Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Native Instruments S49, 61 & 88 MK3

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Native Instruments S49, 61 & 88 MK3

    Native Instrument släpper en uppdaterad version av S-serien av klaviaturer.

    MK3 av S-serien kommer i tre varianter, S49 och 61 med semi-vägd klaviatur och 88 med hammer-action keys. Skalet är nu med en helgjuten form och skärmen ligger under en glasyta. De har även 8 tryckknappar i aluminium, 8 upplysta push encoders och en större upplyst data encoder. Även pitch- och modulationshjulen är gjorda i metal. Det finns även en upplyst ribbon controller.

    Nu med USB-C-anslutning och polyfonisk aftertouch (poly pressure). Klaviaturen är utvecklad tillsammans med Fatar.

    Klaviaturerna kostar för S49 €749, S61 €849 och S88 €1299.

    För mer information besök https://www.native-instruments.com/e...l-s49-s61-s88/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	native-instruments-komplete-kontrol-s-mk3-series-1-770x425.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	114717
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2023-09-12 klockan 18:52.

  2. #2
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Är det rimligt att gissa Maschine+ i keyboard-version?
    Dvs en direkt konkurrent till MPC Key.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kan vara. Men, såg det här i Guitar Rig 7 Pro videon. En ny variant av Komplete Kontrol S-serien? Kan vara båda delarna som är på gång. Men panelen från nya Guitar Rig 7 Pro-videon stämmer överens mot Instagram-klippet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-09-08 kl. 21.17.55.png 
Visningar:	35 
Storlek:	2,14 MB 
Id:	114640
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-09-08 kl. 21.17.42.png 
Visningar:	31 
Storlek:	2,28 MB 
Id:	114641
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2023-09-09 klockan 08:17. Anledning: La till ett förtydligande

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    poly at keyboard som är grunt, typ bara tangenter *hoppas*
    Eller ja, nu ser man ju på klippet att det har lite rattar men poly at, kom igen nu!

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Med tanke på att Instagram-klippets panel helt stämmer överens med Komplete Kontrol S-klaviaturen som syns i bakgrunden i deras andra nya videos så lär det nog vara en ny Komplete Kontrol S-serie med 49, 61 och 88-tangenters klaviaturer. Någon form av förbättring antar jag de gjort utöver nya knappar och bättre skärm.

  6. #6
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    poly at keyboard som är grunt, typ bara tangenter *hoppas*
    Eller ja, nu ser man ju på klippet att det har lite rattar men poly at, kom igen nu!
    +1

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Yes! Äntligen aftertouch från Polyfonien! Men priset, äuhmmm….

    https://www.gearnews.com/native-inst...-s-mk3-series/

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Precis som jag trodde. Ny S-serie. Ska uppdatera första inlägget.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Första inlägget uppdaterat med officiell info och plockat bort teaservideon samt ryktes-taggen.

    Ser fina ut. Men jag är fortfarande nöjd med min Impact LX 88+.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Oj, jag blev inte ett dugg sugen på att uppgradera från 2:an

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Finns det någon annan 88-tangenters grunka med poly-AT eller är detta den första i sitt slag?

  12. #12
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Min Roland A-80 från 80-talet har väl för fasen polyfonisk aftertouch. Jag köpte precis en s61 mk2 och är lättad över att mk3 inte verkar vara något större lyft!

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Aha, coolt! Det verkar den ha.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  15. #15
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Roland A-80 från 80-talet har väl för fasen polyfonisk aftertouch. Jag köpte precis en s61 mk2 och är lättad över att mk3 inte verkar vara något större lyft!
    A80 tycker jag har historiens trögaste aftertouch (i alla fallen jag hade), fick ta i som när man ska stänga en överfull resväska för aftertouchen.

    Ella MK88 var en annan väldigt trevlig 88a med polyfonisk aftertouch. Mer lättspelad men krångliga menyer och manual på italienska har jag för mig.

    Men den här är nog den enda moderna 88an med polyfonisk aftertouch än så länge.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Om någon i Stockholmsområdet skaffar en S88 mk3 kommer jag gärna och provar. Nyfiken.

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Undrar om de här kommer gå att köra standalone som kontrollers eller om du alltid behöver dator? Den förra generationen behövde vara kopplad via dator för att kunna styra saker via MIDI porten.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Någonstans såg jag en video med nyheterna listade, och där var 5-pin DIN MIDI listad. Tyckte jag var märkligt, för det har jag ju på min S88 mk1. Men det plockades alltså bort i mk2 för att sedan kunna återintroduceras som en nyhet? Fiffigt! Det talar väl i alla fall för att man ska kunna använda den standalone. Det går i alla fall med mk1, om än med en väldigt begränsad uppsättning funktioner.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om någon i Stockholmsområdet skaffar en S88 mk3 kommer jag gärna och provar. Nyfiken.
    Jamen denna klaviatur blir ju sjukt spännande att testa!
    Hoppas inte fööör tunga tangenter och aftertouchen skall vara så där djupt härlig där man känner alla 0-127 värden och inte bara on/off som vissa keyboards har.

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonstans såg jag en video med nyheterna listade, och där var 5-pin DIN MIDI listad. Tyckte jag var märkligt, för det har jag ju på min S88 mk1. Men det plockades alltså bort i mk2 för att sedan kunna återintroduceras som en nyhet? Fiffigt! Det talar väl i alla fall för att man ska kunna använda den standalone. Det går i alla fall med mk1, om än med en väldigt begränsad uppsättning funktioner.
    Nä. mk2, i alla fall 88, har din-midi. Men. Till skillnad från MK1 går de inte att conf:a som midicontroller (via controller-editor) om de inte är kopplade till datorn. Så om man kör den utan datorkoppling så får man en otroligt minimal setup med typ 16 fasta cc.

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamen denna klaviatur blir ju sjukt spännande att testa!
    Hoppas inte fööör tunga tangenter och aftertouchen skall vara så där djupt härlig där man känner alla 0-127 värden och inte bara on/off som vissa keyboards har.
    Ja, AT på S88 mk1 tycker jag är tung och svår att få känsla i.

  22. #22
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ella MK88 var en annan väldigt trevlig 88a med polyfonisk aftertouch. Mer lättspelad men krångliga menyer och manual på italienska har jag för mig.
    Jag hade Elka MK55 som har 61 tangenter. Bästa klaviaturet jag haft. Väldigt bra aftertouch på den.

  23. #23
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes! Äntligen aftertouch från Polyfonien! Men priset, äuhmmm….

    https://www.gearnews.com/native-inst...-s-mk3-series/
    Jo, priset. De tidigare var också dyra, ca 7000 för S2 61 så ur det perspektivet inte så stort påslag för poly AT.

    Mycket pengar för ett klav dock.

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag häpnar inte så mycket över priset. Mycket pengar är det såklart, men det är också mycket material.

  25. #25
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag häpnar inte så mycket över priset. Mycket pengar är det såklart, men det är också mycket material.
    Men det gäller å gilla Native Instruments mjukvara för att få valuta för pengarna.

  26. #26
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Det är fantastiskt att kunna bläddra vst-ljud per kategori som i en workstation, tycker jag. Och även andra synthar än NI:s har NKS-stöd, märk väl. (Arturia, va? Synthmaster. M fl, m fl)

    Man känner sig tillfreds när man laddar in en välljudande oboe, och massive plötsligt dyker upp

    Jag hade gärna sett att S49/S61 var helt ovägda. Semivägt känns ju bara svampigt? Samma som Kurzweil PC361. Ett äckligt motstånd som gör att man aldrig riktigt vet vilken velocity det blir.

  27. #27
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Var inne på en icke namngiven tysk sida för att beställa en 61-tangenters version idag, men den var visst inte släppt än…

  28. #28
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Köpte 88 keys versionen nyligen, men bara massa krångel. Är det någon som köpt en som faktiskt fått igång den?!

    Mina problem hittills:

    - Not enough power. Den ensamma sladden som medföljer är usb-c i båda ändar, min stationära har bara vanlig usb typ A... Köpte annan kabel. Samma problem. Visar sig man lär ha en till i kopplad till vägguttag. Läste specarna och köpte mer kabel + laddare. Samma fel. Efter många om och men får jag igång klaviaturet. (Fick lov att använda en strömdosa med 20+ W, deras spec på minimum 7,5 är BS.

    - Glad i hågen att den faktiskt startar kommer nästa problem direkt. Den vill bli uppdaterad, och går det? Nej. Den time outar och guiden säger att klaviaturet ska power cyklas men stöter på samma fel igen. Google Google Google resulterar i att man lär ha Hardware Connection Service installerat, installerar det. Fortfarande inget. Noterar att HCS står som "demo" i Native Access. Installerar om. Och om. Och om. Demo-mode.
    Google Google Google säger att "komplete control" behöver ha admin rights. Fixar det till ingen effekt.
    Läser att massa cmd-koder och inställningar ska ordna det. Nix.
    Läser att se till att Windows Update är gjord fixar det. Det får vi se.

    Och här är jag nu. Tittar på ännu en av nedladdningarna som förhoppningsvis ska fixa biffen medan jag kämpar mot känslan att det vackra, stora tunga skitklaviaturet helt enkelt behöver en snömulning och bli överkörd med snöslungan.

  29. #29
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte 88 keys versionen nyligen, men bara massa krångel. Är det någon som köpt en som faktiskt fått igång den?!

    Mina problem hittills:

    - Not enough power. Den ensamma sladden som medföljer är usb-c i båda ändar, min stationära har bara vanlig usb typ A... Köpte annan kabel. Samma problem. Visar sig man lär ha en till i kopplad till vägguttag. Läste specarna och köpte mer kabel + laddare. Samma fel. Efter många om och men får jag igång klaviaturet. (Fick lov att använda en strömdosa med 20+ W, deras spec på minimum 7,5 är BS.

    - Glad i hågen att den faktiskt startar kommer nästa problem direkt. Den vill bli uppdaterad, och går det? Nej. Den time outar och guiden säger att klaviaturet ska power cyklas men stöter på samma fel igen. Google Google Google resulterar i att man lär ha Hardware Connection Service installerat, installerar det. Fortfarande inget. Noterar att HCS står som "demo" i Native Access. Installerar om. Och om. Och om. Demo-mode.
    Google Google Google säger att "komplete control" behöver ha admin rights. Fixar det till ingen effekt.
    Läser att massa cmd-koder och inställningar ska ordna det. Nix.
    Läser att se till att Windows Update är gjord fixar det. Det får vi se.

    Och här är jag nu. Tittar på ännu en av nedladdningarna som förhoppningsvis ska fixa biffen medan jag kämpar mot känslan att det vackra, stora tunga skitklaviaturet helt enkelt behöver en snömulning och bli överkörd med snöslungan.
    Japp, fått igång här. Men jag gjorde det från en Modern Macbook Pro med macOS Ventura. Så inga problem alls egentligen men man måste som sagt ha Native Access och HCS installerat i förväg och gärna USB-C-USB-C sladd...vet ej om det är ett krav.
    Sedan när man väl fått igång keyboardet kan man köra vanlig MIDI samt en USB-C Adpater för strömmen.
    Observera att en USB-C ingång är för ström enbart. Så där får du ingen data.

    När du väl fått igång det är det den bästa MIDI-klaviatur i alla fall jag spelat på.
    Helt perfekt vägning, relativt tungt men mycket lättare än tex Roland A-80 eller Studiologic SL73 Studio där man blir fingertrött efter en kvart..

  30. #30
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Vet att rätt sladd är viktigt vad det gäller Maschine iaf..

  31. #31
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Löste det till sist efter massa guider. Var en Windows Update som failat och jag var tvungen att manuellt öka på någon WinRE partition för att kunna uppdatera för att köra HCS, sen måste man ändra drivrutiner för keyboardet manuellt vid updaten av firmwire för tydligen så hoppar den mellan två drivrutiner när den ska uppdateras, och då väljer den fel... Så nu funkar det och jag är lycklig igen

  32. #32
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, fått igång här. Men jag gjorde det från en Modern Macbook Pro med macOS Ventura. Så inga problem alls egentligen men man måste som sagt ha Native Access och HCS installerat i förväg och gärna USB-C-USB-C sladd...vet ej om det är ett krav.
    Sedan när man väl fått igång keyboardet kan man köra vanlig MIDI samt en USB-C Adpater för strömmen.
    Observera att en USB-C ingång är för ström enbart. Så där får du ingen data.

    När du väl fått igång det är det den bästa MIDI-klaviatur i alla fall jag spelat på.
    Helt perfekt vägning, relativt tungt men mycket lättare än tex Roland A-80 eller Studiologic SL73 Studio där man blir fingertrött efter en kvart..
    Ja det är verkligen ett skönt klaviatur att lira på. Fullt medhåll!

  33. #33
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Köpte mellanstorleken och är mycket nöjd. Poly-AT är ok och användbar. Aningens hård, men ok.
    Tyst och skön att spela på.

    Så långt inget speciellt, men med Native Access igång på datan, antingen fristående eller som virtual instrument, då händer det grejer!
    Om din plugin har Native Instruments NKS-stöd går den att bläddra fram, ladda, editera och byta ljud på (med audiopreview på de flesta!) Allt detta utan varken röra eller titta på datan! Rena drömmen.

    Editorn är redan mappad för de med NKS-stöd, så man ser funktion i klartext för varje ratt och knapp. Man är inte begränsad till de sex rattar och knappar som finns, utan kan fördela controllers över flera "pages"

    Priset är på minussidan, men allt annat kanon.

    Nästa naturliga steg framåt i utvecklingen blir att ha den ljudalstrande hårdvaran inbyggd.
    Steget känns inte långt.

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte mellanstorleken och är mycket nöjd. Poly-AT är ok och användbar. Aningens hård, men ok.
    Tyst och skön att spela på.
    Ohoj, på 88 är den aningens för lätt!
    Men jag är supernöjd med 88:an. Fantastisk klaviatur, helt otroligt bra faktiskt. Funderar även på att köpa 61-keys modellen för att komplettera upp det med "synthtangenter" också.

Liknande ämnen

  1. Logic Pro X och Native instrument AU
    Av Grahnen i forum Logic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 01:22
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 14:04
  3. Native instrument - flytta license?
    Av sunflower i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 13:55
  4. Native Instruments släpper nytt!
    Av WARDROID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •