Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fel på höger kanal

  1. #1
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior

    Fel på höger kanal

    Av nån anledning funkar inte höger kanal på nya inspelningar (Cubase 11 pro). Gamla går bra, men nya inspelningar skickar bara till vänster (även nya inspelningar man gör i gamla projekt). I channel settings-dialogen kan man skicka till vänster eller höger, men när man väljer stereo dör höger. (Ljudkort verkar vara ok, kablar likaså.) I Output settings-dialogen visas att både höger o vänster är valda, alltså ska funka. Programmet verkar helt enkelt inte skicka till höger kanal (utom på gamla inspelningar då...) Har mailat supporten men inte fått svar än. Känner någon till problemet?

  2. #2
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Har inte Cubase utan annan DAW, men det låter spontant som om ett monospår läggs på en stereokanal och då spelar bara en kanal (vänster) upp.

  3. #3
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipset. Supporten var snabb och föreslog att resetta konfigurationen. Gjorde det och det löste problemet. Undrar hur såna skumma fel uppstår? Strömavbrott? Åsknedslag?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur såna skumma fel uppstår? Strömavbrott? Åsknedslag?

  5. #5
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Haha. Ibland känner man att det vore enklare att spela cowbell än synt. Lättare att programmera, pulsviddsmodulationen kan man göra genom att skaka på fläskmagen.

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Ibland känner man att det vore enklare att spela cowbell än synt. Lättare att programmera, pulsviddsmodulationen kan man göra genom att skaka på fläskmagen.
    Hehe Men svårare att resetta konfigurationen.

  7. #7
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Att resetta konfigurationen hade jag aldrig haft en aning om hur man gör utan noggranna instruktioner. Här är dom, någon kanske har nytta av att veta hur man gör.
    Resetting Cubase Configuration:
    1. Close all programs.
    2. Press the Windows logo key + R to open the 'Run' command prompt.
    3. Enter the path: %appdata%/Steinberg.
    4. Locate the folder named after your Steinberg program (e.g., 'Cubase 12_64').
    5. Rename it (e.g., to "x_Cubase 12_64") to temporarily disable it.
    Note: If there are folders from previous program versions, rename those as well.
    The next time you launch Cubase, a new folder with default settings will be created. This should hopefully address the issue you've encountered.

    Nästa gång man startar ser programmet alltså ut som första gången. Lite irriterande, men man fixar väl utseendet rätt snabbt.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att resetta konfigurationen hade jag aldrig haft en aning om hur man gör utan noggranna instruktioner. Här är dom, någon kanske har nytta av att veta hur man gör.
    Resetting Cubase Configuration:
    1. Close all programs.
    2. Press the Windows logo key + R to open the 'Run' command prompt.
    3. Enter the path: %appdata%/Steinberg.
    4. Locate the folder named after your Steinberg program (e.g., 'Cubase 12_64').
    5. Rename it (e.g., to "x_Cubase 12_64") to temporarily disable it.
    Note: If there are folders from previous program versions, rename those as well.
    The next time you launch Cubase, a new folder with default settings will be created. This should hopefully address the issue you've encountered.

    Nästa gång man startar ser programmet alltså ut som första gången. Lite irriterande, men man fixar väl utseendet rätt snabbt.
    Innan man gör det kan man väl spara en template? Risk att den har samma bugg, men det kan ju också funka och så har man sparat några timmars jobb.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag hade jämfört innehållet i foldrarna (med något bra verktyg såklart) för att se om jag hade kunnat hitta vad det berodde på. Men så är jag datanörd typ.

  10. #10
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innan man gör det kan man väl spara en template? Risk att den har samma bugg, men det kan ju också funka och så har man sparat några timmars jobb.
    Nja, som jag förstår det låg felet på mer grundläggande nivå, att nollställa outputinställningar och skapa nya (som var supportens första förslag) hjälpte inte. Men vad vet jag, med mina datakunskaper... Fick mig att tänka på en rolig vits: "I don't think I got the job at Microsoft. They haven't answered my telegram." (Stewart Francis, rolig ståuppare)

Liknande ämnen

  1. fel polaritet in i laptop, vad kan gå fel?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-05-22, 13:33
  2. behringer xenyx 1622fx - trasig höger kanal på masterbussen
    Av Gnet i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 11:25
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 00:04
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 15:52
  5. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •