Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kondensator-Mick verkar plocka upp AM-radio

  1. #1
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej
    Har haft samma mick i ett antal år utan bekymmer men har på senast månaden eller två märkt att jag hör en svag svag AM-liknande radio signal innan inspelning när +48V är påslagen.
    Först trodde jag att jag ”hörde i syne” men jag är nu helt övertygad om att det är musik eller prat som man hör.
    Man måste dock dra på ordentligt i lurarna för att höra.

    Någon som har råkat ut för samma sak?
    Funderar på vad det kan bero på och hur blir man av med det.
    Tänker att dagens utrustning borde vara så bra avskärmad att detta inte händer nuförtiden. Problemet är kvar trots att man kör på batteri så det verkar inte vara jordfel.

    Materialfel eller någon ny sändare som börjar bråka med alla?

    Har nytt ljudkort Arturia Minifuse2, vanlig XLR, Röde NT2-A. Apple M1 PRO. Inget kabeltrassel.

  2. #2
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    När jag bodde kanske tio kilometer från radiosändarna utanför Hörby, när de sände AM-radio, kunde vi få in Radio Sweden både i elorgeln (märkligt nog speciellt när man stängde av den) och i telefonen i köket med förlängningssladd. Vad det skulle kunna vara idag som du hör är svårt att svara på, speciellt om du tror det är analogt ljud och inte digitalt, typ GSM blippar.

  3. #3
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Det finns ju sånt här elände nu, eller bara har du någon elektronikintresserad granne?
    FM-sändare med Bluetooth | Clas Ohlson

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Du kan prova med en vanlig radio, ställ den på superlåg volym och ratta genom hela registret. Du kommer höra om det är samma. Kontakta Tv och radiomyndigheten om ditt problem för det kan ju röra sig om en granne som gör något.

    Förr kunde folk ta mot radio med en liten kaffesked om man la den på spisen sägs det. I ett bostadsområde(Järnbrott) i Frölunda precis vid masten.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju sånt här elände nu, eller bara har du någon elektronikintresserad granne?
    FM-sändare med Bluetooth | Clas Ohlson
    Ja det finns ju även att beställa från Kina med lite högre effekt. Har själv smått funderat på en svag tillräcklig för min bostad så att man kan ratta in radio med ljud från datorn i alla rummen men hejdat mig då jag tänker att det kan ju säkert ge störningar.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En AM-mottagare är ytterligt enkel, det behövs i bästa fall bara en diod, så varhelst man har någon möjlighet till diodverkan, så skulle man kunna få in AM-radio. Gissar att 'skeden på spisen' just fungerade på det sättet. Kan ju vara besvärligt att hitta dock, om det är en dålig kontakt någonstans, eller en dålig lödning, eller en PN-övergång i en halvledare någonstans som är dåligt avskärmad.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En AM-mottagare är ytterligt enkel, det behövs i bästa fall bara en diod
    Det där var ju lite spännande! Jag har aldrig orkat fundera på hur gamla kristallmottagare funkade, men nu blev jag tvungen att googla. Intressant att kristallen var en primitiv halvledare, fast man då inte hade en aning om varför den funkade som likriktare. Och lite kul att halvledare alltså både föregick och sedermera ersatte elektronrör.

  8. #8
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av CJake Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej
    Har haft samma mick i ett antal år utan bekymmer men har på senast månaden eller två märkt att jag hör en svag svag AM-liknande radio signal innan inspelning när +48V är påslagen.
    Först trodde jag att jag ”hörde i syne” men jag är nu helt övertygad om att det är musik eller prat som man hör.
    Man måste dock dra på ordentligt i lurarna för att höra.

    Någon som har råkat ut för samma sak?
    Funderar på vad det kan bero på och hur blir man av med det.
    Tänker att dagens utrustning borde vara så bra avskärmad att detta inte händer nuförtiden. Problemet är kvar trots att man kör på batteri så det verkar inte vara jordfel.

    Materialfel eller någon ny sändare som börjar bråka med alla?

    Har nytt ljudkort Arturia Minifuse2, vanlig XLR, Röde NT2-A. Apple M1 PRO. Inget kabeltrassel.
    Är du säker på att det inte är sladden som plockar upp?

  9. #9
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för respons och funderingar.
    Skall köra lite felsökning ikväll med olika mickar, kablar, annan plats i huset, gammal radio etc. Intressant detta
    /Jakob
    Senast redigerat av CJake den 2023-09-04 klockan 20:17.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Typ alla gamla orglar jag haft har haft som feature att ta in slaviskspråkiga pratshower i lesliet sent på natten. Jävligt sköna samplingar kan det bli

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Otroligt coolt och fascinerande. Det är ju som att man gärna vill råka få in något sånt där diffust "kryptiskt eventuell agent" meddelande som under kalla kriget.

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ alla gamla orglar jag haft har haft som feature att ta in slaviskspråkiga pratshower i lesliet sent på natten. Jävligt sköna samplingar kan det bli
    Citat Ursprungligen postat av CJake Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för respons och funderingar.
    Skall köra lite felsökning ikväll med olika mickar, kablar, annan plats i huset, gammal radio etc. Intressant detta
    /Jakob
    Glöm inte att göra en inspelning som ett kul minne om du nu lyckas lösa problemet.

  12. #12
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ alla gamla orglar jag haft har haft som feature att ta in slaviskspråkiga pratshower i lesliet sent på natten. Jävligt sköna samplingar kan det bli
    Det är ju helt magiskt!

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är det. Och en lite så där kallakriget-spännande känsla

Liknande ämnen

  1. Plocka isär LC9
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 19:06
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 15:19
  3. Plocka ur förstärkare
    Av vikariepoolen i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •