Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Apple M1/M2 och bufferinställningar i DAW

  1. #1
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Apple M1/M2 och bufferinställningar i DAW

    Jag läste någonstans att någon märkt av att bufferinställningen knappt påverkar CPU-användningen på M1/M2-burkar (nu minns jag inte vilken DAW de nämnde, för jag trodde först inte på det). Hur som helst... jag testade precis i Studio One och jag kan inte se någon skillnad alls längre. Vad har hänt!? Något som uppdaterats i macOS?

    Låg latency är inte ett dugg kritiskt när jag jobbar och mina mätare och de få plugins jag använder (ibland med tokhög oversampling osv) är något helt enormt krävande för CPUn, så jag brukar maxa buffrarna (4096 samples med det interface jag kör numera). Nu gick jag ner till 128 samples och kör lika tungt utan minsta lilla glitch trots maxat projekt

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Olika DAWs jobbar olika.
    Jag vet att Logic Pro åtminstone förut hade en fixed playback buffer på typ 512 samples. Så det enda man ändrade var latencyn på virtual instruments och monitoring på "live-inputs".
    Om du bara spelar upp saker i Studio One kanske det är som Logic att du egentligen inte ändrar någonting

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tidigare så har det utan tvekan gjort skillnad, så det här tror jag är något nytt. Det kan absolut vara Studio One som har ändrat hur de hanterar den biten. Jag ska testa med någon eller några DAWs till så fort jag fått klart några låtar till

  4. #4
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Kan bekräfta att de gäller även logic, har mixat låtar med 1024 hela tiden me min m1 mac mini & testade att gå ner till 128 å de vart ingen skillnad alls allt bara tuffade på som vanligt. Inga frysta spår & en del pluggar som krävde mycke cpu på min förra macbook pro som tex sugar, ssl strip & comp me uppsampling osv.

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Skaffade M2 basmodell Mini och den pallar verkligen varenda workload jag utmanar den med. Otroligt imponerad av latency, hastigheter, förflyttningar, uppdateringar...

  6. #6
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffade M2 basmodell Mini och den pallar verkligen varenda workload jag utmanar den med. Otroligt imponerad av latency, hastigheter, förflyttningar, uppdateringar...
    Låter bra! Skall precis beställa en ny Mac och har sneglat lite på Studio, men tror jag skulle klara mig gott och väl med en Mini.

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har inget som helst problem att sänka vilken burk som helst med några få plugins

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inget som helst problem att sänka vilken burk som helst med några få plugins
    Nä. Vill man så kan man! =)

  9. #9
    JFM
    JFM är uppkopplad nu
    JFMs avatar
    Senior
    Det blev en Mini M2 Pro, 16gb RAM, 512gb SSD

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kör man Ableton Live, så kan för stor buffert på en M1/M2 faktiskt förvärra CPU-avändningen rätt så radikalt.

    På min Mac Studio M1 Max med ett Apollo x8 TB-ljudkort, så ger 32, 64 och 128 samples samma CPU-användning. 256 samples drar runt 10% mer CPU och 512, 1024 och 2048 drar alla tre c:a 50-60% mer CPU än de tre minsta buffertstorlekarna. Jag använde Ableton 11:s demosång i Suite-versionen när jag kom fram till de här resultaten.

    De exakta siffrorna kan säkert variera beroende på vad man använder för ljudkort, pluggar, hur många spår osv. Det kan säkert också skilja mellan vilken Apple Silicon-dator man har. Men fenomenet är välkänt nog för att nämnas i Abletons supportartikel om CPU-optimering: https://help.ableton.com/hc/en-us/ar...le-Silicon-Mac

Liknande ämnen

  1. DAW och touchscreen
    Av sickanovic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2021-05-19, 20:54
  2. DAW Audio i 44.1 och artefakter
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-08-19, 21:56
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-30, 07:19
  4. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •