Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: Hur många kanaler till FOH? (elektronisk musik)

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Hur många kanaler till FOH? (elektronisk musik)

    Jag tittar på olika liveriggar och av diverse forum, artiklar osv att döma verkar det finnas (minst) två olika filosofier när det gäller ljud ut från scen.

    En del påstår att ljudtekniker är dåliga på elektronisk musik och föredrar att mixa själva och att skicka ett begränsat antal kanaler från scen.

    Andra menar att ljudteknikern är bäst på att anpassa ljudet till rummet och föredrar att skicka allt på olika kanaler så att ljudteknikern sätter ihop mixen.

    Jag har noll erfarenhet av detta (annat än teori) och är nyfiken på hur ni gör som spelar mycket live, och varför

    (och nu pratar jag i de lägen då en egen ljudtekniker inte är ett alternativ)

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag står på sidan som inte vill att FOH ska peta på/paja ljudet mer än nödvändigt.

    Då jag höll på med sånt så kom jag fram till att jag behöver mixa så mycket som möjligt själv och skicka ut så få kanaler som möjligt och det då via mina egna DI-boxar. Dessutom, alltid in-ear lyssning istället för husets monitorer för att motverka rundgång (då mikrofoner användes) och missvisande ljud. Under soundcheck så satte jag igång en förpreppad loop och gick runt i lokalen med en iPad som styrde mixern så att jag kunde sätta det sound som jag kände passade för det tillfället. Där är då utmaningen att ljudet i lokaler kan ändras rätt mycket så fort det är fyllt med folk, så det blir en del gissning och ja, FOH finns förhoppningsvis där under spelningen för att kunna göra någon sista liten övergripande balansjustering om det skulle behövas.

  3. #3
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Eller så sätter man mig FoH, då blir livesoundet oslagbart! :-D

  4. #4
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Min approach till det mesta är att anpassa sig till och acceptera vad man realistiskt kan förvänta sig av olika situationer, snarare än att försöka uppnå perfektion mot alla odds!
    Obs. Inte menat som någon kritik mot någon, man är olika och prioriterar olika saker, utan detta är bara min personliga filosofi!
    Detta kommer efter många års liveerfarenhet och grundas bara i att det för min egen del blir enklare, mindre stressigt och i slutändan mycket roligare om jag fokuserar på det som känns viktigt för mig!
    Jag tycker det är enklast och mest praktiskt för egen del att ha en egen mixer och bara skicka stereo ut, då det innebär att jag också kan göra en funktionskoll med hörlurar så fort jag riggat upp och angående ljudtekniker så tycker jag det enklaste är att helt enkelt ha en god och trevlig dialog, med rimliga förväntningar och acceptera att en spelning med en ny ljudtekniker man kanske aldrig jobbat med tidigare i en lokal där man kanske inte spelat tidigare inte kommer ha samma förutsättningar som med egen tekniker, men om jag och hen samarbetar så kommer vi iaf tillsammans kunna göra det bästa av situationen!

  5. #5
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag ger alltid bara stereo ut när jag kör själv och mixar allt själv. Huvudsakligen för att jag 1. vill använda mina egna både inserts och sendar och 2. ofta spelar/spelat på ställen mer anpassade efter DJs än liveakter och det därför ofta saknas rejäla möjligheter att mixa externt.
    När vi spelar med bandet brukar jag skicka stereo ut från min prylar, den andra som spelar synth skickar ibland stereo och ibland flera kanaler, den som spelar gitarr mickar stärkare och skickar till FOH, och sångmickar går oftast till FOH.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Snälla kamrater... FOH?????

    -46årig ljudtekniker med kunskapsbrist )

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Snälla kamrater... FOH?????

    -46årig ljudtekniker med kunskapsbrist )
    Front of house.

  8. #8
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Snälla kamrater... FOH?????

    -46årig ljudtekniker med kunskapsbrist )
    Full of Hell!


    https://youtu.be/L5PSnhdcz8g

  9. #9
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Snälla kamrater... FOH?????

    -46årig ljudtekniker med kunskapsbrist )
    TMA!
    Too Many Acronyms.

  10. #10
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Om vi lämnar terminologidiskussionen därhän (föreslå gärna annat ni föredrar), tack för bra input! Hittills full pott på egen mix alltså. Max du är den enda som nämner sång - vågar jag gissa att det är sång utan alltför avancerade effekter? Och ni andra, är det helt instrumentala mixar ni pratar om eller förekommer även sång?

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag är iofs jag men … en. Och så har jag mixer på scen. Och så finns det ingen ljudtekniker. Men om det är ett stort ställe och det finns fattar hen oftast inget ändå.

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi lämnar terminologidiskussionen därhän (föreslå gärna annat ni föredrar), tack för bra input! Hittills full pott på egen mix alltså. Max du är den enda som nämner sång - vågar jag gissa att det är sång utan alltför avancerade effekter? Och ni andra, är det helt instrumentala mixar ni pratar om eller förekommer även sång?
    Sångmickatna går genom varsin rösteffekt. Antingen en Roland Aira eller en röstpedal jag inte riktigt har koll på. Därifrån till FOH. I fall där vi spelat utan ljudtekniker har dom gått till mitt bord. Ska förvisso hyfsat avancerade effekter med vocoders osv, men väldigt enkel lösning.
    Solo har jag inte sång, dock ibland gitarr som jag då kör till min egen mixer med stärkarsimulator och rejäla effektkedjor, generellt gebom Ableton.

  13. #13
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi lämnar terminologidiskussionen därhän (föreslå gärna annat ni föredrar), tack för bra input! Hittills full pott på egen mix alltså. Max du är den enda som nämner sång - vågar jag gissa att det är sång utan alltför avancerade effekter? Och ni andra, är det helt instrumentala mixar ni pratar om eller förekommer även sång?
    För mindre avancerade setups, dvs när jag inte har ett krav på speciella FX på sång så brukar det funka att leverera all musik på 2 kanaler stereo, och låta mixkillen sköta vocals, just för att slippa rundgång o grejer med bättre kontroll på volym på sång i monitorerna.

    Annars om man vill köra allt ljud, inklusive sång från egen mixer så rekommenderar jag in-ear, då får man 100% kontroll på hela rasket.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mindre avancerade setups, dvs när jag inte har ett krav på speciella FX på sång så brukar det funka att leverera all musik på 2 kanaler stereo, och låta mixkillen sköta vocals, just för att slippa rundgång o grejer med bättre kontroll på volym på sång i monitorerna.
    Ungefär så körde jag de sista gångerna då det var med sångare. Jag körde då sången genom laptopen och lade på effekter osv, men skickade det sen separat just för att jag inte ville bry mig om rundgång och sånt när jag hade fullt upp med annat.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Kan inte nån bara säga vad FOH betyder?)

  16. #16
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    FOH = Front Of House = Publikljud
    Dvs. Att man låter en ljudtekniker ta hand om ljudmixen för bästa publikljud.

    Bra publikljud är dessvärre inte alltid det samma som bra publikupplevelse. Allt är subjektivt.
    Finns det en ljudtekniker som vet hur ni vill uppfattas så är det helt okej att lämna över ansvaret. Annars inte.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Kan inte nån bara säga vad FOH betyder?)
    Jag svarade dig tidigare i tråden. https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3770510

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja där ser man!!! Jag startade visst på ouppdaterad sida idag

    Nu mejkar allting sänns, såattsäga.

  19. #19
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mindre avancerade setups, dvs när jag inte har ett krav på speciella FX på sång så brukar det funka att leverera all musik på 2 kanaler stereo, och låta mixkillen sköta vocals, just för att slippa rundgång o grejer med bättre kontroll på volym på sång i monitorerna.

    Annars om man vill köra allt ljud, inklusive sång från egen mixer så rekommenderar jag in-ear, då får man 100% kontroll på hela rasket.
    Detta är hur jag personligen hade löst det också, låta ljudteknikern ta hand om sång och alla instrument som behöver mikas upp och liknande, efter effekter om det används!

    Liveljud och vana av det och vana av att spela live är ju precis som allt annat något som tar tid att ”lära” sig, så jag tycker det underlättar om man ställer in sig på att det inte kommer fungera optimalt i början (eller någonsin, haha) och istället försöka göra det bästa av det snarare än att bli stressad och på dåligt humör av det!

    För att citera en god vän ”Att spela live är bara en konstant kamp!”

    Ett tips om du har möjlighet är ju att prova din live setup i en replokal eller liknande med pa eller monitorer, då kan man få en bra idé av hur lätt eller svårt det är att rigga upp etc och även få en, iaf lite, bättre bild av hur det känns/kan låta live!

    Mitt tips är att hålla en live setup så enkel och streamlinead som din musik och din vision tillåter, ju mindre sladdar och prylar desto mer tid och fokus har man att lägga på musiken!
    Senast redigerat av thetonequest den 2023-09-27 klockan 13:22.

  20. #20
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag som kör FoH tycker det är halvkul med en LR från scenen. Dels är det ju tråkigt att inte få göra sitt jobb.

    Men även om artisten går runt och anpassar mixen till rummet på ett adekvat sätt så är det ju så att livemusik kräver livemixning om det ska bli riktigt bra. Artisten på scen har inte möjlighet att både fokusera på framförandet och på att balansen är optimal i PA:t. Det går inte. Det räcker med att avståndet mellan saxofon och mik varierar med nån centimeter eller att du får ovanligt mycket feeling i solot för att det ska krävas en justering on the fly.

    Nä jag vill ha alla live-instrument på egna kanaler. Rör det sig om mycket "tracks" och färdigsequencat stuff in the box så vill jag åtminstone ha lite stems på trum, bas osv.

    (om allt är så färdigprogrammerat och superslipat out of the box att det låter exakt likadant varje spelning så kan det väl inte kallas live alls?)

  21. #21
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som kör FoH tycker det är halvkul med en LR från scenen. Dels är det ju tråkigt att inte få göra sitt jobb.

    Men även om artisten går runt och anpassar mixen till rummet på ett adekvat sätt så är det ju så att livemusik kräver livemixning om det ska bli riktigt bra. Artisten på scen har inte möjlighet att både fokusera på framförandet och på att balansen är optimal i PA:t. Det går inte. Det räcker med att avståndet mellan saxofon och mik varierar med nån centimeter eller att du får ovanligt mycket feeling i solot för att det ska krävas en justering on the fly.

    Nä jag vill ha alla live-instrument på egna kanaler. Rör det sig om mycket "tracks" och färdigsequencat stuff in the box så vill jag åtminstone ha lite stems på trum, bas osv.

    (om allt är så färdigprogrammerat och superslipat out of the box att det låter exakt likadant varje spelning så kan det väl inte kallas live alls?)
    Ett problem för mig är ju t ex att jag vill kunna ändra sends osv on fly. Tidigare har jag kört mixerbord för det och då har jag bara haft stereo ut att skicka. Nu kör jag Ableton Live med ljudkort med åtta utgångar så skulle jag spela någonstans nu där det är en ljudtekniker som vill ha det skulle jag kunna dra ut fyra stereobussar t ex. Med det sagt har den möjligheten nog funnits på färre än 10% av mina spelningar och därmed har jag anpassat mina spelningar efter att lösa allt själv. Och balansera volymer gör jag hela tiden, så det går. Men det beror ju på vad man spelar för musik. Min musik är som sagt elektronisk och ibland med gitarr.
    Skulle jag spela med dig som ljudtekniker skulle jag gladeligen skicka ut fyra bussar

  22. #22
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag vet inte om jag håller på med elektronisk musik iofs (hoppas inte egentligen när det gäller bandet), men maskiner och syntar langar jag ju ut till ljudteknikern.

    Det knepiga är ju att när man inte har med sig egen ljudtekniker vet man inte vad man får bakom spakarna, om man nu inte råkar känna till den som är där.

    Här är mina val:

    - Kör aldrig något i stereo. Baserat på erfarenheter med ljudtekniker som fuckar upp och lokaler som inte riktigt lirar. Dessutom tycker jag personligen att stereo är tveksamt i livesammanhang pga att en stor del av publiken står mycket närmare högtalare som pumpar ut höger eller vänster kanal. Har en hel del tråkiga erfarenheter som publik när det gäller det. Det blir skevt. Aldrig någonsin har någon haft synpunkter på att det inte är stereo sedan jag/vi började köra allt i mono heller

    - Jag har med mig två versioner av trummaskiner/loopar/oneshots/backing tracks. Dels en där ljudteknikern får bastrumma i en kanal, virvel+percussion i kanal 2, bas i kanal 3 och övrig instrumentering i kanal 4 (vi använder inte hihats). Den versionen vill jag helst att ljudteknikern använder, men det ställer högre krav på vederbörande. Den andra versionen skickar allt i en kanal. Känner jag att jag inte litar på ljudteknikern eller att soundcheck av någon anledning blir för kort ser jag till att vi använder den. Mindre möjligheter att fucka upp men det innebär också mindre möjligheter att skruva till det briljanta ljudet.

    Syntarna har alltid egna kanaler.

    (Detta gäller sättning med mig och en medmusikant på sång och elgitarr, ibland utökat med ytterligare personal på kör och viola, där allt annat än det jag redogjort för såklart har egna kanaler)
    Senast redigerat av Irja den 2023-09-28 klockan 21:48.

  23. #23
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Så bra tråd detta, jag lär mig så mycket. Tack! Kul och bra med de olika perspektiven. Jag funderar och återkommer.

  24. #24
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Kan tillägga att mitt utgångsläge är att det är en dålig idé att sköta skruvandet själv. Av två anledningar:

    1. Jag eller Jenny har inte tid med det. Vi är upptagna med att vara artister typ.

    2. Skulle vi ändå trolla med knäna och göra det själv, så står vi på scen och det är skillnad på monitorljud och det som publiken hör. Jag förstår inte heller hur inear skulle kunna ändra på det. Det blir en tredje variant av ljudet bara.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    All respekt men att inte köra stereo låter hur tråkigt som helst. Självklart gör man som man vill men stereoupplevelsen är magisk om det är rika arrangemang. The Eagles = måste upplevas.

  26. #26
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nej, PF, det var inte "med all respekt" om vi ska vara petiga.

    Många här är inne på att det finns en osäkerhet med ljudtekniker man inte känner eller som är mer eller mindre obekanta med ens musik. Jag har bland annat varit med om när det varit omöjligt att få till nivåerna och när vi i efterhand förstått att ljudteknikern bara tagit en kanal av någon stereokanal. Jag har också varit med om lokaler där stereobilden blir skev. Det finns alltså ett gravt element av riskeliminering i detta.

    Plus som sagt, hur bra låter stereo live om du hamnar nära höger högtalare t ex?

    Jag kan också garantera att Eagles hade sin egen personal som skötte ljudet när de kuskade runt. Då hamnar allt i ett annat läge.
    Senast redigerat av Irja den 2023-09-29 klockan 07:21.

  27. #27
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tillägga att mitt utgångsläge är att det är en dålig idé att sköta skruvandet själv. Av två anledningar:

    1. Jag eller Jenny har inte tid med det. Vi är upptagna med att vara artister typ.

    2. Skulle vi ändå trolla med knäna och göra det själv, så står vi på scen och det är skillnad på monitorljud och det som publiken hör. Jag förstår inte heller hur inear skulle kunna ändra på det. Det blir en tredje variant av ljudet bara.
    Vi som skruvar i mixen på scen är också upptagna med att vara artister kan jag avslöja, men vi råkar nog se den biten som en viktig del i framförandet. Det finns andra som är betydligt mer aktiva (och skickliga) mixerskruvare än jag men att avfärda brukandet av mixer på scen som oartistiskt känns lite orättvist

    Däremot håller jag med om att det är svårt att veta att det låter bra ut. Idealt hade jag velat ha en bandmedlem som gör just den biten, någon som kan musiken lika väl som jag och alltid är med.

    Vad gäller stereo håller jag i princip med dig Irja. Spelar man på t ex en dansklubb så är det inte helt ovanligt att kanalerna mixas ihop. Däremot kommer mitt val att skicka stereo även från den situationen då det inte är ovanligt att man förväntas koppla in på ledig kanal i DJ-mixern. För att då skapa så lite förvirring som möjligt så kör jag stereo men det blir mest t ex reverb och delay som är i stereo medan jag inte panorerar så mycket.
    Med bandet har eventuella ljudtekniker ofta pannat t ex gitarren till den sidan där gitarristen står vilket på en mindre scen ofta lett till att dom på andra sidan knappt hör gitarren vilket är synd.

  28. #28
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det är farligt med skriven text, jag menar inte att våra val kan eller ska appliceras på all andra (eller ens mina andra projekt), så jag ber om ursäkt om jag var otydlig där. Jag menar alltså att just vi inte har en chans att ägna oss åt rattande. Min avsikt var verkligen inte att avfärda någons artisteri. Ber igen om ursäkt om det uppfattades så.

  29. #29
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Ang stereo så brukar jag inte panorera för att "placera instrument i ljudbilden", av samma anledning ni nämnt; det blir jävligt obalanserat beroende på var i rummet åhöraren råkar stå.

    Men en fet stereobredd på enskilda ljud är ofta najs. Orglar, pads, reverb etc.

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är farligt med skriven text, jag menar inte att våra val kan eller ska appliceras på all andra (eller ens mina andra projekt), så jag ber om ursäkt om jag var otydlig där. Jag menar alltså att just vi inte har en chans att ägna oss åt rattande. Min avsikt var verkligen inte att avfärda någons artisteri. Ber igen om ursäkt om det uppfattades så.
    Anade det men det skrivna ordet blir ibland knepigt att läsa rätt

    Och @Brynolf. Precis så använder jag stereo i livesammanhang. Bredda feta ljud.

  31. #31
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Som sagt sjukt intressant.

    Jag undrar över det här med att mixa från scen, specifikt när det gäller elektroniska instrument. Jag fattar ju att det är skillnad med saxofoner, fioler, gitarrer/ampar etc. Men om man bara spelar syntar, samplers, drumpads etc har man ju helt annan koll på eq, gain och andra ljudparametrar från början. Så när det gäller mixning från scen, kan det verkligen vara så mycket jobb att det ens påverkar framträdandet? Ni som kör LR ut, hur mycket behöver ni ägna åt själva mixningen från scen då under själva giget?

    Och så en fråga till ljudteknikerna i tråden. Det var intressant att läsa er input och jag kan ljudteoretiskt fatta vitsen med att ha delat upp kanaler i trummor, bas etc. Men om man jobbar en del med samples, backing tracks eller live looping så ligger det ju ofrånkomligen en blandning på spåret ut. Hur hanterar ni helst det? Har ni några rekommendationer? Klart man vill ha punchy drums, feta basar och glittrande arpeggion, men vad gör man liksom avkall på om man skickar allt på samma kanal? Och hur delar man bäst upp kanalerna när det gäller enbart elektroniska instrument? (ur ljudteknikerns perspektiv alltså, skit i oss på scen )

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om jag mixar från scen så är det en del i mitt framträdande, dvs mixern är ett instrument i sig. I det ideala fallet så har jag perfekt koll på allt och levererar en ljudbild ut som är så färdig som möjligt. Här kommer stereo ut, färdigt och klart! Bra medlyssning är ett måste, alternativt så har jag fullständig koll på nivåerna ändå och då spelar medlyssningen mindre roll.

    Om då ljudteknikern vill ha stems och jag kan leverera det så är det grymt bra. Dock så måste ljudteknikern och jag ha samma bild/tankar/förståelse för hur jag kommer jobba med mixern så att inte ljudteknikern börjar "korrigera" saker när jag kör och då motarbetar det jag vill framföra med mitt livemixande, exempelvis kanske en rundgång på ett bandeko som då ljudteknikern sänker när jag faktiskt vill ha det högt.

    Så, kommunikation och försök ha en gemensam syn på vad det ska bli, och något sätt att kommunicera när man spelar om det blir fel.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag som tekniker: Det svåra blir väl om det INTE låter bra i den enda kanal/stereopar man fått som ljudtekniker. Att man som personen som "ska" kontrollera ljudet i lokalen plötsligt inte KAN lösa ett problem med ljud som sticker ut för mycket eller så är framförallt tråkigt som ljudtekniker. Det är ju såklart artistens eget fel i det läget, men lika tråkigt för det. Som ljudtekniker är mitt mål alltid att försöka uppfylla artisters önskan om att låta så bra som möjligt. Vilket såklart KAN vara just en stereolina från scen, men det innebär som sagt att det är de på scenen som får lösa de problem som kommer med det.

    Jag som scenakt: De gånger man haft riktigt bra ljudtekniker minns man ju som om det var religiösa upplevelser nästan Medelbra som gör sitt jobb utan krusiduller blir man alltid glad av. Men få saker är värre än att ha repat och slipat på ett framträdande, och så får man ett stolpskott till nåns svåger som är kompis med arrangören och alltid beundrat den maktposition denne inbillat sig att uppgiften handlar om som tek. Fyfan vad lessen man blir då, och skulle jag spela ofta och mycket så skulle jag nog antingen se till att ha egen eller åtminstone testad ljudtekniker som standard, eller just mixa själv och skicka stereolina.

  34. #34
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mitt kortfattade svar på egentligen alla frågeställningar kring det här: Var så beredd som det rimligtvis är möjligt på det värsta, för det värsta kommer förr eller senare att hända.

    Några minnen dyker upp.. och nu nollställdes mitt sakta ökande sug efter att börja spela ute igen. Tack för det!

  35. #35
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt kortfattade svar på egentligen alla frågeställningar kring det här: Var så beredd som det rimligtvis är möjligt på det värsta, för det värsta kommer förr eller senare att hända.
    Note to self: ta med megafon för att kunna köra a capella från scen

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ett teknikaxiom för alla livemusiker:

    Murphys femte lag: "Om något helt enkelt inte kan gå fel, så gör det det ändå".
    Har man med sig kassettbandspelaren som backup så bli inte förvånad om lillsyrran lånat ett av batterierna utan att berätta det.

  37. #37
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag är helt klart på sidan som vill ge ljudtekniker så bra förutsättningar som möjligt. Visst, ibland är hen inte så bra, men man kan inte kontrollera allt. Och FoH vet iaf hur det låter i rummet.

    Jag har sett band som hade med sig backingtracks, och teknikern fick lägga mer än halva soundcheck på att försöka splitta upp den för att tämja basen...

    Sen finns det ju genrer där mixern verkligen är en del av framträdandet (som jgb skrev ovan), men där är det inte dumt att ha möjlighet till grupper ut.

  38. #38
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sett band som hade med sig backingtracks, och teknikern fick lägga mer än halva soundcheck på att försöka splitta upp den för att tämja basen...
    Det är precis detta jag är ute efter, hur många kanaler och hur ska jag dela upp dem för bäst ljud? Jag kan ju köra backingtracks (etc etc) på olika kanaler, men hur delar man bäst upp och grupperar liksom, inom just elektronisk musik. Mixen är ju en stor del av soundet och som jbg skrev del av framförandet. Och tror inte FOH vill ha 32 ut...

  39. #39
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis detta jag är ute efter, hur många kanaler och hur ska jag dela upp dem för bäst ljud? Jag kan ju köra backingtracks (etc etc) på olika kanaler, men hur delar man bäst upp och grupperar liksom, inom just elektronisk musik. Mixen är ju en stor del av soundet och som jbg skrev del av framförandet. Och tror inte FOH vill ha 32 ut...
    Nu spelar jag främst i band, så har inte jättemycket erfarenhet, men spontant skulle jag säga åtminstone bas, trummor + perc, övr. instrument och sång separat. Men beror ju så himla mycket på hur det låter också. Jag skulle nog fundera på vad som kan ställa till problem, och behöva processas separat. Tex. ett rum där basen sticker iväg pga resonanser. Eller transienter som blir jobbiga pga mycket rumsklang.

  40. #40
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är precis detta jag är ute efter, hur många kanaler och hur ska jag dela upp dem för bäst ljud? Jag kan ju köra backingtracks (etc etc) på olika kanaler, men hur delar man bäst upp och grupperar liksom, inom just elektronisk musik. Mixen är ju en stor del av soundet och som jbg skrev del av framförandet. Och tror inte FOH vill ha 32 ut...
    Har du nån generell ”standard” för ungefär vilka instrument eller olika frekvenser som du brukar jobba med i dina arrangemang?

    Tänker det kan hjälpa till för bra tips!

  41. #41
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Jättesvårt att säga. För min egen musik är det just nu inte rimligt med annat än små venues där jag nog skulle föredra egenmixat en stereokanal ut, men hur gjorde Aphex Twin på Rosendal liksom Jag är intresserad av detta dels för egen del, men också för att jag börjat spåna på exjobb om elektronisk musik live kontra studio. Kan eventuellt återkomma om detta längre fram.

    TILLÄGG: förresten, instrument: drumpads, sampler, hårdvarusynt med keyboard, trummaskin, "sång" (= vokaler av olika slag), looper. Och mixer

  42. #42
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Svårt, beror helt på arret. Men helst nåt sånt här:

    Trummor
    Bas
    Pads
    Percussiva tonala ljud typ funk-gitarr, house-piano, ettriga syntgrejer
    Förinspelade BGV
    Vocals och andra live soloinstrument helst en lina per mik.

    Blir rätt många linor kanske. Gillar iaf att dela upp "tracks" i pads och percussive. BGV kan kanske bakas in i en av dem om man vill spara kanaler.

Liknande ämnen

  1. Guide till elektronisk musik.
    Av zthee i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-08-25, 20:24
  2. Animerade Noter till elektronisk musik...tror jag.
    Av charliecrash i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 23:58
  3. Hur många använder Mac vs PC till musik idag?
    Av Jony i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 20:54
  4. cubase se3 hur många kanaler?
    Av packae i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 12:37
  5. Många kanaler - och då menar jag många
    Av st@ffan.com i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-28, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •