Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Apple Event ikväll (tisdag 12/9) kl 19

  1. #1
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran

    Apple Event ikväll (tisdag 12/9) kl 19

    Apple event ikväll kl 19 - kommer jag vara ensam 99a som följer det eller finns det fler?

    iPhone 15 är väl ganska självklart, men har vi tur kanske får vi se Logic Pro 11 också?

  2. #2
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    det finns fler! (jag tror mest det blir telefoner & klockor)

  3. #3
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Självklart kommer man sitta bänkad framför tv’n och kika på Apple
    Nytt AppleTv-os brukar väl komma så här års med.

  4. #4
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Det kändes lite högtidligare med de pre-pandemiska keynotesen än de här nya extremredigerade filmerna.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jehapp. Ingen mini av iPhone 15 heller, så då är det bara att hoppas att min 13 mini fortsätter fungera då.

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kändes lite högtidligare med de pre-pandemiska keynotesen än de här nya extremredigerade filmerna.
    Håller med, upplevde det som en extremt välslipad PowerPoint-presentation i videoformat. Ganska boring jämfört med liveeeventen tidigare då det fanns en nerv, somnade på soffan. Saknade Steve Job’s lägga i turbon och trycka gasen i botten på slutet med ”We’ve got something more…” och live-publiken jublade över det som då presenterades.

    iPhone 15 var så klart intressant nu när jag har en 10a och en 11a som sett sina bästa dar, men inte så man tappade hakan, bara lite nyare.

  7. #7
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tänkte att det är dags att uppgradera från Xs till 15. Men jag vet inte längre. Jag fotar och filmar rätt mycket med kameran, och där är ju uppgraderingen makabert stor, men i övrigt har jag inget behov av nyheterna. Kanske satsar på nytt batteri i Xs, för det behövs verkligen, och väntar till nästa modell. Eller nästnästa. Eller när nu EU tvingar dem till enkelt utbytbara batterier. Men jag vet inte än. Ändå lite småsugen på en 15 Pro.

    Edit: Men ingen 3D Touch!!!

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag har en 13 pro och har väl känt att uppgraderingarna varit lite "meh" hittills. Javisst, bättre kamera men inte natt och dag från det jag har nu. Vi får väl se om det blir en iPhone 16 när det är dags. Har också börjat återupptäcka systemkamera och "riktiga" objektiv igen och häpnar faktiskt över hur mycket bättre det blir efter att man slutat förföras av mobilkamerans "ultracrisp" kvalitet där varenda litet torrt grässtrå och gult löv ligger och fräser igenom i bilden som sårskorpor.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jo jag kör också systemkamera, men tyvärr är marketingbullshitet sant - den bästa kameran är den man har med sig.

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    den bästa kameran är den man har med sig.
    Så är det absolut. Jag brukar säga exakt samma sak om fältinspelare. Det hjälper inte att ha en Sound Devices med supermikrofoner om den ligger kvar hemma

  11. #11
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag gör mina fältinspelningar i min smartklocka, för telefonen ligger ju ända nere i fickan.

  12. #12
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag bytte från iPhone X till 14 Pro.

    Steget från 13 Pro till 14 Pro kändes mycket större än det från 14 Pro till 15 Pro.
    Jag. var ju inte ute efter att byta upp mig nu när 15 Pro kom men som Appleentusiast kändes 15 Pro verkligen lite som en besvikelse. Stegen blir mindre och mindre känns det som, men Apples strategi funkar bra för mig som ändå byter rätt sällan.

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Till och med min kollega som glatt kastat sig över varje ny iPhone kommer att hoppa den här versionen fick jag just reda på.

  14. #14
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag ser ju ett större värde i att köra skiten ur en telefon än att uppgradera varje år. Det är just kameran som driver mig nu…

  15. #15
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser ju ett större värde i att köra skiten ur en telefon än att uppgradera varje år. Det är just kameran som driver mig nu…
    +1

    Har länge funderat på om jag ska skaffa en schysst mindre filmkamera eller en bra iPhone-kamera. Gjorde en A/B jämförelse med kompisens iPhone 14 och en Black Magic Pocket Cinematek Camera med ett par halvschyssta linser igår. Black Magic vann på kvalité, speciellt i uppförstorat läge samt mycket mer filmatisk och detaljerad. Men iPhone 14 behövde inte skämmas i jämförelse, riktigt bra men mycket snabbare att jobba med för mig som inte är filmfotograf och extremt mer flexibel - den har man ju med sig i fickan hela tiden, ingen riggningstid och släpande.

    Efter den jämförelsen lutar det mer åt en iPhone 15 för min del än en filmkamera - den jag testade kan jag ändå ha på långtidslån då min son hade den liggande på vinden eftersom den visserligen är en bra kamera han använt i produktion men är svår att matcha vad det nu var med andra kameror han använder som TV- och filmfotograf. Jag knallade ju hem till honom och gjorde fiskpanetter och potatismos till lunch idagspalten jag bjöd på, då kan jag ju behålla kameran och skaffa en iPhone 15

  16. #16
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser ju ett större värde i att köra skiten ur en telefon än att uppgradera varje år. Det är just kameran som driver mig nu…
    Håller med!
    Jag körde iPhone 4 fram tills jag bytte till iPhone X. Var tvungen. Appar slutade fungera. Älskade iPhone 4, den kantiga designen och storleken.
    Designen kom ju tillbaka med iPhone 13/14 men saknar den mindre storleken fortfarande.

  17. #17
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Har länge funderat på om jag ska skaffa en schysst mindre filmkamera eller en bra iPhone-kamera. Gjorde en A/B jämförelse med kompisens iPhone 14 och en Black Magic Pocket Cinematek Camera med ett par halvschyssta linser igår. Black Magic vann på kvalité, speciellt i uppförstorat läge samt mycket mer filmatisk och detaljerad. Men iPhone 14 behövde inte skämmas i jämförelse, riktigt bra men mycket snabbare att jobba med för mig som inte är filmfotograf och extremt mer flexibel - den har man ju med sig i fickan hela tiden, ingen riggningstid och släpande.

    Efter den jämförelsen lutar det mer åt en iPhone 15 för min del än en filmkamera - den jag testade kan jag ändå ha på långtidslån då min son hade den liggande på vinden eftersom den visserligen är en bra kamera han använt i produktion men är svår att matcha vad det nu var med andra kameror han använder som TV- och filmfotograf. Jag knallade ju hem till honom och gjorde fiskpanetter och potatismos till lunch idagspalten jag bjöd på, då kan jag ju behålla kameran och skaffa en iPhone 15
    Kanske det finns iPhone -4 Pro till bra priser nu när 15 kommit ut?
    Kameran är snarlik.

  18. #18
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med!
    Jag körde iPhone 4 fram tills jag bytte till iPhone X. Var tvungen. Appar slutade fungera. Älskade iPhone 4, den kantiga designen och storleken.
    Designen kom ju tillbaka med iPhone 13/14 men saknar den mindre storleken fortfarande.
    iPhone 4 tycker jag är den snyggaste telefonen Apple gjort

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Man kan verkligen fråga sig om det behövs en ny modell varje år. Min helt okvalificerade gissning är att när det är så stora volymer det rör sig om så är det mer lönsamt med ny design och nya komponenter, än att fortsätta tillverka befintlig (dom gör ju det också, men i betydligt mindre volymer).

    Uppenbarligen är det en ganska färdig produkt, och det är mer förfining är stora utvecklingsteg. Är väl ingen som förväntar sig att varje ny årsmodell av en bil ska känns värd att byta in sin befintliga för? Eller laptop för den delen, det är ju liknande prisbild som telefon nu t.o.m...

  20. #20
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har nyligen skaffat en Sony A6700 främst för att filma med. Klart bättre än en iPhone, men den är klart knölig i fickan. Fotar därför ganska mycket med min iPhone Xs, och det är ju lite synd. Skulle gärna ha så bra kvalitet som möjligt när jag inte har kameran med mig.

  21. #21
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det enda som ligger i mitt intresse är om man kommer ljuga om en viss USB port samt eventuell reparerbarhet och kanske några saker till

    Så lite spännande är det allt Kommer man ljuga, pudla eller vara rakt av ärliga eller, ja det återstår att se. Spänningens stiger, andra tiger.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-09-16 klockan 14:17.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser ju ett större värde i att köra skiten ur en telefon än att uppgradera varje år. Det är just kameran som driver mig nu…
    1 Batteritid
    2 3.5 port (Vilket nog inte finns alls framöver)
    3 Kameran.


    Google pixel har väldigt bra kamera. Bra programvara. Läs lite tester så ser du.

    Inte allt för dyra heller. Jag kör på en 4A fortfarande och den tar väldigt bra bilder. Långt från bäst men jag köpte den för 3500 och klart det bästa man kunnat få för den pengen. Väldigt nära dom dyrare telefonerna och jag kommer inte byta förns något går sönder.

  23. #23
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    iPhone 15 Pro 3,5-jack? Det tror jag inte jag sett något om.

    Edit: Eller menar du Google pixel? Den är utanför min radar.

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja och jag tror det är den sista pixeln som har det. A tillägget innebär mindre till ytan och att finna allt som har det jag vill ha är omöjligt. Helst vill jag ha skärm av polykarbonat men det har jag tvingats överge. Nu så gör man även baksidor av glas på många och det tycker jag är totalt fel och bara dumt.

    3,5 jack
    vattentät
    Ok kamera.
    bra ljud från högtalren.
    liten så att man kan ha den i fickan.

    Sen det att på Androider så kör man gärna mycket sämre processor oftast vilket har vart ett gissel genom åren.

  25. #25
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är allt för investerad i iOS för att byta.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är allt för investerad i iOS för att byta.
    Ja den där fattar jag

    Det finns ju trotts allt massor med sjukt bra musikprogram och annat på ios. Nästan så att jag är sugen att köpa bara för det men när jag kollat på prislappen så vill jag inte längre.

  27. #27

    Veteran
    Blir bara sugen på lilla Pro modellen.
    Men 15000 nej det är för mycket

  28. #28
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    På jobbet ligger vi alltid minst en version efter, så jag kanske kan hoppas på en 14 om några månader. Men bara om min 11 är trasig och inte går att reparera

  29. #29
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det kan man väl alltid ordna?

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan man väl alltid ordna?
    Ja, men risken är att jag får en "lånetelefon", en ollad 10a med dåligt batteri...

  31. #31
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    En grej jag reagerade på under eventet var hur de presenterade kamerasystemet som sju objektiv med olika brännvidder, trots att det bara är tre. Weeeell, jag reagerade inte lika hårt som Tony Northrup. Efter att ha hört honom uttrycka sig lite är jag inte lika sugen på att uppgradera.


    https://youtu.be/gzf2B72juCE

  32. #32
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På jobbet ligger vi alltid minst en version efter, så jag kanske kan hoppas på en 14 om några månader. Men bara om min 11 är trasig och inte går att reparera
    På mitt jobb är det iphone 12 som gäller, kanske kan bli 13 nu då? Jag jobbar för övrigt för en mobiloperatör... Jag har dock en 11 Pro (som jag faktiskt fick via jobbet när den kom, men den är "labbutrustning" och ett riktigt undantagsfall) och nu när dess FaceID har lagt av pga fukt (?) så skulle jag vilja ha en ny och det är 15 Pro som lockar mest, men jag är verkligen inte särskilt lockad av tanken att lägga 15 000 kr på en telefon.

    Samtidigt skulle det kännas ännu värre att köpa en 15 icke-pro, även om den är några tusenlappar billigare så är det ändå löjligt mycket pengar för en telefon och det känns ännu hopplösare att lägga 12 000 på en telefon som inte riktigt är den jag vill ha än 15 000 på den telefon som jag VILL ha.

    Helst hade jag velat ha en iPhone 15 Pro Mini i samma storlek som en iPhone 6 eller kanske tom så liten som en iPhone 5. Heltäckande skärm som en modern Iphone, design i övrigt som en iPhone 5 eller 15 Pro. Kameramässigt skulle jag nöja mig med två av min iPhone 11 Pros objektiv (normal och tele), jag känner inget behov av bättre mobilkamera än så. På CPU-fronten vill jag ha senast möjliga variant så att det dröjer länge innan jag behöver byta telefon. Allt detta till ett pris på samma nivå som på iPhone 6-tiden eller tidigare.

  33. #33
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Så blev det en iPhone 15 Pro som beställdes och får ersätta min iPhone 11 som jag fick ta över från min fru när hon skaffade en 13 för den strular en del vilket jag trodde var användar-relaterat men det var det visst inte. Sist jag hade en helt nyutkommen var iPhone 10 och innan dess iPhone 4.

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    min telefon lanserades 2020 och kostade 3800. Delar jag det på tre år så är det 1260 kronor på tre år. Det är 35 SEK i månaden. Orkar den ett år till så blir det ju bättre 26 SEK

    Det är abonnemanget som är dyrt, Hallon 109 per månad.
    Så 144 allt som allt är vad jag betalar för att kunna ringa. Ja man får lägga till skärmskydd och ett skal två gånger så säg 300 spänn till då.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Designen kom ju tillbaka med iPhone 13/14 men saknar den mindre storleken fortfarande.
    13-mini for the win! Så jäkla synd om de släpper det formatet, den är precis lagom stor (och spec:ad).

  36. #36
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan verkligen fråga sig om det behövs en ny modell varje år.
    Känns ändå viktigare att folk inser att de själva inte behöver uppgradera varje år, bara för att det kommer nya modeller. Lite tätare modeller är ju najs när ens gamla telefon dör, så man kan köpa en rimligt ny, inte en som är 3 år gammal teknik med en ny mycket bättre runt hörnet. Ny modell vartannat år hamnar man lite i: "Min 2 år gamla telefon kommer nog inte leva två år till, så jag kan lika gärna slänga den i förtid och köpa ny nu, istället för att tvingas köpa om 1,5 år och bli sittande med en "ny" telefon av förra generationen."

  37. #37
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Beställde en 15 Pro. Haft min 12 Pro i 3 år nu. Känner noll behov av att uppgradera igentligen. Dom är såpass bra nu att det är svårt att märka någon större skillnad. Var innan också nöjd med min iPhone X.
    Köper mest en ny för att få ett fräscht batteri igen. Ingen Apple store här i närheten och kan inte vara utan lur i en vecka.
    Bytt själv i tidigare modeller men Apple har effektivt satt stopp för detta med mjukvara som skriker att batteriet är
    defekt - kontakta återförsäljare, fast det funkar utmärkt. Bytte i min iphone X tex. Funkade som original med all batteri-info. Senare kom en uppdatering som tog bort allt detta + felmed. i batteri-infon.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-09-20 klockan 22:39.

  38. #38
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Vet inte om jag ska köpa Pro, Pro Max eller ingen. Skulle vara slickt med ny kamera, för den i Xs är ingen höjdare. Men den nya är inte heller vad den marknadsförs som. Men bättre än den i Xs. Mycket bättre. Och jag använder kameran mycket. Men jag har även en systemkamera. Eller två. Och det är ingen 3d touch i 15. Skjut mig.

  39. #39
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Var 3D-touch någonsin användbart till något alls? (Förutom dolda funktionen med touchpad på tangentbordet, som VAR bättre med 3d-touch än nuvarande långtryck-space.)

  40. #40
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var 3D-touch någonsin användbart till något alls? (Förutom dolda funktionen med touchpad på tangentbordet, som VAR bättre med 3d-touch än nuvarande långtryck-space.)
    När det försvann så saknade jag det verkligen, men jag kommer inte längre ihåg varför


    (edit: och nu har jag beställt en ny telefon, mitt första telefoninköp för egna pengar sedan iPhone 6S. Jag har sedan länge abonnemang hos en konkurrent, har haft det långt längre än jag jobbat för nuvarande arbetsgivare och har inte orkat byta. Med lite pålagd bindningstid på befintligt abonnemang hos konkurrenten blev telefonen markant billigare än med den "generösa personalrabatten" på jobbet)
    Senast redigerat av tei den 2023-09-20 klockan 23:07.

  41. #41
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var 3D-touch någonsin användbart till något alls? (Förutom dolda funktionen med touchpad på tangentbordet, som VAR bättre med 3d-touch än nuvarande långtryck-space.)
    Musikappar såsom ROLI Noise (appen som fick mig att lämna Andriod för iOS) kan använda 3d touch som en input vilket är sjukt nice. I övrigt är det väl inte så mycket som nyttjar det till sin fulla potential.

  42. #42
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musikappar såsom ROLI Noise (appen som fick mig att lämna Andriod för iOS) kan använda 3d touch som en input vilket är sjukt nice. I övrigt är det väl inte så mycket som nyttjar det till sin fulla potential.
    Ah. Kör inte så mycket sånt, men det är ju en väldigt bra tillämpning såklart!

  43. #43
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Beställde visst en 15 Pro idag och tycker egentligen att det var väl ändå onödigt... Min elva funkar helt klanderfritt och jag hade nog tänkt att ha den något år till, men köpfingret agerar ibland av sig själv.

    Kommer säkert att bli supernöjd.

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men köpfingret agerar ibland av sig själv.
    Skumt det där. Jag noterar ofta ryckningar i det vid besök på escapefromnoise...

  45. #45
    Robotruck
    Robotruck är inte uppkopplad
    Robotrucks avatar
    Senior
    Synd att det inte kom en ny IPad mini.

  46. #46
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag råkade också slinta med fingret. 15 Pro Max 1 TB.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 08:24
  2. Trädgården Stockholm stänger tidigt/Någon som vet bra event ikväll?
    Av 303 Guilty Spark i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-26, 08:47
  3. Pà tisdag smäller det! (+ kritiken mot apple)
    Av Valfrid i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 260
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 14:20
  4. EXTRA! IKVäLL - tisdag 2005 08 09
    Av reSet i forum Evenemang
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 03:21
  5. Intressant APPLE webcast ikväll!
    Av Fleno i forum Övrig mjukvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-29, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •