Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Macbook pro 2012 Installering

  1. #1
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

    Macbook pro 2012 Installering

    Äntligen fixade jag ny "Skiva" som heter SSD faktiskt och har nu lite dummyfrågor.

    Jag har hittat nån OSX DVD(Noterade inte vilken version av OS) som jag lyckades köra i gång en installering på. Då är frågan : Gör MAC allt automatiskt, jag har allså inte gjort en volym eller ordnat med något filsystem.

    Den står nu med vit skärm och ett Äpple. utan någon indikation som visar hur långt installeringen kommit. Är det normalt. Tänker att den får stå nån timme så får vi se. Fick en liten tanke att bara det är en Nyare OS som den här datorn inte orkar med, Ska Appell säga nej då?

    Jo är det smartare att egentligen köra verktygen via nätet ? Det gjorde jag förra gången när jag körde en USB sticka som "Skiva" men fick migrera upp ett antal gånger, man kunde knappt surfa på nätet ens på det tidigaste OS som man började med och den gången hade jag inte en DVD med OS på.


    Tyvärr är den här från en serie i5 där man just då hade värmeproblem så den blir varm och fläkten går på max. Ska byta pasta senare, hoppas då att det blir bättre.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-25 klockan 18:34.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För mig har sådana processer gått automatiskt. Jag har t.o.m. stoppat i en hårddisk från en gammal MBP 17" 2009 med Dual Core-processor i en MBP 15" 2012 med i7-processor - den startade upp och tuggade på någon timma innan den gick igång - t.o.m. ikonerna låg kvar på samma ställe, med lite krockar eftersom skärmupplösningen var lägre.

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ok låter stå på då. konstigt bara att inget visar att den jobbar på det. Jag hör ju inget av DVD då fläkten går på max.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nä det blev till att göra filsystem och köra internetverktyg.

    Nu återstår bara att få in nyare OS, den här tar inte ens Firefox.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tyvärr behövs ett patchat Catalina och det är max vad som går, sök på det och du skall finna. Funkar hur bra som helst sen. Med kanske tre omstarter har min Mini snurrat med det 24/7 sedan ett år tillbaka.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Asså jag har ju migrerat upp via Macens egna verktyg och Webbläsare. Dessutom kört den via en USB innan så. Men nu noterade jag inte vilket OSX det var. men Firefox funkade och Reason och lite till. Det räcker gott.

    Grejade i konsol och den ville inte heller, lyckades dessutom byta namn på den här USBn utan att det var nått jag valt att göra, jag matade in lösenord och detta satte den som namn på USB. Wow Detta sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume Inget av det fugerade så. Sen fick jag allt lägga mig.

    Nu håller jag på med "skivverktyg" Gör en avbild från USB med fungerande OS på till SSD. Vad jag förstår så kopierar man bara alla filer. typ

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Alla tips är välkomna , Jag anade att du PF skulle dyka upp.

    nä MAC vill inte veta av disken. Man stannar vid en mapp och ett frågetecken, gick in för att välja skiva och den dyker inte upp.

    Jag stoppade in USBn igen och den knallar i gång med Sierra 10.12.6

    Kan man via Sierra trixa i gång nya fina SSD ? Jag ska trixa lite med det du sa PF

  8. #8
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En MacBook Pro från 2012 bör kunna köra Mojave som senaste OS utan att patcha något och det bör vara tillräckligt nytt för att mycket ska fungera, beroende på vad datorn ska användas till. Det går relativt smärtfritt att patcha till Catalina som PF säger. (Men det går även att patcha nyare OS än så med tex Open Core, men det är inte helt enkelt).

    Men det du vill göra är alltså att installera ett OS till den nya SSDn? Jag har inte helt förstått av texten ovan vad du lyckats göra om det är kopierat över en tidigare installation till denna SSD eller om du bara kör det från en annan disk ansluten med USB?

    I och med att du har en tidigare installation skulle jag gjort så att SSD sitter monterad i datorn och sedan ansluta tidigare installationen med USB och boota up på den. Det går långsammare att boota från en USB-ansluten installation, men det fungerar bra. Väl inne då i den skulle jag därigenom ladda ner installationen av Mojave (om du vill köra det vill säga) och starta upp, sedan i installationen då välja att det skall installeras till den SSD som också finns i systemet och skall upptäckas av installeraren.

    Men jag är osäker på om det går att få raka vägen från Sierra till Mojave så det kan hända att det behövs något steg där emellan då vissa datorer behöver göra firmwareuppdatering i samband med installation. (Till exempel en Mac Pro 2012 som aldrig kört något senare än Sierra måste först installera High Sierra innan man kan installera Mojave). Men detta går ju också att installera till ett USB-minne som man kan boota från, eller så installerar du först High Sierra till SSDn när det är bootat från Sierra på USB-disken. Sedan går det att i boota upp till installationen av High Sierra och där i ladda ner och uppdatera till Mojave i den installationen till samma SSD som det kör på.

    Notera att dessa installationer alla kommer klaga på att de inte är gilltiga då det görs en datumkontroll. Så sätt först datum i datorn till ett datum strax efter release av det OS som ska installeras så fungerar det bra. (Stäng av automatisk uppdatering av datum över internet under installationen bara så att det inte hinner ändras tillbaka innan den kontrollen körs).

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    det var det här jag försökte https://support.apple.com/sv-se/HT201372 men knasade till det mer.


    Det är Sierra nu på USB, mer utrymme finns inte. Försöker med nyare på nya SSD, disken syns i systemet men vill inte dyka upp som valbar start "Skiva".

    Så det jag funderar på nu är att föröka med High Sierra, Ja det kanske blir problem om man hoppar några versioner.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 11:52.

  10. #10
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Du behöver inte skapa startskiva den vägen ifall du kör installationsprogrammet direkt igenom en fungerande installation. Det är om du vill skapa en installations-USB som enbart är till för att installera nytt OS den där guiden gäller, vilket är en annan väg att gå. Oavsett vilken väg måste du ha installationsprogrammet lokalt på datorn.

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ok jag bryr mig bara om att få ett fungerande OS på nya SSD. USB med OS har mest vart ett experiment, inte fyllt med massor.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nä sånt virrvarr på Appels sida så det finns inte, det är ju totalt jäkla sjukt. Det går ju inte ens att hitta det man ska ha. Man hittar en miljon uppdateringar i stället Det som görs automatiskt.

    jag tar helt enkelt och laddar ner sierra "via webbläsaren" för jag hittar inget bättre sätt att ladda hem nått nyare som jag vill.https://support.apple.com/sv-se/HT211683


    Jag kan få in Lion men från Lion kan man inte installera nyare OSX, På grund av att ingen webbläsare godkänner någonting annat än liknade nyhetsidor... kan inte ens gå in på 99musik via Lion.

    Det står "kan inte upprätta säker förbindelse"
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 12:58.

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Så här då. Jag installerar Lion på SSD nu.


    Sen startar jag med det nyare OS på USB, Väl där laddar jag ner nästa som är Montain Lion, sen för jag över den filen till SSD. Sen bota om på Lion på SSD, Den filen bör gå att hitta i Lion tänker jag.

    om det fungerar så fungerar kanske med tur Webbläsarna lite bättre kanske och dom verktyg som finns. Ett problem jag såg var att jag kunde inte ställa in rätt tid och sånt kan ju vara känsligt och ställa till det bland säkerhetsprogrammen har jag märkt tidigare.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 13:23.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det du vill göra är alltså att installera ett OS till den nya SSDn? Jag har inte helt förstått av texten ovan vad du lyckats göra om det är kopierat över en tidigare installation till denna SSD eller om du bara kör det från en annan disk ansluten med USB?
    Jag har hittat en gammal mac utan varken HDD eller SSD så jag tog en USB sticka och körde i gång den.

    med den USB stickan så gick det utmärkt men med lite krångel att migrera upp ett par OS tills macen talade om att nu är det fullt-

    köpte en SSD. När jag installerar nu så har mycket krånglat mycket och det har inte alls gått lika smidigt. Det är därför jag får hålla på nu och jag har verkligen provat allt. I Lion så blir allt blankt och jag till exempel går in på Apples webbsida.

    Så därför tog jag nya grepp se ovan.


    Nu nytt försök med Mountain Lion 10.8 Det är den internetverktyg installerar.

    Nu laddar jag ner Yosemite 10.10

    Nu tänkte jag ladda hem ett gäng därefter upp till Sierra 10.12 men då har man alltså döpt alla till samma InstallMacOSX.dmg heter alla


    Detta innebär att för varje gång jag vill byta BOT "Skiva" så måste jag montera loss SSD den ur den här MACen Just på grund av att när jag vill byta "Skiva" så dyker inte ens den andra disken upp om man inte gör så.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 14:55.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    nä den instellerar nån 8MB stor fil på en partition något av det här gjort som jag inte själv gjort,

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20230926_133852924.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	4,39 MB 
Id:	114917Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20230926_133852924.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	4,39 MB 
Id:	114917Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20230926_133852924.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	4,39 MB 
Id:	114917

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Filen jag laddade ner är över 5 GB stor. Vad händer? Inget av det jag försöker fungerar.

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Fattar inte vad problemet är?
    1. Starta i recovery mode. (Press and hold Command + R keys until you see the startup screen.)
    2. Starta diskverktyget
    3. Skapa partition och formatera i lämpligt format.
    4. Installera OS via nätet i recovery mode.
    sedan…
    5. Ladda ner nästa möjliga OS via Apple och installera.
    6. Fortsätt med nästa tills du fått senaste.

    Ifall du vill skapa en bootbar USB sticka installer följer du nedan:
    https://support.apple.com/sv-se/HT201372
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-09-26 klockan 16:40.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20230926_145050764.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	4,26 MB 
Id:	114919

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte vad problemet är?
    1. Starta i recovery mode. (Press and hold Command + R keys until you see the startup screen.)
    2. Starta diskverktyget
    3. Skapa partition och formatera i lämpligt format.
    4. Installera OS via nätet i recovery mode.
    sedan…
    5. Ladda ner nästa möjliga OS via Apple och installera.
    6. Fortsätt med nästa tills du fått senaste.

    Ifall du vill skapa en bootbar USB sticka installer följer du nedan:
    https://support.apple.com/sv-se/HT201372
    ja men eller hur och det är nog så jag gjort när jag installerade på USB men det är väl nått år sen så hur exakt det gick till är ju.

    Alla steg fram till 4 är klart. Sen är det stopp, Går jag in på appels webb så ser det helt blankt ut bokstavligt, så där är problemet. man kan inte surfa med den här OS versionen eller ja, GP gick bra 99musik går inte alls. kan inte upprätta säker anslutning står det. jag har fått en 102 felkod där vid programuppdateringar och kan inte uppdatera Itunes.

    men nu verkar det ju hända nått efter allt detta jäkla krångel så vågar jag inte tro på det. Kolla bilden jag tog nu för jag var presis på väg att lägga ner för gott och låta den här hamna i sopen, I finder hittade jag en fil. Den jag allså laddat ner och lagt på skrivbordet med det dög inte trotts att det gick att packa upp.

    men nu kanske det händer... DET !!! Den jobbar med något Det ser ju lovande ut.

  21. #21
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har nog lagt 12 timmar på det här nu, det är ju hell sjukt . Har lite svårt att ge upp egentligen men började tänka att det nog är dags.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20230926_150423797.MP.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	5,40 MB 
Id:	114920

    Men nu ser det ju ut som man vill att det ska se ut.

    Edit : Nu funger det loggat in med safari på Yosemite 10.10. Så nu bör man nog kunna ladda ner nyare OS direkt på datorn hoppas jag... jesus vilket mek.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 17:31.

  22. #22
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Yay! :-) Äntligen!

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yay! :-) Äntligen!
    Nä inte rikigt än men... hahaha. Men nu är det görbart och på gång i alla fall.


    Jo allså jag blir tvungen att dra ut SSD,. Den är inte riktigt med där man väljer "Skiva". Stoppar jag i USB då dyker inte USB upp. Samma med disken, just den biten verkar hängt sig något. Tvingar man rent fysiskt så går det i alla fall.

    Det blir lite rycka diskar få gånger men när det här är klart så bör det ju blir en ok dator. Saknas lite skruv och caddy till SSD så det blir till att fixas med limpistolen.

    Oh nu varnar icoud om dåligt med minne för bildförvaring på den här USB. Så lite sånt mek med med nu. Ja tid tar det ju. Förstår fullt ut att en del kastar och köper nyare.

    Timkostnaden på den här är ju en peng nu

    Hur avinstallerar man program på MAC hmm...i Finder ok. Det var 32 sekunder kvar då var disken full, så nu har jag rensat och grejat en del då den blev superseg. Fick starta nedladdningen på nytt då den hängt sig ett par gånger. Tror inte jag hinner klart med det här i dag Skam den som ger sig.


    EDIT:

    El capitan 10.11 på gång nu. PÅ El Capitan är allt mycket lättare, man kan ladda ner direkt helt utan problem.

    Det jag håller på med är att jag vill lära mig lite om systemet utifall man råkar på det i någon jobbsituation senare. Det ska nötas in lite om Linux och MAC.

    Jag tror att jag nog måste föröka använda MAC lite till vardags så att man får in lite av tänket.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-26 klockan 21:05.

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Har den som köksdator nu men fläkten går upp i varv så det låter för mycket. Undar om det är att se som mer eller mindre normat ?

    Fixat ny pasta nu men märker inte nån skillnad. Provat att lossa batterikabel och trycke ner nån tagent enligt någon guide på nätet. Det är ändå ingen skillnad.
    Tänkte att man kan ha den till att kolla film och diverse som recept, då särmen ju är helt ok på dom här men med det här väsandet blir det inte så bra.

    Funderar på

    Kan man klocka ner prosessorn? Ska man Köpa annan fläkt eller hur löser bullerproblemet eller finns det nån annan fullösning ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20240411_093652216.MP.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	4,46 MB 
Id:	118037

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har den som köksdator nu men fläkten går upp i varv så det låter för mycket. Undar om det är att se som mer eller mindre normat ?

    Fixat ny pasta nu men märker inte nån skillnad. Provat att lossa batterikabel och trycke ner nån tagent enligt någon guide på nätet. Det är ändå ingen skillnad.
    Tänkte att man kan ha den till att kolla film och diverse som recept, då särmen ju är helt ok på dom här men med det här väsandet blir det inte så bra.

    Funderar på

    Kan man klocka ner prosessorn? Ska man Köpa annan fläkt eller hur löser bullerproblemet eller finns det nån annan fullösning ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20240411_093652216.MP.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	4,46 MB 
Id:	118037
    Jag hade en liknande Macbook som också hade värmeproblematik. Till slut gick en grafikkomponent sönder, lämnade in, de rengjorde (det var dammigt så det förslog inuti), fixade felet och pasta o.s.v. Gick som en dröm i ett halvår sedan hände samma sak igen, då gick den till återvinning.
    Det är alltid värst när de pendlar mellan fungerar/inte fungerar och bättre om de exploderar helt...
    Det spar tid.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en liknande Macbook som också hade värmeproblematik. Till slut gick en grafikkomponent sönder, lämnade in, de rengjorde (det var dammigt så det förslog inuti), fixade felet och pasta o.s.v. Gick som en dröm i ett halvår sedan hände samma sak igen, då gick den till återvinning.
    Det är alltid värst när de pendlar mellan fungerar/inte fungerar och bättre om de exploderar helt...
    Det spar tid.

    Håller med och hadde ju resonaret lika dant om MAC var det jag använder till allt det viktiga. Nu labbar jag bara.

    Jag håller mest på med den här av nyfikenhet vill lära mig MAC lite mer och till det är ett sånt här exemplar helt perfekt Tycker jag lärt mig ganska mycket.

    - Den har ett litet OS inbyggt som man kommer åt genom internet via en tagentkombination.

    - Lärt mig att det finns kobinationer att hålla nedtryckt när man Botar om.

    - Lite om själva OS, hor man tvingar program att stänga av, konsollen vet jag nu vad det är i alla fall.

    Kommer inte ihåg allt utan och innan men med Googel så kan jag nu fixa i stort sätt alla problem och vet mycket bättre nu hur allt detta med molnet , lösenord och sånt.

    En anleding av flera är att Microsoft spretar i väg åt håll jag inte alls är vän med och det är ju bättre att lära sig andra system i lung och ro över tid.

    Risken att en total övergång inte känns frutrerande och jobbig är nog inte lika stor om man vet hur det fungerar. och en sak jag mäkt tydigt här är hur MAC OS ser lika dant genom åren och fungerar lika dant och allt ligger ungefär på samma plats. Det är ju helt ok.


    Håller och på lite med Linux nu av samma anleding, Att Microsoft slänger in så mycket skäp, sprider inställingar på spridda ställen, Nytt os betyder mer kaos. Skarlänngin och snokadet om oss uppe på det. och reklam Det är inte ok.

    Kör därför Linux allt mer som det ser ut nu. Det är bara vissa få program som håller mig kvar som Squad exempelvis.

    Den här A1278 kommer nog inte hålla länge, Såg ärg här o där i går, Bortsade bort det mesta lite hastigt med en tanborste innan jag sruvade ihop.
    Senast redigerat av Modellear den 2024-04-12 klockan 14:01.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med och hadde ju resonaret lika dant om MAC var det jag använder till allt det viktiga. Nu labbar jag bara.

    Jag håller mest på med den här av nyfikenhet vill lära mig MAC lite mer och till det är ett sånt här exemplar helt perfekt Tycker jag lärt mig ganska mycket.

    - Den har ett litet OS inbyggt som man kommer åt genom internet via en tagentkombination.

    - Lärt mig att det finns kobinationer att hålla nedtryckt när man Botar om.

    - Lite om själva OS, hor man tvingar program att stänga av, konsollen vet jag nu vad det är i alla fall.

    Kommer inte ihåg allt utan och innan men med Googel så kan jag nu fixa i stort sätt alla problem och vet mycket bättre nu hur allt detta med molnet , lösenord och sånt.

    En anleding av flera är att Microsoft spretar i väg åt håll jag inte alls är vän med och det är ju bättre att lära sig andra system i lung och ro över tid.

    Risken att en total övergång inte känns frutrerande och jobbig är nog inte lika stor om man vet hur det fungerar. och en sak jag mäkt tydigt här är hur MAC OS ser lika dant genom åren och fungerar lika dant och allt ligger ungefär på samma plats. Det är ju helt ok.


    Håller och på lite med Linux nu av samma anleding, Att Microsoft slänger in så mycket skäp, sprider inställingar på spridda ställen, Nytt os betyder mer kaos. Skarlänngin och snokadet om oss uppe på det. och reklam Det är inte ok.

    Kör därför Linux allt mer som det ser ut nu. Det är bara vissa få program som håller mig kvar som Squad exempelvis.

    Den här A1278 kommer nog inte hålla länge, Såg ärg här o där i går, Bortsade bort det mesta lite hastigt med en tanborste innan jag sruvade ihop.
    Den där terminalen man får upp med kommandon vid uppstart är skum. Ser inte ut som vanliga Unix-terminalen, antar att den ligger "innan" själva Unix startar. Lyckligtvis länge sedan jag behövde plocka upp den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •