Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tvärflöjt

  1. #1
    Lleeiiff
    Lleeiiff är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Tvärflöjt

    Hej!
    Skaffat en billig flöjt och förutom att lära mig spela skulle jag vilja testa instrumentets funktion och vid behov göraenklare reparationer.
    Vid googling möts jag av att flöjten är ett mycket känsligt och komplicerat instrument som skall överlämnas till fackman.
    Jag vill inte acceptera detta utan önskar förslag på litterarur videor eller annat som kan leda mig mot mitt mål.
    En billig tvärflöjt är inget "hemmansköp" så ett alternativ är börja skruva (som man gjorde som barn med gamla väckarklockor) men speciellt mycket om klockan lärde man sig inte.
    Mvh Lleeiiff

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Börja skruva, försiktigt, med rätt mejsel. Det är inte rocket science kan vara pilligt att få tillbaks de små fjäderbelastningarna men inte så svårt.

    Är den strulig? Det enda jag behöver fixa på min är det vanligaste: att dra åt skruvarna till klaffmekaniken ett par gånger om året, för de drar sig lösa när man spelar.

  3. #3
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Tog inte lång stund att hitta denna t.ex.: https://www.youtube.com/watch?v=iJ77eTnIylY

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min skulle behöva lite kärlek och kanske primärt klaffarna vars täthet nog lämnar en del övrigt att önska. Men de gamla råden om fackman och service kommer från en tid när det var väldigt dyra instrument och budgetalternativ inte fanns att tillgå.

    Min rejält tilltufsade Armstrong kostade en tusenlapp begagnad 1984...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om putorna har torkat ut ska de väl helst bytas, men det ska inte vara särskilt svårt det heller. Har noterat billiga uppsättningar på tradera flera gånger dessutom. Fast när mina torkar kommer jag garanterat ändå experimentera med oljor och fetter och se om man kan friska upp de med enkla hushållsprodukter Jag gillar att ha mina instrument lite "rough" så man vågar ta ut svängarna ordentligt. Min tväris sitter alltid ihop, ligger aldrig i fodral utan står redo att spelas i nåt hörn.

    Som kontrast vet jag en hårt övande/praktiserande flöjtist som tvättar sin flöjt med sprit efter varje session, och bara lägger ner den i exakt nord-sydlig riktning för att (ja vafan killen är knäpp ).


    Här är hursomhelst två mycket bra kanaler med bra tvärflöjtcontent. För när man lackar ur på att man inte får till de lägsta eller högsta tonerna eller nåt
    https://www.youtube.com/@flutechannel
    https://www.youtube.com/@TheFlutePractice
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-09-11 klockan 11:21.

  6. #6
    Lleeiiff
    Lleeiiff är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack så mycket för Era kloka inslag lämkarna i Ambulansens var toppen!
    Mvh Lleeiiff

  7. #7
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bra tråd! Funderar själv på att serva min gamla skol-tväris, men har alltid tvekat pga konstnad vs värde.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur är läget med den? Som sagt, det enda man kan behöva köpa är ju klaffputor. Värdet av att sitta och laga ett instrument är ju omätbart. Vet knappt nåt bättre

  9. #9
    Capoten
    Capoten är inte uppkopplad
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Var länge sedan jag testa den, men då läckte i princip samtliga putor. Jag gillar generellt att reparera saker men har alltid dåligt med tid. Skulle behöva gå i pension snarat för att hinna det jag vill göra.

  10. #10
    Lleeiiff
    Lleeiiff är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!
    Inte bara putorna som kan vara otäta, en del "knappar" (i min vokabulär) påverkar flera ventiler samtidigt och skall tydligen göra det synkront.
    Det traditionella sättet att justera detta är genom att shimsa (lägga pappersblad under putan) för att uppnå sådan samtidighet.
    Men kom över en flöjt av märket ARTLY 18-0 den har små justerskruvar som gör det hela mycket lättare, rena drömmen för flöjtmixtraren.
    LLEEIIFF
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231104_151342.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	3,30 MB 
Id:	115425  

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det brukar synka, om inte justerskruvarna hamnat i osynk då. En grej, om det inte synkar, kan vara att korkbitar som ibland sitter mellan de där synk-klaffarna har fallit bort så att den inte når fram. Då kan man limma på lämpigt lagom tjockt material där.

    Jag har också en Artley. Förmodligen samma sort!

  12. #12
    Lleeiiff
    Lleeiiff är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hej!
    Har hittat en länk som leder till ett examensarbete kring tvärflöjtsreparationer. Här finns allt inkl illustrationer.
    Mvh Lleeiiff
    https://etd.ohiolink.edu/acprod/odb_...=osu1211871566

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ...och så testade jag en Selmer häromsistens. HELVETE vilken skillnad i lätthet att spela,och vilken jämnhet i ljudet. Vill knappt ha min Artley längre. Ångrar att jag provade den där selmern Minns inte ens om min nånsin varit i närheten så bra. Men den börjar bli lite sliten såklart...

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min skulle behöva lite kärlek och kanske primärt klaffarna vars täthet nog lämnar en del övrigt att önska. Men de gamla råden om fackman och service kommer från en tid när det var väldigt dyra instrument och budgetalternativ inte fanns att tillgå.

    Min rejält tilltufsade Armstrong kostade en tusenlapp begagnad 1984...
    När fjädringen börjar bli slapp och klaffarna inte håller tätt, finns det någon realistisk räddning?

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När fjädringen börjar bli slapp och klaffarna inte håller tätt, finns det någon realistisk räddning?
    Allt går att reparera. Om man sedan pallar är väl frågan.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns put-kit att köpa. Fjädrarna kan man prova att trimma, amnars finns de också som reservdelar.

    Samtidigt får man en tväris för 500-1500 spänn, så man får ju väga delar och tid mot det...

Liknande ämnen

  1. Förstärka tvärflöjt på scen
    Av R46.1 i forum Blåsinstrument
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-11-29, 10:35
  2. Tvärflöjt till noob?
    Av Erik G i forum Blåsinstrument
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •