst, inget jätteproblem. Men om man t ex spelar live kan det vara rätt störigt.

  36. #36
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med att använda icke endless på en controller gör att värden hoppar på den mjukvara/hårdvara du styr när du rör på ratten eftersom ratten inte står där värdet är inställt i mjukvara/hårdvaran. Det sker inte med endless. Visst, inget jätteproblem. Men om man t ex spelar live kan det vara rätt störigt.
    Precis så. I en livesituation vrider du någon parameter från noll till hundra och så byter du patch och vill göra samma sak men då måste man ju gå tillbaka till nolläget vilket kan låta konstigt. Annars har midikeyboardet mycket som tilltalar mig. Men absolut, jag skulle kunna bo i Gaza eller Ukraina och då är det här definitivt inte vad jag skulle kalla för problem

  37. #37
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man kan ju kanske ha i programvara så att inget händer förns ratten är i det läge presett säger.


    Sk8cka ett mall till Korg

  38. #38
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis så. I en livesituation vrider du någon parameter från noll till hundra och så byter du patch och vill göra samma sak men då måste man ju gå tillbaka till nolläget vilket kan låta konstigt. Annars har midikeyboardet mycket som tilltalar mig. Men absolut, jag skulle kunna bo i Gaza eller Ukraina och då är det här definitivt inte vad jag skulle kalla för problem
    Ja, och så funkar det väl på de flesta andra hw syntar med minne och det har ju hänt att folk har spelat med sådana live tror jag.

  39. #39
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med att använda icke endless på en controller gör att värden hoppar på den mjukvara/hårdvara du styr när du rör på ratten eftersom ratten inte står där värdet är inställt i mjukvara/hårdvaran. Det sker inte med endless. Visst, inget jätteproblem. Men om man t ex spelar live kan det vara rätt störigt.
    Minns Prophet 08: De började med endless på alla rattar, erbjöd strax vanliga pot:ar som option, och det slutade med att de bara sålde vanliga, och till och med erbjöd tidigare köpare att skicka in och modifiera sina gamla enheter från endless till pot.
    Slutsats: De flesta användare föredrar starkt vanliga pot:ar framför endless, trots ovan nämnda problem.

  40. #40
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns Prophet 08: De började med endless på alla rattar, erbjöd strax vanliga pot:ar som option, och det slutade med att de bara sålde vanliga, och till och med erbjöd tidigare köpare att skicka in och modifiera sina gamla enheter från endless till pot.
    Slutsats: De flesta användare föredrar starkt vanliga pot:ar framför endless, trots ovan nämnda problem.
    Det var ju också den lilla detaljen att Prophet-08ans endless encoders var rätt usla och jittrade otroligt mycket. Kanske var det hårdvaru-fel eller implementations-fel, men hursomhelst bidrog det troligvis till att "pot-edition" blev mer poppis.

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju också den lilla detaljen att Prophet-08ans endless encoders var rätt usla och jittrade otroligt mycket. Kanske var det hårdvaru-fel eller implementations-fel, men hursomhelst bidrog det troligvis till att "pot-edition" blev mer poppis.
    Jag köpte en ny Prophet-08 på Jam, där dom precis hade uppgraderat den till pot. edition: Var lite kalibrering via kontakt med DSI, som behövdes i början. DSI var nog måna om att produkten inte skulle floppa, deras då nya analoga slagskepp på marknaden.

  42. #42
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns Prophet 08: De började med endless på alla rattar, erbjöd strax vanliga pot:ar som option, och det slutade med att de bara sålde vanliga, och till och med erbjöd tidigare köpare att skicka in och modifiera sina gamla enheter från endless till pot.
    Slutsats: De flesta användare föredrar starkt vanliga pot:ar framför endless, trots ovan nämnda problem.
    Jo men varenda tillverkare förutom dom har lyckats implementera encoders utan dom problemen. Avid, SSL, Behringer, Elektron etc.
    Vanlig pot = icke köp. Det är helt oaktuellt på en controller i dagens läge.

  43. #43
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EnkelMagnus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men varenda tillverkare förutom dom har lyckats implementera encoders utan dom problemen. Avid, SSL, Behringer, Elektron etc.
    Vanlig pot = icke köp. Det är helt oaktuellt på en controller i dagens läge.
    Jag kan backa i min inställning lite. På en controller där man har ett fönster till varje ratt, så kan man se värdet i fönstret och behöver inte bry sig om hur ratten står. På en hw synt med många reglage så har man inte ett fönster per ratt och har en större nytta av att se på ratten var den är. Dock så stämmer ju inte det till att börja med oftast och många syntar har sekundära funktioner för samma ratt, men det hade ändå varit sämre med omarkerade encoders på en synt med många rattar om man inte löser det som på en NL3.

    Så det är ju hw synten med minne som är lite svårlöst (upplever det dock inte själv som ett problem) och på en controller så finns det ingen anledning att inte ha encoders.

  44. #44
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Intressant lösning med notstället som också kan bli hylla och även placeras på två ställen. Kan vara rätt användbart. Särskilt om man kan köpa till en hylla till. Såväl i horisontal som notställsläge kommer man i så fall kunna rada upp rätt många burkar, eller…noter.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0074.jpeg 
Visningar:	33 
Storlek:	145,7 KB 
Id:	115358

  45. #45
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Som sagt, kan bli fint med en iPad på den vinklade plattan och sen ansluten till ljudkortet i Keystagen med stereo ut och volymkontroll. Mappar den upp rattarna dessutom, så blir det rena rama hårdvarusynten.

    Synd att den inte har encoders bara.

  46. #46
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Någon som prövat den ännu och kan ge ett utlåtande?

  47. #47
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Provat den snabbt i jobbet och tycker den har väldigt fin Poly AT action. MIDI 2.0 är dock inte superkonsekvent integrerat i olika DAWs ännu. Ableton har viss integration och på Korgs hemsida kan du ladda hem script för Cubase och Studio One.

  48. #48
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provat den snabbt i jobbet och tycker den har väldigt fin Poly AT action. MIDI 2.0 är dock inte superkonsekvent integrerat i olika DAWs ännu. Ableton har viss integration och på Korgs hemsida kan du ladda hem script för Cubase och Studio One.
    Tack för respons! Jag behöver byta ut min gamla M-Audio Axiom Mk1. Har den främst för de sköna tangenternas skull då jag ibland lirar live med Mainstage mjukvara, INNAN den börjar strula för mycket (haft den i snart 20 år). Inväntat Poly AT controllers och Keystage 61 verkar, på pappret åtminstone, trevlig. Dessutom inte så ap-stor att ta med sig för att slippa hyra bil. Att det är något så när sköna tangenter (högst subjektivt så klart) är viktigt, allt annat en bonus att implementera. MIDI 2.0 intressant. Synd den inte har några CV och nån Gate ut också, men det är å andra sidan inte primära syftet för mig med ev en Keystage.

  49. #49
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provat den snabbt i jobbet och tycker den har väldigt fin Poly AT action. MIDI 2.0 är dock inte superkonsekvent integrerat i olika DAWs ännu. Ableton har viss integration och på Korgs hemsida kan du ladda hem script för Cubase och Studio One.
    Vad är syftet med scripten?

  50. #50
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Slog till och köpte en Keystation 61. Min erfarenhet:

    Slim och lätt, snygg, trägavlar (stilpoäng) och tydliga displayer. Det lilla notstället som kommer med är toppen då det kan monteras på olika sätt, bl.a som laptop-hylla.

    Poly AT var intressant men inget jag kommer ersätta vanlig AT med. Kul att både Prophet 5 v4 och Oberheim OB-X8 tar emot polyfonisk aftertouch.

    Men där slutar min entusiasm. Tangenterna är slamriga , riktigt högljudda och inte den sköna känsla Korg hade försett M1an med en gång i tiden. Känns som de går rakt ner i chassit, långt ifrån Fatars sköna tangenter och ljusår från min gamla favorit Axiom (mk1). Hur jag än försökte att installera, ta bort och ominstallera scriptet för Logic, gick igenom hjälptexter osv så kommunicerade Keystation inte på MIDI 2.0-vis, trots att MIDI 2.0 var aktiverat i Logic och enheten dök upp bland controllers. Transport-knapparna funkade dock, men det gör det med MIDI 1.0 också. Efter 2 timmar utan att få det att funka gav jag upp - en MIDI-keyboard ska bara funka, inte strula, punkt. Jättebesvikelse. Nu får den åka lastbil tillbaka till Tyskland igen, tyvärr.

  51. #51
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur jag än försökte att installera, ta bort och ominstallera scriptet för Logic, gick igenom hjälptexter osv så kommunicerade Keystation inte på MIDI 2.0-vis, trots att MIDI 2.0 var aktiverat i Logic och enheten dök upp bland controllers. Transport-knapparna funkade dock, men det gör det med MIDI 1.0 också. Efter 2 timmar utan att få det att funka gav jag upp - en MIDI-keyboard ska bara funka, inte strula, punkt. Jättebesvikelse. Nu får den åka lastbil tillbaka till Tyskland igen, tyvärr.
    while you can already check the box for "MIDI 2.0" via the pull down menu "Logic Pro" --> Settings --> MIDI ... I suspect it is pretty useless unless you are running Logic on the correct version of MacOS with Core MIDI *AND* you have a MIDI 2.0 controller running firmware known to work with some combination of Logic/MacOS.
    https://www.logicprohelp.com/forums/...logic-midi-20/

    Ja, det är ju lite meck med att få Logic att jobba med MIDI 2.0.
    Om du hade tänkt få MIDI 2.0 Property Exchange i Logic så verkar det inte stödjas ännu, bara med Korg egna standalone-appar:
    https://support.korguser.net/hc/en-u...-with-Keystage
    Senast redigerat av kroffe den 2024-04-12 klockan 08:31.

  52. #52
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.logicprohelp.com/forums/...logic-midi-20/

    Ja, det är ju lite meck med att få Logic att jobba med MIDI 2.0.
    Om du hade tänkt få MIDI 2.0 Property Exchange i Logic så verkar det inte stödjas ännu, bara med Korg egna standalone-appar:
    https://support.korguser.net/hc/en-u...-with-Keystage
    Ja, det känns som tekniken inte riktigt är där ännu. Hela grejen med MIDI 2.0 är väl att slippa meck?

  53. #53
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Letade efter en liten controller i förra veckan och passade på att provspela en Keystage. Blev också förvånad över hur plastigt klaviaturen kändes, speciellt med tanke på priset.

  54. #54
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det känns som tekniken inte riktigt är där ännu. Hela grejen med MIDI 2.0 är väl att slippa meck?
    Verkligen, när jag läser detta får jag lite samma vibb som med mixcontrollers och alla halvkompatibla protokoll som Mackie Control, HUI, EuCon och allt var det är som aldrig riktigt satt sig (trots decennier) utan nästan alltid blir lite sådär halvbra om man inte kör exakt rätt controller med exakt rätt protokoll till exakt rätt DAW.

    Vad är den stora vinsten med Midi 2.0, jag har inte läst in mig ordentligt? PAT funkar ju i vart fall med vanligt vintage-MIDI. Är det mycket snabbare?

  55. #55
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkligen, när jag läser detta får jag lite samma vibb som med mixcontrollers och alla halvkompatibla protokoll som Mackie Control, HUI, EuCon och allt var det är som aldrig riktigt satt sig (trots decennier) utan nästan alltid blir lite sådär halvbra om man inte kör exakt rätt controller med exakt rätt protokoll till exakt rätt DAW.

    Vad är den stora vinsten med Midi 2.0, jag har inte läst in mig ordentligt? PAT funkar ju i vart fall med vanligt vintage-MIDI. Är det mycket snabbare?
    Börjar saker med strul brukar det ofta fortsätta med strul.

    Är inte helt påläst på MIDI 2.0 mer än att det är högre definition och att enheterna känner av varandra på ett bättre sätt. Hastigheten vet jag inget om men har inget att klaga på MIDI 1.0 så länge jag inte seriekopplar MIDI-enheter, då blir det ju segt.

  56. #56
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jo, jag läste på lite. Framförallt mycket högre precision på allt och att de skall kunna kommunicera parametervärden och namn med varandra på ett mycket mer generellt plan än sysex och mer detaljerat än cc. Undrar om det egentligen tillför något som inte OSC har; ett protokoll som aldrig riktigt flugit trots försök lite här och där.

    Vi får se hur det går. Det vore kul om det funkade.

  57. #57
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    När stöd för Property Exchange implementeras i alla DAWs kommer det funka grymt. Just nu är det som sagt bara Korgs egna appar som har den integrationen, men praktiskt fungerar det som Native Instruments NKS fast utan meck med hostprogram etc.

  58. #58
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När stöd för Property Exchange implementeras i alla DAWs kommer det funka grymt. Just nu är det som sagt bara Korgs egna appar som har den integrationen, men praktiskt fungerar det som Native Instruments NKS fast utan meck med hostprogram etc.
    Så det där med script till olika DAWs är bara tillfälligt tills det är igång på de olika plattformarna?

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det där med script till olika DAWs är bara tillfälligt tills det är igång på de olika plattformarna?
    Osäker på exakt vad Logic-scriptet gör men hos Ableton verkar Keystage integrera via Abletons egen standard d v s likadant som Push-kontrollerna.

  60. #60
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Apple har ju inte fibblat med egen HW som Ableton och Presonus så jag gissar de inte har egna protokoll kör vidare på MIDI (1.0) och Mackie..? T.ex. MSB/LSB-möjligheter finns ju även i 1.0

Liknande ämnen

  1. elka mk88 polyAT-problem
    Av salrip i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-21, 18:53
  2. Korg SQ-1 Midi in?
    Av dudewaaagh i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-04, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •