Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Vince Clarke med JP8 som regnskydd?

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Vince Clarke med JP8 som regnskydd?

    Vad i hela fridens namn händer här?


    The tank the swan and the balloon tour


    Vince Clarke Erasure in 1992 with Jupiter 8, Juno 60, Prophet 5, and Xpander strapped to the roof.
    In the tank Vince had his Jupiter-8, Prophet 5, Juno-60, Minimoog and Oberheim Xpander, all controlled with CV/Gate only by a Roland MC-4. An Akai MPC-60 handled the drums (Mostly sampled from his synthesizers anyway).

    This is the main sequencer" he explains, clambering aboard (it's another MC-4). "...and this is the spare. Channel 1 is going to the Moog, which creates the bass, so for every song" He seems very pleased with this minimal, utilitarian role. "Channel 2 is going to the Juno 60," (it's above our heads, seatbelted to the roof of the tank) "...channel 3 goes to this box here, which we had built. It's a splitter box, and the signal either goes to the Prophet 5" (also above our heads) "...or to the Jupiter 8" (over my left shoulder). "That's determined by the MC-4 program.

    "Basically, you've got CV1, which is your pitch; CV2, which can be filter or amplitude depending on the synth; Gate/Trigger; and MPX which is the switcher, set to 1 or 0, which tells the box to direct the signal to either the Pro 5 or the JP8. Channel 4 is the same thing again, but using the Oberheim Xpander" (rear-view mirror) "...as two keyboards, directing the signal to either the left- or right-hand side. So effectively we've got two synths there. We can only have four synths playing at once, but we've got six sound sources. And sync'd to the MC-4 is the MPC-60, creating all the drum sounds."

    Senast redigerat av Hjorten den 2023-09-26 klockan 01:30. Anledning: Redigerade bort färgkodning /admod

  2. #2
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7663.jpeg 
Visningar:	39 
Storlek:	314,1 KB 
Id:	114912

    Står det något här, eller?

  3. #3
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Text:



    The tank the swan and the balloon tour


    Vince Clarke Erasure in 1992 with Jupiter 8, Juno 60, Prophet 5, and Xpander strapped to the roof.
    In the tank Vince had his Jupiter-8, Prophet 5, Juno-60, Minimoog and Oberheim Xpander, all controlled with CV/Gate only by a Roland MC-4. An Akai MPC-60 handled the drums (Mostly sampled from his synthesizers anyway).
    This is the main sequencer" he explains, clambering aboard (it's another MC-4). "...and this is the spare. Channel 1 is going to the Moog, which creates the bass, so for every song" He seems very pleased with this minimal, utilitarian role. "Channel 2 is going to the Juno 60," (it's above our heads, seatbelted to the roof of the tank) "...channel 3 goes to this box here, which we had built. It's a splitter box, and the signal either goes to the Prophet 5" (also above our heads) "...or to the Jupiter 8" (over my left shoulder). "That's determined by the MC-4 program.
    "Basically, you've got CV1, which is your pitch; CV2, which can be filter or amplitude depending on the synth; Gate/Trigger; and MPX which is the switcher, set to 1 or 0, which tells the box to direct the signal to either the Pro 5 or the JP8. Channel 4 is the same thing again, but using the Oberheim Xpander" (rear-view mirror) "...as two keyboards, directing the signal to either the left- or right-hand side. So effectively we've got two synths there. We can only have four synths playing at once, but we've got six sound sources. And sync'd to the MC-4 is the MPC-60, creating all the drum sounds."

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Galet!

  5. #5
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Såg konserten på Cirkus 1992. Björn och Benny skulle varit med under ABBA låtarna men Stickan gick ju bort ungefär samtidigt.

    Så här såg det ut när Vince rullade ut på scen

    https://youtu.be/Xd8bPSgoHns?feature=shared&t=394

  6. #6
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Med orange simbrillor i pannan. I en tank. Med en juppe8 spänd fast över huvudet. Så jävla fantastiskt.

  7. #7
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg konserten på Cirkus 1992. Björn och Benny skulle varit med under ABBA låtarna men Stickan gick ju bort ungefär samtidigt.

    Så här såg det ut när Vince rullade ut på scen

    https://youtu.be/Xd8bPSgoHns?feature=shared&t=394
    Tack för att du delade klippet! Har aldrig sett det tidigare! Maugiskt!

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg konserten på Cirkus 1992. Björn och Benny skulle varit med under ABBA låtarna men Stickan gick ju bort ungefär samtidigt.

    Så här såg det ut när Vince rullade ut på scen

    https://youtu.be/Xd8bPSgoHns?feature=shared&t=394
    Coolt. Tack Ringflower för videolänken.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grym konsertvideo och en turné jag är ledsen att jag missade.

  10. #10
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Det var en fantastisk turné, jag var på konserten på Circus. Kolla även in det o-sekvenserade avsnittet med casiotone ca 2 h 05 min in i konserten

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vince har helt klart galen humor Syntpermobil...

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Potentiellt dödligt överhäng där. Craaaazy.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Potentiellt dödligt överhäng där. Craaaazy.
    Såg konserten på Cirkus, Stockholm.
    Ser verkligen läskigt ut när man vet hur mycket jp8:an väger…
    Jag lyssnade väldigt mycket på Erasure när det begav sig, nu pallar jag det inte alls.
    Typ samma känsla med Pet Shop Boys. Depeche Mode fungerar ok men Alphaville blir jag fortfarande väldigt varm i själen när jag hör. Även Jarres Oxygen, Equinoxe och valda låtar från Vangelis fungerar fortfarande väldans bra.För att dra några exempel på vad man lyssnade på då. Då spisar jag hellre lite rock från 80-talet idag som jag i princip enbart lyssnade på när det var fest på den tiden
    Senast redigerat av Firechild den 2023-09-26 klockan 09:08.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja JP8 väger ju som två rejäla vinterdäck typ.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Titta lite på moderna scenbyggen... många ton som svävar i trossen.
    Titta sen också på havererade bilder...
    En konst att bygga snyggt OCH starkt.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja JP8 väger ju som två rejäla vinterdäck typ.
    Eller som ett däck. 22kg.

  17. #17
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag såg nån intervju med deras synth-tech för länge sedan (tror inte jag hittade den här men någon kommer säkert att rätta mig), han verkar ju vara en duktig galen snubbe i sin egen rätt. Alla instrumenten på turnén var förstärkta internt för att klara av den här omilda behandlingen.

  18. #18
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Att använda Roland MC4 som live-sequencer är ju bara så bäst/sämst beroende på hur man ser på det. Orka göra det lätt för sig.

  19. #19
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg konserten på Cirkus, Stockholm.
    Ser verkligen läskigt ut när man vet hur mycket jp8:an väger…
    Jag lyssnade väldigt mycket på Erasure när det begav sig, nu pallar jag det inte alls.
    Typ samma känsla med Pet Shop Boys. Depeche Mode fungerar ok men Alphaville blir jag fortfarande väldigt varm i själen när jag hör. Även Jarres Oxygen, Equinoxe och valda låtar från Vangelis fungerar fortfarande väldans bra.För att dra några exempel på vad man lyssnade på då. Då spisar jag hellre lite rock från 80-talet idag som jag i princip enbart lyssnade på när det var fest på den tiden
    Precis samma här
    Du sammanfattar det så på pricken FC

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg nån intervju med deras synth-tech för länge sedan (tror inte jag hittade den här men någon kommer säkert att rätta mig), han verkar ju vara en duktig galen snubbe i sin egen rätt. Alla instrumenten på turnén var förstärkta internt för att klara av den här omilda behandlingen.
    Gareth Jones?

Liknande ämnen

  1. Thriller dekonstruerad med JP8, Minimoog mm.
    Av 99JJQ i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-22, 07:51
  2. Problem med JP8-MK Encore MIDI till min Jupiter-8
    Av AVIDA i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-03-20, 08:32
  3. Vince Clark - Family Fantastic / Robert Marlow
    Av deadbeat i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •