Resultat 1 till 59 av 59

Ämne: Moog och framtiden efter att InMusic sparkar anställda

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    Moog och framtiden efter att InMusic sparkar anställda

    Det ser dystert ut för Moog, som enligt nedanstående källa sagt idag upp en stor del av personalen och planerar flytta verksamheten till Asien - slutet på Moog som vi känner det fram till idag

    https://synthanatomy.com/2023/09/inm...-industry.html
    Senast redigerat av Hjorten den 2023-09-23 klockan 11:07. Anledning: Redigerade rubriken för att tydliggöra lite /admod

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Tja jag vet inte om jag tycker det är så trist. De borde lagt ned för länge sedan. Moog var Bob Moog. Man borde kunna låta det vara bra så. Starta nåt nytt istället för att försöka levla på en gammgubbes namn.

  3. #3
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Nja…skall vi bara lägga ned IKEA, Tetra Pak och Tele 2?

    Jag menar nog att det går att bygga vidare på företag med gott rykte även om grundaren inte längre än kvar. Apple..? Eller om grundaren går i pension, typ Bill Gates, skall man avskeda alla och slå igen portarna då?

    Tråkigt om Moog förändras till det sämre, men det vet vi ju inte än. Det kan ju vara det här som behövs för att rädda bolaget också.

  4. #4
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Fan va tråkigt.:/

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Men ABBA t ex, ska de också hålla på 1000 år till? Lägg ned bygg nytt.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sjukt tråkigt! Tycker Moog visat att de verkligen kunnat bygga vidare på Bobs arv och anda. Sub(sequent) 37, Grandmother, Matriarch, Moog One och €-grejerna är alla framtida klassiker IMO. Och personalägandet verkar förvisso ha blivit lite mindre gosigt och mysigt än vad det först lät som, men kändes ändå som en sympatisk och genuin ansats, liksom engagemanget i HBTQ-frågor.

    Nu är risken stor att allt som blir kvar är namnet. För även om inMusic gissningsvis inte sparkat nyckelpersoner, utan främst de som monterat ihop grunkor, så är nog risken stor att många av den mer kvalificerade arbetskraften drar, för att företaget inte längre är som förr och för att de förmodligen har goda utsikter på arbetsmarknaden. Jag har sett exakt det hända ett antal gånger inom IT-branschen och det är nog inte långsökt att gissa att det kan hända även i detta fall.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Trist. Återstår att se om Moog Foundation som drivs av Michelle Koussa Moog tar upp facklan och tillsammans med f d anställda fortsätter producera ”riktiga Moog-syntar” i nån form.

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Inte konstigt alls, att bygga i väst är dyrt.

    Alla syntar över 10k tycker konsumenterna är svindyra. Då måste man bygga i kinesiska slavfabriker, och vi i väst som köper dessa väljer att titta åt ett annat håll för vi vill så gärna ha en analogsynt för 2.999:-

  9. #9
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Sorgligt, tycker jag. Moog har haft ett decennium som redan känns klassiskt faktiskt, med grymma instrument. Alla perioder har väl ett slut dock, gissar jag.

    Men väldigt förutsägbart med en kundgrupp som gärna handlar av vissa ruttna, samvetslösa och kopierande företag. Nästan förvånande att det höll så länge för Moog. Gissar att fler faller.

    Det sagt så får vi väl se vad som kommer ut ur det här. Hoppas på det bästa.

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Fast Moog hade väl en del interna problem med sexism och dålig ledning etc eller hur var det med det?

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Otroligt sorgligt, bedrövligt rent ut sagt. Min syntkärlek dör en smula. De som gjort så otroligt mycket fina maskiner de senaste åren. De har verkligen stått ut i mängden av tillverkare.

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Extremt väntat skulle jag säga.
    Det är väl bara gratulera de som sålde, åtminstone fick de en fin plånbok, sedan om de sover bra är väl en annan fråga.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extremt väntat skulle jag säga.
    Absolut, det var mer eller mindre en självklar utveckling som jag ser det.

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Moog har helt enkelt varit synonymt med synth i dess ädlaste form för mig. För bra för att inte köpa när jag haft tillfälle, vilket inträffat 2 gånger medan Bob Moog levde och 5 gånger efter då hans medarbetare förde arvet vidare med många fantastiska nya och recyklade syntar - spelglädje för själen.

    Jättetrista besked.

    EDIT: Lokaltidningen i Asheville skriver om det:
    https://eu.citizen-times.com/story/n...y/70934201007/
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2023-09-23 klockan 10:33.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag tycker det är dumt att spekulera om man inte vet hur förra ägarna tänkte, vad som hände, vad som är orsaken, eller vad som är orsaken nu med dom nya ägarna.

    Det är ju som inte värt att ens lägga mista energi eller tid på.

    Kan ju vara så enkelt att det handlar om att att överleva eller försvinna. Eller vad sägs om att nån släkting som tog över vill gå i pension eller var släkt och curlad in i företaget, men tyckte att den nya rollen var för tung så det bästa för alla var att sälja och göra det man är bra på.

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Moog hade väl en del interna problem med sexism och dålig ledning etc eller hur var det med det?
    Det var väl två grejer, som jag noterat åtminstone.

    Dels så var det anklagelser om sexism, inte minst mot HBTQ-personer. Jag uppfattade det som främst riktat mot nån viss chef, samt att denne hölls om ryggen. Stor brasklapp för mitt minne dock!

    Sen var det just arbetsstyrkan som jobbade med montering, som ganska nyligen försökte organisera sig fackligt för att kräva höjd minimilön och som väl kände sig allmänt behandlade som ett b-lag. Ungefär samma gäng som nu får gå, låter det som.

  17. #17
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen var det just arbetsstyrkan som jobbade med montering, som ganska nyligen försökte organisera sig fackligt för att kräva höjd minimilön och som väl kände sig allmänt behandlade som ett b-lag. Ungefär samma gäng som nu får gå, låter det som.
    "Unofficially confirmed from folks I know. It seems to affect not just assembly and QA but also marketing and logistics"

    Från en källa jag litar på.

  18. #18
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte konstigt alls, att bygga i väst är dyrt.

    Alla syntar över 10k tycker konsumenterna är svindyra. Då måste man bygga i kinesiska slavfabriker, och vi i väst som köper dessa väljer att titta åt ett annat håll för vi vill så gärna ha en analogsynt för 2.999:-
    Jo, men med risk för att svära i kyrkan så är väl syntar knappast violiner eller oboer utan ändå i grunden elektronik. Jag vet inte hur många som hade köpt en mobiltelefon för 40 000 kr för att den var inhemskt tillverkad heller. (Sedan är jag djupt skeptisk till att ha ens någorlunda tullfri handel med länder som har helt andra arbetslagar och sociala system men det riskerar ju att bli politik.)

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    @olof; Min poäng var snarare att vi har vant oss vid att saker ska vara så billigt så att vi har råd att köpa en ny mobiltelefon vartannat år, men om vi ser till vad saker skulle kostat om vi själva hade tillverkat dem så blir läget helt annorlunda.

    Samma här. Vi vill inte betala för syntar tillverkade av västerlänningar med OK lön och schyssta villkor. Det har vi inte råd med.
    Senast redigerat av Lackan den 2023-09-23 klockan 13:58.

  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är dumt att spekulera om man inte vet hur förra ägarna tänkte, vad som hände, vad som är orsaken, eller vad som är orsaken nu med dom nya ägarna.

    Det är ju som inte värt att ens lägga mista energi eller tid på.

    Kan ju vara så enkelt att det handlar om att att överleva eller försvinna. Eller vad sägs om att nån släkting som tog över vill gå i pension eller var släkt och curlad in i företaget, men tyckte att den nya rollen var för tung så det bästa för alla var att sälja och göra det man är bra på.
    Jag är ingen expert på företagsekonomi, men 27 miljoner dollar i försäljningsintäkt under året och med en utdelning av 260 000 dollar per anställd under året låter inte helt illa pinkat för ett mindre företag kan jag tycka. Sorgligt att hur som helst

  21. #21
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men det handlar som vanligt om girighet.
    Ja. Girighet

    Moog hade nog kunnat fortsätta tillverka syntar och andra produkter i USA. De kan ta ut höga priser på grund av dess namn och kvalitet.
    Vill folk betala för det? Ja, hitintills har de gjort det och siffrorna talar om ett välmående företag så vitt jag kan tolka det.

    Min lillebror bor i USA och han köper inget tillverkat i Kina om han hittar ett alternativ. Jag tror många tänker och kommer att tänka som honom.

  22. #22
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min lillebror bor i USA och han köper inget tillverkat i Kina om han hittar ett alternativ. Jag tror många tänker och kommer att tänka som honom.
    För några år sedan ville Trump höja skatten på varor importerade från Kina och då slog Moog larm om att man då förmodligen skulle gå i konkurs eller få flytta tillverkningen utomlands.

    Yet, even when Moog buys from domestic suppliers, most of the raw components still come from China. That's why Moog is warning it can't avoid "this substantial cost increase."

    Så det blir lite konstigt när en Moog synt redan idag innehåller det mesta av väsentlighet tillverkat i Kina, men huvudsaken är att ytan skruvas ihop i USA, då blir den helt amerikanskt och inget kina-skräp.

    SSL tillverkar i Kina, så även Eventide. Med flera. Många fabriker i Kina har idag en kvalité som är i absolut världsklass och arbetsförhållandena är nog rätt varierande både i Kina och USA.

  23. #23
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För några år sedan ville Trump höja skatten på varor importerade från Kina och då slog Moog larm om att man då förmodligen skulle gå i konkurs eller få flytta tillverkningen utomlands.

    Yet, even when Moog buys from domestic suppliers, most of the raw components still come from China. That's why Moog is warning it can't avoid "this substantial cost increase."

    Så det blir lite konstigt när en Moog synt redan idag innehåller det mesta av väsentlighet tillverkat i Kina, men huvudsaken är att ytan skruvas ihop i USA, då blir den helt amerikanskt och inget kina-skräp.

    SSL tillverkar i Kina, så även Eventide. Med flera. Många fabriker i Kina har idag en kvalité som är i absolut världsklass och arbetsförhållandena är nog rätt varierande både i Kina och USA.
    Absolut! Det finns kvalitetsvaror som är tillverkade i Kina. Jag är sjukt nöjd med min iPhone 14 Pro, t ex. Riktigt hög kvalitet. Känns och är gedigen, riktigt bra byggd och håller en mycket hög teknisk standard.

    Nu är det ju inte frågan om att Kinas regering skulle subventionera Kinatillverkade Moogsyntar så frågan blir kanske snarare:
    -Klarar Moog av att bygga kvalitetssyntar i Kina? Kvalitetskontroll som håller över tid?

    Ett av mina favoritexempel är BMW som outsourcade tillverkningen av front-lamphus till Kina runt 2000-2001. De fick riktigt fina exemplar i testserien......och de första matcherna var utmärkta. Sedan, när BMW inte kontrollerade så noggrant längre så levererade underleverantören riktig värdelös kvalitet. Det kann/kunde man se på många 3-serie från 2000-2005 ca.

  24. #24
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nä, ur kvalitetssynpunkt är det inget som säger att Kinatillverkat måste betyda dålig kvalitet. Kolla t ex Hydrasynth som är helt larvig när det gäller byggkvalitet. Skulle påstå att Moog steppar upp om de når samma kvalitet. Det finns andra skäl som gör Kinatillverkat problematiskt, men det är nog få av oss som kan sätta oss på alltför höga hästar när det gäller det. Jag kan det inte. Bara mina Apple-produkter diskvalificerar mig från att peka finger åt det hållet.

    Det jag är rädd för är att Moog tappar sin själ (för att uttrycka mig riktigt slarvigt), när de flyttar en stor del av sin verksamhet till Taiwan. Det kan såklart också vara så att de klarar av det och att man inte märker av det i realiteten. Det visar sig.

    Jag skulle dock inte sätta mina pengar på det. Jag får ingen bra känsla för det här.

  25. #25
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Kollade som hastigast på några saker i studion

    Roland - Kina
    Arturia - Kina
    Korg - Kina

    Det är svårt att undvika. Kör Volvo gör jag också, tror den är tillverkad här men fan vet

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Ämnet är relevant, men håll er till det. En del som handlade för mycket om annat är borttaget.

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, ur kvalitetssynpunkt är det inget som säger att Kinatillverkat måste betyda dålig kvalitet. Kolla t ex Hydrasynth som är helt larvig när det gäller byggkvalitet. Skulle påstå att Moog steppar upp om de når samma kvalitet. Det finns andra skäl som gör Kinatillverkat problematiskt, men det är nog få av oss som kan sätta oss på alltför höga hästar när det gäller det. Jag kan det inte. Bara mina Apple-produkter diskvalificerar mig från att peka finger åt det hållet.

    Det jag är rädd för är att Moog tappar sin själ (för att uttrycka mig riktigt slarvigt), när de flyttar en stor del av sin verksamhet till Taiwan. Det kan såklart också vara så att de klarar av det och att man inte märker av det i realiteten. Det visar sig.

    Jag skulle dock inte sätta mina pengar på det. Jag får ingen bra känsla för det här.
    Ungefär så, ja. Kalla det själ, kalla det företagskultur. Har vi en jäkla tur så blir det t.o.m. bättre. Har vi otur så får vi massproducerade plastburkar med minitangenter och generiska OEM-prylar med Moog-logga, lite som Marshall gjort. Moog-kylskåp, anyone? Bara att vänta och se och hoppas på det bästa.

  28. #28
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Undrar vad som händer med Firmware uppdateringar till Moog One och andra pågående Moog-projekt? Känns lite osäkert, såvida det inte blir, som antytts, en liten high end avdelning i USA och fokus på en lågprisavdelning i Taiwan.

  29. #29
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag undrar hur många nya model D de sålde. Den förra kostade 3000 Euro, de nya 6000. Där gick de i alla fall över min smärtgräns för en ”enkel” monosynth. Blir väl nya som görs helt i Kina för en billigare penning nu? Inte säkert att det blir sämre, läste att Teslor byggda i Kina har högre kvalitet och mindre problem än de USA byggda. Tråkigt dock att allt flyttas till Asien, när vi förlorat kunskapen här, tar det lång tid att bygga upp den igen.

  30. #30
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Taiwan är inte kina heller, jag har varit en del i Taipei, de har mycket avancerade fabriker och högsta nivå avseende kvalitet och i hur man interagerar med företag i väst, extrem workethic etc.

  31. #31
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar vad som händer med Firmware uppdateringar till Moog One och andra pågående Moog-projekt? Känns lite osäkert, såvida det inte blir, som antytts, en liten high end avdelning i USA och fokus på en lågprisavdelning i Taiwan.
    Jag har redan gett upp hoppet på uppdateringar för Moog One för länge sedan. Tydligen så lämnade han som var ansvarig för FW för något år sedan, så att v1.5 sedan kom var ju nästan oväntat bara det, om än välbehövligt..

    Samtidigt kan det ju bli precis tvärt om, att de nya ägarna värnar om vikten av en flaggakeppsprodukt och sätter in mer resurser på att faktiskt få ut dess fulla potential. Det ger ju goodwill att visa att man själv värderar sina produkter och anser dem hålla över tid.

    Moog lever ju lite på att deras produkter är relevanta över decennier, så det sänder helt fel signal att släppa en dyr produkt som aldrig ens blir helt färdigutvecklad.

    Vi får hoppas på det bästa och framtiden får utvisa om det blir ny FW till One eller kylskåp och Volcor…

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Senaste skriket:
    https://musictech.com/news/industry/moog-job-cuts/

    Inga nyheter kanske...

  33. #33
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://cdm.link/2023/09/moog-statement/

    The statement comes after nearly a full week of outcry from local and international press and social media. There’s not much additional detail or insight added here, but we can extract a few takeaways from the statement – for what it’s worth:

    • The cuts were in the “skilled production team.”
    • Some instruments will now be manufactured elsewhere. “Trusted partners” actually even sounds like contract manufacturing, but that’s a reality of a lot of current music electronics manufacture.
    • For now, at least, Moog is committing to keeping at least some design, engineering, and service in Asheville. (The statement is worded in a slightly opaque way in terms of what may be moved elsewhere.)


  34. #34
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Moognamnet kan säkert missbrukas till en serie lågrispedaler, Fuzz by Moog, eller ett "samarbete" med Akai, MPC One Moog edition with free Moog sample pack. Tror inte de släpper någon analog lågprissynt, där har nog Uli sopat banan.

    Men att tillverka DFAM i Taiwan och sälja till samma pris borde öka vinstmarginalen. Jag tror inte att en DFAM tillverkad i Taiwan håller sämre kvalitet än en tillverkad i Ashville.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att tillverka DFAM i Taiwan och sälja till samma pris borde öka vinstmarginalen. Jag tror inte att en DFAM tillverkad i Taiwan håller sämre kvalitet än en tillverkad i Ashville.
    Jag tror den håller bättre kvalitet. Men det beror ju på vad man beställer för kvalitet såklart.

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    I have a bad feeling about this

  37. #37
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I have a bad feeling about this
    Början till slutet.
    Tur vi har Behringer som kan fortsätta att leverera synthar!

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Början till slutet.
    Tur vi har Behringer som kan fortsätta att leverera gamla synthar!
    Fix'd

  39. #39
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Början till slutet.
    Nu kan vi grotta ner oss ännu mer i romarriket istället!
    2023 Fix'd

  40. #40
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    https://youtu.be/RpuV-kpXZRI

    Laddades upp idag på BBC från deras arkiv. en Moog special från Moog's guldera. Kan ju vara trevligt som perspektiv på var Moog befinner sig idag.
    Senast redigerat av Anubis den 2023-09-30 klockan 22:59.

  41. #41
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Roger Linn dīxit:

    https://youtu.be/jdMRxUC77RQ

    Med andra ord så är Moogs nya ägare en skitstövel i samma liga som Uli, dock bättre på att hålla det lowkey.

  42. #42
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av antiff Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roger Linn dīxit:

    https://youtu.be/jdMRxUC77RQ

    Med andra ord så är Moogs nya ägare en skitstövel i samma liga som Uli, dock bättre på att hålla det lowkey.
    Usch.. synd att det påfallande ofta är sånna där kreativa själar, som hamnar i byråkratisk/juridisk klämma. Förstår han fullt ut att inte palla med sånna negativa vibes.

  43. #43
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av antiff Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roger Linn dīxit:

    Med andra ord så är Moogs nya ägare en skitstövel i samma liga som Uli, dock bättre på att hålla det lowkey.
    Bra gräv där Antiff!
    -Fy bubblan för sådana personer som Jack O´Donnell. Roger Linn får ännu mer cred av mig nu!

  44. #44
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Här är listan på alla företag man kan sluta handla från:
    https://en.wikipedia.org/wiki/InMusic_Brands

  45. #45
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jack you're a bastard
    WTF, Go Roger!

  46. #46
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är listan på alla företag man kan sluta handla från:
    https://en.wikipedia.org/wiki/InMusic_Brands
    Synd att Moog numera står på den listan, såklart. Övriga har inte mkt att tillföra numera, enligt mig. =)

  47. #47
    nojden
    nojden är inte uppkopplad
    nojdens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Man ska komma ihåg att firman R.A. MOOG aldrig lyckades bli framgångsrik ekonomiskt och köptes upp redan i början av 70-talet och bytte därefter ägare igen. Återstarten med Big Briar gick också knackigt och det var väl först i början av 2000-talet som det började se hyfsat ut i och med voyager och de andra instrumenten. Men därefter har konkurrensen hårdnat rejält och jag tror inte moogmusic kunde hålla igång särskilt länge till pga alla omständigheter. Det är helt enkelt dyrt att bygga analogsyntar i USA och efterfrågan är ganska begränsad trots allt, plus stor konkurrens från billigare tillverkare som bara blir bättre.

    För snart ett år sedan började de bygga en ny omgång model D och jag tror att det kan bli den sista vändan, åtminstone i Asheville.

  48. #48
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior

  49. #49
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant verkligen, låter trovärdigt. Trist att enskilda företagsledare kan dra ner så mycket skit över namnet och anställda. Som Uli och Behringer också gör.

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Sorgligt om det där med medarbetarägandet stämmer. Texten är trovärdigt formulerad, men man skulle ju vilja få det bekräftat från nån som har mer än en sida av saken, typ en journalist. Som gärna går under eget namn, istället för Imaginary-Winner-699... Vi får väl se om nån orkar gräva i saken. Och fortsätta hålla tummarna för att innovationen och kvaliteten hålls uppe trots allt.

  51. #51
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det är ju tredje gången Moog går omkull och Bob Moog’s business-vibe var ju inte lika exceptionell som hans förmåga att omvandla ström till ljuv musik. Frågan är hur produkterna kommer se ut som kommer skeppas ut från Taiwan? Ska de satsa på lite mer överkomliga produkter kanske Eurorack med the Moog legacy, att bygga sitt eget Moogsystem, vore en kioskvältare… Jack the Bastard till trots.

  52. #52
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte Berras fel alltså
    Nämen, inlägget låter ändå hyfsat trovärdigt.

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    vad värre är: Om man följer Håkan Lans och hans livslånga kamp för att inte bara ge bort sina helt fantastiska och världsomvälvande uppfinningar gratis så är kontentan att inget patent ger något skydd över huvud taget om man inte har ekonomiska muskler för att driva processer mot de företag som bara nyttjar uppfinningarna.

    Det här gjorde säkert också att sedermera nedlagda firman RA Moogs ritningar och koncept inte utgjorde någon direkt tydlig rättighet och Bob Moog kunde fortsätta rita på sina egna, en gång sålda, konstruktioner när han började bygga sin synt igen 40 år efter att han hade konstruerat den.

    Vi blandar ihop individer med företag — vilket även Håkan Lans gjorde olyckligt nog — och i fallet Moog ansåg världen att Bob hade rätt till sin synt och sitt namn. I fallet Lans saknades kopplingen till hans aktiebolag då han stämde som privatperson för något som borde ha frontats som företag från första början.

    Bägge dessa genier har delvis rätt i att uppfinningarna är deras som individer.

    Men det blir konstigt när företag blandas in och till och med läggs ned.

    Nya Moog är en klon på gamla Moog precis som att Behringer är det.

    Hela processen med patent är mycket otydlig trots sin extrema övertydlighet rent tekniskt dokumenterat.

    Apple kan vara hyfsat säkra på att deras patent är skyddade på grund av att de har inlämnats från Apple och enbart undertecknats av t ex Steve Jobs, då blev tågordningen rätt och företaget var då redan ett av världens i särklass rikaste företag. Då är det svårare att sno av dem.

    Svenska Autoliv har gått jättelångt med att göra rätt; de inte bara äger sina patent; de tillverkar också själva komponenterna och har väl först på senare år börjat licensiera ut rättigheter, lite osäker där, men på 80-talet tillverkade man faktiskt säkerhetskomponenterna i rullbältet till en uppsjö biltillverkare och allt skeppades ut från lilla Vårgårda för montering i Japan, USA osv.

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Moogs produkt thereminen är för övrigt också något som gör dem till ett företag som klonat andras uppfinningar (Leo Theremin).

  55. #55
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Således finner jag hela grejen med att hacka på Behringer som våldsamt grundlös. Inte minst tar de tillvara fina konstruktioner som världen behöver fler av vilket gör dem till sanna hjältar snarare än något annat i och med att till och med Korg, Yamaha, Roland m fl som fortfarande är aktiva i mångt och mycket struntar i sina egna ofta magiska analoga konstruktioner från förr. Behringer gör dem tillgängliga för normala musiker igen vilket är storartat och borde applåderas från alla håll.

  56. #56
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: Behringer är mobbare. Detta oavsett om de levererar billiga syntar eller inte.

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det hörs verkligen om man har filtret på hög resonans!

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Således finner jag hela grejen med att hacka på Behringer som våldsamt grundlös. Inte minst tar de tillvara fina konstruktioner som världen behöver fler av vilket gör dem till sanna hjältar snarare än något annat i och med att till och med Korg, Yamaha, Roland m fl som fortfarande är aktiva i mångt och mycket struntar i sina egna ofta magiska analoga konstruktioner från förr. Behringer gör dem tillgängliga för normala musiker igen vilket är storartat och borde applåderas från alla håll.
    "tillgängliga för normala musiker igen"

    jag tror inte de var billiga nya i regel. Att de var billiga när analogt var ute är ju en annan sak.

  59. #59
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Således finner jag hela grejen med att hacka på Behringer som våldsamt grundlös. Inte minst tar de tillvara fina konstruktioner som världen behöver fler av vilket gör dem till sanna hjältar snarare än något annat i och med att till och med Korg, Yamaha, Roland m fl som fortfarande är aktiva i mångt och mycket struntar i sina egna ofta magiska analoga konstruktioner från förr. Behringer gör dem tillgängliga för normala musiker igen vilket är storartat och borde applåderas från alla håll.
    OM det hade varit så att Behringer bara tog IP vars patent/mönsterskydd m m löpt ut skulle jag hålla med dig. Tidsgränserna för patent, mönetsrskydd m m finns där av en anledning. Det är en avvägning mellan å ena sidan ett företags/uppfinnares behov av att skydda och få återbetalning på sin investering i foirskning/utveckling, å andra sidan allmännyttan av att sådana uppfinningar kommer alla till nytta, inte minst som bas för fortsatt vidareutveckling.

    Bob Moog ska ha all cred för uppfinningen av minimoogen. Men, att argumentera för att ingen annan ska få bygga en minimoog-klon trots att patent och mönsterskydd löpt ut för länge sedan är faktiskt samma sak som att argumentera för att ingen ska få använda ett malariapreparat där patenttiden löpt ut för att producera billig malariamedicin i uländer, trots att bolaget som ursprungligen ägde patentet inte vill producera medicinen utan att ta ockerpris för den.

    Men. Nu är det ju inte vad Behringer gör. De gör det till en del. Men de producerar också kopior på moderna produkter som fortfarande i högsta grad säljs av de ursprungligt uppfinnarna/IP-ägarna. De klonar alla framgångsrika produkter de kan hitta där de bedömmer att IP-ägarna antingen inte skyddat sin IP tillräckligt vattentätt, eller där de bedömmer deras ekonomiska muskler vara för små för att försvara sina rättigheter. Det är något HELT annat.

Liknande ämnen

  1. Moog sparkar anställda
    Av bakelit i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-09-23, 10:07
  2. Moog uppköpta av inMusic
    Av Hjorten i forum Nyheter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2023-06-22, 21:36
  3. Moog Music blir ägt av de anställda...
    Av Firechild i forum Nyheter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-14, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •