Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Ljudartefakter i Ableton Live 11 med Windows 11

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Ljudartefakter i Ableton Live 11 med Windows 11

    Har endast använt Live med macOS tidigare men har nu skaffat en PC som jag tänkt använda som musikdator med Windows 11.

    Körde en testomgång igår och upplevde ganska snart små störiga ljud som verkar dyka upp helt oberoende av projektets omfattning, antal spår osv. Något som jag däremot tycker mig uppleva är att ljuden dyker upp oftare när jag använder External Instrument, dvs när Live skickar MIDI och tar emot ljud samtidigt på ett spår. Men som det ofta är med den här typen av problem så kan det vara ren inbillning.

    Ljuden är lite svåra att beskriva, dom dyker upp väldigt snabbt och är inte direkt sprakiga eller poppiga. Jag skulle beskriva det som att det snarare är som att processen att leverera ljudet stannar upp i några milisekunder. Det "kör ihop sig" väldigt kort. CPU-mätaren ligger stadigt på låga värden för det mesta, men byter jag till "Current" istället för "Average" så ser jag i samband med att ljuden dyker upp att CPU:n skjuter i höjden väldigt snabbt för att sedan gå tillbaka till det låga värdet lika snabbt.

    Jag har testat att sätta prioriteten för Ableton Live.exe och Ableton Live Index.exe till "Realtime" i Task Manager, har även valt att alltid öppna Live i adminläge då det tydligen hade hjälpt vissa med liknande problem, men tycker mig ändå uppleva att ljuden dyker upp då och då. Har minimalt antal bakgrundsaktiviteter (vad jag vet) igång.

    Om vi kollar på hårdvara som kanske är relevant så har jag processor av modell Intel Core i5 13400. Jag sparar och öppnar alla projekt från en extern SSD av modell Samsung T7 på 2TB. Live 11 är installerat på en intern NVMe-SSD som heter Intel 660p. Grafikkortet är ett Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G.

    Någon som upplevt liknande problem och vet vad som skulle kunna hjälpa? Har testat Bitwig också och det verkar rulla på utan några som helst problem, vilket får mig att fundera på om jag ska skita i Live helt och hållet och gå över till Bitwig.

  2. #2

    Veteran
    Kolla in Focusrites guide för att optimera.
    https://support.focusrite.com/hc/en-...-on-Windows-11

    Många bra tips. Ofta brukar Powersaving på olika sätt ställa till det.
    Vad har du för ljudkort?

  3. #3
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Säger som drloop. Men det vore intressant att veta mer om din dator, typ modell, minneskonfiguration mm. Är alla drivrutiner på senaste version?

  4. #4
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    kolla om warp är på (på per default) och stäng av det.

  5. #5
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in Focusrites guide för att optimera.
    https://support.focusrite.com/hc/en-...-on-Windows-11

    Många bra tips. Ofta brukar Powersaving på olika sätt ställa till det.
    Vad har du för ljudkort?
    Yes, jag har faktiskt följt denna guide som tydligen är skriven av en anställd på Microsoft. Har gått igenom den och gjort i princip allt som den föreslår. Jag har power saving inställd på "High performance". Ljudkortet är ett Presonus Studio 1824C.

    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger som drloop. Men det vore intressant att veta mer om din dator, typ modell, minneskonfiguration mm. Är alla drivrutiner på senaste version?
    Drivrutiner för grafikkort är up to date, även ljudkortets drivrutiner är det. Gick också igenom "Device manager" för att se om något annat behövde uppdateras, men där verkar allt också vara av senaste version.

    Såhär ser hårdvaran ut:
    • CPU: Intel i5 13400, 2.5GHz, 10 kärnor, 16 trådar
    • Moderkort: MSI MPG B760I Edge WiFi DDR4
    • Grafikkort: Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8GB
    • Ljudkort: Presonus Studio 1824C (från USB-C-anslutning till USB 2.0 på datorn)
    • RAM: Kingston Fury Beast 2x32GB (64GB)
    • Lagring: Intel 660p 1TB NVMe SSD som intern systemlagring, Samsung T7 2TB SSD för lagring av projekt, samplingar och bibliotek externt via USB-C (3.2 Gen2).

    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kolla om warp är på (på per default) och stäng av det.
    Grejen är att problemet uppstår oavsett vad för ljud jag spelar. Det kan vara en sampling likväl som att jag spelar en mjukvarusynth. Det kan vara ett enda spår utan några effekter eller 100 spår med massa effekter, problemet dyker upp ändå.

    När jag följer CPU load noggrant, speciellt om jag aktiverar "Current load", så peakar CPU:n plötsligt och väldigt snabbt vid 400-500%, för att några milisekunder senare gå tillbaka till normal load. Och i samband med att den gör det så hör jag artefakterna. Det kan ibland vara lugnt i flera minuter och ibland kan det komma som i kluster med några sekunders mellanrum.

    Ljudet är väldigt svårt att beskriva, men det är som att datorn segar ner sig jättesnabbt. Kanske är det folk refererar till som "click", "pops" och "crackle" iofs.
    Senast redigerat av iawap den 2023-09-27 klockan 17:09.

  6. #6
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Är det live som peakar eller är det någon annan applikation?

    Sen är jag lite skeptisk till att jobba mot externa diskar. Har du möjlighet att testa med något projekt som bara kör mot interna disken?

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det live som peakar eller är det någon annan applikation?

    Sen är jag lite skeptisk till att jobba mot externa diskar. Har du möjlighet att testa med något projekt som bara kör mot interna disken?
    Själva CPU-mätaren i Live peakar ibland upp till 400-500% när jag kollar "current load". Dock vet jag inte om det är Live som orsakar peaken eller om det är någon annan aktivitet i bakgrunden.

    Jag har för mig att problemet uppstod när jag bara körde external instrument rakt upp och ner utan andra spår. Men jag kan absolut kolla detta igen. Det frustrerande är ju att det ibland kan fungera utan problem, men sen som en blixt från klarblå himmel så uppstår det bara. Så är lite svårt att felsöka.

  8. #8
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Det kan ju vara intressant att se om betaversionen har samma problem. Det kräver ju dock att man signar upp på https://ableton.centercode.com/key/48752721_11pb .

  9. #9
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Testat att köra ableton utan ljudkort, med typ asio4all driver istället? Då kan du ju eventuellt få reda på om det kanske är kortet som spökar.

    Mitt native instruments kort spökar som fan om jag använder det i en usb3-port till exempel, ibland är det ju bara såna dumma saker. Vissa kort föredrar gamla portar

  10. #10

    Veteran
    Inte köra ljudkort via en hub, ett tips.

  11. #11
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan ju vara intressant att se om betaversionen har samma problem. Det kräver ju dock att man signar upp på https://ableton.centercode.com/key/48752721_11pb .
    Jag har faktiskt tillgång till beta-versioner sedan innan Live 11 skulle släppas, så testade betan. Ingen skillnad dessvärre.

    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat att köra ableton utan ljudkort, med typ asio4all driver istället? Då kan du ju eventuellt få reda på om det kanske är kortet som spökar.

    Mitt native instruments kort spökar som fan om jag använder det i en usb3-port till exempel, ibland är det ju bara såna dumma saker. Vissa kort föredrar gamla portar
    Ska testa utan ljudkortet och se hur det påverkar. Har testat att byta mellan USB 3.2 Gen 1- och USB 2.0-portarna som finns på moderkortet, men ingen skillnad där heller.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte köra ljudkort via en hub, ett tips.
    Yes, det har jag tagit fasta på sedan tidigare, så ljudkortet går till sin egna port på datorn.

    Bara för att visa hur CPU-mätareni Live beter sig så spelade jag in det här:
    https://imgur.com/a/K1vlDKv

    Har ett spår med DecentSampler igång där, men spelar ingenting. Som ni ser så går "Current" upp i extrema nivåer. Spelar jag något i samband med den peaken så knäpper det väldigt mycket i ljudet. Sen kan det lugna ner sig i några minuter utan några artefakter över huvudtaget. Sedan på slump så drar det iväg igen, några minuter senare.

    Men som sagt så ser jag inget samband med vad jag gör i Live och hur CPU-mätaren ballar ur. Jag får det där beteendet oavsett vad jag gör och oavsett hur många plugins, vad för plugins eller hur många spår som är i rullning.

  12. #12
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Om jag ökar buffer size så verkar "current" i CPU-mätaren gå ner något. Men jag upplever ändå vid 256 samples att värdet sticker iväg upp över 100-200%. Och då har jag återigen inga plugins som används och ett tomt MIDI-spår i projektet.

    Givet hårdvaran så bör jag väl kunna köra åtminstone 64 eller 128 samples utan problem, eller?

    • CPU: Intel i5 13400, 2.5GHz, 10 kärnor, 16 trådar
    • Moderkort: MSI MPG B760I Edge WiFi DDR4
    • Grafikkort: Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8GB
    • Ljudkort: Presonus Studio 1824C (från USB-C-anslutning till USB 2.0 på datorn)
    • RAM: Kingston Fury Beast 2x32GB (64GB)
    • Lagring: Intel 660p 1TB NVMe SSD som intern systemlagring, Samsung T7 2TB SSD för lagring av projekt, samplingar och bibliotek externt via USB-C (3.2 Gen2).

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Testa ett annat grafikkort, eller kör på det inbyggda när du tagit ut det du kör på.
    Jag har haft såna jävla konstiga fenomen med dator/daw-ljud om inte grafik pratar fint med moderkort.

  14. #14
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa ett annat grafikkort, eller kör på det inbyggda när du tagit ut det du kör på.
    Jag har haft såna jävla konstiga fenomen med dator/daw-ljud om inte grafik pratar fint med moderkort.
    Intressant. Behöver jag i sådana fall helt koppla bort det dedikerade grafikkortet från PCI-sloten eller räcker det med att bara dra skärmens kabel till det integrerade kortet och avaktivera output till det dedikerade?

    Skulle förresten så kallat "sag" kunna vara en orsak till instabilitet i GPU:n? Jag har märkt att grafikkortet nämligen lutar ganska mycket nedåt, så tänkte om det kan vara tillfälliga glapp i signalen till PCI:n som spökar? Spontant känns det ju som att det snarare skulle manifestera sig själv med att skärmen slocknade då och då eller liknande, alltså att signalen antingen går fram eller inte. Men vad vet jag.

  15. #15
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Om grafikkortet sitter fast korrekt så är inte 3070 så tungt.
    Att det lutar ”lite” är normalt inte ett problem.
    Finns ett ”lås” baktill i slotten så att kortet spontant lossnar är inte så troligt.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag hade tagit ut kortet. Om det bråkar med din daw-timing kan det vara hårdvara som inte är helt kompatibel.
    Just nu har jag ett lite äldre gamingkort som bluescreenar i boot på ett nytt moderkort om inte drivrutinerna är installerade innan boot...den sortens problem ger bara mer problem längs vägen. Bytte till mitt trogna Radeon R5 230 utan fläktar, sen funkade allt igen.

  17. #17
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Ska prova att ta ut kortet helt. Känns ju lite sådär att behöva skrota grafikkortet för att kunna använda DAW:t. Men kanske intressant att veta om det är grafikkortet eller inte åtminstone.

    Har fört över alla filer från externa till interna för att se om det gör någon skillnad. Svårt att ge snabbt besked, men än så länge ligger current lugnt på 2%. Hoppade någon gång upp till 100% lite kort, men har åtminstone inte hoppat upp till 1000% som tidigare. Återstår att se.

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Inte första gången jag slagits med just grafik vs daw, och det är verkligen inte det första man tänker på...

  19. #19
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Mmm. Det är bara så tröttsamt att det ens är ett problem. Men jag kanske var lite naiv när jag reserachade och fick intrycket att Windows är stabilt för musikproduktion.

  20. #20
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Testat att köra skärmen till integrerade GPU:n och avaktiverat Nvidia-kortet, men problemet kvarstår. Ska se om det blir någon skillnad om Nvidia inte är anslutet till moderkortet.

  21. #21
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Okej, jag har lokaliserat problemet. Som mono tidigare var på här tidigare så testade jag att köra MME/DirectX med ljudkortet som utgång och hade noll problem. Current ligger mer eller mindre runt Average och hör inga störningar över huvudtaget.

    Dock är väl latencyn inte optimal med MME/DirectX och möjligheten att använda fler in- och utgångar verkar obefintlig. Så provade som mono föreslog att ladda ner ASIO4ALL och valde ljudkortet därigenom. Fungerar mycket, mycket bättre än med ASIO. Både Current och Average ligger på stadigt värde hela tiden. Inte längre några random spikes som tidigare och inga artefakter! Tack mono!

    Så verkar kort sagt vara ASIO-drivrutinerna med PreSonus Studio 1824c som spökar rejält. Förmodligen i kombination med Live då eftersom Bitwig fungerar utan problem. Vet inte om det är värt att kontakta deras support?

  22. #22

    Veteran
    Har du provat att avinstallera Presonus ASIO drivrutinen och installerat om den igen?

  23. #23
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kanske kontakta både Ableton och PreSonus om inte drloops förslag inte hjälper.

  24. #24
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat att avinstallera Presonus ASIO drivrutinen och installerat om den igen?
    Dessvärre ingen skillnad. Tänkte först att det kunde vara att jag installerat flertalet USB-drivrutiner för olika modeller då det är lite otydligt vid installation exakt vilken drivrutin man ska välja. Så såg till att jag denna gång bara installerade den drivrutin som gäller för mitt kort. Men ser ingen förbättring efter ominstallation. Har skrivit en support ticket till Ableton.

    Men det finns väl egentligen inga direkta nackdelar med att köra ASIO4ALL om det funkar bättre, eller?

  25. #25
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Funkar det bättre så funkar det bättre
    Men tillverkarens drivare borde vara bättre.
    Asio4all är egentligen en workaround för kort som inte har ASIO-drivare ö.h.t..

  26. #26
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det är inte ett sample-rate problem då?
    Är allt i samma rate? Försöker win 11 göra något "smart" och köra både 44 och 48 samtidigt?
    Försöker både datorn och ljudkortet vara master samtidigtoch ignorerar att låsa sig mot den andres klocka?

    edit: läser ifatt i tråden och skulle spontant gissa på det sistnämnda.

  27. #27
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte ett sample-rate problem då?
    Är allt i samma rate? Försöker win 11 göra något "smart" och köra både 44 och 48 samtidigt?
    Försöker både datorn och ljudkortet vara master samtidigtoch ignorerar att låsa sig mot den andres klocka?

    edit: läser ifatt i tråden och skulle spontant gissa på det sistnämnda.
    Vet inte. I sådana fall hade väl problemet kvarstått när jag kör ASIO4ALL? Däremot skulle det ju kunna vara att problemet är som du säger men att det bara uppenbarar sig när jag använder ASIO.

  28. #28
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Kan meddela att detta problem (ta i trä osv) helt har försvunnit i Live 12!

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 00:08
  3. problem med ableton live
    Av deepshag i forum Ableton
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •