Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Min Marshall small...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Min Marshall small...

    Japp. På sätt och vis blev jag inte ens lessen Jo lite, men den har funkat felfritt sen jag köpte den 1996 så NÅGOT borde rent logiskt paja. Jag står alltså och spelar, plötsligt en mild smäll och en eldblixt, och det är tyst. Jag drar alla kablar direkt.

    (Det är en Marshall JMP 50w 2*12 combo årsmodell 1980...)

    Klurigt vad som hänt här:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230831_204505[1].jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	3,39 MB 
Id:	114588
    Lappen på den största trafon har alltså deformerat sig och nuddar det närmsta röret. Kan detta vara allt som hänt? En plastbit som krökt sig under 43 år och slutligen skapat kortslutning? Inget annat ser bränt ut. Rören har inga märken eller sot eller sånt i sig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230831_204452[1].jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	4,24 MB 
Id:	114589
    Eller ser jag fel? Det svarta i toppen verkar inte vara nåt bränt, men jag har ingen erfarenhet. Hur identifierar man egentligen ett trasigt rör?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230831_204809[1].jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,90 MB 
Id:	114590
    Säkringen är i alla fall riktigt duktigt bränd

    Kan min förhoppning att det "bara" är en kortslutning pga den krökta lappen stämma (vilket gör att jag vågar byta säkring, rycka den där lappen, och testa att slå på stärkarn), eller är det troligare att lappen kröktes i själva olyckan och att det då kanske är trafon som brann? Kan det i något fall bli sämre om jag testar ny säkring och hoppas på det bästa?

  2. #2
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Kortis i trafon? Säkringen är ju till för att skydda mot strömrusning om det blir kortis, så om det är det så borde en ny säkring bara smälla direkt igen utan att orsaka mer skada. Så testa kan man ju. Blev trafon varm? Luktar den bränt?

    Om lappen är plast så ska den inte orsaka kortslutning, isf troligare att den knögglat ihop sig pga att trafon den sitter på blivit varm och plasten mjuknat.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Plasten borde inte leda egentligen ja. Men jag tänker också lite att 40 år av damm och gunk kanske gör ledningsförmågan opålitlig.

    Det luktade inte särskilt bränt faktiskt på det där krets-viset det brukar göra när apparater pajar. Kanske var det bara dammet som brann.

    Jag bör väl också lyfta locket och kolla på de mindre komponenterna. Men jag kanske vågar mig på att gambla en säkring först...

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som sagts, tryck i en ny säkring och kör. Smäller den så vet du att det är något riktigt problem. https://allforturntables.com/2023/08...a-tube-tester/ listar lite tips kring att det här med rör som funkar och inte. Annars så håller jag med makari i övrigt.

  5. #5
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Jag misstänker i princip alltid elektrolytkondensatorerna som sitter ”direkt” efter likriktarna efter trafon. Eller också dioderna själva. Inte tror jag plasten gjort nån kortis mot nåt rör. Och isåfall tror jag mer det hade blixtrat där och inte av säkringen.

  6. #6
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Vilken säkring är det som gått? Finns två enligt schemat. En på två ampere och en på 500milli. Där kan man ev se var problemet har sitt ursprung.
    Jag kan ju tittat på fel schema dock. Kan hända europaversionen har en mindre huvudsäkring. Kanske på en ampere.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det såg nog ut som det var där det blixtrade, men plasten borde såklart inte leda. Säkringen ser man inte (Den sitter i ett eget sånt där bajonettfattat skruvhål).

    Men jag har inte gjort nån djupare analys än. Kanske det sitter en till säkring inne på kortet.

  8. #8
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    ”Plasten” kan ju vara en ledande aluminiumfolie som är/var rätt vanligt som typskylt förr. Kan ju kommit åt nåt ben på röret och jordat det. Men bara ännu en teori.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Finns det något som säger att platsen blev sådär nyss?

    Man kan se om rör är trasiga ibland, tex vitt i dem (slut på vakuum) eller små bitar metall på insidan av glaset som har skjutits dit av elektroner.

    Men ja, berätta vilken säkring som har gått. Och fota de stora konsenstorerna, noga. Och peta inte i den utan att ha mätt att den är urladdad. Kan ligga några hundra volt dc och lura och det kan man dö av.

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad står det på säkringen som har brunnit? Och vad står det vid säkeingshållaren att den ska ha för värde?

Liknande ämnen

  1. Dum reverb i min Marshall
    Av Butterfly i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •