Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skumma artefakter/klick - vad är det, hur blir man av med det?

  1. #1
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte

    Skumma artefakter/klick - vad är det, hur blir man av med det?

    Vet inte om detta är specifikt en Logic-fråga men misstänker att det har någonting med bounce-processen att göra så here goes. Jag har tre spår som jag bara vill bli av med (= lägga ut), har dragit mig inför det längsta för de är inte perfekta men har inte heller någon lust att jobba mer på dem. Så nu åker de ut i världen så jag kan fokusera på nytt istället. Problemet är att de ursprungliga projekten ligger på två hårddiskar jag inte har tillgång till längre (hade dem idiotiskt nog i bagaget och de misstogs vid kontroll för powerbanks och destruerades , men det är en annan story).

    Eftersom de var färdigmixade hade jag dock hyfsat sjyssta wav-filer kvar (trodde jag) och tänkte att det fick duga, jag var ju klar med mixen och det skulle bara mastras. Nu upptäckte jag att på åtminstone ett av spåren finns det 3-4 pyttesmå klick (på ett 9 minuter långt spår, så det är verkligen minimalt). Jag fattar inte vad det kan vara och förstorade upp vågen för att se om det gick att se något. Såhär ser det ut

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-09-08 kl. 16.55.46.png 
Visningar:	22 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	114639

    Tycker det är uppenbart att det är någon digital artefakt som inte kommer från mitt ursprungliga material, utan har hamnat där på annat sätt. Någon som fattar vad det är och kan förklara? Och hur blir jag bäst av med dessa?

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det finns ju pluggar för sånt, men funkar det kanske att bara klippa bort klicken och foga ihop ändarna. Så har jag sett proffs göra, trots att audiot blir kortare - det märks inte i praktiken när det är så lite. Det var förvisso innan izotope mfl.

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju pluggar för sånt, men funkar det kanske att bara klippa bort klicken och foga ihop ändarna. Så har jag sett proffs göra, trots att man gör audiot kortare - det märks inte i praktiken när det är så litet. Det var förvisso innan izotope mfl.
    Man kan också bara handrita bort dem i en editor, eller sno föregående vågformscykel å kopiera över den.

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Hmmm ... jag hade problem med detta i veckan ... jobbade i Logic med 24 bitar, bouncade ut till wav 16 och det blev inte bra. Så jag bouncade till 24 bitar i stället. Sedan laddade jag in wav-filen i Audacity och exporterade till 16. Fixat! Men klart skumt!

    En brist hos Logic tydligen då man byter antal bitar. Ändå valde jag Dither vid bounce som ju skall fixa problemet.

  5. #5
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan också bara handrita bort dem i en editor, eller sno föregående vågformscykel å kopiera över den.
    Handrita med en editor låter som det jag vill göra. Vad använder jag då?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm ... jag hade problem med detta i veckan ... jobbade i Logic med 24 bitar, bouncade ut till wav 16 och det blev inte bra. Så jag bouncade till 24 bitar i stället. Sedan laddade jag in wav-filen i Audacity och exporterade till 16. Fixat! Men klart skumt!

    En brist hos Logic tydligen då man byter antal bitar. Ändå valde jag Dither vid bounce som ju skall fixa problemet.
    Ja, och problemet är att jag inte kan göra det längre eftersom originalfilerna är borta och hur jag än gör skulle de här artefakterna annars komma med. Intressant förklaring dock.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm ... jag hade problem med detta i veckan ... jobbade i Logic med 24 bitar, bouncade ut till wav 16 och det blev inte bra. Så jag bouncade till 24 bitar i stället. Sedan laddade jag in wav-filen i Audacity och exporterade till 16. Fixat! Men klart skumt!

    En brist hos Logic tydligen då man byter antal bitar. Ändå valde jag Dither vid bounce som ju skall fixa problemet.
    Berätta mer! Vad blev inte bra?

  7. #7
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Klick brukar ibland var relaterat till klockan, något som skevar m.a.o. En annan gissning någon spik i strömmen orsakat av någon som tänder lyse, drog på mikrovågsugnen ed när filen bouncades.

    Så här brukar jag ta bort småknäpp om jag inte har tillgång till orginalfilerna:
    1. Köra Waves DeClick, men bara någon eller några sekunder vid det aktuella partiet. Kan då köra det lite hårdare om det behövs utan att det tror andra saker är klick och tar bort. Finns tidsbegränsad demo på Waves att ladda ner och använda.

    2. Förstora upp/zooma in filen som du gjort på bilden, klippa bort klicket och göra en kort crossfade. På bilden ser detta att handla om ansöker 20 samples av 44100 per sekund vilket inte är hörbart eller ändrar beatsynk om du DJar.

    Det borde inte vara några problem att få bort klicken. Lycka till!

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handrita med en editor låter som det jag vill göra. Vad använder jag då?
    Vetetusan, har inte gjort det på länge. Antar att Audacity kan. Annars, som sagt, klipp in ungefär "samma" parti från föregående vågformscykel och x-fadea. Eller bara klipp bort, dra ihop och xfade:a som andra föreslagit.

  9. #9
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Men alltså jag är dum i hövve. Såklart jag ska använda de-click, jag har hela iZotopes RX Adv för den delen. Jag blev så tagen på sängen av det här bara, eftersom jag aldrig varit med om det tidigare. Fortfarande nyfiken på vad det kan vara. Slutmixen gjordes helt på audiofiler, vet inte om klocka kan spela in där. Å andra sidan kan jag ju inte heller kolla längre om det är någon av stems som hade klicket i sig. Jaja. Tack alla för engagemang och hjälp!

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Usch, jag hade grävt mycket djupt när det kommer till random klick i klockfrekvenser. Hatar det innerligt, och det ska inte förekomma i vettig hårdvara.
    Om man slavar/synkar mot äldre hårdvara kan det vara en faktor att se på, annars hade jag grävt i bios/firmwares och forum för misstänkt produkt.

  11. #11
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klick brukar ibland var relaterat till klockan, något som skevar m.a.o. En annan gissning någon spik i strömmen orsakat av någon som tänder lyse, drog på mikrovågsugnen ed när filen bouncades.

    Så här brukar jag ta bort småknäpp om jag inte har tillgång till orginalfilerna:
    1. Köra Waves DeClick, men bara någon eller några sekunder vid det aktuella partiet. Kan då köra det lite hårdare om det behövs utan att det tror andra saker är klick och tar bort. Finns tidsbegränsad demo på Waves att ladda ner och använda.

    2. Förstora upp/zooma in filen som du gjort på bilden, klippa bort klicket och göra en kort crossfade. På bilden ser detta att handla om ansöker 20 samples av 44100 per sekund vilket inte är hörbart eller ändrar beatsynk om du DJar.

    Det borde inte vara några problem att få bort klicken. Lycka till!
    Här ere smidigt med "selection based processing"
    https://support.apple.com/sv-se/guide/logicpro/lgcp58245be1/mac

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-01, 19:45
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-12-14, 09:33
  3. Botad ! Eller när eller hur blir man det ?
    Av Firechild i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2015-12-21, 10:35
  4. Hur blir det med norberg-07?
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •