Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Köpa - och använda! - Commodore 64

  1. #61
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, jag lever farligt alltså.
    Får tåta ihop ett nytt agg med 9V AC + 5DC. Bör ju inte vara så svårt...
    Jag har själv min gamla C64 stående i sin orginalkartog här bredvid mig (har varit så i minst 20 år nu) och jag vågar absolut inte plugga in den och köra på ström via orginaltrafot. Vad jag har läst mig till (om man nu ska slänga salt i såret) är att dessa orginaltransformatorer (jag har brödburksmodellen med den där kilformade trafon) har innanmätet fyllt med någon ogenomtränglig "fyllnadsmassa" som gör den ogenomtränglig).

    För egen räkning så kör jag MIST (FPGA) vad gäller C64/Amiga/Atari/Mac men jag har alltid i bakhuvudet att någon gång framöver ta itu med brödburken och våga starta igång den.

    Så jag får tacka otto_tsr mfl för bra länkar här ovan vad gäller PSU men även moderna alternativ till floppy, osv

  2. #62
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen erfarenhet av just den adaptern, men jag har provat många andra liknande och de har fått hamna i sopen. Jag har inte hittat något billigare än en Framemeister XRGB Mini eller Open Source Scan Converter+s-videoadapter som kan göra jobbet.
    Framemeistern var ingen billig grunka! Nå, men då är det antagligen bäst att leta rätt på en tv och koppla in sig direkt via komposit, antenn eller S-VHS? (Vilket väl var ungefär vad du sade till att börja med...) När det står A/V-ingång på en tv, är det (vanligen) lika med komposit (+ L/R audio)?

  3. #63
    davidi
    davidi är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vill man nörda ner sig i asm-programmering kan det vara en bra idé att leta upp en C128 istället för en C64. Den har en inbyggd maskinkodsmonitor som är fullt duglig att programmera med. Med en C64 får du hitta ett cartridge med den funktionaliteten, eller skriva BASIC-program med långa obegripliga POKE-loopar.

  4. #64
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, jag lever farligt alltså.
    Får tåta ihop ett nytt agg med 9V AC + 5DC. Bör ju inte vara så svårt...
    OK, glodde på den här och blev mörkrädd när jag insåg hur mycket epoxi det är i klumpen jag gör som PSU.

    https://youtu.be/v9uPoyi1tYk
    Detta måste ju åtgärdas a s a p !

  5. #65
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av davidi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man nörda ner sig i asm-programmering kan det vara en bra idé att leta upp en C128 istället för en C64. Den har en inbyggd maskinkodsmonitor som är fullt duglig att programmera med. Med en C64 får du hitta ett cartridge med den funktionaliteten, eller skriva BASIC-program med långa obegripliga POKE-loopar.
    Tack för tipset! Jag har aldrig kollat in 128:an, så jag läste upp mig lite nu. Vilken udda maskin! Innan jag startade den här tråden så övervägde jag om jag skulle ge mig in i asm för Z80 eller 65xx. Med 128:an behöver man ju inte välja.

  6. #66
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framemeistern var ingen billig grunka! Nå, men då är det antagligen bäst att leta rätt på en tv och koppla in sig direkt via komposit, antenn eller S-VHS? (Vilket väl var ungefär vad du sade till att börja med...) När det står A/V-ingång på en tv, är det (vanligen) lika med komposit (+ L/R audio)?
    De allra flesta C64 förutom de riktigt tidiga har motsvarande s-video ut. Kablar från 8-pinnars DIN till s-video + rca för ljud finns. Ett billigare HDMI-alternativ till Framemeister (som väl inte ens säljs längre?) är retrotink ( retrotink.com ). 2x-modellerna ska räcka, men det finns olika modeller beroende på behov, och jag vet flera scenare som använder den.

    (Kan vara intressant att läsa magervalps inlägg mot slutet av tråden:
    https://csdb.dk/forums/?roomid=7&topicid=126853&showallposts=1 )

  7. #67
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mitt råd är att ta sig tid och läsa runt, jag ville inte lägga så många pengar och hade tur fann mig en ca 19 tums tjockteve och har testat lite och jag störs inte av det där lilla gryniga som det ju kan vara lite av i bland. Det lönar sig stort att se om man kan lösa det tillfälligt på något sätt på det "dåliga" sättet som jag ärligt talat inte störs av ett enda dugg när man väl sitter där och faktiskt spelar eller väl gör nått. Nu är det ju en NES och en fungerande VIC20 jag kör denna gången.


    När jag började titta på Videoupskalare eller converter eller vad man nu vill kalla dom så kostade dom som var bra närmare fem tusen (Vagt minne men närmare däråt blev det ju med tull och moms) Detta var ju dessutom innan corona, containertrassel, fastkörd containerbåt extra allt). jag tyckte att nä så mycket lägger jag inte för riktigt så många timmer på det där blir det inte.



    Jag har ju tre C64 en gammal brödburk, och två nya. Ett fynd med massor med disketter och tillbehör. Fick till o med en sampler till VIC20 med där. Tyvärr verkar videokorten på C64orna vara brända, Förra ägaren var totalt okunnig och det låg med en powesupply med en kontakt som passade till videoingången så jag har den misstanken att han nog kanske kopplat in ström på alla tre på grund av okunskap tyvvär.

    Till Amigorna löser man med med Rasberyy pi zero för att få HDMI ut jag har en men inte haft tid att montera in den. jag köpte Zero för nån 60 spänn, nu koster dom 200 spänn Men i vilket fall så tror jag den lösningen är bäst just på AMIGA.


    Det kommer nya lösningar hela tiden så ta er tid, rota runt och ha lite tålamod. Jag funderar på den här


    Bitfunx RetroScaler2x

  8. #68
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta måste ju åtgärdas a s a p !
    Sagt och gjort, nu åtgärdat - återanvände skalet som numera innehåller en 230 till 9VAC trafo och en 230V till 12VDC trafo med påföljande DC-DC konverter ned till 5VDC. Skulle kanske kunnat göras ännu snyggare men tog vad jag hade hemma.
    Största stöket var att få ut epoxit ur den gamla lådan utan att skada den alltför mycket.

Liknande ämnen

  1. Köpa laptop för att använda cubase 5 och reason
    Av Snoopmart i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •