Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Storlek på Midikeyboard

  1. #1
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Storlek på Midikeyboard

    Funderar på att uppgradera Midikeyboard i studion, men är osäker på hur stor jag egentligen behöver.

    Funderar på antingen en 49 eller 61 tangenters för att få lite mer utrymme att spela på, men är lite vilse och funderar på vad folk har i sina hemstudios egentligen?

    Kör väl mest normalt synthspelande med lite leads och ackord osv.

    Har i dagsläget en mpk mini med 25 tangenter, som känns alldeles för liten.

    /K

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Antar att det beror på hur stort omfång (antal oktaver) varje session/tagning rent fysiskt omfattar, brukar väl skilja mellan typ "konsertpianist" ala Liberace och "knapptryckare" ala Kraftwerk om jämförelsen tillåts?

    Kanske en avgörande punkt kan vara hur tätt inpå t.ex. basgång ska få följa leads/ackord i realtid, eller helt enkelt vad som får plats?
    Senast redigerat av RX11 den 2023-09-20 klockan 18:56.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är ju så personligt det där, men det gyllene snittet för mig som spelat sen jag var 3 är 61, gärna mer, men 61 är perfekt att nå allt, och snabba möjligheter att transponera oktaver och halvtoner ger allt du behöver.

  4. #4
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra poäng!

    Jag är definitivt ingen konsertpianist, så det blir mer Kraftwerk här. Jag tänker mig att jag vill kunna spela basgångar och ackord samtidigt i alla fall, men tänkte samtidigt om en 49:a räcker eller om det är lika bra att slå till på en 61:a direkt. Nu är det väl mycket av en smaksak, som med allt annat visserligen.

  5. #5
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju så personligt det där, men det gyllene snittet för mig som spelat sen jag var 3 är 61, gärna mer, men 61 är perfekt att nå allt, och snabba möjligheter att transponera oktaver och halvtoner ger allt du behöver.
    ja, det är ju helt klart en smaksak och vad man själv trivs med, men man vill ju inte stå där med för lite tangenter

  6. #6
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    61 är min sweetspot också. Det duger fint för komposition. 49 skulle fungera för mindre husbehov (plinka idéer), men kännas klaustrofobiskt och lite bökigt att anpassa sig till.

    Om man är ute efter "normalt synthspelande med lite leads och ackord", utan att ha någon större keyboardfetish i allmänhet, så tror jag att dom flesta vore rätt nöjda med 49 om man vill hålla nere pris och storlek. Men 61 är ett säkert val

    61 får plats på mitt skrivbord framför datatangentbordet, vilket är svårt med ett 88-åbäke.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    61 får plats på mitt skrivbord framför datatangentbordet, vilket är svårt med ett 88-åbäke.
    Jag har ett 88-klaviatur och har mitt tangentbord liggande framför klaviaturen. Tangentbordet är platt och trådlöst så är inte vägen. Går även enkelt att flytta om det skulle vara så. Vilket fungerar alldeles utmärkt. Det är väl snarare bredden än djupet som blir problem för de flesta. 49 och 61 fungerar dock alldeles utmärkt. Jag körde med mindre klaviatur förr. Dock upplever jag en större spelglädje när jag sitter och spelar med ljud som skriker efter att spelas över ett större spann av oktaver. Rätt skönt att aldrig behöva skifta oktav med en knapp. Även smidigt med key mapping på en större klaviatur. Vilket ofta Kontakt-bibliotek nyttjar. Men visst skulle jag klara mig med mindre.

    Dock är kanske 88 lite overkill för enklare spelande. Jag tror att för dig Overkligen som kommer från ett så pass litet klaviatur som 25-tangenters kommer uppleva stor skillnad oavsett om du bara hoppar till ett 49. Det finns ingen möjlighet för dig att testa lite olika storlekar? Då märker du snabbare vad du känner dig bekväm med.

  8. #8
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett 88-klaviatur och har mitt tangentbord liggande framför klaviaturen. Tangentbordet är platt och trådlöst så är inte vägen. Går även enkelt att flytta om det skulle vara så. Vilket fungerar alldeles utmärkt. Det är väl snarare bredden än djupet som blir problem för de flesta. 49 och 61 fungerar dock alldeles utmärkt. Jag körde med mindre klaviatur förr. Dock upplever jag en större spelglädje när jag sitter och spelar med ljud som skriker efter att spelas över ett större spann av oktaver. Rätt skönt att aldrig behöva skifta oktav med en knapp. Även smidigt med key mapping på en större klaviatur. Vilket ofta Kontakt-bibliotek nyttjar. Men visst skulle jag klara mig med mindre.

    Dock är kanske 88 lite overkill för enklare spelande. Jag tror att för dig Overkligen som kommer från ett så pass litet klaviatur som 25-tangenters kommer uppleva stor skillnad oavsett om du bara hoppar till ett 49. Det finns ingen möjlighet för dig att testa lite olika storlekar? Då märker du snabbare vad du känner dig bekväm med.
    Med tanke på att man bor längst upp bland fjällen finns inte så många musikaffärer att tillgå, så jag gjorde slag i saken och beställde en Arturia keylab essential 61. Den var ju lite större än jag tänkte mig, men precis som du säger så blev det en enorm skillnad från min lilla 25-tangenters.

    Det som var en stor vinst var transportkontrollen så man kan trigga inspelning och uppspelning direkt från controllern.
    Nu återstår bara att hitta en bra placering för den.

    Tack för alla tipsen i tråden

  9. #9
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Valde för någon månad sedan ett 61.
    Mest för att de med bättre keybed inte är så mycket större i 61-varianten som 49-varianten.
    Samt att jag ofta spelar där vänster hand går nedåt men höger går uppåt, istället för att följa efter i samma riktning.
    Då blir 49 tangenter plötsligt väldigt litet.

  10. #10
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valde för någon månad sedan ett 61.
    Mest för att de med bättre keybed inte är så mycket större i 61-varianten som 49-varianten.
    Samt att jag ofta spelar där vänster hand går nedåt men höger går uppåt, istället för att följa efter i samma riktning.
    Då blir 49 tangenter plötsligt väldigt litet.
    Ja, det gäller ju att välja ett lagom stort som passar ens spelstil. Nackdelen jag märkte är att nu är det jag som är begränsningen. Fan vad svårt det är att få bägge händerna att lyda, speciellt samtidigt

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Overkligen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det gäller ju att välja ett lagom stort som passar ens spelstil. Nackdelen jag märkte är att nu är det jag som är begränsningen. Fan vad svårt det är att få bägge händerna att lyda, speciellt samtidigt
    Men nu har du möjligheten att öva på det! Ta en bas bordun med vänster och melodi med höger. Keep it simple....

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    49 eller 76, allt annat är fel.

  13. #13
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    61 är extremt lagom IMO.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Overkligen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra poäng!

    Jag är definitivt ingen konsertpianist, så det blir mer Kraftwerk här. Jag tänker mig att jag vill kunna spela basgångar och ackord samtidigt i alla fall, men tänkte samtidigt om en 49:a räcker eller om det är lika bra att slå till på en 61:a direkt. Nu är det väl mycket av en smaksak, som med allt annat visserligen.
    Jag är verkligen ingen virtuos, men jag tycker fyraoktavers är på tok för korta för en polysynt, även när man sitter och jammar. Över fem känns mer som overkill och för de som är betydligt vassare än jag.

  15. #15
    Overkligen
    Overkligen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är verkligen ingen virtuos, men jag tycker fyraoktavers är på tok för korta för en polysynt, även när man sitter och jammar. Över fem känns mer som overkill och för de som är betydligt vassare än jag.
    En fem oktavers känns som en bra storlek för både piano och synthspelande utan att vara för skrämmande eller kännas trång.
    Går man upp på 88 blir det ofta viktade eller semiviktade tangenter, som inte riktigt lämpar sig för synthspelande.

Liknande ämnen

  1. Monotribe DC plugg, Storlek?
    Av jazzdoktorn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 20:22
  2. Storlek och samplingsfrekvens
    Av n00bkillaz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 10:53
  3. Nordlead 1/2/2x storlek?
    Av agoraph0bia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 19:55
  4. Storlek på Logic-projekt?
    Av axeny i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •