Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: 4MS Meta Module - Vcv-rack-modul

  1. #1
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior

    4MS Meta Module - Vcv-rack-modul

    Vad tror vi om det här? Ser ut att vara VCV (alltså eurorack i mjukvaruform) i en hårdvaru-modul!

    Cirkeln är sluten! Genialt eller helt onödigt?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20230910_200132_com.facebook.katana_edit_1106088816065071.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	261,4 KB 
Id:	114668
    Senast redigerat av EBM den 2024-01-05 klockan 11:49.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tror bara Befaco hade lite kul på Knobcon som var i helgen.

  3. #3
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror bara Befaco hade lite kul på Knobcon som var i helgen.
    Ah alright, men vad är det för pryl på bilden då? Känner inte igen den och "meta module" var svårgooglat.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Verkar vara någon ny modul. De kanske har gjort en modul som kan köra VCV Rack. Med tanke på namnet så. Meta Module. Tänkte först att kanske Befaco hade hackat ihop något för att skoja till det.

    Här är en annan bild på den. Bild nr 4 i inlägget.

    A post shared by on


  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Snabb översättning från japanska Icon.

    "Knobcon" has been unveiling many new products this year, and 4ms appears to be exhibiting a new module named "Meta Module." The "Meta Module", which has not been officially announced yet, is a digital module with a panel size of 26 HP, and a large color display that displays the UI of real modules such as Befaco EvenVCO and 4ms EnvVCA. There is also a USB terminal on the top left, and it is probably a module that can be used as anything with software. The bottom of the panel has 6 audio/CV inputs (3 pairs), 2 gate inputs, and 8 audio/CV inputs (4 pairs), and the control system includes a total of 12 knobs, encoders, and switches.

  6. #6
    EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Spännande! Såg någon kommentera att det är en vst-host av något slag. Verkar inte vara officiellt presenterad ännu, så vi får väl se vad som dyker upp närmsta tiden och uppdatera den här tråden när korten ligger på bordet.

  7. #7

  8. #8
    Bobbfett
    Bobbfett är inte uppkopplad
    Bobbfetts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm, intressant att ta in färdiga patchar till racket, men bara om latencyn blir bra, eller bättre än ljudkort(es-9 tex).

  9. #9
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Ja, det vore verkligen intressant.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    På deras Github ligger en bootloader för STM32MP15x anpassad för Meta Module. Om det nu är intressant vad som sitter i modulen.

    Här är en bild till. Ingen video än dock.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-09-11 kl. 17.27.35.png 
Visningar:	41 
Storlek:	407,3 KB 
Id:	114692

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    No official details have been announced yet for the 4ms Meta Module, but our understanding is that this is not intended to be ‘VCV Rack in your modular’, but rather to allow you to use VCV Rack to create patches that can be hosted on the Meta Module, letting you customize the module’s function.

    Från https://www.synthtopia.com/content/2...k-synthesizer/

  12. #12
    Bobbfett
    Bobbfett är inte uppkopplad
    Bobbfetts avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  13. #13
    Bobbfett
    Bobbfett är inte uppkopplad
    Bobbfetts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Verkar vara nån slags direkt kodning, ingen os för minimal latency. Coolt
    Asså jekligt intressant att bygga vilken modul som helst av vcv modul kombos.

  14. #14
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    JAg tänker mig lite gosiga effektkedjor.

  15. #15
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Ooh, den är ju hur intressant som helt!

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    CDM har skrivit lite mer: https://cdm.link/2023/09/4ms-explains-meta-module/

    Det här är det mest intressanta i mina ögon: We are still adding new modules. The 4ms modules will be available as well as Befaco’s modules and some Mutuable Instruments clones. We’re adding the HetrickCV and Nonlinear Circuit modules now, and more are planned.

    Intressant för att det sänker min gas, jag hade hoppats på att kunna ladda vilken VCV-patch som helst och köra vidare i mitt fysiska rack.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Med tanke på att de öppnar upp för tredjeparts VCV-rack-utvecklare att porta sina moduler till Meta Module så kommer det säkerligen bli möjligt att köra nästan vad som helst. Du bygger ju din patch i VCV för att sedan lägga över den på Meta Module.

    Tror den expanderas exponentiellt när den väl släpps.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    VCV-modulerna som används i patcharna måste vara tillgängliga för meta-modulens plattform, där kan inte 4ms gå in och få tag på källkoden och kompilera om varenda modul.

    Så det blir lite extrajobb där, men mängden moduler meta-modulen redan vid release lär vara såpass stor att köplusten blir stor hos många, givet att priset inte slår i taket då.

  19. #19
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Ja, generellt sett så kommer den nog bli rätt populär, men för egen del så skulle jag behöva ett gäng kompatibla moduler (bland annat ett par betalmoduler) för att den ska hamna på "att köpa"-listan.

    Ändå ett väldigt kul koncept, och jag tror det kommer få ett antal att faktiskt börja med hårdvara från att ha varit strikt mjukvara.

  20. #20
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant för att det sänker min gas, jag hade hoppats på att kunna ladda vilken VCV-patch som helst och köra vidare i mitt fysiska rack.
    Jag håller med. Trodde verkligen att alla VCV-moduler gick att köra. Kanske är det enkelt att porta dem till Metan så utbudet kommer att svälla snabbt?

  21. #21
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Herr Sputnik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med. Trodde verkligen att alla VCV-moduler gick att köra. Kanske är det enkelt att porta dem till Metan så utbudet kommer att svälla snabbt?
    Finns det något publicerat ännu om vad som krävs för att porta sin modul? Kan tänka mig att göra ett försök med mig modul. Tyvärr har den väl lite mycket io för att vara användbar med modulen.

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något publicerat ännu om vad som krävs för att porta sin modul? Kan tänka mig att göra ett försök med mig modul. Tyvärr har den väl lite mycket io för att vara användbar med modulen.
    De pratade om att modulen ska släppa våren nästa år. Så det lär nog dröja ett tag.

  23. #23
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De pratade om att modulen ska släppa våren nästa år. Så det lär nog dröja ett tag.
    Det pratades en del om den på Sonic Talk igår. NB gissar på en prislapp på 700-1000 eurosar. Det låter inte helt orealistiskt men man kan ju hoppas på att priset hamnar syd om den gränsen.

  24. #24
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    4ms Meta availability and price: TBA.
    https://synthanatomy.com/2023/09/4ms...bcon-2023.html

  25. #25

  26. #26
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och där står det också 2024 precis som de nämnde i mailet till CDM. Men bra med info direkt från tillverkaren.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, jag tänkte att istället för att citera diverse källor på nätet så får man det från hästens mun så at säga.

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jag tänkte att istället för att citera diverse källor på nätet så får man det från hästens mun så at säga.
    Nä, så funkar inte internet!

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så funkar internet!
    Precis!

  30. #30
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, så funkar inte internet!
    Roligast den här veckan! :-D

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Lite mer information. 4ms har postat på Muffen att större delen av deras moduler kommer ingå som VCV-moduler i Meta Module. Dessa kommer också släppas gratis till VCV framöver. Så du behöver inte köpa Meta för att få tillgång till deras moduler i VCV-format. De påpekade också att större delen av deras kod redan ligger som öppen källkod på Github.

    De kommer även har ett antal Meta-moduler att testa på kommande NAMM. Planen är fortfarande släpp nu under våren.

    De har redan moduler från sig själva, Befaco, Mutable, HetrickCV och Nonlinear Circuit i modulen. Fler tillkommer efterhand. Om man som utvecklare vill ha sina moduler tillgängliga i Meta är det bara att kontakta 4ms. De kommer erbjuda både gratismoduler och betalmoduler för Meta. Så precis som VCV gör nu helt enkelt. Men de kommer inte porta över hela VCVs utbud per automatik utan det är upp till varje utvecklare.

    4ms har även nämnt att den går att köra i flera olika lägen vad det gäller upplösning. Så t ex 96kHz, 44.1kHz, osv. Men det kommer så klart påverka prestanda beroende på inställning. Men detta betyder också att du kan köra den riktigt lo-fi i t ex 11 eller 22kHz. Det går även ställa in buffer för att påverka latency och det går komma ner i <1ms men 4ms har kört den med 3-4ms utan upplevt några problem.

    Kommer definitivt skaffa en sådan här. Dock lär det bli lite rörigt med utbytbara matchar osv. Men vilken multimodul den kommer bli.

    Förresten, nu när det är bekräftat att det är VCV i eurorack-format så kanske frågetställningen i rubriken kan tas bort?

  32. #32
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Väldigt intressant koncept måste jag medge. Frågan är om det kommer att driva försäljning för originalmodulerna eller inte. Jag tror att jag fortfarande kommer att vilja ha OG produkterna i racket.

  33. #33
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant koncept måste jag medge. Frågan är om det kommer att driva försäljning för originalmodulerna eller inte. Jag tror att jag fortfarande kommer att vilja ha OG produkterna i racket.
    Finns ju ändå ett syfte att ha originalmodulerna. Meta-modul kan aldrig bli lika ”hands on” som originalen. Men visst, vissa kommer säkert välja bort att köpa en viss 4ms-modul eftersom det kommer gå att köra den i Meta. Ett användningsområde där Meta kan vara briljant är i mindre system. Då har du möjlighet att enkelt byta ut eller kombinera ihop ett par moduler på platsen av en modul. Så för min skiff kan jag se den som en riktigt smart modul att ha i systemet.

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Förresten så såg jag även att den bara kommer bli 25mm djup. Så väldigt skiff-vänlig. Strömmässigt drar den 250mA +12V, 50mA -12V och inget på 5V.

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är en välsignelse och en förbannelse med multimoduler, bara att se på t.ex. Disting och O_c i alla olika varianter som finns. Kan vara väldigt användbara med tanke på funktionalitet och samtidigt frustrerande pga användargränssnitt som blir kompromisser.

    Mindre system är som Katzen säger där den här typen av moduler verkar passa bäst.

  36. #36
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en välsignelse och en förbannelse med multimoduler, bara att se på t.ex. Disting och O_c i alla olika varianter som finns. Kan vara väldigt användbara med tanke på funktionalitet och samtidigt frustrerande pga användargränssnitt som blir kompromisser.

    Mindre system är som Katzen säger där den här typen av moduler verkar passa bäst.
    Ja, absolut. Jag tycker o_C verkar förvirrande ibland. Även Teletype. Blir väldigt mycket som döljer sig på djupet och det blir som att använda en dator. Då sitter jag hellre vid en dator.

  37. #37
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Det är ju onekligen ett koolt koncept. Själv är jag oerhört skeptisk till att köpa så komplicerade produkter från små företag, kommer de att gå iland med att få till mjukvaran eller kommer det bara att bli en stor besvikelse? Å andra sidan är ju inte stora företag alltid bättre heller, men de har åtminstone oftast möjligheterna även om de kanske saknar viljan. (Pioneer, hör ni mig??)

  38. #38
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en välsignelse och en förbannelse med multimoduler, bara att se på t.ex. Disting och O_c i alla olika varianter som finns. Kan vara väldigt användbara med tanke på funktionalitet och samtidigt frustrerande pga användargränssnitt som blir kompromisser.

    Mindre system är som Katzen säger där den här typen av moduler verkar passa bäst.
    +1

  39. #39
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju onekligen ett koolt koncept. Själv är jag oerhört skeptisk till att köpa så komplicerade produkter från små företag, kommer de att gå iland med att få till mjukvaran eller kommer det bara att bli en stor besvikelse? Å andra sidan är ju inte stora företag alltid bättre heller, men de har åtminstone oftast möjligheterna även om de kanske saknar viljan. (Pioneer, hör ni mig??)
    Jag tänker eftersom alltihop, inklusive koden till själva plattformen i sig är öppen källkod så är det fritt fram för vem som helst att bygga vidare på det. Så även om 4MS skulle lägga ner så kan andra utvecklare ta över och bygga vidare.

  40. #40
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Vet bara av egen erfarenhet att både Disting och o_C inte varit så kul i längden. Disting rök snabbt och o_c får väldigt sparsam användning. För en travelskiff, visst, men inte här hemma. Men jag kanske får ge denna en chans, har öht inte testat 4ms moduler.

  41. #41
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker eftersom alltihop, inklusive koden till själva plattformen i sig är öppen källkod så är det fritt fram för vem som helst att bygga vidare på det. Så även om 4MS skulle lägga ner så kan andra utvecklare ta över och bygga vidare.
    Aha, ja det är ju en annan femma i så fall Jag har inte läst på ordentligt uppenbarligen. Den verkar ju kunna vara bra till många olika saker förutom att "bara" köra VCV-patchar. Det finns väl inte så många liknande "färdiga" öppna moduler i eurorack? Bra val av plattform också.

  42. #42
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Den visas lite i slutet av 4ms demo på NAMM https://www.youtube.com/watch?v=eEm8A7AJ6Io&t=558s

  43. #43
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://4mscompany.com/metamodule_preview.php

    The MetaModule comes with over 160 built-in modules from 4ms Company, Befaco, HetrickCV, NonlinearCircuits, and Scanner Darkly, plus clones of popular classics such as the Mutable Instruments eurorack modules

    Available August 27, 2024
    $649.00

  44. #44
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Frågan jag ställer mig är…. Hur många såna här ska man ha och varför?

    Vilken fördröjning kan man förvänta sig tro?

  45. #45
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator

  46. #46
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan jag ställer mig är…. Hur många såna här ska man ha och varför?

    Vilken fördröjning kan man förvänta sig tro?
    Man kan ställa in det. Lägsta är under en millisekund.

Liknande ämnen

  1. KORG MS-20iC v.s. VCV Rack
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-04-06, 18:33
  2. Reverb i VCV Rack
    Av Rizzo i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-05, 00:39
  3. vcv-rack genom aira-modul
    Av dannes i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-03-05, 18:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •