Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Intel eller Ryzen??

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Är det någon väsentlig skillnad mellan intel och ryzen för musikprod?

    Ryzen-burkar verkar ju oftast vara mycket billigare, men har bara kört med intel förut

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon väsentlig skillnad mellan intel och ryzen för musikprod?

    Ryzen-burkar verkar ju oftast vara mycket billigare, men har bara kört med intel förut
    Kan rekommendera att du läser lite på exempelvis Scan Pro Audio. De tidigare Ryzen var generellt sämre än intel på grund av att de hade sämre cache minne, men tror att de möjligen kommit ikapp.

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Inte bara ikapp. Deblåste förbi rätt hårt för ett par år sedan.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Apple Silicon. Allt annat är slöseri på pengar och ström.

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple Silicon. Allt annat är slöseri på pengar och ström.
    Ett GTS1050 ti är lite bättre och det är ju bra att ha lite grafikprestanda med, beroende på vad man vill med sin dator. Så mac är ju inte en faktor ens om man frågar mig.

    https://technical.city/en/video/Appl...ce-GTX-1050-Ti

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    vad har du för dator nu och hur mycket jobbar den när du kollar Crtr, alt, del.

    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon väsentlig skillnad mellan intel och ryzen för musikprod?

    Ryzen-burkar verkar ju oftast vara mycket billigare, men har bara kört med intel förut
    Det är lite som äpplen och päron i dag så generellt japp köp det som är lite billigare "Rycka på axlar typ". men undvik gärna såna där bantade processorer, säg köp inte en specad 35 wat.

    Köp en medelbra processor tycker jag och undvik den strömtöstigaste. Köp det som dom flesta köper.

    RyZen är lite bättre om du gillar göra mycket samtidigt som att streeema, ha många webbfönster uppe samtidigt Intel är lite vassare och har lite bättre FPS på spel om man tar dom bästa och därmed dom dyrare. i spel är det ju bättre med något mindre kärnor men bäste presterande kärnor och det är JU Intel bäst på.

    Det finns något som heter timings också när det gäller minnen och där är tydligen DD4 lite snabbare i starten trotts att DDR5 har kan skyffla mer data. Men det är väl om man är profsgamer och tävlar i CS som sånt är petnoga, där man faktisk kan vinna om man sitter på en bildruta snabbare dator. Då håller man nog nog till DDR4 än. Spelar man inte mycket på den nivån så behöver man inte by sig ett dugg.


    Jag hade nog tittat på nån Ryzen medelbra modell men ett snäpp upp och jämfört lite priser, om en koster en hundring mer så köper man den då kanske. och jag undviker dom alla strömtörstigaste. Jag gillar varken höfläktar i lådan eller värme på sommarn. Samtidigt som man slipper ha den största klumpen till Nätverksaggregat.

    Separat grafikkort är bra det ger ett snäpp prestanda så lägg en peng på att det sitter ett grafikkort även om det är ett mindre. Det ska man har på en dator för musik. Men det fungerar bra utan.

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte bara ikapp. Deblåste förbi rätt hårt för ett par år sedan.

    Hm hur jämför man det och vilka processorer handlar det om, är det bland dom absolut dyraste och bästa man jämfört?

    Hur är det om man jämför per krona, Eller per watt vilket är intressant och som man inte får glömma bort.

    - - - nytt inlägg- - -

    Jag har gort en noga koll för nått år sen och så och det var sist jag kollade och då såg jag att en del processorer drar så mycket ström så jag vill inte ens titta på dem (även uruselt dyrt så jag tappade lusten helt) så jag satte i stället ihop nått medelbra system på runt 65 watts processorer.

    Det är ju så att kommer man upp lite i prestanda så ökar ju priset i kvadrat typ så det lönar sig aldrig att köpa det som ligger bland det dyraste, det är snarare dumt då det kan skilja tre procent mellan två nästa lika dana processorer samt när programvaran knappt ens kan hantera mer än vadå 6-8 kärnor eller mindre än så.

    En del hakar ju upp sig från värdelösa begrepp som "Framtidssäker" som enbart kommer från evig reklam från typ CIBA på -90 talet. Lägg det på skrothyllan. Det gäller inte.


    1 Man köper en dator för 30 lax för att man vill vara "framtidssäker"
    2 Man köper en dator vart fjärde år för tio tusen.

    hur mycket bättre dator har nummer två som han köper för trio tusen om tolv år om man jämför med nummer ett som då har en tolv år gammal dator och vem är framtissäker

    Så köp en medelbra dator ungefär tycker jag, då blir det bra och håll er till Ryzen i dag. Ja valutan är dålig och grafikkort är apdyrt så man måste gå upp lite tyvvär. Det är dåliga tider för datorköp som vi allt får leva med.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-08-29 klockan 19:48.

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple Silicon. Allt annat är slöseri på pengar och ström.
    Lol

  9. #9
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Spanar på att uppgradera studiodatorn under reorna, har sett några uppgraderingspaket med Ryzen 7 7700x eller i7 14700/13700 för ungefär samma pengar. Nån som vill ge en åsikt? Mono verkar ha stängts av så vet inte vad han landade i till slut.

    Ryzen är generellt sämre på benchmarks, men den har ett massivt cacheminne (96 MB vs intels 34 MB), vilket jag ändå kan se som en fördel med audio. Dessutom verkar den dra betydligt mindre ström och därmed gå svalare och tystare.

    En prisvärd bubblare är en ryzen 5 7600, som verkar ha marginellt sämre single coreprestanda än ryzen 7 7700x, men dock max 12 trådar, så det kanske är för lite.

  10. #10
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Värt att ha i tanken är att om en vill köra med Thunderbolt så är moderkort till AMD med TB få, medan det finns flera att välja på till Intel.
    Har jag nu insett efter att ha valt AMD...

  11. #11
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Bra poäng, men jag sålde mitt mixerbord med TB.

  12. #12
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Själv just satsat på Intel + MB med TB.
    Dyrt? - Javisst
    Hög strömförbrukning? - Jajamän
    Stabilt? - Det hoppas jag, men fråga mig igen om några månader.

  13. #13
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    haft intel hur länge som helst, kan knappt minnas när jag hade AMD senast.
    efter att ha läst på blev det Ryzen 7 7800X3D.. Intel brukade vara bäst men nä, de är ifrånsprungna.

  14. #14
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Tack för synpunkter. Slutade med att jag precis beställde en 7800X3D på BF jag med. Kostade 200 kronor mer än 7700X så valet var ganska lätt.

Liknande ämnen

  1. Ryzen 5 5500U Laptop
    Av Kloon i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-11-27, 14:58
  2. M1 eller intel mac
    Av dokido i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2022-07-19, 11:49
  3. AMD Ryzen kontra Intel... hjälp med ny musikdator?
    Av biomoib i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2020-12-13, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •