Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Console 1 MKIII från softube

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran

    Console 1 MKIII från softube

    Console 1 Channel Mk III | Softube

    Ingen prisuppgift dock.

  2. #2
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  4. #4
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Yes!! F*n vilket flyt att jag väntade med att köpa.

  5. #5
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Console 1 Channel Mk III | Softube

    Ingen prisuppgift dock.
    11900 SEK

  6. #6
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    11900 SEK

  7. #7
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Console 1 Fader Mk III
    The companion to the new Console 1 Channel Mk III is coming. Stay tuned.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    11900 SEK
    Aj. Då vetefan. Jag är rätt nöjd med min mk2...

    Överlag väldigt kluven. Å ena sidan är jag så nöjd med min mk2 att jag har svårt att se varför jag skulle uppgradera. Å a s är jag så nöjd med min mk2 att det känns helt givet att uppgradera till mk3.

  9. #9
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jobbar och fulläser 99:an nu, men vad är skillnaden mot Mk 2?

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bättre encoders/pot:ar. Dubbla displayer på enheten. Mycket fetare channel-strip med dubbla EQ, dubbla kompressorer, preamp och massa annat fluff. USB-C med pass-thru. (Snyggare.)

  11. #11
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Nice! Det man som mkII ägare får hoppas på att de inte glömmer bort att uppdatera funktionaliteten i de gamla när det kommer nytt.. annars sitter vi där med en dörrstopp.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Det man som mkII ägare får hoppas på att de inte glömmer bort att uppdatera funktionaliteten i de gamla när det kommer nytt.. annars sitter vi där med en dörrstopp.
    With the release of Console 1 Mk III the software for the Console 1 Mixing System will be updated and that also means that owners of Console 1 Mk I and Mk II will benefit from additional and enhanced functionality with new and improved features, however dual shape, eq and comp will only be available on the Mk III hardware. Mk I and Mk II users can also purchase the new Core Mixing Suite. Everything is backwards compatible so you can continue using a Mk I or Mk II on a second workstation or use your Console 1 Fader unit with a new Mk III until the new Mk III Fader unit comes out.
    https://gearspace.com/board/showpost...&postcount=13&

  13. #13
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket fint, tack för länken till det finstilta!

  14. #14
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "With the release of Console 1 Mk III the software for the Console 1 Mixing System will be updated and that also means that owners of Console 1 Mk I and Mk II will benefit from additional and enhanced functionality with new and improved features, however dual shape, eq and comp will only be available on the Mk III hardware. Mk I and Mk II users can also purchase the new Core Mixing Suite. Everything is backwards compatible so you can continue using a Mk I or Mk II on a second workstation or use your Console 1 Fader unit with a new Mk III until the new Mk III Fader unit comes out."
    Hade ärligt talat inte förväntat mig något annat, men skönt att få det bekräftat!

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Är det så väl att den har "försänkta" usb-anslutningar, så den kan stå med bakkanten dikt emot en "vägg" (läs synth...)? I så fall är det ju nästan värt en uppgradering bara där.

    Annan fråga. USB-C-portar och DaisyChain säger inget om vilket/vilka protokoll. Är det enbart USB, eller kan den faktiskt skicka vidare thunderbolt, om det är det som råkar köra på USB-C-kabeln?
    Senast redigerat av rydan den 2023-09-27 klockan 00:03.

  16. #16
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	console-1-mixing-system.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	179,2 KB 
Id:	114928

  17. #17
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	console-1-mixing-system.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	179,2 KB 
Id:	114928
    Onekligen riktigt snyggt, kan vi även hoppas på ett originalstativ denna gång?

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade ärligt talat inte förväntat mig något annat, men skönt att få det bekräftat!
    Softube har än så länge aldrig gjort några fulgrejer kring uppdateringar och support av gammalt. Verkligen en av få etablerade pluginstillverkare som nästan enbart gör mig på gott humör.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Som nöjd innehavare av Console 1 mkI känner jag inget skriande behov av denna. Den verkar som en fräsch uppdatering och många bra nya grejer men inget som känns revolutionerande för mig. Dubbelt av allt vet jag inte om jag överhuvudtaget bryr mig om men jag förstår att det kan passa vissa workflows.

    Däremot inbyggda minidisplayer känns helt rätt, det minskar den visuella konflikten mellan DAW och Channelstrip på skärm. Det ena blir mer tydligt det ena (DAW i skärm) och det andra det andra (Channelstrip på channelstrip). Men för den som har stora eller dubbla skärmar spelar det kanske mindre roll.

    För oss laptopare hade en större revolution varit en MiniConsole 1 (eller Console µ, eller något i den stilen). Då hade köpknappen varit väldigt frestande. Console 1 kan jag ibland känna är i största laget ihop med laptop.

  20. #20
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så väl att den har "försänkta" usb-anslutningar, så den kan stå med bakkanten dikt emot en "vägg" (läs synth...)? I så fall är det ju nästan värt en uppgradering bara där.

    Annan fråga. USB-C-portar och DaisyChain säger inget om vilket/vilka protokoll. Är det enbart USB, eller kan den faktiskt skicka vidare thunderbolt, om det är det som råkar köra på USB-C-kabeln?
    Jag tycker hela det där fältet är ett enda stort mysterium. jag föreställer mig att det endast är ett fåtal experter som verkligen vet hur dessa saker fungerar (och inte fungerar) fullt ut. Inte bara att det är två olika grundprotokoll, det är ju dessutom olika generationer och olika chip som påverkar.

    //förenklad
    Sladdar förr: Ett protokoll (USB) men 10 olika kontakter. Nytt generation -> minst en ny kontakt och sladd.
    Sladdar nu: Olika protokoll (USB/Thunderbolt olika gen.) men samma kontakter men inte nödvändigtvis samma sladd ändå. Man måste kolla på små mikroskopiska tryck på sladdar och kontakter för att i bästa fall veta säkert.
    // end: förenklat

  21. #21
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Just nu HTTP status code 500 Internal Server Error, enbart på sidan för Console 1 Mk3.

    Jag väljer att se det som ett tecken.

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  23. #23
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Funkar nu för mig med. Översta stillbilden är utbytt mot en film.

    Progress!

  24. #24
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Coming this Fall, står det lite vagt.

    Det finns dock ett sätt att få fram ett lite mer specifikt sista datum. Här är en karta över när hösten brukar sluta i olika landsändar, enligt SMHI. Så vill man vara ambitiös så flyttar man bara till ett ställe där vintern börjar lite tidigare.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	när börjar vintern.png 
Visningar:	16 
Storlek:	132,7 KB 
Id:	115369

  25. #25
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Inte en produkt jag kommer att skaffa men – Satan vad snygg!

  26. #26
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Sugen blir man...har inte fått tummen ur att skaffa varesig mk1 eller mk2 så det kanske är dags nu.

  27. #27
    rice74
    rice74 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kom över Console 1 mk2 och Console 1 Fader på Blocket i väldigt bra skick till bra pris. Beror säkert på att fler siktar in sig på mk3 nu. Har hunnit bekanta mig en del med dem och kan bara säga att en ny värld öppnade sig. Rekommenderas varmt.

  28. #28
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rice74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kom över Console 1 mk2 och Console 1 Fader på Blocket i väldigt bra skick till bra pris. Beror säkert på att fler siktar in sig på mk3 nu. Har hunnit bekanta mig en del med dem och kan bara säga att en ny värld öppnade sig. Rekommenderas varmt.
    Mm. Känns som att det kommer gå att plocka upp mk2:or för relativt lite pengar nu. Bara en C1 mk2 med inkluderade SSL 4k-strip:en är så sjukt bra! Det jag använder överlägset mest när det kommer till standard-EQ/Komp på spår. (Sen råkar iofs jag ju gilla 4k:s både EQ och komp "trots" att jag mest gör elektroniskt. Men det är ju smaksak såklart...)

  29. #29
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag som spammar F5 kan meddela att Console 1 Core Mixing Suite finns ute nu.

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Lite funderingar jag undrar om någon har svar på. (Kanske främst till kroffe. )

    1: För oss med mk1/2. I plugin:ens lista över sektioner ser man vilken av varje som är kopplad till "hårdvaran", eftersom den har en vit markering på sig. Men, finns det något sätt att växla/välja i plugin:en vilken av EQ-sektionerna som ska styras av hårdvara/visas i HUD? Det verkar inte vara baserat på ordning, för även om man ordnar om sektioner stannar kopplingen kvar. Jag har banne mig inte lyckats hitta något, och jag lyckas inte heller hitta manual (antar att den inte är klar ännu?).

    2: Gnälls på Gearslutz om fasskift i diskanten i 44/48kHz, gissar att det beror på nedfiltreringen från översampling? Det har väl f ö gnällts på det ett tag, men det är tydligen fortfarande kvar. Jag vet inte hur mycket jag bryr mig eller hur stor roll det spelar i praktiken, jag kan ju inte direkt påstå att jag upplever hur "totalt obrukbar" det gör C1. Men det påstås att det bara händer i C1-pluggen, och inte i de separata pluggarna som översamplar. Det tycker jag däremot är intressant. Stämmer det, och i så fall varför?

  31. #31
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag kan ta med mig frågorna till C1-teamet på måndag.

  32. #32
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Dum di dum. Early access *host*

    !!!

  33. #33
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Mina källor antyder att Mk 3 borde finnas att köpa nu. De har tagit bort "Coming this fall", men inte lagt till något köpknapp, så inte vet jag.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  35. #35
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en C1 mk2 med inkluderade SSL 4k-strip:en är så sjukt bra! Det jag använder överlägset mest när det kommer till standard-EQ/Komp på spår.
    Ja, jag använder 4k säkert 90%. Minst. Egentligen vet jag inte om jag hade behövt de andra stripparna jag har, men det är såklart smutt att ha dem. Är så 100% nöjd med C1 Mk2 att jag inte känner ens ett uns GAS på Mk3 (som självklart ser fantastisk ut).

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kollat lite på videorna på Softubes hemsida. Själva hårdvaran ser jag som en klar förbättring, inte minst med de två displayerna. Konceptet med att det skall vara mer av allt inne i själva channelstripen är däremot precis vad jag inte vill ha. Då blir det som en plugin med en egen pluginhost för en tillverkare, inget bra. Hela poängen för mig med Console 1 var att lägga på en och samma strip på alla kanaler för att "emulera mixerbord" och snabbt komma till ett grundresultat. Därefter addera eventuella extra plugins fritt på de kanaler som behöver. Jag vill definitivt inte bygga in mig i en enda tillverkare i det läget.

    Men det kan nog bli köp så småningom ändå får själva hårdvarans skull. Jämfört med SSL:s nya controllers är det en no brainer. Console 1 mk III är mycket mer tilltalande och mångsidig tycker jag det verkar som.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag använder 4k säkert 90%. Minst. Egentligen vet jag inte om jag hade behövt de andra stripparna jag har, men det är såklart smutt att ha dem. Är så 100% nöjd med C1 Mk2 att jag inte känner ens ett uns GAS på Mk3 (som självklart ser fantastisk ut).
    Jag tycker det är kul att lite random bestämma att "den här låten mixar jag med Weiss/American/British e.t.c." och så lägger jag samma på alla kanaler. Har aldrig analyserat hur olika det blir men det känns kul och kreativt. Jag brukar tvinga mig att inte byta ut på enskilda kanaler för att skapa lite utmanande begränsningar och snabbare flöde. Jag tycker nog att jag fått 80% av jobbet gjort innan jag börjar komplettera vissa spår med annat.

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konceptet med att det skall vara mer av allt inne i själva channelstripen är däremot precis vad jag inte vill ha.
    Instämmer på sätt och vis. Samtidigt känns det som att det vore fint att stundtals kunna ha två shapers och två kompressorer. Kan man ju ha en SSL 4k, med extra tape och en extra opto-komp t ex. Dubbla EQ vetetusan vad jag ska till, jag kör oftast inte ens slut på banden i den som finns i mk2. Använder C1-eq:n för "ljudformning", ska jag göra problemlösning/kirurgiskt brukar det bli en annan EQ före i vilket fall (inte helt sällan TDR Nova GE).

    Skulle däremot gärna se att man kunde ladda en "mk2"-variant av pluggen, där de nya extra delarna inte fanns med alls.

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer på sätt och vis. Samtidigt känns det som att det vore fint att stundtals kunna ha två shapers och två kompressorer. Kan man ju ha en SSL 4k, med extra tape och en extra opto-komp t ex. Dubbla EQ vetetusan vad jag ska till, jag kör oftast inte ens slut på banden i den som finns i mk2. Använder C1-eq:n för "ljudformning", ska jag göra problemlösning/kirurgiskt brukar det bli en annan EQ före i vilket fall (inte helt sällan TDR Nova GE).

    Skulle däremot gärna se att man kunde ladda en "mk2"-variant av pluggen, där de nya extra delarna inte fanns med alls.
    Nackdelen är att man lätt tappar bort vad rattarna gör om man har en massa olika plugins. Då försvinner hela snabbheten med en hand på rattarna och den andra på byta kanal.

    I det läget har jag hellre en extra vanlig plugin (även Softtubes) så jag får upp det grafiska gränssnittet och jobbar på traditionellt sätt. Ser det som två modes. Det är ju möjligen om man måste ha en extra plugin mitt inte i channelstripen. Det går ju inte i så fall.

  40. #40
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nackdelen är att man lätt tappar bort vad rattarna gör om man har en massa olika plugins. Då försvinner hela snabbheten med en hand på rattarna och den andra på byta kanal.
    Mm. Fast det är ju EQ:s å komps vi pratar om främst, och där matchar det ju normalt 1:1 i alla fall. (shapers är har lite av det problemet däremot...)

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm. Fast det är ju EQ:s å komps vi pratar om främst, och där matchar det ju normalt 1:1 i alla fall. (shapers är har lite av det problemet däremot...)
    Plus att man kanske har olika varianter på olika kanaler och två av varje dessutom. Samma problematik som vanliga plugins, fördelen går förlorad. Ungefär så menar jag. Jag tror jag ogillar mellanting.

  42. #42
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot inbyggda minidisplayer känns helt rätt, det minskar den visuella konflikten mellan DAW och Channelstrip på skärm. Det ena blir mer tydligt det ena (DAW i skärm) och det andra det andra (Channelstrip på channelstrip). Men för den som har stora eller dubbla skärmar spelar det kanske mindre roll.
    Eller iPad! Det här är nästan min iPads allra viktigaste roll.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1422.jpeg 
Visningar:	57 
Storlek:	249,9 KB 
Id:	115790

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller iPad! Det här är nästan min iPads allra viktigaste roll.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1422.jpeg 
Visningar:	57 
Storlek:	249,9 KB 
Id:	115790
    Intressant, hur får du Softubevisningen att hamna där? Är det relaterat till just ProTools eller funkar det med alla DAW?
    Vilket macOS kör du för att få detta att funka?

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, hur får du Softubevisningen att hamna där? Är det relaterat till just ProTools eller funkar det med alla DAW?
    Vilket macOS kör du för att få detta att funka?
    Är väl bara att använda funktionen att köra iPad som extra skärm i OS:et och sen placera OSD:n där, eller? Men det var smart!!
    (Jag kanske måste skaffa en iPad då... =D )

  45. #45
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, hur får du Softubevisningen att hamna där? Är det relaterat till just ProTools eller funkar det med alla DAW?
    Vilket macOS kör du för att få detta att funka?
    Ställer bara in paddan som extraskärm (se bild) och så drar jag OSD:n dit. Efter att ha ställt in storleken på OSD:n en gång så öppnar den sig alltid i den storleken. Allt funkar helt smidigt och problemfritt för mig. Det är förresten Studio One jag använder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1430.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	858,5 KB 
Id:	115801

  46. #46
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det var smart!!
    Eller hur? Ibland så!

    Jag har ju lite tur att jag har den där hyllan som skärmen står på. Perfekt som stöd när botten på paddan sitter stadigt med magneten på kanten av Condole 1-hårdvaran. Kan inte bli bättre.

  47. #47
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ställer bara in paddan som extraskärm (se bild) och så drar jag OSD:n dit. Efter att ha ställt in storleken på OSD:n en gång så öppnar den sig alltid i den storleken. Allt funkar helt smidigt och problemfritt för mig. Det är förresten Studio One jag använder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1430.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	858,5 KB 
Id:	115801
    Går inte med mitt os vad jag vet. Kul att ha något att se fram mot.

  48. #48
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Till att börja med - jag älskar min Console 1 Mk3

    Men nu ska jag klaga på en sak: kompressordisplayen

    Den här bilden är från Softubes egna säljande video för att visa hur bra just displayerna är. Men vad visar ens det här? Jag försköer tänka på en annan kompressor med jämförbart dålig visualisering, men kan inte komma på någon. T o m ReaComp slår det här med hästlängder. Man kan argumentera för att man ska lyssna och att många kompressorer (i alla fall några) inte har någon display alls. Ja - men finns den där så finns det också förväntningar på att den ska vara användbar.

    Change my mind!

    Jag längtar redan efter en firmwareuppdatering som (åtminstone) ger en alternativ visualisering.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	comp.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	13,4 KB 
Id:	115873

    En enda stor animerad stapel med siffror vid sidan, som tydligt visar gain reduction, hade varit allt jag behöver.

    ------
    EDIT

    Jag får backa på åtminstone 50% av kritiken sedan jag upptäckte att den mätare jag efterfrågade i alla fall typ någotsånär finns.
    Senast redigerat av barockugglan den 2023-12-08 klockan 19:49.

  49. #49
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Fungerar det att blanda äldre enheter och MKIII? Skulle jag kunna koppla min Fader tillsammans med en ny C1 MKIII?

  50. #50
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerar det att blanda äldre enheter och MKIII? Skulle jag kunna koppla min Fader tillsammans med en ny C1 MKIII?
    Det ska det göra, enligt Softube.

  51. #51
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Någon som vet hur man rapporterar en bug till Softube?
    Jag letade lite på softube.com, men hittade ingen uppenbar kommunikationskanal.

    Jag kan beskriva den här tills vidare.

    Problemet är att i Reaper routar Console 1 om till mono när man ökar antalet kanaler på spåret (vanligtvis för sidechaining). Det sätt att reproducera som jag beskriver är antagligen det tydligaste, men problemet uppstår även vid t ex drag-and-drop-routing. (Och för den som undrar, VST3 har en del värdefulla funktioner som inte finns i AU-versionen, så AU vill man inte använda.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	console 1 reaper sidechain bug.png 
Visningar:	18 
Storlek:	255,5 KB 
Id:	116230

    Det går visserligen att åtgärda efteråt med hjälp av stark vilja och trolldom (om man ens kommer ihåg eller lägger märke till det direkt), men det är en rejäl speed bump i vilket fall.

    Det kan förstås vara en bug i Reaper, men jag tvivlar på det eftersom ingen annan plugin beter sig på det här sättet, vad jag känner till.
    Senast redigerat av barockugglan den 2024-01-03 klockan 10:57.

  52. #52

  53. #53
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack.

  54. #54
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Update för 3rd party support:

    https://youtu.be/5bckAMrMG8g

    https://youtu.be/VISC4U94XAM

    Which 3rd party plug-ins can I control with Console 1?

    UADx/Native plug-ins

    Compressors:
    1176 AE
    1176 LN Rev E
    1176 Rev A
    175-B Compressor
    176 Compressor
    API 2500
    API Vision Comp
    Avalon VT-737
    Capitol Mastering Compressor
    Century Tube Compressor
    dbx 160 Compressor
    Empirical Labs Distressor
    Fairchild 660
    Fairchild 670
    Manley VOXBOX Comp
    Manley VariMu Compressor
    Universal Audio LA-2
    Universal Audio LA-2A Gray
    Universal Audio LA-2A Silver
    Universal Audio LA-2A Tube
    Universal Audio LA-3A

    Equalizers:
    API Vision EQ
    Avalon VT-737
    Century Tube Equalizer
    Hitsville EQ
    Hitsville EQ Mastering
    Manley Massive Passive EQ
    Manley Massive Passive EQ MST
    Manley VoxBox EQ
    Pultec EQP-1A
    Pultec MEQ-5

    Shapes:
    API Vision Gate
    Manley VoxBox De Ess

    Preamps/Tapes:
    Avalon VT-737
    Century Tube Pre
    Helios Type 69 Preamp
    Manley Tube Preamp
    Manley VoxBox Pre
    Oxide Tape
    Studer A800 Tape Recorder

    Filter:
    Pultec HLF-3C


    Fabfilter plug-ins

    Compressors:
    Pro-C2
    Pro-L2

    Equalizers:
    Pro Q3
    Volcano 3

    Shapes:
    Pro-DS
    Pro-G
    Saturn2
    Senast redigerat av kroffe den 2024-04-09 klockan 14:24.

  55. #55
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Tack för UADx!!!

  56. #56
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Intressant och lite oväntad utveckling. En plugin (minus sitt GUI) instoppad i en plugin med alltid samma GUI och kopplad till en controller.

    Å ena sidan, med ett begränsat antal plugins blir man kanske supersnabb eftersom allt alltid är på precis samma plats.
    Å andra sidan, det blir lite som att köra i mörker utan strålkastarljus...

  57. #57
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Skruva rattar är bekvämt och går snabbt. För min del kommer jag behöva välja fasta plugins som jag använder på varje instans av Console 1. Försöka komma ihåg vad jag använder på respektive spår och sedan inte heller ha något pluginspecifikt UI skulle inte funka för mig.

  58. #58
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bara för att dubbelkolla. Det går inte att köra ProQ-band som dynamisk EQ i Console1 va? En dynamisk EQ är ungefär det enda jag direkt saknar i Console1.

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att dubbelkolla. Det går inte att köra ProQ-band som dynamisk EQ i Console1 va? En dynamisk EQ är ungefär det enda jag direkt saknar i Console1.
    Weiss EQ1 borde ju gå att ordna, den är ju rätt bra om än lite knasig i upplägg och GUI.
    Men frågan är ju med visuell feedback m.m. inne i Console 1 hur bra det kommer funka.
    Jag kan nog känna att man riskerar köra in i en återvändsgränd om man skall försöka stuffa in alla plugins in i Console 1. Rätt mycket som inte riktigt passar i det konceptet.

  60. #60
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska det göra, enligt Softube.
    Tack, glömde jag säga! Undrar också om det går att kedjekoppla med en äldre Fader som med de nya? Alltså en Fader plus en C1 MKIII.

Liknande ämnen

  1. Softube console
    Av nidas i forum Reason Studios
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-03-16, 08:57
  2. Encoders i Softube Console 1
    Av Bobbski i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-14, 07:39
  3. Softube Console 1
    Av kirre777 i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 14:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •